Vloerverwarming: heb ik een pompschakelaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:28
Eind vorig jaar is bij ons vloerverwarming aangelegd. Aangezien ik zelf ben geboren met 2 linkerhanden, weet ik niet zo goed waar ik hier naar kijk 8)7 Maakt op zich ook niet zoveel uit maar ik zit met het volgende.

Ik lees over pompschakelaars omdat de vvw anders mogelijk 24/7 stroom zou gebruiken. Zit hier een pompschakelaar op? Ik vermoed van niet maar wil het toch even checken.

Ik ga nog een stekker halen om het continu verbruik te meten zodat ik ook kan valideren of er inderdaad 24/7 veel stroomverbruik is, hoeveel dat dan is en of ik er op kan besparen met een pompschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReVA16fnv0YgCeTbOA-jvf88s7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uWJUbm6ciSQMrTZyAy2RTju.jpg?f=fotoalbum_large

Dank alvast!

Beste antwoord (via JeroenVerweij op 10-10-2022 11:40)

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:37
Een pompschakelaar zou ik in dit geval niet aanraden. Dit is namelijk een vrij nieuwe HR-pomp. Alhoewel die max 50 watt zal vragen, moduleren deze tegenwoordig terug naar bijv. 5 watt. Label A-pompen passen zich namelijk aan o.b.v. de warmtevraag. Dat is de aanschaf van een pompschakelaar niet waard (die verbruikt zelf ook stroom).

Edit: dit staat overigens in de handleiding van de Wilo Para; o.a. max 100 in/uitschakelingen per 24 uur. Dan moet je sowieso al een intelligentere pompschakelaar aanschaffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfY_WBq7UAcnl9POnfrw1JMso8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vm2ltjnbKUOMRS7e9pHwkt01.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Destralak op 10-10-2022 11:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06:49
ik heb altijd begrepen dat dit soort pompen er niet heel goed tegen kunnen om uitgeschakeld te worden. Dan kunnen ze vastlopen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Nee, maar je kan eenvoudig een pompschakelaar aansluiten. https://www.vloerverwarmi...aar-hy-02-eco-pump-switch
Moosjes schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:59:
ik heb altijd begrepen dat dit soort pompen er niet heel goed tegen kunnen om uitgeschakeld te worden. Dan kunnen ze vastlopen bijvoorbeeld.
"Indien er 24 uur geen warmtevraag is, zal de pompschakelaar ongeveer 1 minuut inschakelen om vastzitten van de pomp te voorkomen."

[ Voor 40% gewijzigd door herofruit op 10-10-2022 11:00 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Dank en dank! Volledig uitzetten is idd niet mijn doel. Puur dat ie niet 24/7 draait maar elke dag even een paar minuten om vastlopen te voorkomen.

@Moosjes Bedoel je specifiek mijn pomp die er niet zo goed tegen kan? Of had je het over 24/7 uitschakelen wat niet goed is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06:49
ik had het inderdaad over 24/7 uitschakelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 13:03
Soortgelijke vloerverwarmingsverdeler is hier ook gemonteerd. Sinds een jaar of 10 draait de eerdergenoemde pompschakelaar naar alle tevredenheid. Geen last van vastlopers :)

[ Voor 8% gewijzigd door .joepiedepoepie op 10-10-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
@.joepiedepoepie Ook gedaan om energie te besparen? En heb je gemerkt dat het wat oplevert in besparing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
.joepiedepoepie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:11:
Soortgelijke vloerverwarmingsverdeler is hier ook gemonteerd. Sinds een jaar of 10 draait de eerdergenoemde pompschakelaar naar alle tevredenheid. Geen last van vastlopers :)
Same here.
Al jaren een "speciale" pompschakelaar in gebruik.
Zit een temperatuur voeler op om te bepalen of de pomp iets moet doen of niet.
Daarnaast wordt de pomp af en toe geactiveerd om vastlopen te voorkomen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
JeroenVerweij schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:13:
@.joepiedepoepie Ook gedaan om energie te besparen? En heb je gemerkt dat het wat oplevert in besparing?
Wel met die reden, maar uiteindelijk nooit bijgehouden wat de besparing in de praktijk is. Dit zou je eventueel zelf kunnen berekenen adhv het vermogen van de pomp op je verdeler, maar met de huidige energieprijzen kan ik mij voorstellen dat je de schakelaar snel hebt terugverdiend.

[ Voor 11% gewijzigd door .joepiedepoepie op 10-10-2022 11:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Destralak
Een pompschakelaar zou ik in dit geval niet aanraden. Dit is namelijk een vrij nieuwe HR-pomp. Alhoewel die max 50 watt zal vragen, moduleren deze tegenwoordig terug naar bijv. 5 watt. Label A-pompen passen zich namelijk aan o.b.v. de warmtevraag. Dat is de aanschaf van een pompschakelaar niet waard (die verbruikt zelf ook stroom).

Edit: dit staat overigens in de handleiding van de Wilo Para; o.a. max 100 in/uitschakelingen per 24 uur. Dan moet je sowieso al een intelligentere pompschakelaar aanschaffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfY_WBq7UAcnl9POnfrw1JMso8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vm2ltjnbKUOMRS7e9pHwkt01.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Destralak op 10-10-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Destralak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:19:

[Afbeelding]
Hmmmm interessant. Ik kon dat terug moduleren niet vinden. Kennelijk niet goed gezocht. Als ik het goed heb, heb ik een wilo para 15/6-43/scu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
JeroenVerweij schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Hmmmm interessant. Ik kon dat terug moduleren niet vinden. Kennelijk niet goed gezocht. Als ik het goed heb, heb ik een wilo para 15/6-43/scu.
https://cms.media.wilo.co...02/4019000/wilo352302.pdf

Pagina 10, instelling 'verschildruk variabel'; "Besparing van elektrische energie door de aanpassing
van de opvoerhoogte aan de debietbehoefte en geringere stroomsnelheid." - alhoewel je mogelijk ook kunt spelen met constant toerental en stand I/II/III

[ Voor 7% gewijzigd door Destralak op 10-10-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
Destralak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:19:

[Afbeelding]
Nuttige toevoeging, thanks! :D

Hier is dan waarschijnlijk nog een ouderwetse pomp gemonteerd, waardoor de schakelaar wel naar behoren werkt. Als de nieuwere HR-pompen terugmoduleren naar 5watt dan lijkt mij een 'domme' pompschakelaar niet nodig/mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
.joepiedepoepie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Nuttige toevoeging, thanks! :D

Hier is dan waarschijnlijk nog een ouderwetse pomp gemonteerd, waardoor de schakelaar wel naar behoren werkt. Als de nieuwere HR-pompen terugmoduleren naar 5watt dan lijkt mij een 'domme' pompschakelaar niet nodig/mogelijk.
Helemaal mee eens :) heb zelf ook een oudere pomp met een pompschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:15

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb hier dezelfde pomp. Maar onze plugwise geefft aan dat er bijna (met enkele tussenpozen van wat uurtjes) warmtevraag is in de woonkamer, en dus de vloerverwarmingpomp bijna altijd aanstaat.

We hadden eerst een JK optimizer er tussen (soort pompschakelaar die werkt als de leiding warm is). Maar die heb ik er nu dus tussen uit gehaald.

Is het uberhaupt raadzaam om de pompschakelaar te laten schakelen, of zal ik gewoon de VV pomp 24/7 laten draaien, gezien de ketel toch bijna 24/7 draait?

Hier zie je netjes 't stroomverbruik van die Wilo pomp en dat ie idd terug moduleert:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD_KD1RjnAZnRYUd3AGI9DnYQkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AWxoYYhDuvCGc7QuvHiX5s5T.png?f=fotoalbum_large

Warmtevraag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLFJJg20ys_j4jVMBCrKzGDZmyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9xPA9RIRAiNMLMqZbLXJIZFM.png?f=fotoalbum_large

En de vlam aan/uit statussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvjVEGo3biQGoIDOg2lTM0lWRm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZcfkiImfq6s9hnbsWBmPLPqu.png?f=fotoalbum_large

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1