Vervanging windows pc: Mac mini M1 / MacBook Air M1?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:34
Hallo allemaal,

Ik twijfel over het aanschaffen van mijn volgende stap. MacBook Air M1/16 of een Mac mini M1/16.
Reden voor de aanschaf is dat mijn windows pc kapot is gegaan. Ik heb al een iPad Pro (met toetsenbord) die is als een soort laptopvervanger gebruik, en een MacBook Pro voor mijn werk. Mijn windows pc was mijn thuisbasis voor mijn privé werk. Maar na 10 jaar is deze overleden.

Voordeel Mac mini: meerdere schermen, meerdere poorten, opgeruimder op mijn bureau.
Nadeel: niet portable.

Voordeel MacBook Air: zelfde performance als de Mac mini (want ook M1/16 toch?), maar ook portable als het nodig is.
Nadeel: niet meer dan een enkel scherm, aansluitingen moeten met een dongle.

Wat zie ik nog over het hoofd, en hebben jullie wellicht een aanbeveling?
Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:09
Geen tweede externe scherm is een nadeel inderdaad (als je dat nodig hebt).
Het opgeruimde op je bureau, maakt dat echt veel uit? Macbooks zijn ook niet echt groot.
En die dongle, of je nou één stekkertje hebt met een hoop kabels er aan, of een hoop kabels in de achterkant van de mini, zoveel verschilt dat niet lijkt me.

Heb je de mobielheid van je Mac nodig? Je gebruikt al een iPad als laptop vervanger. Zijn er situaties dat je graag een laptop had gebruikt ipv die iPad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat bedoel je precies met M1/16?

M1 met 16GB RAM?

Let wel op dat de basis MBA M1 niet alle 8 GPU cores heeft ingeschakeld maar 7.
Deze versie heeft tevens geen ventilator en is niet geschikt voor 100% belasting,
omdat deze naar verloop van tijd zal throttlen.

Als je Windows PC niet portable was en je dat ook niet miste, dan is de Mac Mini m.i. de ideale optie.

Al ben ik bevooroordeeld, want ik heb mijn M1 Mini met 16GB al 2 jaar :)

[ Voor 25% gewijzigd door nelizmastr op 10-10-2022 15:52 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
nelizmastr schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:51:
Wat bedoel je precies met M1/16?

M1 met 16GB RAM?

Let wel op dat de basis MBA M1 niet alle 8 GPU cores heeft ingeschakeld maar 7.
Deze versie heeft tevens geen ventilator en is niet geschikt voor 100% belasting,
omdat deze naar verloop van tijd zal throttlen.

Als je Windows PC niet portable was en je dat ook niet miste, dan is de Mac Mini m.i. de ideale optie.

Al ben ik bevooroordeeld, want ik heb mijn M1 Mini met 16GB al 2 jaar :)
Thanks! Hoe bevalt de M1 mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 12:19
Ik zou sowieso wachten op de Mac Mini M2 (die later deze maand normaal gezien aangekondigd wordt) om uw keuze te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister9
Redondo77 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:08:
Ik zou sowieso wachten op de Mac Mini M2 (die later deze maand normaal gezien aangekondigd wordt) om uw keuze te maken.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar als ik zie wat de gigantische prijsstijging is geweest toen de MacBook Air van M1 naar m2 ging......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@mister9 Ik heb beide en het is maar net wat je wilt natuurlijk.

Wat ik wel kan zeggen is dat de MacBook Air M1 een veel populairder en gewilder product is dan een Mac Mini. Daardoor tweedehands ook makkelijker te kopen/verkopen.

Hoeveel externe schermen wil je gebruiken? En je hoeft echt geen dongle te gebruiken als je een beetje fatsoenlijke monitor hebt, want dan kan je gewoon met 1 kabel beeld, data en stroom aansturen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1