Ik heb iets via marktplaats verkocht via Paypal met aankoopbescherming. De persoon was engelstalig. De betaling is voltooid het geld is ontvangen. Het adres wat gekoppeld is, en ook doorgegeven, is een kerk in italie. Ik kan via Paypal ook de verzendlabels aanmaken, hoe zorg ik dat ik dit veilig doe om te voorkomen dat het oplichting blijkt te zijn? Moet ik het inpakken filmen vanaf werkende staat? Of is dit een no go en kan ik beter het bedrag terugbetalen?
Klinkt een beetje vaag, ik zou persoonlijk de aankoop annuleren en het product opnieuw op marktplaats zetten.
Wat bedoel je met oplichting?mike1992 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:37:
Ik heb iets via marktplaats verkocht via Paypal met aankoopbescherming. De persoon was engelstalig. De betaling is voltooid het geld is ontvangen. Het adres wat gekoppeld is, en ook doorgegeven, is een kerk in italie. Ik kan via Paypal ook de verzendlabels aanmaken, hoe zorg ik dat ik dit veilig doe om te voorkomen dat het oplichting blijkt te zijn? Moet ik het inpakken filmen vanaf werkende staat? Of is dit een no go en kan ik beter het bedrag terugbetalen?
Je zegt dat jij de verkoper bent én het geld hebt ontvangen toch?
En als je er eigenlijk twijfels bij hebt, waarom dan überhaupt met iemand zaken doen?
[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 10-10-2022 16:50 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Via Paypal kan iemand natuurlijk altijd het geld terug claimen door een case te openen.Greatsword schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
Wat bedoel je met oplichting?
Ik snap idd niet zo goed waarom je het met Paypal afhandelt. Als verkoper is Paypal een stuk ongunstiger dan directe overboeking.
Vaak bu'j te bang!
Heb ooit via ebay en p(r)aypal iets naar italie verkocht, achteraf kreeg ik ineens een zogenaamde klacht dat er iets niet goed zou zijn. Flink deel van de winst weggegeten door een oplichter en je kan er niets aan doen.
-edit-
Natuurlijk een N=1 maar niet iets wat ik vaker ga doen.
-edit-
Natuurlijk een N=1 maar niet iets wat ik vaker ga doen.
[ Voor 13% gewijzigd door GieltjE op 10-10-2022 16:50 ]
Hell / 0
Misbruik maken van PayPal en/of driehoeksoplichting.Greatsword schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
Wat bedoel je met oplichting?
Maar goed, dit alles is mogelijk wat voorbarig. Over wat voor bedrag hebben we het überhaupt @mike1992 ?
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Dit dus, nooit via PayPal de betalingen laten uitvoeren.nielsven schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Via Paypal kan iemand natuurlijk altijd het geld terug claimen door een case te openen.
Deze kunnen eenvoudig door de betalen teruggedraaid worden en je wilt echt niet via PayPal support proberen op te lossen.
Dank, ik heb de koop geannuleerd, ging om 185 euro
Adres is een kerk?
Wellicht als je een honderdtal waxinelichtjes verkoopt.
Maar als je tweedehands iPhone verkoopt; zou ik d'r niet aan beginnen.
Wellicht als je een honderdtal waxinelichtjes verkoopt.
Maar als je tweedehands iPhone verkoopt; zou ik d'r niet aan beginnen.
Ik heb voor honderden euro's verscheept naar Italië via ebay (paypal) en het is altijd goed gegaan.
Ff serieus, waarom zou een Italiaan op marktplaats kijken en jou uit gaan zoeken om je op te lichten..
Waarschijnlijk gewoon een verzamelaar (wat verkocht je) of iemand die echt iets specifieker nodig had.
Jammer dat je nu een teleurgestelde Italiaan achterlaat.
Als het een duizend-in-een-artikel is wat ook makkelijk in Italië te krijgen is, wordt het een ander verhaal.
Ff serieus, waarom zou een Italiaan op marktplaats kijken en jou uit gaan zoeken om je op te lichten..
Waarschijnlijk gewoon een verzamelaar (wat verkocht je) of iemand die echt iets specifieker nodig had.
Jammer dat je nu een teleurgestelde Italiaan achterlaat.
Als het een duizend-in-een-artikel is wat ook makkelijk in Italië te krijgen is, wordt het een ander verhaal.
[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 11-10-2022 07:28 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Zelf begin ik er niet meer aan. Toevallig twee weken terug de oude telefoon en smartwatch te koop aangeboden. Ik werd werkelijk bestookt door buitenlandse nummers. Het is jammer , maar dan haak ik al direct af. Ondanks de vooruitbetalingen...
het is de moeite niet om vervolgens allemaal procedures in te gaan met bewijsplichten etc. De oplichters weten marktplaats inmiddels wel te vinden, helaas.
het is de moeite niet om vervolgens allemaal procedures in te gaan met bewijsplichten etc. De oplichters weten marktplaats inmiddels wel te vinden, helaas.
Dit is iets voor het Shopping Forum, daarom een move naar SF.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Ik moest even gniffelen. PrayPal, terwijl het adres van de ontvanger een kerk is.GieltjE schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:48:
Heb ooit via ebay en p(r)aypal iets naar italie verkocht...
@mike1992 Als je het zelf niet (meer) vertrouwd, geld terugstorten en koop ontbinden.
[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 11-10-2022 11:38 ]
PayPal werkt prima als verkoper, zolang je het als 'geld overmaken naar vrienden/familie' of hoe het ook heet afhandelt
@Outerspace
De TS heeft de koop naar ik begrijp ontbonden. Of dat rechtmatig kon weet ik niet, maar waarom verplaats je het topic naar het SF?
Er is nu toch geen helemaal geen openstaande vraag meer? Of wel @mike1992?
Bijvoorbeeld of je wel kon ontbinden.
De TS heeft de koop naar ik begrijp ontbonden. Of dat rechtmatig kon weet ik niet, maar waarom verplaats je het topic naar het SF?
Er is nu toch geen helemaal geen openstaande vraag meer? Of wel @mike1992?
Bijvoorbeeld of je wel kon ontbinden.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
@mike1992
Om wat voor een artikel gaat het exact? Een standaard iets? Of iets heel bijzonders?
Maar mijn eerste reactie is, ik zou dit niet vertrouwen en de koop nooit laten voltooien.
Om wat voor een artikel gaat het exact? Een standaard iets? Of iets heel bijzonders?
Maar mijn eerste reactie is, ik zou dit niet vertrouwen en de koop nooit laten voltooien.
Dat was meer voor een DM geweest, maar SF is meer de plek voor dit soort vragen/ervaringen dan AZ (kijk ook maar eens in AZ naar de hoeveelheid gelijke topics, die zul je meer in SF zien)Real schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:59:
@Outerspace
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Maar ook dat is niet helemaal de bedoeling. Hoe minder je de regeltjes van PayPal volgt, hoe eerder ze geneigd zijn om de verkoper de vinger te geven en gewoon het geld weer van je rekening te plukken.henri86 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:52:
PayPal werkt prima als verkoper, zolang je het als 'geld overmaken naar vrienden/familie' of hoe het ook heet afhandelt
Er hoeft niet per se iets mis te zijn met te verkopen aan mensen uit het buitenland, je moet enkel nog alerter zijn en je de vraag stellen waarom iemand op een NL website iets zou bestellen uit Italie. Er kan best een verklaring voor zijn. Maar als het verhaal rammelt, de verkoper je een adres van een kerk geeft etc... run!
Android developer & dürüm-liefhebber
Ik zou het niet doen. Ik moest ook ooit mijn smartphone naar Frankrijk opsturen of een keer in Afrika. Ik ga daar nooit mee in zee en ik geef al helemaal geen informatie. Beter kan je het terugdraaien. Komt me wel bekend voor jou verhaal en al helemaal over die kerk in Italië.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Wat niet mag op straffe van suspension van je accounthenri86 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:52:
Ligt er natuurlijk erg aan wat er verkocht wordt. Je oude telefoon zou ik inderdaad nooit naar buitenland sturen, dat slaat nergens op. Verkocht hij een specifiek stukje glas in lood bijvoorbeeld, ik noem maar wat, dan was dit natuurlijk niet vreemd.Van der Berg schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:31:
Ik zou het niet doen. Ik moest ook ooit mijn smartphone naar Frankrijk opsturen of een keer in Afrika. Ik ga daar nooit mee in zee en ik geef al helemaal geen informatie. Beter kan je het terugdraaien. Komt me wel bekend voor jou verhaal en al helemaal over die kerk in Italië.
Moet ook zeggen dat ik de "als verkoper nooit Paypal gebruiken" makkelijk vind. Want dan kan ik ook zeggen "Als koper nooit een bankoverschrijving gebruiken". En de eerste verkoper die aankomt bij mij om Paypal te gebruiken, maar dan onder noemer vriend/familie, zou ik echt heel hard bij wegrennen.
Dit gebeurd mega veel en een suspension komt weinig voor....Reinier schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:34:
[...]
Wat niet mag op straffe van suspension van je account
EDIT:
Al moet ik wel zeggen dat dit op Ebay na verkoop wel veel gebeurd, op MP als iemand aankomt met F&F gaan we dat niet doen natuurlijk.
[ Voor 23% gewijzigd door flyyy op 11-10-2022 14:54 ]
Waarom niet?St@m schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:27:
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Hier laatst ook iets verkocht aan een italiaan via Paypal, dat heeft een hoop problemen gegeven.. Pakketje was niet aangekomen, dus het geld werd terug gevorderd. Ook via een vaag adres, want dat was makkelijker voor hem. En daarna PostNL de schuld geven...
Uiteindelijk is het goedgekomen, maar als ik het van te voren had geweten had ik het niet gedaan.. Heeft een hoop stres gegeven.
Uiteindelijk is het goedgekomen, maar als ik het van te voren had geweten had ik het niet gedaan.. Heeft een hoop stres gegeven.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Met de komst van IBAN kan de koper gelukkig gratis en zonder gedoe alsnog zijn aankoop voltooien
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Dus je zet je nummer online en vindt het gek dat je bestookt wordt?SmashCruiser schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:32:
Zelf begin ik er niet meer aan. Toevallig twee weken terug de oude telefoon en smartwatch te koop aangeboden. Ik werd werkelijk bestookt door buitenlandse nummers. Het is jammer , maar dan haak ik al direct af. Ondanks de vooruitbetalingen...
Is niet verplicht
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Verwijderd
Maak jij zomaar geld over naar het buitenland zonder enige vorm van veiligheid? Ik iig niet.Thijsmans schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:14:
Met de komst van IBAN kan de koper gelukkig gratis en zonder gedoe alsnog zijn aankoop voltooien
Zoals gezegd, als het een telefoon oid is, zou ik het niet doen. Ik verkoop veel hobby en verzamelobjecten via oa eBay maar dan heb je een redelijke feedback van kopers.
Als ik iets zoek, doe ik dat vaak via google image search, en zo kom je idd wel eens op buitenlandse verkoopsites.
Oplichting gaat helaas nog altijd twee kanten op, als verkoper ben je misschien happy, maar als koper is dat natuurlijk ook de standaard methode om vol in een oplichting te trappen.Thijsmans schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:14:
Mijn basis is veelal simpeler, marktplaats = Nederlands. Zit jij op regionale italiaanse MP achtige sites te zoeken? Of Franse? Onlogisch. Duitse misschien net nog, omdat het dichtbij, Engels misschien omdat je het kent, maar voltalig buitenlandse sites, denk het niet. Hobbymatig? Als het een kleine markt is of iets unieks, mogelijk, maar een generieke telefoon? Nee.
Ebay en consorten is compleet ander niveau, dat is gericht op internationale handel en heb je naast paypal ook Ebay nog om langs te komen.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Marktplaats in de regel; face to face en cash. Wordt mij veel te veel mee gefraudeerd en opgelicht. Verzenden doe ik ook niet. Als iemand het echt graag wil hebben dan wordt het wel opgehaald.
[ Voor 31% gewijzigd door MagniArtistique op 12-10-2022 19:36 ]
Het ging om een marantz reciever / versterker. (SR5008) Een al wat ouder model, niks speciaals in elk geval wat je in het buitenland zou moeten kopen. Neem aan dat ook binnen Italië mensen wel eens een gangbare versterker verkopen
Een generiek item in elk geval, zijn ook voldoende alternatieven voor.
Ik heb nog contact met hem en hij beweert naast de kerk te wonen, hoewel google exact pint op de kerk.
Ik heb nog contact met hem en hij beweert naast de kerk te wonen, hoewel google exact pint op de kerk.
[ Voor 21% gewijzigd door mike1992 op 12-10-2022 22:44 ]
Subito.it geeft een redelijk beeld van wat er in Italië allemaal 2e hands aangeboden wordt. Als daar qua prijs iets vergelijkbaars tussen zit, dan is Nederland een beetje onlogisch om te bestellen.
Verwijderd
het kan precies dat model zijn wat hij zoekt, ik heb genoeg oude audio apparatuur verkocht, waarbij ik soms precies hetzelfde dacht. Maar dan had de koper onderdelen bijvoorbeeld nodig. Je weet het soms niet, misschien had zijn vader dat model etc etc.mike1992 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:41:
Het ging om een marantz reciever / versterker. (SR5008) Een al wat ouder model, niks speciaals ...
maar goed, als je het niet vertrouwd, niet doen.
-
[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 14:10 ]
Zucht...
Pagina: 1