Garagevloer water, vet, olie en chemicalien bestending maken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.140 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkrijnberg
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-01 10:02
Hallo,

Onlangs heb ik een woning gekocht waarbij wil ik de garagevloer wil aanpakken. Mijn vraag hoe krijg ik de vloer water, vet, olie en chemicalien bestending.

Wat zouden jullie aanraden een epoxy gietvloer of een budgetvriendelijke coatingvloer? Indien het laatste hoe kan ik de gehavende vloer het best opnieuw egaliseren.

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8UVRrfhc8zZwugZIJ4TwEHFENM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GV6Lh93nO0rAwkqMcybe0o4.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Vraag eens een Sika brochure op waarin je de type epoxy systemen naast elkaar kunt vergelijken.
Ik vond er 1 maar er zijn er vast meer bij hen,
https://www.verbionvloere...logus/sikafloor381_nl.pdf
Hier staat al in:
Chemisch bestendigheid Bestand tegen veel chemicaliën. Vraag naar de gedetailleerde chemische
bestendigheidlijst
Vraag dus van deze en de anderen die details op en ga aan de veilige kant zitten. Voor dat laatste heb je wel kennis van zaken voor nodig dus vraag er een onafhankelijk iemand erbij want met een verkeerde vloer ... .tja daar heb je niks aan. Ik ken de chemie wel maar ben met de specifieke producten uit deze sector niet bekend mee,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 11:15
Als je deze vloer opschuurt met een betonfrees (diamand komschijf) en dan egaline erop dondert (goed volgens het systeem met juiste primer etc) dan kan daarna een coating er op.

Ik heb een relatief goedkoop blik van Rustoleum gebruikt, maar dat is voor een houtbewerker prima. Ga je dagelijks remvloeistof of motorolie lekken heb je een veel resistentere vloer nodig.

Bedenk goed wat voor chemicaliën je denkt te gaan lekken; ieder type verf heeft een andere toepassing. Je zal eindigen met een 2k epoxy achtige vermoed ik.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dus.... vraag die eerder genoemde lijstjes op.....
Als je je in slaap laat sussen door een vrij opportunistisch persoon, dan is de kans dat je de boot in gaat met een verkeerde coating.
Je moet exact weten wat je bestandheden tegen de stoffen de je gebruikt is en die moeten op zeer hoog scoren met een +/- score ga je op den duur de mist in.
De coatings voor zeer zware chemische belastingen zijn vaak ook nog sterker vernet, dat vereist een zeer speciale coating.

https://www.google.com/search?q=rust+oleum+wikipedia
Das dus een merknaam waar allerlei coatings onder vallen, wat een houtkrullen resistentie in dit verhaal hier doet voor een vloer die resistent tegen water, vet, olie en chemicalien moet zijn is mij een compleet raadsel.

Ergo: Vraag die info op, dat bied je meer houvast, als je ze binnen hebt en je jouw chemicalien hier meer specificeert kan ik je wrs wel helpen of iemand hier die ook inzicht heeft in deze specialty hoek.
Neem niet met minder genoegen, de vloer kan er anders aan gaan, jammer van dat geld... moet je het nog een keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben voor onze vloeren zoiets als dit gebruikt:

https://www.pvc-vloertege...els/kliktegel589997670791

De pvc tegels zijn verlijmd aan de ondergrond en alle naden worden met een koudlas verbinding aan elkaar verbonden zodat je een vloeistofdichte vloer krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 11:15
route99 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:43:
Dus.... vraag die eerder genoemde lijstjes op.....
Als je je in slaap laat sussen door een vrij opportunistisch persoon, dan is de kans dat je de boot in gaat met een verkeerde coating.
[...]

https://www.google.com/search?q=rust+oleum+wikipedia
Das dus een merknaam waar allerlei coatings onder vallen, wat een houtkrullen resistentie in dit verhaal hier doet voor een vloer die resistent tegen water, vet, olie en chemicalien moet zijn is mij een compleet raadsel.

[...]
Sorry, ik weet niet goed waar deze haal vandaan moet komen. Je hoort mij letterlijk zeggen dat ik mij besef een relatief eenvoudige variant gebruikt heb omdat mijn eisen lager liggen.
Ja, waterresistent wilde ik ivm schoonmaak en opstijgend vocht uit de betonvloer.
In een werkplaats gebeurt meer dan "krullen maken", regelmatig wordt er materiaal gesmeerd of bijvoorbeeld ontvet - dit soort vlekken krijg je ook niet uit kaal beton en gaan (in ieder geval incidenteel) goed op een dergelijke 'consumenten' coating.

Goed, terug naar de inhoud. welke chemicaliën wil ga je echt gebruiken / morsen, en zal dit gaan om een incidenteel druppeltje of op dagelijkse basis werken met deze stoffen (meer kans op morsen, spetteren etc).

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Voor de vragensteller zijn houtkrullen van nul belang, laten we ons alleen concentreren op zijn hoofdprobleem. Ik kom uit een professionele coatings gerelateerde hoek, daar ligt de lat echt op het niveau dat de vragensteller nodig heeft, maar zoals ik in mijn 1e reactie al direct aangaf, het ontbreekt me aan specifieke merken kennis, maar niet aan chemie kennis.
Het is technisch gesproken wrs een product te hebben met een zgn hoge crosslink- of wel vernettingsdichtheid zodat de coating niet gaat zwellen als er een agressief oplosmiddel op komt.
De fabrikant stelt zoals in de weblink te lezen viel daar documentatie voor beschikbaar die op te vragen is.
Dus ik ga niet meer naar af, de algemene info waar jij mee aankomt.

Maar: Heb jij die lijsten met oplosmiddelresistentie icm met het merk/type coating die daar bij hoort? Dat zou wel mooi zijn. Dat is wat nu nodig is, zover zijn we al.
Aangezien het adres in de weblink staat kan de vragensteller ze zelf opvragen, dat ga ik niet doen. Een Tweaker mag zelf ook nog wat doen.....toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:49
@Henkrijnberg Wat heb je zelf al bedacht/gevonden, aangezien je hier alleen komt om vragen te stellen? Want nu lijkt het er meer op dat wij jouw probleem op moeten lossen. :?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:52
Ik heb een paar jaar geleden de garage zelf geëgaliseerd, daarna afgewerkt met een epoxy 2k coating van Uzin Utz. Met wat anti slip korrels.

Beste keuze ooit
3 dagen een paar uur werk.

Je kunt ook zo even met de stofzuiger en dweil er door. Deed ik eerder ook nooit in de garage.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@pentaw1nz https://www.epoxywinkel.nl/uzin-utz
Er staan nogal wat types daar en zelfs bij de types waar geen uitsproken chemische bestandheden in de aanhef genoemd wordt dat dat ze toch zeer goed chemisch resistent zijn.... maar tegen welke chemicaliën dan? Zeker als dan verder op er weer een andere die nog beter bestand zou zijn tegen wat?

Ergo : je hebt daar een lijst van resistenties nodig en die moet naast die van de eisen van de TS gelegd worden.
In mijn sector was het gewoon een eis om het zo te doen, het is heel erg vervelend als later blijkt dat die vloer niet bevalt en dan ook nog blijkt dat die check niet gedaan is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Henkrijnberg Kijk ook eens hier naar. Heb ik in m'n keldervloer gelegd en bevalt prima. Leuk werkje om te doen ook. Tevens prettig dat het iets aan vloerisolatie biedt.

https://www.pvctegelshop.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

PVC vloeren lijken me not done in werkplaatsen e.d. waar ook een risico op schroei kan zijn.
Bij schroei van PVC kan er zoutzuurgas ontstaan en als die in de apparatuur komt in je werkplaats worden die hierdoor aangetast en onveilig.
Om die redenen zijn PVC vloeren in ziekenhuizen en laboratoria en de meeste bedrijfswerkplaatsen niet toegestaan. Het vrijkomen van zoutzuurgas wordt hier nooit getolereerd.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 13-10-2022 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09 13:22
Egaliseren kan met egaline. Gamma e.d. verkoopt Alabastine, dat had ik in mijn vorige garage en werkte goed. Ik heb nu zelf Holdbar vloercoating.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkrijnberg
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-01 10:02
Het egaliseren ga ik zelf doen, goed te doen klusje. Er zat bij mij enige twjfel of de egaline vanuit de bouwmarkt sterk genoeg is voor x jaar plus overleven in een klusschuur. Er zijn ook 2k egaline alleen die kun je niet te dik aanbrengen. Het spul van de bouwmarkt is prima heb ik mij laten vertellen.

Wat betreft de verder opbouw na egaliseren. epoxy vloerprimer--> epocy vloercoating-->pu zijdeglans voor garages

Deze afwerking zal niet chmicalien bestendig zijn, hier moet ik dus rekening mee houden.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:50
Troffelvloer, ook wel accrylaatvloer of PMMA-vloer genoemd.
Wordt gelegd zoals een steentapijt, maar het zijn eerder zandkorrels, die gebonden worden. Daarna werd er bij mij, in een leefruimte, nog coatings over gedaan. Mocht de vloer na x aantal jaren gesleten zijn, omdat er steeds op dezelfde plek wieltjes rijden, kan die coating opgeschuurd worden en een nieuwe laag geplaatst worden, althans toch volgens mijn installateur.
Vloer is vloeistofdicht, slijtvast, kan hoge belastingen aan, en kan in "kleuren" en patronen gelegd worden. Bij mij zijn de plinten en traptreden er ook mee gedaan.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ruijter Kit
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-03-2024
spam

[ Voor 94% gewijzigd door Outerspace op 15-03-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Daar hebben we een Topic Report voor

[ Voor 66% gewijzigd door Outerspace op 15-03-2024 21:01 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.