ik wil 2 formules van excel combineren in 1 formule

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elveve
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-09-2023
Beste allemaal,

Ik wil een grote hoeveelheid foutief ingevoerde postcodes wijzigen.
Bv. 1120aa moet worden: 1120 AA.
Achter de 4 cijfers dus een spatie en de 2 kleine letters allebei een hoofdletter.
Met 2 aparte formules lukt met dit wel (formule LINKS en RECHTS) en deze uitkomst met de formule HOOFDLETTERS.
Ondanks al mijn gepuzzel om dit in één formule te kunnen doen is het me niet gelukt.
Het is vast iets simpels over het hoofd 8)7 maar tja, je moet het maar zien. Mij lukt het niet.

Dit zijn de 2 formules die ik heb gebruikt:

formule spatie toevoegen (het resultaat komt in kolom R
=LINKS(M3;4)&" "&RECHTS(M3;2)

en deze uitkomst via de formule
=HOOFDLETTERS(R3)

Mt het simpelweg combineren van deze 2 formules via
=LINKS(M3;4)&" "&RECHTS(M3;2)&HOOFDLETTERS(R3)

krijgt ik als resultaat:
1120 aa1121 AA

Groet, Elveve

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:38

kraats

Ik rol

Ik denk dat =LINKS(M3;4)&" "&HOOFDLETTERS(RECHTS(M3;2)) wel zal werken. Je wilt hoofdletters maken van het hele deel dat je neerzet, dus de uitkomst van je eerste functie

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

met & koppel je meerder uitkomsten achter elkaar in een cel. wat je nu dus ook terugkrijgt (aangepaste tekst + R3-inhoofd letters)

Dus wat je denk ik wilt doen is de uitkomst van de ene formule aande andere voeren
Wat gebeurt er als je =hoofdletters(LINKS(M3;4)&" "&RECHTS(M3;2)) doet ?

(heb even geen excel bij de hand, wat @kraats zegt is feitelijk hetzelfde.
Alleen de functie hoofdletters negeert alles wat geen letter is dus je kunt hem of over de laatste 2 letters , of over heel de postcode heengooien)

[ Voor 54% gewijzigd door heuveltje op 10-10-2022 12:02 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-05 16:02
Dit is wat ik zou doen:
=UPPER(REPLACE(A1,5,0," "))

Voeg spatie toe op positie 5 van cell A1: REPLACE(A1,5,0," ")
Dan een convert naar hoofdletters (UPPER) eromheen.

[ Voor 147% gewijzigd door Ronster op 10-10-2022 12:57 ]

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elveve
Top!!
Heuveltje & Ronster geven beiden hetzelfde gewenste resultaat. Ook als er meerdere tikfouten in de bron staan zoals in bijgaand voorbeeld.

99,9% van de postcodes vallen onder de nummers 1 t/m 5 en die worden allemaal aangepast. Daar kan ik mee leven.
Slechts een enkele postcode valt onder nummer 6 of 7 en zijn domweg tikfouten en die kun volgens mij nooit via een formule corrigeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfygUK2K8nx7tlAJx5jRv4ZLfDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/keP8L7XILFKVl8HdkgnGpCWc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
Elveve schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:04:
Top!!
Heuveltje & Ronster geven beiden hetzelfde gewenste resultaat. Ook als er meerdere tikfouten in de bron staan zoals in bijgaand voorbeeld.

99,9% van de postcodes vallen onder de nummers 1 t/m 5 en die worden allemaal aangepast. Daar kan ik mee leven.
Slechts een enkele postcode valt onder nummer 6 of 7 en zijn domweg tikfouten en die kun volgens mij nooit via een formule corrigeren.

[Afbeelding]
Om 6 op te vangen (dus als er wel in totaal 4 cijfers & 2 letters zijn) zou je nog kunnen beginnen met het altijd wegfilteren van alle spaties, en áltijd zelf een spatie toevoegen na 4 karakters, dus voor de 2 letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Top!!

[Afbeelding]
je kunt beginnen met alle spaties, underscores etc uit alle codes te verwijderen, en dan alles opnieuw splitsen.

ALs je dan ook nog eens een check doet met (lengte) en kijkt of de eerste 4 alleen cijfers (iscijfer, istekst) zijn, kun je redelijk uitfilteren wat wel en niet klopt.

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 10-10-2022 14:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elveve
Ok, ik ben er uit!
Bedankt allemaal voor de snelle en goede hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Top!!

[Afbeelding]
Eerst alle spaties eruit filteren is een makkelijke om de meeste fouten af te vangen.
Complete formule:
=UPPER(REPLACE(SUBSTITUTE(A1," ",""),5,0," "))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
En dan nu de formule die ook alle foute postcodes afvangt.
Voor mijn eigen gemoedstoestand moest ik het toch effe uitzoeken 8)7

=REPLACE(SUBSTITUTE(A1," ",""),(MATCH(TRUE,ISERROR(VALUE(MID(SUBSTITUTE(A1," ",""),ROW(INDIRECT("1:"&LEN((SUBSTITUTE(A1," ",""))))),1))),0)),0," ")

- Verwijder alle spaties
- Zoek positie waar eerste letter staat
- Voeg een spatie toe voor de eerste letter

* Note to self: geen topics meer lezen met 'formule' of 'Excel' in de titel :+

Pagina: 1