KPN Experia vervangen - Wat moet ik kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylentic
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 18:16
Hi,

Ik zal van te voren aangeven mijn werk ervaring ligt bij Enterprise klanten die in mijn geval altijd een aparte of ingehuurde netwerk afdeling hadden. Ik heb wel kennis maar geen expertise in dit gebied.

Ik wil graag in mijn woning de Experia box van KPN er uit kicken. Ik loop vaak genoeg tegen kleinigheden aan waar ik me erg aan stoor. Ik hoop dit met een eigen router te kunnen verhelpen. Plus het geeft me de mogelijkheid een stukje extra ervaring op te doen met betrekking tot netwerken!

Mijn huidige setup is een Experia box en 3 Wifi Super Punten van KPN (25 euro per stuk kon het niet laten liggen als tijdelijke oplossing). De Wifi is middels MESH opgezet. 1 Punt naast de Experia box bekabeld en de Experia box WiFi staat uit. Eerlijk is de WiFi in huis nog steeds teleurstellend dus dit moet ook op de schop op termijn.

Ik heb wat ervaring met Ubiquiti producten en ik moet zeggen dat het gemak van de GUI mij aan staat met de mogelijkheden om er via SSH alsnog in te kunnen. Ik dacht zelf aan het volgende.

Edgerouter X ter vervanging van Experia box.
  • De router gezamenlijk met een unmanaged switch zal de beneden verdieping van internet voorzien. TV (Geen ITV), Steam Link en 1 AP
EdgeSwitch met PoE voor Boven.
  • In alle 3 de kamers wil ik 2 poorten beschikbaar maken. De hele woning moet gedaan worden dus de kabels aanleggen is geen probleem. Dit naar een centraal punt en middels de Switch naar de Router.
AP's vervangen door UniFi 6 Lite punten. Deze over PoE aansluiten.

Nou lijkt mij in mijn situatie de EdgeRouter X een goede keuze maar ik twijfel of het de juiste is. Nou is de X niet heel duur maar liever goed uitgegeven dan verloren.

Andere suggesties zijn uiteraard welkom! Alvast bedankt :)

-Edit
Extra info, Internet verbinding is glasvezel 1Gbps/500Mbps. Alles is bekabeld met CAT 6 en waar niet wordt het vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sylentic op 10-10-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:34
de Edgerouter X zou ik links laten liggen dat ding is zo goed als EOL bij UBTN sinds de release in 2015.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat zijn precies de problemen die je nu ervaart?
die info helpt om een passende setup te vinden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-06 15:13
Ik denk dat je meerdere "problemen" hebt.
En zoals je het nu opschrijft kom je met 1 alles omvattende oplossing.
Maar zoals laurens aangeeft: wat voor problemen ervaar je, dan kunnen we de problemen opsplitsen en individueel oplossen.

Stiekem vooruitlopend op de zaak;
Je wifi dekking en router kunnen 2 verschillende problemen zijn.

En alle mesh nodes bedraad aansluiten de eerste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylentic
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 18:16
Hi,

De Wifi wordt op termijn inderdaad opgelost door alles te bekabelen. Helaas heb ik nog niet de kans gehad om het plafond er uit te trekken en dit te realiseren. De "Super Punten" waren altijd al een tijdelijke oplossing want zelfs al zit ik in de kamer met het punt en heb ik een goede verbinding met een mobiel apparaat merk ik nog steeds dat sommige content niet correct wordt ingeladen. Bijvoorbeeld Youtube die buffert.

De problemen met de router zijn merendeels kleine dingen. Het is mij al een paar keer overkomen dat bij internet problemen en contact met KPN dat ze mijn router resetten naar fabriek instellingen. Dit is vervelend wanneer je dingen als een Pi-Hole in je netwerk hebt hangen en een server voor familie/vrienden. Ik ben tevens van mening dat de opties om poorten open te zetten minimaal is. Zo zijn er nog want andere zaken waarvan ik denk dat kan toch beter.

Het doel van de router vervanging is uiteindelijk 2 delig. Een deel daarvan is zelfontwikkeling op het gebied van networking.