Wifi en bekabeld internet in de overkapping.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielHorsten
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-09-2024
Hallo iedereen.

Ik ben nieuw hier op tweakers en zal me daarom eerst even voorstellen;

Ik ben daniel en ik ben 31 jaar oud. dingen die ik graag doe zijn gamen en wandelen met me honden.
Een jaar geleden zijn wij verhuisd van de stad naar het platteland, daar hebben wij een vrijstaand dijkhuis gekocht met een stuk grond eromheen.

Nu heb ik een vraag/probleem en wil ik graag informatie inwinnen bij de kenners. :)

Waar ik graag informatie over wil inwinnen is hoe ik het beste wifi en bekabeld internet in de overkapping kan krijgen.

Hoe de opstelling nu is:

Ziggo router staat in de woonkamer. Hier staan de playstation en tv bekabeld op aangesloten, 1 kabel loopt door naar de boven verdieping waar de computer op aangesloten is. En ik heb pas een nieuwe kabel getrokken naar de overkapping in de tuin.

Nu wil ik onder de overkapping die dicht is internet hebben, zowel wifi als bekabeld internet.
Want de volgende activiteiten worden gedaan in de overkapping:

Kinderen hebben soms een gameavond waarbij de oude tv en de playstation aangesloten gaat worden (dit doe ik het liefst met een kabel, vanwege de stabiele verbinding)
Er zullen film's en series gekeken gaan worden en soms ook sport uitzendingen (voetbal en formule 1).
Maar ook wil ik er graag wifi hebben voor de telefoons.

Waar ik zelf naar heb gekeken is de TP-link mesh M5 (AC 1300) van 69,99 euro. Ik had deze ingedachten omdat hier de internet kabel vanuit het modem rechtstreeks in kan, maar je ook nog steeds een 2de poort heb om een switch aan te sluiten (als ik meerdere dingen bekabeld wil aansluiten) of rechtsreeks naar de tv of playstation.

Waarom de AC1300 is omdat ik 1000 GB van ziggo heb met internet en deze een bedrade snelheid van 1000 mbps kan halen en wifi op 2,4 GHz 450 mbps. (aangezien het wifi voor de telefoon is, lijkt mij dit meer dan voldoende).

Ik vraag mij alleen af of dit gaat werken, en hoe ik hem anders moet instellen.
Want als ik informatie zoek over deze opstelling, dan lees ik alleen over aansluitingen van 2 mesh apparaten of meer, en je dan je wifi van je ziggo router moet uitzetten. maar als ik maar 1 mesh M5 neem, hoe zit het dan?

Waarom internet van ziggo? aangezien wij in een buiten gebied wonen, ligt hier nog geen glasvezel en kpn levert hier wel normaal internet via de oude telefoonlijn (is geen fijne ervaring, met de beste kabels en alles goed aangesloten kwam de snelheid niet hoger als 16 mb 8)7
Hierdoor zijn wij overgestapt naar ziggo en ik haal overall netjes bekabeld me snelheid en het wifi netwerk binnen is overall goed en altijd bereik.

ik hoor graag van jullie, als er informatie mist hoor ik dat ook graag. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:12
Je kan gewoon een los accesspoints neerzetten in die overkapping. Dat kan een accesspoint met 2 poorten (dan heb je direct de poort vrij) of een accesspoint met een switch. Wat je wilt.

Veel mensen willen echter een naadloos netwerk hebben tussen de thuisverbinding en de buitenverbinding. Dat is wel te realiseren door je isntellingen goed te zetten maar makkelijker is vaak je Provider wifi uit te zetten en een mesh setje neer te zetten. Bij Ziggo koop je 3 nodes voor 100 euro.
https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco/pods
Is ongeveer hetzelfde als de deco m5.

Maar is allemaal niet nodig, je kunt ook gewoon los random accesspoint kopen en die daar neerzetten.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielHorsten
@laurens0619 Bedankt voor de snelle reactie.

Dus om het makkelijker te maken voor mezelf zou ik eigenlijk 2 mesh apparaten moeten hebben. 1 aangesloten aan me ziggo modem en wifi van modem uit voor het netwerk binnen, en dan de andere mesh onder de overkapping aangesloten met de netwerkabel zodat hetzelfde wifi netwerk daar ook beschikbaar is zonder instellingen te veranderen.

Heb me wel eens zitten inlezen (weet er niet super veel van) over de instellingen die dan veranderd moeten worden in het modem en accespoint, maar om daar gezeur te voorkomen is de vorige optie gewoon de slimste om te doen.

Bedankt voor de link, ik heb inderdaad ook naar de M4 gekeken. Maar voor onder de overkapping vind ik de M5 makkelijker met plaatsen omdat deze minder groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@DanielHorsten
Jup!
En de keuze qua multi ap sets is reuze maar met een deco zit je sowieso wel goed.
Als je er 2 op je netwerk aangesloten hebt dan moet je officieel die 2e in de 1e stoppen omdat je anders conflicten kunt krijgen. Is alleen ook weer op te lossen met een andere switch bij je Ziggo modem.

Maar als je ziggo binnen goed genoeg is, dan zou ik, ook vanwege stroomverbruik, ook de "SmartWifi Pods" van ziggo kunnen kopen. Je ziggo modem doet dan mee in het geheel en dan heb je maar 1 node nodig.
Enige nadeel is dat je dan netwerkpoortje mist waardoor je weer losse switch moet kopen... (tientje bij action maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielHorsten
@laurens0619

Oke thx!

Door uw uitleg is het een en andere wel wat duidelijker geworden.

Binnen werkt inderdaad de wifi gewoon goed voor de telefoons en de rest zit allemaal bekabeld aangesloten, dus inderdaad wel zonde ook met stroomverbuik om daar een extra mesh neer te gaan zetten.

Ben in de tussentijd nog even verder gaan kijken naar accespoints, maar dan vind ik de volgende ook wel interessant, zeker omdat deze op 2,4 GHZ een hogere snelheid kan doorgeven. het enige is dat ik dan een netwerk switch erbij moet plaatsen onder de overkapping, maar deze heb ik nog in de kast liggen

https://www.coolblue.nl/p....html#product-information

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@DanielHorsten 2.4 moet je sowieso niet willen gebruiken, zit teveel storing op. Niet teveel naar die getallen kijken, belangrijkste is of die 802.11ac (wifi 5) of 802.11x (wifi 6 kan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 19:42
Een vrijstaand dijkhuis op het platteland heeft vermoedelijk geen enkele last van storing van anderen.

Maar je moet je zeker niet blind staren op geadverteerde snelheden dat is bijna altijd een optelling van snelheden die je helemaal niet op kunt tellen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:39:
Een vrijstaand dijkhuis op het platteland heeft vermoedelijk geen enkele last van storing van anderen.
Er zijn meerdere vormen van storing in die band, daarvoor heb je geen anderen nodig.

Hoeveel apparaten wil je kunnen aansluiten op de kabel in de overkapping?
Afhankelijk daarvan kan je kiezen voor een accespoint met meerdere poorten of een accespoint en switch.
Kijk vooral naar de pricewatch en alle ervaringen die hierin benoemd zijn, Dan hoef je niet eens alle opties hier te benoemen ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielHorsten
Bedankt allemaal voor de adviezen.

Tot nu toe zou het om 2 apparaten gaan onder de overkapping, playstation en soms de laptop bedraad.

Maar voor de toekomst als er meer bij zou moeten wil ik daar op ingespeeld zijn, dus zelf zat ik te denken aan een accespoint met een switch van 5 poorten ernaast.
zeker als ik ook de pricewatch bekijk er geschikte accespoints zijn voor onder de 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@DanielHorsten
Dit iets?
Mooi plat, 4 poortjes erop (waarvan 1 je kabel naar binnen)

Omada range is wel prosumer maar als je beetje handig bent prima spul!

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/2048x1536/products/1800104

uitvoering: TP-Link EAP615-WALL

Als je dan binnen PoE op je kabel naar buiten zet heb je ook geen aparte stroom adapter nodig.
Plus als je ooit wil uitbreiden binnen dan koop je er een eap bij :) is heel topic over op tweakers

[ Voor 40% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2022 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Die overkapping betekent dat het een plek buiten is, daar zijn speciale access points voor die daar tegen kunnen. Een standaard switch zou ik ook niet buiten ophangen. Kabels heb je ook speciaal voor buiten, geen idee overigens wat daar anders aan is dan een standaard utp kabel voor binnen.

Ik zou zelf een acces point ophangen, en misschien binnen het Ziggo wifi uit zetten en ook een eigen acces point voor in de plaats zetten

Ben zelf tevreden met mijn Aruba instant-on ap22. Makkelijk te installeren en beheer met automatische updates vanuit de cloud. Ze hebben ook een AP voor buiten in het assortiment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

overkapping die dicht is
Hoe dicht is "dicht"?

Als je buiten bezig gaat moet je rekening houden met condensatie. Zelfs als het afgesloten is kan dat spelen als het onverwarmd is. In dat geval wil je zorgen voor outdoor-geschikt spul - het gaat hier niet om spatwaterdicht maar condensdicht.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Als dat AP gewoon aanblijft produceert hij zoveel warmte dat condensatie echt geen probleem zal zijn.
Enkel als je hem bijvoorbeeld in de winter uitzet is het slim om hem gewoon dan weg te halen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Omdat TS zelf begint over de deco m5, fiets ik deze er even in.

https://www.tp-link.com/u...-family/deco-x50-outdoor/

TP link komt met een outdoor variant van de x50 en die zou dan 2 LAN poorten over hebben, 1 gebruik je voor PoE ;)
Maar hoewel deze op de Amerikaanse site staat is er nog geen release datum :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@frankyfn126 ja ik kwam hem ook tegen. Cool :)
Ik zie dat ze nu ook indoor PoE modellen hebben/gaan uitbrengen.

Hopelijk weet TPLink Deco de juiste prijs/kwaliteit vast te houden want begint wel leuk spul te worden zo
https://www.tp-link.com/u...duct-family/deco-x50-poe/
Nu nog DFS support :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 11-10-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ziet er leuk uit.
Ben wel benieuwd hoe ze de netwerk aansluiting gemaakt hebben, want een RJ45 connector is beslist niet IP65.
Er zal dus iets van kabelmoffen in moeten zitten met goede afdichting rond de utp kabel(s).

Ook wel benieuwd of ze de volle zon aankunnen, wifi AP's worden nogal warm van zichzelf en als je ze dan buiten in de volle zon hangt konden ze wel een heel erg heet worden.
Het komt tegenwoordig regelmatig voor dat buiten AP's geplaats op een muur naar het westen/zuiden de geest geven door oververhitting.

[ Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 11-10-2022 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:26:
Als dat AP gewoon aanblijft produceert hij zoveel warmte dat condensatie echt geen probleem zal zijn.
Enkel als je hem bijvoorbeeld in de winter uitzet is het slim om hem gewoon dan weg te halen.
Stroom kan uitvallen (al dan niet door foutje met stofzuiger). Als dat onhandig uitkomt heb je een probleem.

Wil je zorgeloos installeren, zorg voor dampdichte apparaten in onverwarmde ruimtes.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Op zich heb je gelijk, maar condensatievocht levert niet meteen problemen op, maar pas op de lange duur.

Als het beschermt is tegen regen verwacht ik persoonlijk geen problemen.
Blijft gewoon een kwestie van of je de extra kosten wilt betalen ten opzichte van het risico dat je loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DanielHorsten
Ik wil eerst iedereen bedanken voor hun advies en meedenken.

Ik heb besloten om een accespoint te gaan gebruiken die bestemd is voor buiten (kost meer maar om ellende in de toekomst voor te zijn).

Nogmaals bedankt allemaal en als er in de toekomst weer vragen zijn, dan stel ik ze aan jullie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Geen idee wat je op het oog hebt... maar Unifi is nog niet genoemd.

Een 2e hands AC-Pro access point kan buiten onder die overkapping hangen.
Hij heeft één ethernetpoort waarmee hij Lan krijgt, en nog eentje waarmee je door kunt lussen - bijvoorbeeld naar een switch.

Mocht je de smaak te pakken krijgen, dan kun je echt prima de wifi van de Ziggo uitschakelen en ook binnen een access point neerhangen.

Je stelt één keer een netwerk in, en alle APs die je hebt bieden dat netwerk aan op zowel 2.4 als 5GHz.
Alle clients switchen dan zelf naar het dichtstbijzijnde AP.
Je beheert het centraal en het is stabiel genoeg voor TV of gaming.
Pagina: 1