Ramen afplakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-05 04:58
In mijn appartement wordt gedeeltelijk gebruik gemaakt van ramen als afscheiding tussen de slaapkamer en de woonkamer.

Het liefst zou ik de ramen eruit laten halen en een muur laten plaatsen, maar ik heb te maken met een VvE die het niet toestaat dit soort aanpassingen te maken.

Ik stoorde me ontzettend aan de "ramenafscheiding" omdat de zon in de ochtend mijn slaapkamer inkruipt via die ramen en recht in mijn gezicht schijnt. Dit maakte mij elke ochtend veel te vroeg wakker.

Uit frustratie heb ik er toen raamfolie op geplakt. Het is opzich een fijne oplossing, alleen ziet het er niet uit.

Heeft iemand ideetjes voor een niet zo handige harriëtte om op een makkelijke manier wat leuks van die ramen te maken zonder dat ik weer met het oude probleem kom te zitten? 😁

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:05
Wat heeft de VVE te zeggen over een inpandige muur van je woning?

Edit:
Waarom ziet de folie er niet uit? Luchtbellen? Kreukels?

Je zou de folie opnieuw kunnen aanbrengen met een klein beetje water en zeepsop om zo de folie glad te kunnen strijken bij het aanbrengen.

[ Voor 61% gewijzigd door PdeBie op 10-10-2022 17:10 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:15
Gordijnen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een VVE mag je verbieden om een vaste muur aan te passen, maar ze kunnen absoluut niks doen tegen het plaatsen van een gipswandje.
Hoe groot zijn de ruiten? Als dat normale formaten zijn dan heb je voor een paar tientjes de ruit eruit en gipswandje erin, en als je ooit verhuist voor hooguit een paar honderd euro de ruiten weer terug.

Of gewoon aan twee kanten opvullen met gips of karton of wat dan ook en daar overheen behangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De VVE van het appartementencomplex waar ik woon doet vooral moeilijk over de buitenkant, eigenlijk. Daarvan zegt men dat ik het ten alle tijden moet kunnen terugbrengen in oorspronkelijke staat. Volgens mij zijn binnenmuren minder een probleem, maar is het ook weer wat vreemd om dan überhaupt daar ramen voor te gebruiken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
PdeBie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:07:
De logica is bij mij ook ver te zoeken, maar het staat helaas in de splitsingsakte dat ik de muren niet mag aanpassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FlyingPineapple schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:10:
De logica is bij mij ook ver te zoeken, maar het staat helaas in de splitsingsakte dat ik de muren niet mag aanpassen.
Wordt hierin geen onderscheid gemaakt tussen binnen- en buitenmuren? Dat kan ik mij niet voorstellen, eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
[...]

Maar gaat het dan over de binnenmuren ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
PdeBie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:07:

Edit:
Waarom ziet de folie er niet uit? Luchtbellen? Kreukels?

Je zou de folie opnieuw kunnen aanbrengen met een klein beetje water en zeepsop om zo de folie glad te kunnen strijken bij het aanbrengen.
Ik heb het eigenlijk heel netjes aangebracht, maar het is een grijze folie met een wit opdrukje dat er gewoon ontzettend lelijk en knullig uitziet. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:18
Ik ben weleens bij iemand geweest waar de VVE ook zoiets had als regel. Die had een (houten) tussenwand weggehaald en in zijn berging gezet, als hij zou gaan verhuizen zou hij hem weer terug zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
FlyingPineapple schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Ik heb het eigenlijk heel netjes aangebracht, maar het is een grijze folie met een wit opdrukje dat er gewoon ontzettend lelijk en knullig uitziet. 😅
ah, maar kan je dan niet kijken voor een mooiere strakke folie zonder print of wellicht een zonnefolie zoals dat ook op autoramen wordt aangebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Oon schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:09:
Een VVE mag je verbieden om een vaste muur aan te passen, maar ze kunnen absoluut niks doen tegen het plaatsen van een gipswandje.
Hoe groot zijn de ruiten? Als dat normale formaten zijn dan heb je voor een paar tientjes de ruit eruit en gipswandje erin, en als je ooit verhuist voor hooguit een paar honderd euro de ruiten weer terug.

Of gewoon aan twee kanten opvullen met gips of karton of wat dan ook en daar overheen behangen?
Ik denk dat ik de splitsingsakte eens opnieuw ga lezen, hoe ze het precies verwoord hebben.

Wellicht is het minder breed dan wat ik aangenomen heb.

Bedankt voor het advies mbt de wand!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
CH4OS schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:10:
[...]
Wordt hierin geen onderscheid gemaakt tussen binnen- en buitenmuren? Dat kan ik mij niet voorstellen, eigenlijk.
Ga ik onderzoeken, ik ben er niet meer zo zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Bedankt voor het idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:15

dragonhaertt

@_'.'

Ik zou inderdaad ook aan de slaapkant gewoon een gordijn er voor hangen.
Aan de woonkamer kant kan je een leuk schilderij ofzo ophangen als je het raam echt niet wil zien.
Of spiegelfolie plakken, dan heb je aan één kant een mooie grote spiegel (andere kant afdekken met kunst/gordijn)

[ Voor 15% gewijzigd door dragonhaertt op 10-10-2022 17:28 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Ben inmiddels thuis en heb voor de beeldvorming nog even een foto gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atfzVsU--RyrIiF7VRLWKggSjUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Lw5ZS6yAfBE9qPtjBFTKEL9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dat is inderdaad lelijke folie :)

Ik had ook zoiets, gewoon de binnenkant van dat kozijn een gipswandje in gemaakt en het daadwerkelijke glas laten zitten. Gelijk behangen met de rest van de muur en het was onzichtbaar. Toen ik weg ging heb ik de gipsplaten weggehaald, rachelwerkje eruit en het was weer zoals voorheen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:15
FlyingPineapple schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Dus eigenlijk vind je deze oplossing op zich prima, alleen het patroon van de folie lelijk? Dan koop je toch folie met een mooi patroon, of gewoon effen grijs?

Of denk ik nou te simpel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:47
Gipswandje achter de ramen en opgelost daarmee pas je de originele muur niet aan, vanuit de buitenkant ziet het er nog steeds uit alsof het een raam is terwijl aan de binnenkant de wand volledig dicht is gemaakt.

Kan de VVE niks tegen doen zolang de buitenkant niet aangetast wordt zoals bij deze.
Uiteraard wel even raamfolie plakken anders zie je de gipswand van de buitenkant.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2022 18:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:11
Of gewoon de ruiten wit verven.

Edit@mr_evil08 : Welke buitenkant? het is een "binnenmuur", je kan het ook aan beide kanten verven.

[ Voor 62% gewijzigd door Bazvv op 10-10-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Bazvv schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:12:
Of gewoon de ruiten wit verven.
Dat ziet er totaal niet uit vanuit de buitenkant, krijg je gelijk een naam daar woont een aso, daarnaast verf is ook nog moeilijk om er weer af te halen.

Gewoon raamfolie gebruiken en fatzoenlijk plakken kan ook in wit.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2022 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Andere folie of ramen eruit en een plaat geverfde multiplex er in?

Als je niet zo handig bent is folie vervangen het makkelijkste.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Er lijkt ruimte zat te zijn, ik zou multiplex ter grootte van de ramen aan beide zijden plaatsen en alleen met wat glaslatten en spijkers vastklemmen. Dat kun je in dezelfde kleur schilderen als het kozijn en is er met een paar uurtjes weer netjes af.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-06 10:48
Glaslatten eruit, hout of matglas erin.

Bij mijn vve geet het alleen om buitenmuren, dus nog eens goed nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmmm
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Een gordijn voor de deur hangen?

[ Voor 13% gewijzigd door Uhmmmm op 10-10-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

(jarig!)
VvE & splitsingsakte? Dan ben je toch huis-eigenaar en geen huuder? Indien klopt: dan mag je gewoon een binnenmuur aanpassen.

Maar, hoe lang woon je er al? Hoe is de aankoop gegaan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 18:02

Twhomp

Stayin' Alive

Purzelbaum schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:42:
Glaslatten eruit, hout of matglas erin.
Inderdaad.

Glaslatten er uit wippen. Dikte en maten van de glaspanelen opmeten. En dan lekker bij de Hornbach (of andere DIY toko) het relevante plaatmateriaal op maat laten zagen. Hoef je dat zelf niet te doen.

En kies je een leuk verfje uit om de platen een leuk kleurtje te geven.

Maak je van de nood een deugd en leuk interieur element.

(en het glas kan je bewaren voor als er gezeik komt)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

De achtergrond van die regel is voornamelijk dat mensen niet zomaar een muur weghalen of aanpassen die achteraf dragend blijkt, en dus een constructie probleem oplevert voor de rest van het pand.
Een bestaande interne muur met glas erin afwerken met gipsplaten oid zou daarvoor iig geen issue moeten zijn.

Maar sowieso goed om dat een keer goed na te lezen.

/edit: zie bijv: https://www.appartementen...oet-u-rekening-mee-houden

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 10-10-2022 20:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Is een MDF plaat ervoor en verven niet veel makkelijker dan glas eruit en bewaren?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Ik heb inmiddels het relevante artikel gevonden, ik kwam erachter dat het de huisregels betreft en niet de splitsingsakte:
Interne bouwkundige wijzigingen mogen in een appartement worden aangebracht, na
schriftelijke goedkeuring van het bestuur. Ook dient aan de onderstaande punten te zijn voldaan
- een architect c.q. aannemer is ingeschakeld
- de gemeente heeft de nodige vergunningen verleend.
- de dragende constructie wordt niet aangetast.
Reparatie en onderhoud van deze wijzigingen zijn voor rekening van de eigenaar, bedoelde
wijzigingen zijn niet via de VvE verzekerd.
Klinkt alsof ik wel wat meer mag als ik er toestemming bij het bestuur voor aanvraag als ik het zo lees.
Bedankt ieder voor het meedenken, ik kan er nog niet gelijk op in gaan omdat ik momenteel aan het werk ben, ik ga later vandaag de reacties even lezen. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 18:42
Als je de mogelijkheid van licht wil behouden kan je inderdaad het beste een gordijn doen, maar als dat niet hoeft en je er echt geen muur van mag maken kan je natuurlijk ook gewoon er een kast voorzetten. Werkt hetzelfde als een muur maar levert je ook extra opbergruimte op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
FlyingPineapple schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:27:
Ik heb inmiddels het relevante artikel gevonden, ik kwam erachter dat het de huisregels betreft en niet de splitsingsakte:

[...]

Klinkt alsof ik wel wat meer mag als ik er toestemming bij het bestuur voor aanvraag als ik het zo lees.
Bedankt ieder voor het meedenken, ik kan er nog niet gelijk op in gaan omdat ik momenteel aan het werk ben, ik ga later vandaag de reacties even lezen. 😊
Die regels zijn ervoor dat je niet zomaar een dragende muur verwijderd waardoor er schade in omliggende woningen kan ontstaan. Aangezien het een houten muurtje met wat glas is, gaat dit geen probleem vormen als je dit bespreekt met het bestuur lijkt mij. Dat is geen dragende muur namelijk. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online

[...]

Het aanpassen van een kozijn/raam in je huis klinkt niet als een bouwkundige aanpassing - moet gewoon kunnen dus.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:38

[...]

gipsplaatjes timmeren is niet bouwkundig te noemen dus gewoon doen, beetje behang/verf erop en je hebt een mooier resultaat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
Dit is geen en kan geen dragende muur zijn.
Sowieso is het geen muur, maar een kozijn.

Weghalen is zonde (zeker omdat je een muur terug wilt plaatsen)

Ik zou daarom de vakken opmeten -2 of -3mm en dan bij de gamma een paar platen 10mm mdf of multiplex op maat laten zagen.
Deze met een een aantal kleine dotjes kit op het glas plakken. (beide zijden natuurlijk)
En daarna rondom afkitten, en het geheel schilderen. (neem overschilderbare kit!!)

Een of 2 delen open laten, en hier verduisterende plisse-gordijnen in monteren.
Dan kun je altijd nog licht toelaten in je slaapkamer.

Hiermee pas je de constructie niet aan, en het is 100% terugdraaibaar.
Kit is met een scherp mesje zo van het raam te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 11-10-2022 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Glas lekker laten zitten en een grote plaat over het hele kozijn heen plaatsen? Eventueel zelfs aan beide zijdes zodat je het glas niet meer ziet.

Deze platen zou ik wel op het kozijn plaatsen en niet erin, is nl een stuk makkelijker te doen in plaats van alles precies pas te moeten maken voor elk glasvak.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02

[...]

Een niet dragende muur plaatsen is niet eens een bouwkundige wijziging.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:18
En nog een dingetje wat vaak vergeten wordt, de vve ben je zelf. Het is geen uitvoerende instantie o.i.d.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:14
Waarom niet gewoon een soort van verticale lamellen (luxaflex), kan je het ook nog open zetten mocht het nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:29
FlyingPineapple schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:02:
Ben inmiddels thuis en heb voor de beeldvorming nog even een foto gemaakt

[Afbeelding]
Ik zou alles laten zitten, maar aan 2 kanten er gipsplaat tegenaan schroeven. Mocht het ooit terug moeten naar originele staat, trek je de gipsplaat er zo weer af, plamuur je de schroefgaten dicht en klaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11

[...]

Een scheidingswand aanpassen is geen bouwkundige aanpassing. Grote kans dat dit wandje niet eens op de splitsingstekening staat. Daar staan vaak wel schachten en dragende wanden op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik zou, zoals een aantal users voor mij ook al hebben geopperd, een plaat MDF of multiplex op maat laten zagen en die er tegenaan zetten (met een paar dotjes kit of een paar schroeven). Netjes schilderen en klaar.

Luister vooral niet naar mensen die opperen om er gipsplaat tegenaan te zetten. De gipsplaat moet afgesneden worden, dan krijg je een lelijke rand en kun je met allerlei vulmiddelen op en tegen je kozijn aan de slag om die rand netjes af te werken. Ik betwijfel of mensen die dat idee opperen überhaupt ooit met (gips)platen gewerkt hebben.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 18:48
geen bouwkundige aanpassing, dus gewoon gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:12
Ik heb hier ook iets dergelijks en mijn ramen heb ik aan beide kanten beplakt met een soort frosten folie.
Beide kanten omdat er nog teveel licht doorheen komt (lantaarnpaal recht voor de voorraam staan die de hele nacht aanblijft).
Ik zat eraan te denken om er een houten plaat voor de zetten en die een kleurtje te geven.
Sinds ik verduisterende gordijnen heb hangen is dat idee ook maar in de ijskast gezet.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:07
MAX3400 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:59:
VvE & splitsingsakte? Dan ben je toch huis-eigenaar en geen huuder? Indien klopt: dan mag je gewoon een binnenmuur aanpassen.
Geen onjuiste informatie plaatsen aub (veel mensen hier lijken altijd te denken dat iets waar is omdat het in hun VvE wel mag) Je koopt appartementsrecht, niet het fysieke appartement!!!

Een binnenmuur is net als de buitenmuren een onderdeel van de constructie, ook niet dragende muren. Dat is een feit.

Een VvE kan besluiten er geen probleem van te maken om een niet dragende binnenmuur te verwijderen of aan te passen maar dat moet dan ergens zijn vastgelegd, zo niet, dan is toestemming van de ALV benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer

[...]

Bestuur heeft normaal gesproken geen beslissingsbevoegdheid. Je mag alles, wanneer je toestemming krijgt van de ALV (Algemene Leden Vergadering). De ALV is de enige beslissingsbevoegdheid binnen een VvE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Bedankt allen voor de tips! Even een update:

Ik heb op internet 3D wandpanelen gevonden die eruit zien als een muur, deze kan ik bevestigen aan de ramen met kit.

In principe had ik dus inderdaad de ramen eruit mogen halen, maar ik ben daar toch een beetje huiverig voor omdat ik gewoonweg niet zo handig ben en na de aankoop van mijn appartement ook een stuk krapper bij kas zit. Dus wellicht dat ik het in de toekomst professioneel ga laten aanpakken.

In januari wordt er een verduurzaming uitgevoerd in mijn appartement en ik heb geluiden gehoord dat ze ook iets met die ramen gaan meepakken omdat er ook onderhoud wordt meegepakt.

Ik moet wat informatie inwinnen bij het bestuur over wat er nu PRECIES gedaan gaat worden. Tijdens vergaderingen heb ik al een aantal keer mee moeten stemmen over budgetten, maar als nieuwe bewoner heb ik nooit concreet gehoord wat álle plannen zijn. (Wellicht ook omdat er momenteel gezocht wordt naar een aannemer)

Straks heb ik de wandpanelen opgeplakt en dan mogen ze er weer af, heb ik niet zoveel zin in. 😅

Wordt vervolgd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Gadgeteer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:54:
[...]

Bestuur heeft normaal gesproken geen beslissingsbevoegdheid. Je mag alles, wanneer je toestemming krijgt van de ALV (Algemene Leden Vergadering). De ALV is de enige beslissingsbevoegdheid binnen een VvE.
Ik begrijp wat je zegt, maar dit staat in onze huisregels. Of het rechtsgeldig is, weet ik uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
FlyingPineapple schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Ik begrijp wat je zegt, maar dit staat in onze huisregels. Of het rechtsgeldig is, weet ik uiteraard niet.
Het kan zijn dat er ergens is afgesproken dat het bestuur bepaalde bevoegdheden van de ALV heeft gekregen maar ook in dat geval moet dat zijn vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:26

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

De crux is "Bouwkundige wijzigingen". In een modern pand is een binnenkozijn niet dragend dus geen bouwkundige wijziging.

Ik zou het glas eruit halen (glaslat los en je haalt het raam er zo uit), extra balkjes ter versteviging en dan beide kanten gipsplaten erop schroeven.
Behangetje of glasvlies spul en een leuk kleurtje erop :)

Is ook voor de mindere klussers met Youtube goed te doen en kost de wereld niet :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:12
Waarom zou het het glas eruit halen als je het gewoon kunt laten zitten.
Plaatje ervoor en je ziet er niets van en je hoeft ze niet op te slaan.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
In hotels zie je dit ook wel. Glazen wanden, vaak zelfs tussen badkamer en bed. Daar zit dan meestal een rolgordijn voor. Dat lijkt me de meest eenvoudige oplossing.

Dergelijke voorwaarden in de splitsingsakte zijn doorgaans bedoeld om de structurele integriteit van het gebouw te bewaken. Zo'n glaswandje heeft daar niets mee te maken.

Overigens, als je de glaswand wil vervangen door een gewone wand zal je daar ook een raamwerk (pun intended) voor moeten maken. In die zin is de optie van @sapphire wel een goede: platen er tegenaan en naar keuze behangen, sauzen of schilderen. De originele wand is dan ook nog steeds aanwezig dus die zorg is er dan niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNDutch
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:20
Gewoon niet doorzichtige zwarte of witte wrap erop doen.. Makkelijk er weer af te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:26

sapphire

Die-hard pruts0r

Ad de Jong schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:24:
Waarom zou het het glas eruit halen als je het gewoon kunt laten zitten.
Plaatje ervoor en je ziet er niets van en je hoeft ze niet op te slaan.
Ervaring.

Bij ons was ook zoiets gedaan en dan denk je even een wandje eruit te tikken en blijkt dat de vorige bewoners glas hebben laten zitten. Veel rommel, en gedoe voor iets wat zo voorkomen had kunnen worden.

Plus zonder glas kun je er eventueel nog iets als steenwol tussen doen voor geluid ofzo.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:09
Ik heb dit probleem laatst bij een vriend opgelost door een hardboard plaat (random linkje) te plaatsen. Het is hetzelfde soort spul als de plaat die er achter sommige kasten zit, dat kartonnige.

Het spul kost geen drol, makkelijk op maat te maken (De bouwzaak kan het vaak ook wel zagen), is prachtig verfbaar en kun je vervolgens opplakken met een stukje dubbelzijdig tape zodat je niets permanents hoeft te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Martijn.C.V op 27-10-2022 13:10 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Ik zou er gewoon een gipswand voorzetten dan is het opgelost, de orginele muur is dan nog in takt je hebt er alleen iets voor gezet.

Heeft alleen maar voordelen gezien je het profiel al hebt dus hoeven alleen platen voor.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:40
Shutters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso kan je natuurlijk als je het wel echt wil aanpassen ipv alleen iets ervoor, het ook gewoon vragen bij bestuur/ALV van de VvE. Waarom zouden ze geen toestemming geven?

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 27-10-2022 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 10:16
Afbeeldingslocatie: https://www.kodama.nl/images/shoji-7.jpg
En zoiets er voor? Dan kun je t nog open schuiven, dat moet dan wel op maat gemaakt worden.

Of een kamerscherm kopen: https://www.fonq.nl/produ...arper-kamerscherm/384266/ zoiets ofzo.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
FlyingPineapple schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:04:
In mijn appartement wordt gedeeltelijk gebruik gemaakt van ramen als afscheiding tussen de slaapkamer en de woonkamer.

Het liefst zou ik de ramen eruit laten halen en een muur laten plaatsen, maar ik heb te maken met een VvE die het niet toestaat dit soort aanpassingen te maken.

Ik stoorde me ontzettend aan de "ramenafscheiding" omdat de zon in de ochtend mijn slaapkamer inkruipt via die ramen en recht in mijn gezicht schijnt. Dit maakte mij elke ochtend veel te vroeg wakker.

Uit frustratie heb ik er toen raamfolie op geplakt. Het is opzich een fijne oplossing, alleen ziet het er niet uit.

Heeft iemand ideetjes voor een niet zo handige harriëtte om op een makkelijke manier wat leuks van die ramen te maken zonder dat ik weer met het oude probleem kom te zitten? 😁
Dan hang je er gordijnen aan of slaap je met zo'n gezichtmasker.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Laatst online: 15:52

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Zet er een grote kast voor!

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45McwXcaB0kqCPVYGxoBGVvZ2Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5Lc3AvPPNRBOEQ1kucu2fTY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een soortgelijk iets en heb deze units opgehangen
Maar dat houdt alleen direct zonlicht tegen. En verduistert niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:44
[...]
Ik heb te weinig verstand ervan om te zeggen dat dit niet kan. Ik weet in het algemeen wel dat de wet boven elke splitsingsakte gaat. Dus los van de splitsingsakte, wat zegt de wet hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
spokje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:48:
[Afbeelding]

Ik heb een soortgelijk iets en heb deze units opgehangen
Maar dat houdt alleen direct zonlicht tegen. En verduistert niet.
That looks familiar :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw61VkD8Q3Ta9WSuDBBA8RtPQw8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bgi78xGUOiHiRDReVa1yfbxl.jpg?f=user_large

@FlyingPineapple, even een andere invalshoek: zijn (verduisterende) gordijnen in de woonkamer geen oplossing? Als het donker in de woonkamer is, is het ook donker in de slaapkamer. En anders idd een simpele plaat voor de ramen en een likje verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sapphire schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

De crux is "Bouwkundige wijzigingen". In een modern pand is een binnenkozijn niet dragend dus geen bouwkundige wijziging.

Ik zou het glas eruit halen (glaslat los en je haalt het raam er zo uit), extra balkjes ter versteviging en dan beide kanten gipsplaten erop schroeven.
Behangetje of glasvlies spul en een leuk kleurtje erop :)

Is ook voor de mindere klussers met Youtube goed te doen en kost de wereld niet :)
Zelfs het glas hoeft er niet eens uit. Aan beide kanten van de ruit een gipsplaatje er tegen aanzetten waarbij je die platen vast zet met een paar latjes rondom (middels koploze spijkertjes). Spul je kun je aan beide kanten net zo mooi maken als dat je zelf zou willen door het bijvoorbeeld netjes te 'stucadoren' of te gaan behangen, al naar gelang de eigen wens(en) van de TS.

Als de TS (@FlyingPineapple ) op een later tijdstip ooit weer eens besluit om de woning te verlaten dan hoeft 'ie daarna niet eens veel werk te verzetten om alles weer in de originele staat terug te brengen. De simpele vraag: Waar laat je de ruiten welke er uit komen als je ze verwijderd hebt, heb je dan ook niet...

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 27-10-2022 22:27 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verduisterend folie 100%

Simpel maar effectief :)

March of the Eagles