Ik heb een Zonneboiler van 300L met een extra CV spiraal. Ik wil de aanwezige warmte energie gebruiken om het retour water van de CV voor te verwarmen voor het de CV ingaat op het moment dat de CV het huis op temperatuur heeft gebracht en dus de Boiler energie "alleen" wordt gebruikt om de temperatuur te handhaven. De energie in de Boiler is te beperkt om het huis op temperatuur te brengen van 15C overdag naar 19C a 20C in de avond/weekend, maar ik verwacht dat het wel voldoende is om het op de gewenste 19 a 20C te houden (als CV het op temp heeft gebracht) voor de periode van 17:00 - 22:00h. Uiteraard is e.e.a. ook afhankelijk of er wel voldoende warmte energie in de Boiler aanwezig is (voldoende zon/energie overdag om Bolier te "laden"). De aanwezige Controller (LTDC van Sorel.de) heeft te beperkte functionaliteit om goed te kunnen schakelen met alle afhankelijkheden. In het CV retour systeem zit een 3 weg klep die de retour wel/niet door de boiler voert, afhankelijk van wel/niet aansturen 3 weg klep.
voor een andere oplossing maak ik gebruik van een aantal Tuya Zigbee temperatuur sensoren, maar die meten de lucht temperatuur. Ik zoek temperatuur sensoren die de oppervlakte meten en dus aan een CV buis "geplakt" kunnen worden. Ik weet weet niet of er dergelijke sensoren o.b.v. Zigbee zijn, of dat er andere bedraadde sensoren zijn die rechtstreeks op een Raspberry aangesloten kunnen worden.
De bedoeling is om een Raspberry Pi met Domoticz te gebruiken (ben ik bekend mee) om de 3 weg klep te schakelen o.b.v. temperatuur in Boiler, retour CV temperatuur, temperatuur vraag van CV, tijd enz enz.
voor een andere oplossing maak ik gebruik van een aantal Tuya Zigbee temperatuur sensoren, maar die meten de lucht temperatuur. Ik zoek temperatuur sensoren die de oppervlakte meten en dus aan een CV buis "geplakt" kunnen worden. Ik weet weet niet of er dergelijke sensoren o.b.v. Zigbee zijn, of dat er andere bedraadde sensoren zijn die rechtstreeks op een Raspberry aangesloten kunnen worden.
De bedoeling is om een Raspberry Pi met Domoticz te gebruiken (ben ik bekend mee) om de 3 weg klep te schakelen o.b.v. temperatuur in Boiler, retour CV temperatuur, temperatuur vraag van CV, tijd enz enz.