Een high-end systeem met i9 13900k en RTX 4090?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4s0n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09-2023

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Ik heb het volgende systeem voor ogen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-13900K€ 769,-€ 769,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G€ 2.399,-€ 2.399,-
1BehuizingenNZXT H7 Elite Wit€ 198,65€ 198,65
1MonitorenSamsung Odyssey Neo G9 (LS49AG950NUXEN) 49" Wit, Zwart€ 1.620,35€ 1.620,35
1WaterkoelingZalman ALPHA36 White€ 87,40€ 87,40
1Geheugen internCorsair Dominator CMT64GX5M2B5600C40W€ 539,-€ 539,-
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3€ 239,-€ 239,-

Waarom deze componenten?
High-end CPU & GPU. Ram is voorzien van XMP 3.0 en daarmee volgens mij goed overclockbaar icm een moederboard die dat ondersteunt (zoek ik nog). De Thermaltake GF3 1200W ivm ATX 3.0 en is de enige ATX 3.0 die beschikbaar is op het moment. Ik probeer een all-white systeem te maken, maar dat idee is niet heilig.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gaat me er vooral om dat alles als een zonnetje loopt en bestendig is voor de komende jaren. Meer specifiek: Alle huidige en aankomende games op mijn Neo G9 (ultrawide ~4k) soepel te kunnen spelen. Raytracing vindt ik mooi (maar dan moet je net de games pakken die het goed ondersteunen natuurlijk). Qua software zaken als Photoshop, Premiere, Lightroom lekker vlot laten lopen. Dat is allemaal natuurlijk gauw gedaan met een 13900k en RTX 4090.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit minder op prijs/kwaliteit, vooral op kwaliteit en snelheid. Maar het hoeft niet onnodig te zijn. Zo denk ik erover om de Zalman Alpha36 te nemen ipv een NZXT Kraken Z79 RGB. Volgens mij (aanname) ongeveer even goed qua koeling en een prijsverschil van €200.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het scherm de Neo G9 heb ik al (is een ultrawide, bijna 4k scherm). De 13900k is al in de preoderder en de GF3 is net vandaag aangeschaft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles nodig op een muis en scherm na. Toetsenbord vervang ik later.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel & Nvidia. Tenzij een AMD/AMD combi echt stukken beter zal zijn. Zo honkvast ben ik ook weer niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Ik probeer voor een all-white build te gaan. Maar dit hangt nog sterk af van een paar zaken (zie vragen).
  • Hoewel een custom loop watercooling me interessant lijkt qua koelprestaties (en daarmee overclockbaarheid), heb ik daar op het moment geen tijd/zin in voor het bouwen ervan. Volgens mij levert een 360mm AIO voor de CPU dan de beste koelprestaties?
  • Eind oktober het systeem in elkaar hebben staan
Ga je overklokken?
Ja. Ik heb er weinig ervaring mee, maar ga dat uitvogelen de komende tijd. De componenten ondersteunen het en dan natuurlijk mooi om er extra snelheid uit te persen!

Wat verwacht je van ons?
Dit systeem is natuurlijk over-the-top (net als de prijs). Ik vind het mooi om een paar successen te vieren dmv de aanschaf van zo'n systeem. Nu heb ik deze vragen:
  1. De benchmarks zijn er nog niet, maar het lijkt er op dat de i3900k + RTX 4090 de high-end combi wordt. Of mis ik iets hier bij AMD?
  2. Als moederboard dacht ik aan de MSI Z790 EDGE WIFI. Ik kan A) niet goed inschatten of dit moederboard qua capaciteiten geschikt is voor het overclocken van de CPU en het ram en \B) of Z790 nodig is. Met de Z690 chipset zijn er meer witte moederboarden maar het RAM geheugen op Z790 lijkt verder overclockbaar. Of is dat quatsch en maakt die paar hz van het ram allemaal niet zoveel uit tussen Z690 en Z790 en kan ik netzogoed voor een Z690 board gaan?
  3. Is een AIO cooler voor de CPU de beste keuze? De Zalman Alpha36 lijkt me prima. Maar qua koelprestaties schijnt de MSI Meg CoreLiquid S360 het erg goed te doen. Dan zou ik af moeten stappen van mijn all-white build (dat kan).
  4. De MSI 4090 Suprim Liquid heeft een plek in de kast nodig voor die twee fans, 240mm (linkje naar MSI site voor plaatjes). Moet ik dat zo zien dat ik dit in de NZXT H7 Elite monteer aan de voorkant als intake en bovenin de AIO van de CPU als outtake? En dan moet ik nog één 120mm slot voorin vullen in de kast. Niet optimaal. Daarnaast is deze kaart niet goed compatible met mijn all-white build idee. Dus mogelijk is de 'normale' MSI 4090 Suprim dan beter. Maar ook hier lijkt me dat de koelprestaties van waterkoeling die van lucht overtreffen. Klopt dat idee?
Al het commentaar is welkom! Thx alvast! Het zou zonde zijn als ik een RTX 4090 en een i9 13900k heb en vervolgens ergens een component miskoop doe en een bottleneck maak voor de CPU/GPU!

Man is a tool-using animal. Without tools he is nothing, with tools he is all.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:58
Tja, dit kan. Echter kun je beter voor de 13700K+4080(Ti) gaan. Die zal in games vrijwel hetzelfde presteren en ook nog zeker jaren mee gaan. Ik geef ook veel geld uit aan een game-pc, het mag voor de hobby, maar dit valt bij mij wat teveel in de categorie geld weggooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:23
Playa del C. schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:09:
Tja, dit kan. Echter kun je beter voor de 13700K+4080(Ti) gaan. Die zal in games vrijwel hetzelfde presteren en ook nog zeker jaren mee gaan. Ik geef ook veel geld uit aan een game-pc, het mag voor de hobby, maar dit valt bij mij wat teveel in de categorie geld weggooien.
Juist de 4090 doet 't qua prijs/kwaliteit beter dan de 4080. Als je een 4080 erin gaat stoppen kun je dit keer beter direct voor een 4090 gaan. Helaas is de schaling van de prijzen de inverse van wat je zou verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
Gezien er flink wat geld tegenaan gaat zou ik ander geheugen pakken
https://tweakers.net/pric...6400j3239g16gx2-tz5s.html

32Gb zou ruim voldoende moeten zijn, anders kun je altijd nog voor quad channel gaan

[ Voor 20% gewijzigd door Markozv op 11-10-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:58
Paprika schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:37:
[...]

Juist de 4090 doet 't qua prijs/kwaliteit beter dan de 4080. Als je een 4080 erin gaat stoppen kun je dit keer beter direct voor een 4090 gaan. Helaas is de schaling van de prijzen de inverse van wat je zou verwachten.
Dat kan. Alleen is een 4080 momenteel al overkill voor elke game-situatie. Scheelt wel veel geld. Of zelfs even een 4070, om later een 5080 te kopen, ik roep maar even wat.

Het is verder erg stil in dit topic en ik snap wel waarom. Met zoveel geld gooien. Niet om het geld hoor, ben niet jaloers, maar deze hele pc zou anders moeten als je een eerlijk en goed advies gaat geven. En dat zou meer dan duizend euro opleveren, en nog steeds topprestaties leveren (waarschijnlijk elke game op ultra de komende jaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4s0n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09-2023

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Begrijpelijk dat een dergelijke setup wat wenkbrauwen doet fronsen. Ik had ook moeite en twijfel of ik het wel moest posten omdat het ver weg staat van een prijs/kwaliteit verhouding die hier op Tweakers natuurlijk vaak juist wordt opgezocht.

Mijn vraag is vooral of ik bepaalde componenten verkeerd inschat met deze CPU/GPU combinatie. Thx @Markozv voor het advies, ga ik meenemen.

Man is a tool-using animal. Without tools he is nothing, with tools he is all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:28
De i9 kan heel erg veel stroom verbruiken, zeker bij overklokken - 350 Watt is te veel voor de beste luchtkoelers, dus koop een stevige AIO inderdaad. Die Zalman waterkoeler lijkt me wat licht, er is ook weinig informatie over te vinden, de NZXT Kraken Z73 RGB is een match bij je kast en goed getest op koel capaciteit (recensie hier)

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 11-10-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dResign
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 20:13
Ik zou zeker een Monitor Arm aanraden.
Zit je niet met die "staander" in de weg.

https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0959D7XDM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB.
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-01 10:22

PB.

Ik heb niet echt advies, maar als het er om gaat om de nieuwste en snelste hardware te hebben is dat feest mogelijk van zeer korte duur. AMD komt waarschijnlijk in november met hun GPU's, waarop NVIDIA waarschijnlijk gaat reageren met een 4090 Ti die volgens de geruchten 10 tot 20% sneller is dan de 4090.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Zalman koelers zou ik van weg blijven; vroeger een grote naam op het gebied van cpu-koelers maar tegenwoordig hangt er een vies geurtje rond dat merk.

Voor de 4090; zoek een versie met radiator van 360mm en stik de fans in hemelsnaam niet met een glazen plaat. Als je dan toch "all-out" gaat, neem dan de betere koeling voor dat dure spul ^_^

Voor een vergelijkbare behuizing (wit en met veel glaswerk) waarin een en ander wel goed zou moeten kunnen: uitvoering: Lian Li O11 Dynamic EVO Wit

Controleer nog wel of de specifieke aio's die je op het oog hebt passen (diktes van de radiatoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRDT
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-05 09:34
martyw schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:03:
De i9 kan heel erg veel stroom verbruiken, zeker bij overklokken - 350 Watt is te veel voor de beste luchtkoelers, dus koop een stevige AIO inderdaad. Die Zalman waterkoeler lijkt me wat licht, er is ook weinig informatie over te vinden, de NZXT Kraken Z73 RGB is een match bij je kast en goed getest op koel capaciteit (recensie hier)
Als je wilt besparen kan je beter de NZXT Kraken X73 RGB nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@J4s0n
uitvoering: FSP Hydro G Pro 1000 watt
Is een goede voeding. Review https://www.tweaktown.com...t-System-and-Observations

[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 24-10-2022 11:18 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:17
Hackus schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:54:
@J4s0n
uitvoering: FSP Hydro G Pro 1000 watt
Is een goede voeding. Review staat in centraal voedingen topic
Dat is niet dezelfde SKU als in de review. SKU PPA10A2400 ATX2.52 zonder 12+4 pin PCI-e vs SKU PPA10A2413 ATX3.0 met 12+4 pin PCI-e.
Pagina: 1