Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-01 12:01
Beste,

Ik heb wat discussie met mijn leverancier van zonnepanelen.

Ik ben akkoord gegaan met een pakket van 12 panelen, waarbij berekeningen zaten van SolarEdge met de volgende uitgangspunten; SolarEdge SE5000H omvormer, P401 optimizers en Trina Solar Energy TSM-395DE09.08 (Vertex S) panelen. Nu legt alles op het dak en hebben ze een SolarEdge SE4000H omvormer met S440 optimizers geplaatst. (Ohjaa, en achteraf bleken de panelen tussen offerte en leveren ook ineens groter geworden te zijn, dus het dak ligt nu tot op de nok vol)

Nu was dit allemaal niet vooraf gecommuniceerd, maar volgens hun zou de SE4000H een hoger rendement moeten hebben. Nu geloof ik hier niks van, want waarom was de SE5000H dan eerste keuze.

Ik heb hier alleen allemaal geen kaas van gegeten en ben dus heel erg benieuwd wat de experts hier denken.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
Het verschil in optimizers is geen probleem, de s-serie is een (duurdere, maar betere) upgrade ten opzichte van de p-serie.
De omvormer was ruim begroot voor 4740Wp, het effect zal klein tot niet noemenswaardig zijn... maar een SE4000H is wel minder duur.

Kun je het originele solaredge rapport (geanonimiseerd is prima) delen?
Legplan? Situatie?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
Hierbij het SolarEdge rapport

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbzlJ2hxW4B7JfdWEIIIWU3IUeE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fOAINZqzC8UzIX02BlpSSKte.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngcz6q5y8kkkLrpYZtSX3ay6Xlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CU5ZI4ZSMhqWzjzt3MRe6Lk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1wEmzagXrvD82Z6m0yOvzTr3xc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sAuePwLNjZ4MU0wJmd2z8DEL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
lol solaredge voor dit... nul schaduw, 1 dakvlak etc. Je had geld kunnen besparen als er gewoon een stringomvormer was neergelegd maar goed, dat is nu niet meer.

Die optimizers zijn van een serie die eruit is gegaan en worden vervangen door de S-serie, is dus zeker geen downgrade.

dan je omvormer: het maakt qua productie heel weinig uit of je een 4000 of 5000 ophangt en het prijsverschil is ook tientjeswerk. Ik zou het gewoon zo laten en blij zijn met een systeem dat elke dag de zon omzet in stroom en €€€ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Als je later nog wat panelen toe wilt voegen heb je op de 5000 natuurlijk nog wat ruimte qua capaciteit.
(ik weet niet wat het max aantal panelen op de 5000 is)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
SolarEdge designer komt met een SE3680H op de proppen; 0,11% aftop verlies.
Met de SE4000H in screenshot zakt dat naar 0 in de simulatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9kora9Ax-0LwTkbPsKbAo-sYTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DNpXggCSoId8zVuTO7k4QLNf.png?f=fotoalbum_large

De SE4000H kost iets minder dan de SE5000H, maar de optimizers zijn dat verschil duurder - en een fractie veiliger.

Ik denk niet dat het je tijd waard is om er verder op in te gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
Ronald schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:25:
SolarEdge designer komt met een SE3680H op de proppen; 0,11% aftop verlies.
Met de SE4000H in screenshot zakt dat naar 0 in de simulatie.
Ik heb wel al enkele dagen in de app staan dat die opgewekte vermogen snel opbouwt naar de 4kw en strak op blijft hangen. (of begrijp ik het begrip aftoppen verkeerd?)
De SE4000H kost iets minder dan de SE5000H, maar de optimizers zijn dat verschil duurder - en een fractie veiliger.

Ik denk niet dat het je tijd waard is om er verder op in te gaan.
Denk ik ook niet als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-05 14:28
Lang verhaal kort: Misschien was de communicatie vanuit de leverancier niet geweldig, maar eigenlijk heb je een beter product gekregen voor een ongeveer gelijk prijs.

Prima deal toch?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hij zal idd iets aftoppen, maar echt heel schokkend is het niet.
Wat wel schokkend is, is de installateursbullshit over hoger rendement van de 4000. Alleen daarom zou ik ze dat laten aantonen* met getalletjes.

*dat gaat niet lukken, want de 5000 heeft namelijk een (iets) hoger rendement:
https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 12-10-2022 21:06 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groenenboompje
D_Jeff schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:37:
Lang verhaal kort: Misschien was de communicatie vanuit de leverancier niet geweldig, maar eigenlijk heb je een beter product gekregen voor een ongeveer gelijk prijs.

Prima deal toch?
Beetje late reactie, in mijn gedachte had ik al geantwoord.

Hier is het uiteindelijk wel op neer gekomen. Hij heeft uiteindelijk ook nog aangeboden om de panelen te vervangen voor een ander type. Dit heb ik laten gaan, dat probleem los ik in de toekomst nog wel op met wat plannen die ik nog heb.

Achteraf dus storm in glas water, maar door opeenstapeling van wat puntjes had ik zo mijn twijfels gekregen. Goede communicatie kan een hoop ellende schelen.

Allen bedankt voor de reacties!
Pagina: 1