Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:26
Zojuist voor de zoveelste keer The second renaissance uit the Animatrix gekeken.
Ik kan mij er niet aan ontrekken hoe bijna bijbels dit voelt.
Voor mijn gevoel staan we aan de rand van een (al dan niet) soort gelijke realiteit.
Iets in mij zegt dat als het moment daar is dat echte kunstmatige intelligentie ontstaat dit de enige uitkomst is.
Hoop het niet, maar gezien de mensheid onderling (met hun minimale verschillen) al nagenoeg niets van elkaar accepteerd verwacht ik niet dat een andere intelligente vorm op deze kleine door ons toegeëigende bal geaccepteerd wordt.
Hoe staan jullie hier in?

Voor wie hem niet gezien heeft een absolute aanrader btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 16:33

Grannd

da Granndest

Interessant onderwerp!

De AI van tegenwoordig, als je al over AI zou spreken, neigt er vooral naar om de mensheid te faciliteren in een ongezonde behoefte.
De 'fabeltjesfuik' zoals Arjen Lubach het noemt ontstaat doordat de 'AI' geoptimaliseerd wordt om posts, videos, tiktoks, etc. aan te bieden waar je bij blijft hangen. Dat resulteert in de bekende 'bubbel' mensen willen graag hun eigen mening bevestigd zijn en het liefste in de meest extreme vorm.
De negatieve gevolgen hiervan kennen we al, maar die staan helemaal haaks op het idee dat de 'machines' uiteindelijk zouden beslissen wat écht beter voor ons is.

Wij programmeren de machines om ons iets te geven wat we zelf denken dat we willen (waar een Facebook/Tiktok/etc.) geld mee kan verdienen.
Toeslagenaffaire is soort van hetzelfde probleem: Onze vooroordelen worden vertaald naar een algoritme c.q. automatiseringsproces en vervolgens 'oordeelt' het systeem dat mensen waarschijnlijk fraudeurs zijn.

In mijn ogen is de "A.I." van tegenwoordig juist het tegenovergestelde van apparaten die (eigenhandig) beslissen wat beter voor ons is.
Dat is ook logisch, want uiteindelijk zijn wij mensen het die die A.I. programmeren. Ik acht daarom de kans ook uitzonderlijk klein dat er ooit een "A.I." ontstaat die juist de inherent menselijke fouten zoals vooroordelen of de menselijke voorkeur voor drama/extreem nieuws etc. niet kent.

Ik denk dus dat eventuele 'intelligentie' die wij creëren met dezelfde fouten zal zijn ingebakken als wij mensen met als toevoeging dat het uiteindelijk mensen zijn die ze hebben gecreëerd, en mensen zullen nog steeds (oneindig veel) slimmer zijn dan machines waardoor ik de kans dat "zij" ons onder de duim zouden krijgen zeer onrealistisch acht.

Wat ik wel interessant vind is wat hieraan gerelateerd is, is dat het originele idee van de makers van the Matrix was dat ze de mensheid in leven hielden via the Matrix om gebruik te maken van onze neurologische rekenkracht als processors i.t.t. dat ze ons als energiebron zouden gebruiken.
De mens is niet zo'n effeciënte energiebron maar als ze een manier zouden vinden om de rekencapaciteit van een mens om te zetten in 'processorkracht' kan ik me voorstellen dat je ervoor kiest om de mensen in leven te houden.
Sowieso is het natuurlijk een interessant filosofisch idee dat de machines achteraf alsnog de mensheid nodig heeft om voort te bestaan, maar dan wordt het helemaal off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:26
Grannd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:40:
Wat ik wel interessant vind is wat hieraan gerelateerd is, is dat het originele idee van de makers van the Matrix was dat ze de mensheid in leven hielden via the Matrix om gebruik te maken van onze neurologische rekenkracht als processors i.t.t. dat ze ons als energiebron zouden gebruiken.
De mens is niet zo'n effeciënte energiebron maar als ze een manier zouden vinden om de rekencapaciteit van een mens om te zetten in 'processorkracht' kan ik me voorstellen dat je ervoor kiest om de mensen in leven te houden.
Sowieso is het natuurlijk een interessant filosofisch idee dat de machines achteraf alsnog de mensheid nodig heeft om voort te bestaan, maar dan wordt het helemaal off-topic.
Die hoor ik voor het eerst. Ga ik me in verdiepen.

De hele symbiose tussen mens en machine (officieel geen symbiose) is inderdaad wat het zo fascinerend maakt. Als de rollen daarbij omdraaien waarbij wij de logical processor zijn voor de machine is eigenlijk een nog gaver concept :)

De huidige vorm van ai is trouwens in mijn optiek geen vorm van intelligentie, maar als een bepaald algoritme het machine learning zo krijgt dat het programma zichzelf beter gaat programmeren kan het hard gaan. Denk dat de schaling van optimalisatie dan progressief toeneemt en er een soort big bang ontstaat.
The birth of (echte) AI als het ware :)