Ik heb het volgende systeem voor ogen:
Waarom deze componenten?
High-end CPU & GPU. Ram is voorzien van XMP 3.0 en daarmee volgens mij goed overclockbaar icm een moederboard die dat ondersteunt (zoek ik nog). De Thermaltake GF3 1200W ivm ATX 3.0 en is de enige ATX 3.0 die beschikbaar is op het moment. Ik probeer een all-white systeem te maken, maar dat idee is niet heilig.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gaat me er vooral om dat alles als een zonnetje loopt en bestendig is voor de komende jaren. Meer specifiek: Alle huidige en aankomende games op mijn Neo G9 (ultrawide ~4k) soepel te kunnen spelen. Raytracing vindt ik mooi (maar dan moet je net de games pakken die het goed ondersteunen natuurlijk). Qua software zaken als Photoshop, Premiere, Lightroom lekker vlot laten lopen. Dat is allemaal natuurlijk gauw gedaan met een 13900k en RTX 4090.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit minder op prijs/kwaliteit, vooral op kwaliteit en snelheid. Maar het hoeft niet onnodig te zijn. Zo denk ik erover om de Zalman Alpha36 te nemen ipv een NZXT Kraken Z79 RGB. Volgens mij (aanname) ongeveer even goed qua koeling en een prijsverschil van €200.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het scherm de Neo G9 heb ik al (is een ultrawide, bijna 4k scherm). De 13900k is al in de preoderder en de GF3 is net vandaag aangeschaft.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles nodig op een muis en scherm na. Toetsenbord vervang ik later.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel & Nvidia. Tenzij een AMD/AMD combi echt stukken beter zal zijn. Zo honkvast ben ik ook weer niet.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja. Ik heb er weinig ervaring mee, maar ga dat uitvogelen de komende tijd. De componenten ondersteunen het en dan natuurlijk mooi om er extra snelheid uit te persen!
Wat verwacht je van ons?
Dit systeem is natuurlijk over-the-top (net als de prijs). Ik vind het mooi om een paar successen te vieren dmv de aanschaf van zo'n systeem. Nu heb ik deze vragen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i9-13900K | € 769,- | € 769,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G | € 2.399,- | € 2.399,- |
1 | Behuizingen | NZXT H7 Elite Wit | € 198,65 | € 198,65 |
1 | Monitoren | Samsung Odyssey Neo G9 (LS49AG950NUXEN) 49" Wit, Zwart | € 1.620,35 | € 1.620,35 |
1 | Waterkoeling | Zalman ALPHA36 White | € 87,40 | € 87,40 |
1 | Geheugen intern | Corsair Dominator CMT64GX5M2B5600C40W | € 539,- | € 539,- |
1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF3 | € 239,- | € 239,- |
Waarom deze componenten?
High-end CPU & GPU. Ram is voorzien van XMP 3.0 en daarmee volgens mij goed overclockbaar icm een moederboard die dat ondersteunt (zoek ik nog). De Thermaltake GF3 1200W ivm ATX 3.0 en is de enige ATX 3.0 die beschikbaar is op het moment. Ik probeer een all-white systeem te maken, maar dat idee is niet heilig.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gaat me er vooral om dat alles als een zonnetje loopt en bestendig is voor de komende jaren. Meer specifiek: Alle huidige en aankomende games op mijn Neo G9 (ultrawide ~4k) soepel te kunnen spelen. Raytracing vindt ik mooi (maar dan moet je net de games pakken die het goed ondersteunen natuurlijk). Qua software zaken als Photoshop, Premiere, Lightroom lekker vlot laten lopen. Dat is allemaal natuurlijk gauw gedaan met een 13900k en RTX 4090.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit minder op prijs/kwaliteit, vooral op kwaliteit en snelheid. Maar het hoeft niet onnodig te zijn. Zo denk ik erover om de Zalman Alpha36 te nemen ipv een NZXT Kraken Z79 RGB. Volgens mij (aanname) ongeveer even goed qua koeling en een prijsverschil van €200.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het scherm de Neo G9 heb ik al (is een ultrawide, bijna 4k scherm). De 13900k is al in de preoderder en de GF3 is net vandaag aangeschaft.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles nodig op een muis en scherm na. Toetsenbord vervang ik later.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel & Nvidia. Tenzij een AMD/AMD combi echt stukken beter zal zijn. Zo honkvast ben ik ook weer niet.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Ik probeer voor een all-white build te gaan. Maar dit hangt nog sterk af van een paar zaken (zie vragen).
- Hoewel een custom loop watercooling me interessant lijkt qua koelprestaties (en daarmee overclockbaarheid), heb ik daar op het moment geen tijd/zin in voor het bouwen ervan. Volgens mij levert een 360mm AIO voor de CPU dan de beste koelprestaties?
- Eind oktober het systeem in elkaar hebben staan
Ja. Ik heb er weinig ervaring mee, maar ga dat uitvogelen de komende tijd. De componenten ondersteunen het en dan natuurlijk mooi om er extra snelheid uit te persen!
Wat verwacht je van ons?
Dit systeem is natuurlijk over-the-top (net als de prijs). Ik vind het mooi om een paar successen te vieren dmv de aanschaf van zo'n systeem. Nu heb ik deze vragen:
- De benchmarks zijn er nog niet, maar het lijkt er op dat de i3900k + RTX 4090 de high-end combi wordt. Of mis ik iets hier bij AMD?
- Als moederboard dacht ik aan de MSI Z790 EDGE WIFI. Ik kan A) niet goed inschatten of dit moederboard qua capaciteiten geschikt is voor het overclocken van de CPU en het ram en \B) of Z790 nodig is. Met de Z690 chipset zijn er meer witte moederboarden maar het RAM geheugen op Z790 lijkt verder overclockbaar. Of is dat quatsch en maakt die paar hz van het ram allemaal niet zoveel uit tussen Z690 en Z790 en kan ik netzogoed voor een Z690 board gaan?
- Is een AIO cooler voor de CPU de beste keuze? De Zalman Alpha36 lijkt me prima. Maar qua koelprestaties schijnt de MSI Meg CoreLiquid S360 het erg goed te doen. Dan zou ik af moeten stappen van mijn all-white build (dat kan).
- De MSI 4090 Suprim Liquid heeft een plek in de kast nodig voor die twee fans, 240mm (linkje naar MSI site voor plaatjes). Moet ik dat zo zien dat ik dit in de NZXT H7 Elite monteer aan de voorkant als intake en bovenin de AIO van de CPU als outtake? En dan moet ik nog één 120mm slot voorin vullen in de kast. Niet optimaal. Daarnaast is deze kaart niet goed compatible met mijn all-white build idee. Dus mogelijk is de 'normale' MSI 4090 Suprim dan beter. Maar ook hier lijkt me dat de koelprestaties van waterkoeling die van lucht overtreffen. Klopt dat idee?
Man is a tool-using animal. Without tools he is nothing, with tools he is all.