Autoverzekering tijdelijk 0 schadevrije jaren i.v.m. lease.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-09 15:12
Hallo allemaal!

Ik heb momenteel een lease auto, maar ga over 3 maanden (begin januari) uit dienst waarbij ik deze inlever. Ik heb de mogelijkheid om nu een leuke auto te halen.

Ik heb contact gehad met de lease maatschappij met betrekking tot schade vrije jaren, waarvan ik een schadevrij verklaring kan krijgen. Echter geven zij aan dat ik dit uiterlijk pas 3 weken voordat ik uit dienst ga kan opvragen.

Dit bekent dat ik tot januari, als ik nu een autoverzekering afsluit, dit zonder noclaim korting moet doen (iets waar ik voor open sta).

Maar de grote vraag van mijn kant uit is, kan ik later, via de schadevrij verklaring van de leasemaatschappij, wel noclaim korting krijgen? Of is, als ik nu de verzekering afsluit, en dus vanaf 0 schadevrije jaren start met opbouwen (omdat het mijn eerste eigen auto zal zijn), deze schadevrij verklaring van mijn lease maatschappij ongeldig?

Ik weet niet of hier mensen zijn die er ervaring mee hebben, of meer kennis van hebben, zo ja, hoor ik het graag.

Al vast bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Bij mij was dit geen probleem (werd zelfs met terugwerkende kracht verrekend)
Maar ik zou je nieuwe verzekeraar anders even bellen en 't voorleggen?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 21:53
Bel de verzekeraar even zou ik zeggen? Die kunnen je beter adviseren.
Misschien mag je bij het aanvragen van de verzekering bijvoorbeeld wel je schadevrije jaren al opgeven, en later het bewijs aanleveren.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:26

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dit lijkt mij een voorwaarde die per verzekeraar verschilt. Daarvoor zul je dus moeten bellen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-09 12:03
Als het niet mag wissel je toch gewoon weer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-09 15:12
Bedankt voor de reacties! Ik zal rond gaan bellen en kijken wat er mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wel vreemd dat de LM niet gewoon nu een verklaring kan afgeven? Dat je binnenkort uit dienst gaat en/of de leaseauto inlevert is daarvoor toch tamelijk irrelevant?

Als je nu (los van aankomend vertrek) een privé auto zou willen gaan rijden naast je leasebak (cabrio voor in het weekend of zo) en die wil verzekeren, dan zou je toch ook gewoon een verklaring moeten kunnen aanvragen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:52
Dat lijkt me wel relevant, met name omdat je tussen nu en 3 maanden alsnog schade zou kunnen krijgen, maar dan wel kan genieten van een no claim korting. Dat is uiteraard niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32
Bij mij verzekeraar werd het ook gewoon met terugwerkende kracht gedaan. Over een periode van 3 jaar dus ik kreeg ontzettend veel geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Orion84 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:18:
Wel vreemd dat de LM niet gewoon nu een verklaring kan afgeven? Dat je binnenkort uit dienst gaat en/of de leaseauto inlevert is daarvoor toch tamelijk irrelevant?

Als je nu (los van aankomend vertrek) een privé auto zou willen gaan rijden naast je leasebak (cabrio voor in het weekend of zo) en die wil verzekeren, dan zou je toch ook gewoon een verklaring moeten kunnen aanvragen?
Mja, snap 't ergens wel. Inleveren van zo'n bak kan nog wel een dingetje zijn altijd.
Danwel de LM die moeilijk doet, danwel de berijder die schades niet gemeld heeft.

Gedoe altijd.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

J2pc schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Mja, snap 't ergens wel. Inleveren van zo'n bak kan nog wel een dingetje zijn altijd.
Danwel de LM die moeilijk doet, danwel de berijder die schades niet gemeld heeft.

Gedoe altijd.
Right, aangezien de LM elke schade zal melden bij de verzekeraar kan ik me voorstellen dat ze pas weten of er sprake is van schadevrij rijden zodra de auto wordt ingeleverd en gecontroleerd is op schades.

Als de no-claim korting dan met terugwerkende kracht verwerkt wordt zoals hierboven een paar keer genoemd is dat opzich ook een oplossing natuurlijk :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:17
Iedere verzekeraar heeft hiervoor zijn eigen regels, bij degene waar ik hanteren wij het volgende:

Op de verklaring moet het volgende vermeld staan.
- De naam en handtekening van de leasemaatschappij
- Hoeveel schade je hebt gehad, voor welke bedragen en of de schade is verhaald op de tegenpartij
- Jouw gegevens als leasenemer/ bestuurder
- Een begin- en einddatum
- De einddatum van het leasecontract mag niet ouder dan één jaar geleden zijn ten opzichte van de startdatum van de verzekering

Aangezien je bij lease niet zelf de verzekering op je naam hebt worden deze niet geregistreerd in Roy-Data. Jouw nieuwe verzekering zal ze dus moeten toekennen op basis van de verklaring.

Heb je nog schadevrije jaren van voor je leaseperiode die zijn verlopen zijn, de einddatum van je laatste verzekeing en je leaseperiode op elkaar aansluiten, kan het zijn dat die jaren ook nog gebruikt kunnen worden. Je kunt op www.seps.nl opvragen welke sets met schadevrije jaren er op jouw naam staan geregistreerd.

Het is handiger om de verklaring op te vragen nadat je de auto hebt ingeleverd, ik weet dat er moeilijk gedaan wordt als de einddatum in de toekomst is, aangezien er dan nog steeds kans op schade is. Het is makkelijker om het in 1keer goed in te leveren dan dat je terug moet naar de leasemaatschappij voor een nieuwe verklaring.
Pagina: 1