iPhone-opslag boordevol met ‘andere’

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-05 19:02
Mijn probleem: sinds 3 jaar gebruik ik een iPhone XR 64GB met iOS 14.7. In de loop der tijd is de opslag van deze iPhone volgelopen met (naar wat ik vermoed) cache. Intussen is de situatie als volgt: van de 64GB opslag zit 32GB vol met ‘andere’, dus niet-herkende data.

Wat denk ik zou werken is om de iPhone te resetten en een back-up terug te zetten. Het enige nadeel is dat Whatsapp al een tijd geen back-up heeft gemaakt (want te weinig beschikbare opslagruimte), en ik dus het laatste deel van mijn Whatsapp-data kwijt ben. Ik heb ook geprobeerd om de iPhone even aan iTunes te hangen, maar ook dat bood geen uitkomst.

Heeft iemand tips hoe ik de iPhone kan laten herkennen dat hij gewoon 32GB vrij heeft, of hoe ik een Whatsapp back-up kan maken en de iPhone kan resetten? Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SKXvtRUWQvtP36nr1k-bgyWaq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPOUwc93pXIHigLRbBahfFLO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b45ngkM48nm3-nlRu_kQL3PWZv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iz0kMXdACRKMHfMCYKdxD8Pl.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via peter0007 op 11-10-2022 05:39)

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
peter0007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:24:

Wat denk ik zou werken is om de iPhone te resetten en een back-up terug te zetten. Het enige nadeel is dat Whatsapp al een tijd geen back-up heeft gemaakt (want te weinig beschikbare opslagruimte),
Denk eigenlijk niet dat dit veel gaat uithalen, mijns inziens is proberen ruimte te maken en dan te updaten een betere route.

Kan je niet tijdelijk een grote app verwijderen, of is er misschien al een update geïnstalleerd, staan je foto’s op “geoptimaliseerde opslag” dat soort zaken.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mogen we de discussie beginnen met de vraag waarom je met een iPhone XR nu nog steeds op iOS 14.7 draait en niet op 16.0.2 welke sinds vandaag beschikbaar is voor ALLE iPhones vanaf de iPhone 8?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 10-10-2022 22:32 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter0007
Will_M schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:29:
Mogen we de discussie beginnen met de vraag waarom je met een iPhone XR nu nog steeds op iOS 14.7 draait en niet op 16.0.2 welke sinds vandaag beschikbaar is voor ALLE iPhones vanaf de iPhone 8?
Wat zou dáár nu toch de oorzaak van zijn… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

peter0007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Wat zou dáár nu toch de oorzaak van zijn… ;)
'Witnie' .... Enlighten Us 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter0007
Will_M schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:36:
[...]

'Witnie' .... Enlighten Us 8)
Geen opslagruimte om iOS 16 te downloaden? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Even een eurotje doneren aan icloud en alles backupen in de icloud...

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

peter0007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:36:
[...]

Geen opslagruimte om iOS 16 te downloaden?
Als je Factory Reset / DFU geeft dan krijg je meteen iOS 16 .0.2 dus daar zit je issue niet. WhatsApp wil z'n spullen ergens kwijt en dat past waarschijnlijk niet in je gratis 5Gb iCloud opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:59
Heb je Apple Music? Zo ja gooi die app weg. Herinstalleren en zet “automatisch download” uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
lSltAlKeR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:39:
Even een eurotje doneren aan icloud en alles backupen in de icloud...
iCloud heeft voldoende vrije ruimte (ik doneer maandelijks eurootjes), maar Whatsapp wil lokaal back-uppen en dan de hele back-up pas naar iCloud zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
TechFox schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:40:
Heb je Apple Music? Zo ja gooi die app weg. Herinstalleren en zet “automatisch download” uit.
Nee, heb ik niet. Nooit gebruikt ook, gebruik altijd Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Alles wat je nu (nog) gaat zeggen verklaard nog steeds niet waarom je komende vanaf iOS 14.7 inmiddels een 10-tal iOS updates én twee Upgrades gemist hebt. of toch wel?

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 10-10-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:31
Ik heb zelf geen iPhone maar je kan in Whatsapp toch aangeven waar je een backup wil hebben?
In mijn geval gaat ie naar mijn Google Drive.

En gooi anders alle media (foto's, filmpjes etc) weg in Whatsapp (ik neem aan dat je die al ergens anders opgeslagen hebt en niet volledig vertrouwd op Whatsapp dat alles daar eeuwig in bewaard blijft?
De tekst berichten stellen qua opslag niet veel voor dus je kan met de andere media veel winst behalen.

Ik gooi zelf zo'n beetje om de paar weken vrijwel alle berichten weg in Whatsapp.
Op het moment beslaat mijn backup 299MB.

Weet je meteen of het inderdaad Whatsapp is.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

peter0007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:41:
[...]

iCloud heeft voldoende vrije ruimte (ik doneer maandelijks eurootjes), maar Whatsapp wil lokaal back-uppen en dan de hele back-up pas naar iCloud zetten.
Ik ben niet zo'n apple held maar ik dacht dat een backup van je foon in z'n geheel een image maakt van je iphone in de cloud. Dus ook je what's app wordt geimaged en gaat buiten de app om.

Wie kan dat bevestigen?

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Will_M schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:45:
Alles wat je nu (nog) gaat zeggen verklaard nog steeds niet waarom je komende vanaf iOS 14.7 inmiddels een 10-tal iOS updates én twee Upgrades gemist hebt. of toch wel?
Omdat het ding al best lang vol zit. Maar goed, is dit een vraag om tot een oplossing te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

peter0007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:49:
[...]

Omdat het ding al best lang vol zit. Maar goed, is dit een vraag om tot een oplossing te komen?
Als ik met klanten deze discussie zou moeten gaan voeren..... JA! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:02

FreakNL

Well do ya punk?

Het zou best kunnen dat die updates ook in “other” staan te wachten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
lSltAlKeR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:48:
[...]

Ik ben niet zo'n apple held maar ik dacht dat een backup van je foon in z'n geheel een image maakt van je iphone in de cloud. Dus ook je what's app wordt geimaged en gaat buiten de app om.

Wie kan dat bevestigen?
Whatsapp zelf geeft in hun FAQ aan dat zowel de iPhone als iCloud 2.05 keer de grootte van je back-up als vrije ruimte wil hebben. Daarom vermoed ik dat hij ‘m eerst op je telefoon maakt, en dan naar iCloud zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter0007
Ad de Jong schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:47:
Ik heb zelf geen iPhone maar je kan in Whatsapp toch aangeven waar je een backup wil hebben?
In mijn geval gaat ie naar mijn Google Drive.

En gooi anders alle media (foto's, filmpjes etc) weg in Whatsapp (ik neem aan dat je die al ergens anders opgeslagen hebt en niet volledig vertrouwd op Whatsapp dat alles daar eeuwig in bewaard blijft?
De tekst berichten stellen qua opslag niet veel voor dus je kan met de andere media veel winst behalen.

Ik gooi zelf zo'n beetje om de paar weken vrijwel alle berichten weg in Whatsapp.
Op het moment beslaat mijn backup 299MB.

Weet je meteen of het inderdaad Whatsapp is.
Ik geef de voorkeur aan juist de chat inclusief media bewaren, omdat het me regelmatig van pas komt bij zaken terug zoeken. Media die ik sowieso wil bewaren heb ik uiteraard ook elders opgeslagen. De hoeveelheid data die whatsapp in gebruik heeft wordt wel correct weergegeven bij instellingen -> iPhone opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Ja, heb ik recent gedaan. Bood helaas alleen geen uitkomst…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Will_M schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:50:
[...]

Als ik met klanten deze discussie zou moeten gaan voeren..... JA! >:)
Ik krijg de indruk dat je vraag meer een verwijt is dan een verdieping om tot een oplossing te komen. Maar correct me if I’m wrong!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
peter0007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:24:

Wat denk ik zou werken is om de iPhone te resetten en een back-up terug te zetten. Het enige nadeel is dat Whatsapp al een tijd geen back-up heeft gemaakt (want te weinig beschikbare opslagruimte),
Denk eigenlijk niet dat dit veel gaat uithalen, mijns inziens is proberen ruimte te maken en dan te updaten een betere route.

Kan je niet tijdelijk een grote app verwijderen, of is er misschien al een update geïnstalleerd, staan je foto’s op “geoptimaliseerde opslag” dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

peter0007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:02:
[...]

Ik krijg de indruk dat je vraag meer een verwijt is dan een verdieping om tot een oplossing te komen. Maar correct me if I’m wrong!
Een verwijt is het écht niet! Meer een verwondering aangaande het feit dat je bijna 3 jaar niets update en dan ineens wél wil gaan updaten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
FreakNL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:51:
Het zou best kunnen dat die updates ook in “other” staan te wachten ?
Dat is een interessante, had ik nog niet over nagedacht. Maar een major update (iOS 16 nu) is 3,5GB. Dat is redelijk wat, maar komt nog niet in de buurt van 30GB. En als hij hem wel kan downloaden zou je zeggen dat hij hem ook uit had kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Donstil schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:04:
[...]

Is het vollopen van cache een bekend probleem onder iOS 14? Want zou alleen een major update van het OS het probleem oplossen?

Die laatste opties die je noemt zijn al een gepasseerd station…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Will_M schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:04:
[...]

Een verwijt is het écht niet! Meer een verwondering aangaande het feit dat je bijna 3 jaar niets update en dan ineens wél wil gaan updaten 8)
Haha, voordeel van twijfel ;) maar 3 jaar is overdreven, ik draai 14.7.1 en die is gereleased op 26-07-2021. Automatisch updaten staat aan, maar sinds die update heeft hij er dus geen ruimte meer voor gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

peter0007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

Haha, voordeel van twijfel ;) maar 3 jaar is overdreven, ik draai 14.7.1 en die is gereleased op 26-07-2021. Automatisch updaten staat aan, maar sinds die update heeft hij er dus geen ruimte meer voor gehad.
https://support.apple.com/en-us/HT211686

Vooruit dan maar >:) Daar is je probleem al ergens ontstaan, vrees ik

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 10-10-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Geen idee of het zo werkt bij Apple.
Volgens mij wordt er regelmatig een complete backup gemaakt van de hele telefoon.
Is er ergens te zien hoe groot die backup is? Als die een heel stuk kleiner is dan zou die "andere" er misschien niet eens meer in zitten.

Dan zou je de telefoon eens kunnen terugzetten naar de fabrieksinstelling waarna je de backup terug zet.

Nogmaals ik probeer mee te denken maar heb geen verstand van de iPhone.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
peter0007 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:08:
[...]

Is het vollopen van cache een bekend probleem onder iOS 14? Want zou alleen een major update van het OS het probleem oplossen?

Die laatste opties die je noemt zijn al een gepasseerd station…
Normaal hoort het os de cache zelf bij te houden, om een onbekende reden lijkt dat nu niet gedaan.

Als er geen update klaar staat die al gedownload is dan kan je nog proberen om de IPSW te flashen via Finder, dan verlies je geen data maar heb je wel grote kans dat het systeem het cache zelf weer gaan managen de nacht na de nieuwe OS installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wis en herstel en dan updaten en opnieuw je toestel gereed maken met je id en reservekopie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hackus schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:18:
Wis en herstel en dan updaten en opnieuw je toestel gereed maken met je id en reservekopie.
En misschien nog wel belangrijker: ENCRYPT die lokale iTunes kopie op je (Wndows?) PC niet!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-06 08:21
Will_M schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:19:
[...]

En misschien nog wel belangrijker: ENCRYPT die lokale iTunes kopie op je (Wndows?) PC niet!!
Juist wel. Dan neemt hij alle wachtwoorden en instellingen en app progressies ook mee. De cache blijft evengoed leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tartarus schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:24:
[...]

Juist wel. Dan neemt hij alle wachtwoorden en instellingen en app progressies ook mee. De cache blijft evengoed leeg.
Die spullen zitten al in de iCloud back-up, welke wél gelukt is (mag ik hopen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Update via ipsw en wissen is helemaal niet eens nodig ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peter0007
Donstil schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:04:
[...]

Dit is de gelukt en de oplossing geweest. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

peter0007 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 05:39:
[...]

Dit is de gelukt en de oplossing geweest. Bedankt voor het meedenken!
Updaten is gelukt, maar is je opslag ook in orde nu ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter0007
Hackus schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:09:
[...]

Updaten is gelukt, maar is je opslag ook in orde nu ?
Yes! ‘Anders’ is nu volledig weg. Het enige wat ik me nog afvraag is wat 13GB aan iCloud op mijn iPhone doet. Maar iOS 16 staat er op en Whatsapp heeft een back-up gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llXrqXU8hUwOXP5iv_aFs-ozNZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clKQvrJkSbjw5JIZXl2p5GV9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xUYHaOcBqMaoRvzi5G3W-bG3O4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdVD4iTjFuEv49KWVvvuCZlP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

peter0007 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:15:
[...]

Yes! ‘Anders’ is nu volledig weg. Het enige wat ik me nog afvraag is wat 13GB aan iCloud op mijn iPhone doet. Maar iOS 16 staat er op en Whatsapp heeft een back-up gemaakt.
Normaal om alleen de mogelijkheid te hebben om te kunnen updaten is dit ook de 1e stap. Vroeger was dat vaak het geval met 8 en 16gb iPhones.

Mooi dat het is verholpen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-06 08:21
Ik hoop voor je dat je foto’s in WhatsApp niet ook nog eens in je fotobibliotheek hebt. Dan heb je inderdaad dubbel zoveel in gebruik enkel en alleen al aan WhatsApp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter0007
Tartarus schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:31:
Ik hoop voor je dat je foto’s in WhatsApp niet ook nog eens in je fotobibliotheek hebt. Dan heb je inderdaad dubbel zoveel in gebruik enkel en alleen al aan WhatsApp.
Nee, dat heb ik gelukkig lang geleden al uit gezet! Kreeg werk gerelateerd tientallen foto’s per dag, vaak ook nog eens dubbel. Dan is er geen uitzoeken meer aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
peter0007 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Damn.... 14 GB alleen al aan Whatsapp.
Kom ik aan met mijn 300MB :+

Maar mooi dat het opgelost is (y)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter0007
Ad de Jong schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:23:
[...]

Damn.... 14 GB alleen al aan Whatsapp.
Kom ik aan met mijn 300MB :+

Maar mooi dat het opgelost is (y)
Haha, dat is een geschiedenis van intussen ruim 7 jaar. Vaak nog handig om zaken terug te zoeken. Nogmaals dank voor jullie meedenken!
Pagina: 1