Ik kan wellicht werken voor een Amerikaanse crypto startup. Ik krijg een contract maar wordt wel betaald in crypto. Omdat ik nog niet ingeschreven sta bij de KvK wil ik heet eerst even proberen. Kan dit zomaar of krijg ik gelijk met de belastingdienst te maken?
Vraag
Alle reacties
1. Let op dat het geen scam is waarbij je onbetaald werk voor ze verricht
2. Let op dat het geen scam is
3. Je kunt het altijd als inkomsten uit overig werk opgeven
2. Let op dat het geen scam is
3. Je kunt het altijd als inkomsten uit overig werk opgeven
[ Voor 31% gewijzigd door Juup op 10-10-2022 20:45 ]
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Betalen in hun eigen crypto zeker? Dus dan is het risico van hun succes voor jou. Als het niks wordt krijg je niet betaald.
Lost van hoe dit belastingtechnisch zit: ik zou hard wegrennen. U want work, you pay in proper cash.
Sidenote: collega van me ging een jaar geleden weg bij ons, kon lead dev bij een crypto startup worden. Gouden bergen enzo. Was na een jaar weer terug. Bleek nog geen hoopje zand. En zo zijn er velen.
Lost van hoe dit belastingtechnisch zit: ik zou hard wegrennen. U want work, you pay in proper cash.
Sidenote: collega van me ging een jaar geleden weg bij ons, kon lead dev bij een crypto startup worden. Gouden bergen enzo. Was na een jaar weer terug. Bleek nog geen hoopje zand. En zo zijn er velen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nee het is wel vertrouwd een kameraad van mij werkt er al maanden en krijgt netjes betaald in Tether.
Er zijn tientallen / honderden topics (en ook op de site van de Belastingdienst) hoe je met "crypto" om moet gaan in het Nederlandse stelsel van inkomen / belasting / etc.zydd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:43:
Kan dit zomaar of krijg ik gelijk met de belastingdienst te maken?
Alles kan maar zonder contract sta je binnen 2 minuten met lege handen als je niet bevalt of iets verkeerd doet. En "zeker" een flink aantal buitenlandse bedrijven heeft veeeeel minder sociaal oogpunt / liefheid om een werknemer het (virtuele) pand uit te trappen.eerst even proberen
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Gebruik even je verstand en ga iets zoeken waar je wel normaal bij krijgt uitbetaald. Hoe verleidelijk dit soort projecten en beloftes ook zijn.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Graag wil ik je verzoeken onze huisregels te lezen. In het kort: blijf vriendelijk en on-topic. Jouw post was dat niet en heb ik daarom verwijderd.
[ Voor 72% gewijzigd door Ardana op 13-10-2022 07:04 ]
Voor al je inkomsten krijg je te maken met de belastingdienst. Dat is echter pas na het jaar waarin je inkomsten krijgt bij jouw aangifte. Waar je eerder tegen aan zal lopen, aangenomen dat je een deel van de crypto zal willen omzetten naar euro's om boodschappen of vaste lasten te kunnen betalen, is dat je bank vragen gaat stellen waar deze bedragen vandaan komen. Zoek maar op AML, KYC, CDD etc. op het forumzydd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:43:
Kan dit zomaar of krijg ik gelijk met de belastingdienst te maken?
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Zeker geen Nederlands recht ven toepassing, he?
Ik vind eigenlijk dat als je dergelijke vragen moet stellen het niet moet doen.
Mogelijk is er niets aan de hand, mogelijk is het een scam, maar zoals ik het inschat vanachter mijn laptop beschik je niet over voldoende informatie en kennis om dat te kunnen beoordelen.
Mogelijk is er niets aan de hand, mogelijk is het een scam, maar zoals ik het inschat vanachter mijn laptop beschik je niet over voldoende informatie en kennis om dat te kunnen beoordelen.
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
Klinkt als een redelijk standaard scam, gebeurt enorm veel in die branche. Zelfs tot het punt waar de eerste persoon wel uitbetaald krijgt, en mensen daarna ineens niet meer.
Hoe dan ook gelden de rechten die je op de Nederlandse arbeidsmarkt hebt daar niet. Reken op een flinke narekening van je IB en ZVW, want als je werkgever die niet betaalt moet je dat zelf doen. Kan goed 60% van je inkomen zijn.
Je hebt verder in dit geval wel alle nadelen van ZZP omdat je geen dienstverband hebt bij een werkgever die je belasting direct verrekent, maar niet de voordelen want je bent volgens de belastingdienst in dit geval geen ondernemer.
Ik zou er ver van weg blijven. Werken voor het buitenland is alleen interessant als het voor een groot bedrijf met goede voorwaarden is, en ze ook meteen je extra kosten die je maakt omdat je voor het buitenland werkt vergoeden.
Hoe dan ook gelden de rechten die je op de Nederlandse arbeidsmarkt hebt daar niet. Reken op een flinke narekening van je IB en ZVW, want als je werkgever die niet betaalt moet je dat zelf doen. Kan goed 60% van je inkomen zijn.
Je hebt verder in dit geval wel alle nadelen van ZZP omdat je geen dienstverband hebt bij een werkgever die je belasting direct verrekent, maar niet de voordelen want je bent volgens de belastingdienst in dit geval geen ondernemer.
Ik zou er ver van weg blijven. Werken voor het buitenland is alleen interessant als het voor een groot bedrijf met goede voorwaarden is, en ze ook meteen je extra kosten die je maakt omdat je voor het buitenland werkt vergoeden.
Verwijderd
Het is een klotewerk voor een Amerikaans bedrijf om een buitenlander in dienst te nemen, ook als diegene in het buitenland verblijft.
Dus de vraag: waarom moeten zij hun werknemers uit Nederland halen? Waarom ben uitgerekend jij geschikt voor dit werk?
Waarom zouden ze dat voor jou doen?
Dus de vraag: waarom moeten zij hun werknemers uit Nederland halen? Waarom ben uitgerekend jij geschikt voor dit werk?
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2022 10:49 ]
Als ze niet betalen in hun eigen cryptocurrency (waar ik sowieso voor weg zou rennen) dan begrijp ik ook niet goed waarom ze niet gewoon in Euro of USD kunnen betalen. Ik neem aan dat ze wel gewoon bankrekeningen hebben, en die Tether moeten ze ook ergens inkopen (of kunnen ze verkopen om je in euro's te betalen). Waarom zou je dit zoweel ingewikkelder maken dan het hoeft te zijn?
Je wil toch ook niet uitbetaald worden in Poolse Zloty's? Dat is gewoon niet handig, want het is noch jouw, noch hun native currency.
Je wil toch ook niet uitbetaald worden in Poolse Zloty's? Dat is gewoon niet handig, want het is noch jouw, noch hun native currency.
[ Voor 15% gewijzigd door marcieking op 12-10-2022 11:14 ]
Waar gaat het hier over in dienst nemen? Hij heeft het nota bene over inschrijven bij de KVK, lijkt me dus om een contracting klus te gaan?Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:48:
Het is een klotewerk voor een Amerikaans bedrijf om een buitenlander in dienst te nemen, ook als diegene in het buitenland verblijft.
Mijn advies blijft hetzelfde trouwens: niet doen, om de redenen die hier al genoemd zijn. Als ze je willen hebben, dan moeten ze ook betalen, en dan wel in een valuta waar je iets mee kan (dus of USD, of EUR).
[ Voor 25% gewijzigd door sebasd op 12-10-2022 11:25 ]
Dus... je wilt je inschrijving bij de KVK en wordt daarmee btw en belastingplichtig. En in plaats van uit te zoeken wat dat betekent open je hier een topic? Daar is toch zat informatie over te vinden?
En of je nou werkt of stickers verkoopt, dat maakt toch niets uit. Waarom Google je niet even wat dit betekent voor je als je je inschrijft bij de KVK? Wat is daar lastig aan?
En of je nou werkt of stickers verkoopt, dat maakt toch niets uit. Waarom Google je niet even wat dit betekent voor je als je je inschrijft bij de KVK? Wat is daar lastig aan?
Ik dacht aan:
if you pay peanuts you get monkey's...
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Vooral doen. Ik kijk uit naar je vervolgtopic en zet de popcorn alvast klaar.
Een "kameraad" werkt er al maanden dus het is sneller om de situatie nieuw op Tweakers te gooien dan die kameraad te appen welke 8 stappen genomen moeten worden. Daar heb je Google toch niet voor nodig? Of de KvK?ID-College schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:10:
Waarom Google je niet even wat dit betekent voor je als je je inschrijft bij de KVK? Wat is daar lastig aan?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Pas op dat deze "kameraad" je niet een piramidespel in sleept.
Voor de rest zou ik vooral even informeren bij de belastingdienst vanaf welk bedrag je inkomstenbelasting moet betalen voor het verlenen van diensten in de hobbysfeer. Alleen als je deze diensten stelselmatig uitvoert (contractueel, minimaal aantal uren in de week) zal je je waarschijnlijk moeten inschrijven bij de kvk.
Voor de rest zou ik vooral even informeren bij de belastingdienst vanaf welk bedrag je inkomstenbelasting moet betalen voor het verlenen van diensten in de hobbysfeer. Alleen als je deze diensten stelselmatig uitvoert (contractueel, minimaal aantal uren in de week) zal je je waarschijnlijk moeten inschrijven bij de kvk.
Sorry, maar dit is toch het punt waarop je hen laat weten dat ze dat contract HEEL diep in hun reet mogen duwenzydd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:43:
Ik krijg een contract maar wordt wel betaald in crypto.
[ Voor 26% gewijzigd door Krimglas op 12-10-2022 16:09 ]
Tether is praktisch usd, als je dat gelijk doorzet en ze genoeg betalen (uiteraard rekening houden met de kosten die je moet maken) zie ik het probleem niet.
Telt voor de belasting gewoon als inkomen, en omdat het in het buitenland is moet je opletten met BTW enzo als de opdracht groot genoeg is en je de KvK route opgaat, anders is het ‘extra inkomen’ in je aangifte.
Telt voor de belasting gewoon als inkomen, en omdat het in het buitenland is moet je opletten met BTW enzo als de opdracht groot genoeg is en je de KvK route opgaat, anders is het ‘extra inkomen’ in je aangifte.
liever de tong gebrand dan lauwe soep
Tsja, als het was gelukt was iedereen jaloers op die collega. Nu heeft ie het geprobeerd en kon ie gewoon terug... Wie is er nou gek?The Eagle schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:46:
Betalen in hun eigen crypto zeker? Dus dan is het risico van hun succes voor jou. Als het niks wordt krijg je niet betaald.
Want stikkers kun je inwisselen voor euro's of direct mee betalen?mannowlahn schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:44:
Betaald worden in crypto, ik kan je ook betalen in stickers, klinkt dat ook interessant voor je?

Nuttige opmerking. /s
[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 12-10-2022 18:26 ]
zydd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:43:
Ik kan wellicht werken voor een Amerikaanse crypto startup. Ik krijg een contract maar wordt wel betaald in crypto. Omdat ik nog niet ingeschreven sta bij de KvK wil ik heet eerst even proberen. Kan dit zomaar of krijg ik gelijk met de belastingdienst te maken?
Ik vind het een merkwaardige constructie. Naar Nederlands recht heb je vermoedelijk gewoon een arbeidsovereenkomst en moet in ieder geval het minimumloon in euro's worden betaald (art. 7:620 BW). De werkgever moet zich ook aan de Nederlandse wetgeving houden (loonbelasting, arbo, vakantiedagen, ontslagrecht, ww-recht, enz). Dat de werkgever in de VS zit maakt niet uit. Het betekent enkel dat ze niet aan te pakken zijn (zolang ze in de EU geen filiaal of bankrekening openen).zydd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:06:
Nee het is wel vertrouwd een kameraad van mij werkt er al maanden en krijgt netjes betaald in Tether.
Is je maandsalaris overeengekomen in dollars of in tether? Als het in dollars wordt uitgedrukt kan ik niet bedenken waarom je niet in dollars wordt betaald. Anders loop je risico als de tether minder waard wordt (terwijl het bedrijf je gewoon ontslaat of failliet gaat als de tether meer waard wordt).
Je moet er rekening mee houden dat je bank vragen gaat stellen over de herkomst van het geld. Er kleeft een behoorlijk witwasrisico aan vast en ik zou niet raar opkijken als de bank hun klantrelatie met jou gaan beëindigen.
Tether is gelijk aan 1 usd, (een van de) grootste stablecoins. Als die onderuitgaat is het voorbij met crypto denk ik.
Neemt niet weg dat ze bijna net zo makkelijk in echte dollars kunnen betalen maar dat risico is niet zo groot.
Als je nu een buffer hebt, de vergoeding royaal is, en je gewoon gelijk stopt als ze niet blijken te betalen zou ik de gok lekker wagen. Leuk avontuur als het team fijn is.
Neemt niet weg dat ze bijna net zo makkelijk in echte dollars kunnen betalen maar dat risico is niet zo groot.
Als je nu een buffer hebt, de vergoeding royaal is, en je gewoon gelijk stopt als ze niet blijken te betalen zou ik de gok lekker wagen. Leuk avontuur als het team fijn is.
liever de tong gebrand dan lauwe soep
Tether kun je overboeken naar crypto.com -> naar je bankrekening of debit kaart. Dan kun je via Plutus met korting boodschappen doen
Hoop wel dat het goed betaald en je vrij snel betaald krijg voor je werk.
Krijg ik dan gelijk met de belasting te maken. als iemand dit vraagt denk ik altijd gelijk, proberen jullie allemaal belasting te ontduiken haha? Maar je krijgt over elk inkomen dat je krijg te maken met de belasting. Afhankelijk van je werkzaamheden, afhankelijk van het soort contract etc kan het handig zijn om een bedrijf te starten(kvk) en vanuit daaruit het allemaal te laten lopen. Maar dat zou ik niet doen voor 2-4k per maand dat kan prima als freelancer waarvoor geen kvk inschrijving nodig is.
Wil je echt persoonlijk advies raad ik aan om 50-100 euro te betalen bij een administratie kantoor. Die gasten kunnen jouw tailored advies geven.
Ow als laatste: Ja de belastingdienst weet alles. elke bankrekening op jouw naam of die aan jouw gekoppeld staat. Aandelen rekening noem het allemaal maar op. Kreeg laatst een uitdraai van mijn administratie kantoor en dacht echt van wow dat wist ik nog niet eens
Wil je echt persoonlijk advies raad ik aan om 50-100 euro te betalen bij een administratie kantoor. Die gasten kunnen jouw tailored advies geven.
Ow als laatste: Ja de belastingdienst weet alles. elke bankrekening op jouw naam of die aan jouw gekoppeld staat. Aandelen rekening noem het allemaal maar op. Kreeg laatst een uitdraai van mijn administratie kantoor en dacht echt van wow dat wist ik nog niet eens
How are you doing?
Als het zo gemakkelijk is kan hij gewoon vragen dat die werkgever hem gewoon in dollars/euro's betaalt. Simpel in te wisselen toch voor die werkgever? Iedereen tevreden. Of zou er toch een reden zijn dat ze per se via deze constructie willen werken?Nopheros schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:25:
[...]
Want stikkers kun je inwisselen voor euro's of direct mee betalen?
Nuttige opmerking. /s
Nee, ik stel voor dat op eens een goed gesprek heeft met zijn ouders en ze vraagt wat zij erover denken.
Zo hey, ik snap de waarschuwingen wel hoor, maar de algehele tendens in dit topic is nu al bizar negatief. Er zijn inmiddels ook talloze 'normale' crypto bedrijven.
Hier in Nederland hebben we verschillende exchanges, internationaal zijn er behoorlijk wat spelers waar niks mis mee is. Daar gaat serieus geld in om. Een Bitonic of Bitcoin Meester lijkt mij helemaal geen verkeerde werkgever.
Laten we niet vergeten dat er momenteel as we speak een Bitcoin Amsterdam converentie is waar ook gewoon serieus mensen heen gaan. En bijna ieder F1 team heeft wel iets van crypto als auto sponsor.
Dat lukt niet met wat zolderkamer nerds die moedwillig een scam aan het opbouwen zijn. Daar werken ook gewoon mensen aan.
Natuurlijk, TS moet goed nadenken, want ze zijn er wel degelijk. En ja, tuurlijk is er risico. Die is er bij een startup wellicht ook trouwens.
Verder zou ik inderdaad kijken naar 'inkomen uit overig werk' en eventueel eens met de belastingtelefoon bellen. En natuurlijk zijn er nadelen, denk aan een hypotheek of private lease contract. Maar, in de basis: dit kan, legaal, maar zorg dat je weet waar je mee bezig bent.
In het bedrijfsleven is een pakket met deels euro's/dollars en een deel aandelenpakket ook niet ongebruikelijk.
Al geeft TS in zijn tweede post aan dat een vriend in een stable coin betaald krijgt en niet in een bepaalde munt.
Hier in Nederland hebben we verschillende exchanges, internationaal zijn er behoorlijk wat spelers waar niks mis mee is. Daar gaat serieus geld in om. Een Bitonic of Bitcoin Meester lijkt mij helemaal geen verkeerde werkgever.
Laten we niet vergeten dat er momenteel as we speak een Bitcoin Amsterdam converentie is waar ook gewoon serieus mensen heen gaan. En bijna ieder F1 team heeft wel iets van crypto als auto sponsor.
Dat lukt niet met wat zolderkamer nerds die moedwillig een scam aan het opbouwen zijn. Daar werken ook gewoon mensen aan.
Natuurlijk, TS moet goed nadenken, want ze zijn er wel degelijk. En ja, tuurlijk is er risico. Die is er bij een startup wellicht ook trouwens.
Verder zou ik inderdaad kijken naar 'inkomen uit overig werk' en eventueel eens met de belastingtelefoon bellen. En natuurlijk zijn er nadelen, denk aan een hypotheek of private lease contract. Maar, in de basis: dit kan, legaal, maar zorg dat je weet waar je mee bezig bent.
We weten helemaal niet wat TS wilt, dat vul je nu voor hem in.Krimglas schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:52:
[...]
Als het zo gemakkelijk is kan hij gewoon vragen dat die werkgever hem gewoon in dollars/euro's betaalt. Simpel in te wisselen toch voor die werkgever? Iedereen tevreden.
In het bedrijfsleven is een pakket met deels euro's/dollars en een deel aandelenpakket ook niet ongebruikelijk.
Al geeft TS in zijn tweede post aan dat een vriend in een stable coin betaald krijgt en niet in een bepaalde munt.
[ Voor 25% gewijzigd door Richh op 12-10-2022 22:09 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Het feit dat je allerlei crypto bedrijven overal en nergens reclame ziet maken heeft er mee te maken dat hierdoor mensen de indruk krijgen dat het echt is en dus wordt het meer waard. Er is altijd ‘a greater fool’ zeg maarRichh schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:04:
Zo hey, ik snap de waarschuwingen wel hoor, maar de algehele tendens in dit topic is nu al bizar negatief. Er zijn inmiddels ook talloze 'normale' crypto bedrijven.
[...]
We weten helemaal niet wat TS wilt, dat vul je nu voor hem in.
Dus de argumentatie dat F1 teams geld aannemen van die clubjes en het daardoor oké is, is precies wat ze hopen dat genoeg mensen gaan denken.
@TS als het een echt bedrijf is dan kunnen ze toch ook gewoon in dollars betalen? Hoe goed ken je je kameraad? Kan hij je niet verder helpen hiermee, of zit hij 1 trede hoger op dezelfde pyramide
Wat een hoop ouderwetse reacties zeg. Er zijn veranderingen gaande in de wereld en daar horen nieuwe en alternatieve manieren van beloning bij. Als je een crypto bedrijf bent, dan ga je je personeel toch niet betalen in ouderwets geld?
Beste raad aan TS is om professioneel hulp te vragen rondom de belastingtechnische regels. Als het een goede kameraad is die je kunt vertrouwen dan kun je hem om hulp vragen over de uitbetaling.
Verder: het kan geen kwaad om het gewoon eens te proberen als je de regels op een rij hebt. 'Als je niet hoog inzet, win je nooit veel'.
Beste raad aan TS is om professioneel hulp te vragen rondom de belastingtechnische regels. Als het een goede kameraad is die je kunt vertrouwen dan kun je hem om hulp vragen over de uitbetaling.
Verder: het kan geen kwaad om het gewoon eens te proberen als je de regels op een rij hebt. 'Als je niet hoog inzet, win je nooit veel'.
Punt is dat voor je boodschappen en vaste lasten in de meeste gevallen je nog steeds dat ouderwetse geld nodig hebt. Inkomen uit werk is toch voor een deel zorgen dat je kan leven, en eventueel ook financieel zorg draagt voor een ander (partner/kind/etc).KaiseRRuby schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:28:
Er zijn veranderingen gaande in de wereld en daar horen nieuwe en alternatieve manieren van beloning bij. Als je een crypto bedrijf bent, dan ga je je personeel toch niet betalen in ouderwets geld?
Laat je uitbetalen in de vorm die jij wilt, maar zorg dat je correct aangifte doet, en zorg dat je meewerkt met een bank die verplicht transacties doorneemt om te voldoen aan de Wet op het financieel toezicht (Wft). Met serieuze bedragen die je omzet van crypto naar dat ouderwetse geld, zal je zeker onderzocht worden.
-- oh en advies aannemen van een collega, het is maar de vraag hoe diep die persoon het heeft uitgezocht. Vaar niet blind op een advies van een derde, maar zorg dat je het helder hebt. Je hebt niet alleen te maken met de Nederlandse kant, maar ook met de Amerikaanse kant. Het is niet een unieke situatie, maar de bureau's die alleen binnen de EU over de grens werken hebben geen benul van de regelgeving wanneer je buiten de EU stapt. Je krijgt er een behoorlijk stuk bureaucratisch papierwerk bij. Dat kan je wellicht offloaden aan een payroll organisatie die ervaring heeft met een VS-NL relatie. Dat kost natuurlijk wat, maar dan is het wel (hopelijk) correct geregeld.
[ Voor 27% gewijzigd door Qwerty-273 op 12-10-2022 23:56 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Net als een 15 jaar geleden met Palm Invest (grote ponzischeme) zag je ook in de sport bij bijv Ajax. Het zegt precies niets.Smobbo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:21:
[...]
Het feit dat je allerlei crypto bedrijven overal en nergens reclame ziet maken heeft er mee te maken dat hierdoor mensen de indruk krijgen dat het echt is en dus wordt het meer waard. Er is altijd ‘a greater fool’ zeg maar.
Dus de argumentatie dat F1 teams geld aannemen van die clubjes en het daardoor oké is, is precies wat ze hopen dat genoeg mensen gaan denken.
Zonder iets geks te zeggen kan je het gros van de crypto’s ook wel als een dynamisch ponzi-schema zien. Dus pas op waarin je uitbetaald krijgt. EUR is heel wat praktischer , al is het maar administratief omdat je steeds de coinkoers mee moet administreren.
Haha, die reacties ook echt dat er’normale’ cryptobedrijven zijn… hebben jullie wel door wat jullie insinueren?
Er zijn ‘normale’ blockchain bedrijven. 99% van de cryptobedrijven hebben 0 use cases, behalve makkelijk geld binnenhalen voor de starters en de eerste die instappen. Been there, done that sinds 2011.
Er zijn ‘normale’ blockchain bedrijven. 99% van de cryptobedrijven hebben 0 use cases, behalve makkelijk geld binnenhalen voor de starters en de eerste die instappen. Been there, done that sinds 2011.
https://www.vnoncwbrabant...bitcoin-de-mogelijkheden/ Lijkt mij relevant.
Het hele artikel is relevant eigenlijk. Een loon mag in natura betaald worden en de waarde in euro's op het moment van uitbetaling is waar de belastingdienst vanuit gaat. Vanuit de werkgever moeten ze minimaal het minimumloon in euro's op je bankrekening storten. Alles boven het minimumloon mag wel in crypto.
Het hele artikel is relevant eigenlijk. Een loon mag in natura betaald worden en de waarde in euro's op het moment van uitbetaling is waar de belastingdienst vanuit gaat. Vanuit de werkgever moeten ze minimaal het minimumloon in euro's op je bankrekening storten. Alles boven het minimumloon mag wel in crypto.
Haha als er mensen geld in safemoon of shiba douwen zich er vast ook wel mensen bereid stickers te kopen.Nopheros schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:25:
[...]
Want stikkers kun je inwisselen voor euro's of direct mee betalen?
Nuttige opmerking. /s
Als dit bedrijf geen fiat heeft dan betekend dat hun eigen crypto geen kloot waard is en je dus enorm speculatief aan het werk bent. Prima overigens als je dat leuk vind maar persoonlijk zou ik het naïef vinden als je hier ano 2022 in trapt.
Ja crypto is groot maar de use case die we hier nu lezen moeten alarm bellen doen rinkelen. Zo niet dan vrees ik wel een beetje voor degen die daar zonder gezond verstand in duiken.
Er zijn mensen voor minder opzichtige scams compleet door het putje gegaan. Zie Celsius en Luna bv.
Ps is mijn vergelijking met stickers nou echt als niet inhoudelijk bestempeld. Jeetje zeg, dat raakt namenlijk wel wat punten met crypto, waar ik zelf ook overigens in zit. Beetje on edge dit imho. En nee ik ga hierover niet in conclaaf over feedback met admin want dit schiet echt een beetje zijn doel voorbij. Mijn doel was een spiegel voorhouden en absoluut niet beledigend.
Ja crypto is groot maar de use case die we hier nu lezen moeten alarm bellen doen rinkelen. Zo niet dan vrees ik wel een beetje voor degen die daar zonder gezond verstand in duiken.
Er zijn mensen voor minder opzichtige scams compleet door het putje gegaan. Zie Celsius en Luna bv.
Ps is mijn vergelijking met stickers nou echt als niet inhoudelijk bestempeld. Jeetje zeg, dat raakt namenlijk wel wat punten met crypto, waar ik zelf ook overigens in zit. Beetje on edge dit imho. En nee ik ga hierover niet in conclaaf over feedback met admin want dit schiet echt een beetje zijn doel voorbij. Mijn doel was een spiegel voorhouden en absoluut niet beledigend.
[ Voor 26% gewijzigd door mannowlahn op 13-10-2022 16:57 ]
Die argumenten werken misschien bij je oma, maar ik vermoed dat de meeste deelnemers hier genoeg ingevoerd zijn in de materie om te snappen dat het "ouderwetse" geld technisch in veel opzichten beter in elkaar zit dan veel cryptomunten. Transacties gebeuren met "ouderwets" geld bijvoorbeeld decentraal tussen jouw bank en die van de tegenpartij, terwijl je bij de meeste cryptocurrencies op een centrale consensus moet wachten.KaiseRRuby schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:28:
Wat een hoop ouderwetse reacties zeg. Er zijn veranderingen gaande in de wereld en daar horen nieuwe en alternatieve manieren van beloning bij. Als je een crypto bedrijf bent, dan ga je je personeel toch niet betalen in ouderwets geld?
Maar inderdaad, als je in crypto gelooft is het inderdaad niet gek om in crypto betaald te willen worden.
Sec kijkend naar de arbeidsvoorwaarden is het natuurlijk belachelijk om uitbetaald te worden en te horen krijgen dat je het zelf maar met de belastingdienst moet regelen, maar als je nog steeds denkt dat crypto het helemaal gaat worden is het misschien het ongemak waard.
Ik zeg helemaal niks inhoudelijks over of crypto goed of slecht is, en heb ook helemaal geen zin in een discussie daar over. Maar als je een crypto bedrijf bent dan vind ik het logisch dat je ook in dat soort valuta betalingen doet.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:14:
[...]
Die argumenten werken misschien bij je oma, maar ik vermoed dat de meeste deelnemers hier genoeg ingevoerd zijn in de materie om te snappen dat het "ouderwetse" geld technisch in veel opzichten beter in elkaar zit dan veel cryptomunten. Transacties gebeuren met "ouderwets" geld bijvoorbeeld decentraal tussen jouw bank en die van de tegenpartij, terwijl je bij de meeste cryptocurrencies op een centrale consensus moet wachten.
Maar inderdaad, als je in crypto gelooft is het inderdaad niet gek om in crypto betaald te willen worden.
Sec kijkend naar de arbeidsvoorwaarden is het natuurlijk belachelijk om uitbetaald te worden en te horen krijgen dat je het zelf maar met de belastingdienst moet regelen, maar als je nog steeds denkt dat crypto het helemaal gaat worden is het misschien het ongemak waard.
Ben wel benieuwd of TS nog een reactie gaat geven over het vervolg..
Waarom eigenlijk? Bolletje betaalt toch ook niet in pepernoten? En dan maakt Bolletje die pepernoten nog zelf terwijl het cryptobedrijf elke keer cryptomunten moet kopen om TS uit te betalen.KaiseRRuby schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:06:
[...]
Maar als je een crypto bedrijf bent dan vind ik het logisch dat je ook in dat soort valuta betalingen doet.
Nogmaals, Tether is al heel lang stabiel aan de dollar. Als je een bedrijf bent dat werknemers heeft over de hele wereld, dan is Tether heel erg handig als je een cryptobedrijf bent. Het dan over pepernoten hebben gaat nergens over.fopjurist schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:52:
[...]
Waarom eigenlijk? Bolletje betaalt toch ook niet in pepernoten? En dan maakt Bolletje die pepernoten nog zelf terwijl het cryptobedrijf elke keer cryptomunten moet kopen om TS uit te betalen.
Ik snap dat mensen kritisch zijn op crypto, maar man wat komt er ook een enorme hoeveelheid BS langs in dit topic van mensen die geen idee hebben waar ze het over hebben. Crypto = slecht, meer is het niet.
Realistisch gezien is tether natuurlijk helemaal niet handig ten opzichte van gewoon euro's of dollars, maar dat is het voornaamste, het is vooral onhandig. Er is wel wat controversie of de tethers daadwerkelijk voldoende collateral hebben voor de 1:1 relatie met de dollar, maar risico's zijn beperkt als je niet jaren aan omzet in tethers blijft bewaren. Maar afgezien daarvan is het vooral onhandig, je zult ze moeten omzetten naar euro's (kost geld), als jij met regelmaat geld krijgt vanuit een cryptoplatform krijg je waarschijnlijk op een gegeven moment lastige vragen van je bank, in je boekhouding wordt het ingewikkeld omdat je rekening moet houden met de wisselkoersen etc.PilatuS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:12:
[...]
Nogmaals, Tether is al heel lang stabiel aan de dollar. Als je een bedrijf bent dat werknemers heeft over de hele wereld, dan is Tether heel erg handig als je een cryptobedrijf bent. Het dan over pepernoten hebben gaat nergens over.
Ik snap dat mensen kritisch zijn op crypto, maar man wat komt er ook een enorme hoeveelheid BS langs in dit topic van mensen die geen idee hebben waar ze het over hebben. Crypto = slecht, meer is het niet.
En afgezien daarvan, de vraag is natuurlijk waarom ze precies in tether willen betalen. Dat ruikt in ieder geval niet naar een partij die alles op orde heeft qua regelgeving.
Omdat de stablecoin van crypto Tether is. Zit je even niet in crypto dan zit je in Tether. Dus verkoopt een bedrijf wat bezig is met crypto wat crypto, dan stappen ze in Tether. Heb je dan 20 werknemers in 20 landen, dan maak je Tether over zonder dat je banken nodig hebt en binnen 10 minuten hebben de werknemers hun geld. Ja, dan moeten ze naar fiat toe, maar voor het bedrijf is het ideaal en dus niet zo vreemd.Hielko schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:33:
[...]
En afgezien daarvan, de vraag is natuurlijk waarom ze precies in tether willen betalen. Dat ruikt in ieder geval niet naar een partij die alles op orde heeft qua regelgeving.
Je kan verder natuurlijk prima een discussie hebben of Tether nou wel zo handig is voor de werknemer, maar vanuit de werkgever is het enorm logisch. Het probleem met zulke topics is alleen dat er allemaal mensen langskomen die geen idee hebben wat Tether is en alle crypto als een ponzi zien. Dan heb je driekwart van de reacties die nergens over gaan omdat mensen een negatief beeld hebben van crypto en de basis van crypto helemaal niet snappen. Uitspraken doen over Tether zonder te snappen wat het is of hoe het werkt schiet voor niemand op. Misschien is het handig om de reacties dan over te laten aan de mensen die de basis wel snappen.
Dit vind ik zo’n onzinnige vergelijking dat ik niet eens goed weet wat ik er op moet zeggen.fopjurist schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:52:
[...]
Waarom eigenlijk? Bolletje betaalt toch ook niet in pepernoten? En dan maakt Bolletje die pepernoten nog zelf terwijl het cryptobedrijf elke keer cryptomunten moet kopen om TS uit te betalen.
Ik zou het meer zien als een uitbetaling in aandelen - die je meteen zou kunnen omwisselen naar geld of je houdt ze apart om er mee te speculeren oid. Zo zie ik een uitbetaling in een bepaalde cryptovaluta tenminste, en die vergelijking is eerlijker.
[ Voor 28% gewijzigd door KaiseRRuby op 13-10-2022 23:13 ]
Precies, dat vind ik ook. Prima om voorzichtig te zijn en je voorzorgsmaatregelen te nemen maar zonder enige achtergrondkennis alles maar afschieten is ook onnodig.PilatuS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:42:
[...]
Omdat de stablecoin van crypto Tether is. Zit je even niet in crypto dan zit je in Tether. Dus verkoopt een bedrijf wat bezig is met crypto wat crypto, dan stappen ze in Tether. Heb je dan 20 werknemers in 20 landen, dan maak je Tether over zonder dat je banken nodig hebt en binnen 10 minuten hebben de werknemers hun geld. Ja, dan moeten ze naar fiat toe, maar voor het bedrijf is het ideaal en dus niet zo vreemd.
Je kan verder natuurlijk prima een discussie hebben of Tether nou wel zo handig is voor de werknemer, maar vanuit de werkgever is het enorm logisch. Het probleem met zulke topics is alleen dat er allemaal mensen langskomen die geen idee hebben wat Tether is en alle crypto als een ponzi zien. Dan heb je driekwart van de reacties die nergens over gaan omdat mensen een negatief beeld hebben van crypto en de basis van crypto helemaal niet snappen. Uitspraken doen over Tether zonder te snappen wat het is of hoe het werkt schiet voor niemand op. Misschien is het handig om de reacties dan over te laten aan de mensen die de basis wel snappen.
Het gaat ook nog eens om de stablecoin Tether. Dus niet een of andere shitcoin met een totaal van 5 miljoen volume per dag. Als je zo'n shitcoin wil omzetten naar fiat dan sloop je het orderboek. Als je Tether verkoopt naar fiat dan beweeg je met 50 miljoen dollar de koers nog geen 1 cent. Het gaat dan nog net niet om dollars en volledig risicovrij is het ook niet, maar het komt aardig in de buurt bij gewoon dollars betaald krijgen. De TS vermeld dit ook netjes en nog gaan de reacties door van mensen die het niet snappen.KaiseRRuby schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:10:
[...]
Dit vind ik zo’n onzinnige vergelijking dat ik niet eens goed weet wat ik er op moet zeggen.
Ik zou het meer zien als een uitbetaling in aandelen - die je meteen zou kunnen omwisselen naar geld of je houdt ze apart om er mee te speculeren oid. Zo zie ik een uitbetaling in een bepaalde cryptovaluta tenminste, en die vergelijking is eerlijker.
Niets mis met de TS waarschuwen, maar dan wel met info van mensen die het snappen. Het is met crypto soms net alsof iemand een vraag stelt over het vervangen van een distributieriem en er dan allemaal mensen gaan reageren alsof ze weten waar het over gaat terwijl ze nog geen olie kunnen bijvullen en nooit een motor hebben aangeraakt. Bij een tech topic zou het onzin zijn, maar bij crypto moet iedereen van alles zeggen terwijl ze geen idee hebben waar het over gaat terwijl ze doen alsof ze een expert zijn.KaiseRRuby schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:11:
[...]
Precies, dat vind ik ook. Prima om voorzichtig te zijn en je voorzorgsmaatregelen te nemen maar zonder enige achtergrondkennis alles maar afschieten is ook onnodig.
Ondanks de negatieve tendens in dit topic, is blockchain technologie zeker wel relevant in de corporate wereld. Het is niet voor niets dat zelfs Gartner er veel over schrijft.
Zonder dat wij meer informatie hebben over het bedrijf, kunnen we weinig inhoudelijks zeggen.
Zelf zou ik weg blijven van crypto projecten die het moeten hebben van een coin eerst en user base daarna.
Er zijn genoeg valide blockchain bedrijven, maar meestal gaat het daar om usecase en userbase eerst en eventuele coin later (heel vaak niet eens een eigen coin).
Als voorbeeld kan je denken aan blockchain bedrijven die werken aan oplossingen voor digital banking, finance en insurance, decentralized identity, zero-knowledge proofs, asset management, cloud storage, sustainability, product traceability, carbon marketplaces, solar energy ecosystemen, etc. etc.
Er zijn echt een hoop voorbeelden van blockchain bedrijven die innovatieve oplossingen bieden voor de enterprise wereld.
Dus zoek uit wat de usecase is, hun visie, waar ze eerder gewerkt hebben en of hun ervaring aansluit bij de oplossing die ze bouwen.
Betaling in Tether is vrij ongebruikelijk, maar niet per se een red flag. Vraag om een voorbeeld contract en laat daar iemand met verstand van zaken naar kijken.
Edit: @zydd ik ben overigens echt heel erg benieuwd welk project/bedrijf het is. Wil je dit delen? Mag ook via pb als je het niet in het topic wilt delen.
Zonder dat wij meer informatie hebben over het bedrijf, kunnen we weinig inhoudelijks zeggen.
Zelf zou ik weg blijven van crypto projecten die het moeten hebben van een coin eerst en user base daarna.
Er zijn genoeg valide blockchain bedrijven, maar meestal gaat het daar om usecase en userbase eerst en eventuele coin later (heel vaak niet eens een eigen coin).
Als voorbeeld kan je denken aan blockchain bedrijven die werken aan oplossingen voor digital banking, finance en insurance, decentralized identity, zero-knowledge proofs, asset management, cloud storage, sustainability, product traceability, carbon marketplaces, solar energy ecosystemen, etc. etc.
Er zijn echt een hoop voorbeelden van blockchain bedrijven die innovatieve oplossingen bieden voor de enterprise wereld.
Dus zoek uit wat de usecase is, hun visie, waar ze eerder gewerkt hebben en of hun ervaring aansluit bij de oplossing die ze bouwen.
Betaling in Tether is vrij ongebruikelijk, maar niet per se een red flag. Vraag om een voorbeeld contract en laat daar iemand met verstand van zaken naar kijken.
Edit: @zydd ik ben overigens echt heel erg benieuwd welk project/bedrijf het is. Wil je dit delen? Mag ook via pb als je het niet in het topic wilt delen.
[ Voor 5% gewijzigd door Eli3l op 13-10-2022 23:48 ]
Je zit hier niet op Facebook met je buurman de gepensioneerde metselaar. Je zit hier op een forum waar mensen bezig waren met hashes bruteforcen voordat het hip was, en waar een flink aantal van de deelnemers beroepshalve of vanuit hun opleiding kennis hebben van gedistribueerde systemen.PilatuS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:42:
Het probleem met zulke topics is alleen dat er allemaal mensen langskomen die geen idee hebben wat Tether is en alle crypto als een ponzi zien. Dan heb je driekwart van de reacties die nergens over gaan omdat mensen een negatief beeld hebben van crypto en de basis van crypto helemaal niet snappen. Uitspraken doen over Tether zonder te snappen wat het is of hoe het werkt schiet voor niemand op. Misschien is het handig om de reacties dan over te laten aan de mensen die de basis wel snappen.
Ik zou de vergelijking trekken met werken voor A. Vogel op een forum voor mensen met een achtergrond in de geneeskunde. Iedereen daar weet dat homeopathie onzin is, maar A. Vogel is natuurlijk een degelijk zwitsers bedrijf dat al meer dan een eeuw bestaat.
En zo is het ook met de TS; ook al is crypto een ponzi scheme; zijn werkgever kan nog steeds een ethische, stabiele partij zijn.
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:14:
[...]
Die argumenten werken misschien bij je oma [..]
Deze manier van reageren staat me enorm tegen. Je impliceert dat ik denk dat iedereen hier dom is of een gepensioneerde metselaar of mijn oma, met andere woorden: complete nitwitten.Je zit hier niet op Facebook met je buurman de gepensioneerde metselaar. Je zit hier op een forum waar mensen bezig waren met hashes bruteforcen voordat het hip was, en waar een flink aantal van de deelnemers beroepshalve of vanuit hun opleiding kennis hebben van gedistribueerde systemen.
Mijn doel is niet om iemand hier te overtuigen dat crypto helemaal de wereld is, want dat denk ik ook helemaal niet. Het enige wat ik probeer te zeggen is dat de enorme negatieve tendens van mensen hier in mijn ogen niet perse eerlijk is, met de argumenten die ik noemde. TS kan daar zijn voordeel mee doen, of ook denken dat het onzin is, dat is aan hem.
Dat jij het oneens bent met mijn mening vind ik prima, maar dat hoeft niet op zo'n passief agressieve manier. Juist door de gevarieerde reacties en bezoekers hier op Tweakers zou TS een wat beter gekleurd antwoord op zijn vraag kunnen krijgen waardoor hij een afgewogen beslissing kan maken, dat is de kracht van een forum.
Mijn tweede reactie was op een opmerking van @PilatuS . Een bloemlezing uit zijn bijdragen hier:KaiseRRuby schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:05:
Deze manier van reageren staat me enorm tegen. Je impliceert dat ik denk dat iedereen hier dom is of een gepensioneerde metselaar of mijn oma, met andere woorden: complete nitwitten.
PilatuS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:12:
mensen die geen idee hebben waar ze het over hebben. Crypto = slecht, meer is het niet.
PilatuS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:42:
allemaal mensen langskomen die geen idee hebben wat Tether is en alle crypto als een ponzi zien.
[...]
de basis van crypto helemaal niet snappen.
[...]
Misschien is het handig om de reacties dan over te laten aan de mensen die de basis wel snappen.
Ik ben niet degene die de toon zet.PilatuS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:24:
nog gaan de reacties door van mensen die het niet snappen.
[...]
Niets mis met de TS waarschuwen, maar dan wel met info van mensen die het snappen.
[...]
maar bij crypto moet iedereen van alles zeggen terwijl ze geen idee hebben waar het over gaat terwijl ze doen alsof ze een expert zijn.
Je argument was dat fiatgeld "ouderwets" was. Ook dat is niet een sterk inhoudelijk argument. Maar ik ben het met je eens dat als je voor een Cryptobedrijf gaat werken, je waarschijnlijk in cryptocurrencies gelooft, en er waarschijnlijk ook wel in uitbetaald wil worden.KaiseRRuby schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:05:
Mijn doel is niet om iemand hier te overtuigen dat crypto helemaal de wereld is, want dat denk ik ook helemaal niet. Het enige wat ik probeer te zeggen is dat de enorme negatieve tendens van mensen hier in mijn ogen niet perse eerlijk is, met de argumenten die ik noemde. TS kan daar zijn voordeel mee doen, of ook denken dat het onzin is, dat is aan hem.
Overigens zou juist Tether geen speculatieve component moeten hebben tov., de USD. Zolang je in je achterhoofd houdt dat het bedrijf achter Tether geen informatie publiceert over hun tegoeden, en vooraanstaande economen als Nouriel Roubini het bedrijf als criminele onderneming hebben aangemerkt.
Als je geen crypto-gelovige bent, en je zoekt gewoon een baan: kies dan een werkgever die wel aan normale arbeidsvoorwaarden doet.
Blockchain is alleen maar relevant als het om data gaat wat in een database moet staan en niet aangepast mag worden. Verdere problemen lost het niet op. Ik heb tussen 2015 en 2018 aardig wat blockchain projecten geholpen en voor al die problemen die jij aandraagt, lost blockchain helemaal niets op. Het is een grote hype en het hoopt andere problemen op te lossen, maar er zijn werkelijk 0 use cases te bedenken waarom een blockchain beter is voor bijvoorbeeld zero trust dan de huidige oplossingen (buiten het feit dat er geen PII in een blockchain mag komen te staan, want daarmee is het per definitie in overtreding van de AVG).Eli3l schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:46:
Ondanks de negatieve tendens in dit topic, is blockchain technologie zeker wel relevant in de corporate wereld. Het is niet voor niets dat zelfs Gartner er veel over schrijft.
Pagina: 1