Ook ik ben momenteel aan het kijken om zonnepanelen op het dak te gaan leggen. Ik heb al verschillende offertes opgevraagd, maar ik blijf ook nog met genoeg vragen zitten. Vragen waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
.
Voor het gemakt heb ik het template voor offertes gebruikt.

Dak voorkant:

Groepenkast:

Op het dak aan de achterkant kunnen qua ruimte max 2 panelen in landscape.
Daarom willen we graag het dak aan de voorkant vol leggen. Hier hebben we te maken met een schoorsteen en een pijp die uit de badkamer komt. Voor de rest is het dak vrij om gebruikt te worden.
Het dak aan de voorkant is 20,5 dakpannen breed a +-30cm per pan = 615cm.
Er zijn 13 pannen tot de originele nok en dan nog 4 rijen de nok op. De pan hoogte is +- 35cm. Dus van dakgoot tot nok is +-595cm.
De nok telt 17,5 dakpannen (de meest rechter pan lijkt een anderhalve pan) wat een breedte geeft van +-525cm.
Azimuth is ongeveer +-78 als ik het zo eyeball op Google Maps. De hellingshoek van het dak is +-27 graden.
Deze ruimte ingetekend met panelen ziet er als volgt uit (met schoorsteen en lood die ervoor zorgt er iets minder dakpannen gebruikt kunnen worden in de linker bovenhoek):
12 panelen, netjes aligned

12 panelen, geschoven voor schaduw

13 panelen portrait

13 panelen landscape

Volgens mij zouden er dus 12 of 13 panelen op moeten kunnen afhankelijk van de maat uiteraard.
Ik vraag me dus heel erg af hoe dit het beste opgevangen kan worden. Optimizer op zorgen dat de omvormer schaduw management heeft?
Offerte 2:
Offerte 3:
Offerte 4:
Offerte 5:
- Bij de laatste offerte heb ik geen idee welke type omvormer er geplaatst gaat worden van SMA maar deze heeft als het goed is wel schaduw management. Is het dan voldoende om 12 panelen in serie te laten leggen met deze omvormer zonder optimizers om geen tot weinig nadeel van de schaduw van de pijp te ondervinden?
- Ik heb twee mogelijke locaties om de omvormer op te hangen wat mij betreft. Eén is in de kast waar nu ook de HR ketel hangt. Hier kan het echter wel wat warmer zijn. De andere is achter het schot (vrij grote ruimte). Vast een inkoppertje maar achter het schot is dan vast beter ivm wartmeontwikkeling, klopt dat?
- Twee strings van 6 die vervolgens alsnog op dezelfde tracker belanden, is dat uberhaupt mogelijk en zo ja, waarom zou je dan geen 4 strings van 3 maken om beter met de schaduw overweg te kunnen? Dit lijkt me onzin namelijk. Dat zal waarschijnlijk eerder 2 strings van 6 ieder aan de eigen tracker zijn. Maar is dat wel handig ivm opstart voltage enzo?
- De schaduw van pijp kan zoals ik het inschat over een aardig deel van één paneel vallen. Is het dan handiger om de panelen in landscape te leggen zodat deze in de lengte over het paneel valt en er maar één deel omzeilt wordt met de diode of maakt dat niet uit?
- Alle offertes zonder micro omvormers bieden volgens mij een 1-fase omvormer aan. Is dit geen probleem op mijn 3 fase aansluiting?
- Mochten we ooit een accu op willen hangen, vallen er dan al direct offertes af op de omvormer?
Voor het gemakt heb ik het template voor offertes gebruikt.
Foto's
Dak bovenaf, hier zie je goed de schaduw van de pijp van de badkamer:
Dak voorkant:

Groepenkast:

Beschikbare (dak)ruimte
We hebben een dakkapel met nokverhoging waardoor we aan de achterkant van ons huis praktisch geen zonnepanelen kwijt kunnen. Voor het dakraam is geen ruimte tenzij we de panelen zo plaatsen dat we een waterval krijgen omdat het water dan niet de dakgoot in loopt maar er vol overheen gaat.Op het dak aan de achterkant kunnen qua ruimte max 2 panelen in landscape.
Daarom willen we graag het dak aan de voorkant vol leggen. Hier hebben we te maken met een schoorsteen en een pijp die uit de badkamer komt. Voor de rest is het dak vrij om gebruikt te worden.
Het dak aan de voorkant is 20,5 dakpannen breed a +-30cm per pan = 615cm.
Er zijn 13 pannen tot de originele nok en dan nog 4 rijen de nok op. De pan hoogte is +- 35cm. Dus van dakgoot tot nok is +-595cm.
De nok telt 17,5 dakpannen (de meest rechter pan lijkt een anderhalve pan) wat een breedte geeft van +-525cm.
Azimuth is ongeveer +-78 als ik het zo eyeball op Google Maps. De hellingshoek van het dak is +-27 graden.
Deze ruimte ingetekend met panelen ziet er als volgt uit (met schoorsteen en lood die ervoor zorgt er iets minder dakpannen gebruikt kunnen worden in de linker bovenhoek):
12 panelen, netjes aligned

12 panelen, geschoven voor schaduw

13 panelen portrait

13 panelen landscape

Volgens mij zouden er dus 12 of 13 panelen op moeten kunnen afhankelijk van de maat uiteraard.
Schaduw
De pijp die uit de badkamer komt werpt zolang de zon op de panelen schijnt wel een smalle schaduw op waarschijnlijk één of twee panelen. Zie ook de foto's hierboven.Ik vraag me dus heel erg af hoe dit het beste opgevangen kan worden. Optimizer op zorgen dat de omvormer schaduw management heeft?
Jaarverbruik
Momenteel gebruiken we om en nabij 4200kWh. Dit kan nog oplopen als we besluiten een Airco op te gaan hangen.Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben momenteel een 3x25A aansluiting (met mooie porseleinen hoofdzekeringen).Budget en doel
Het doel is het dak aan de voorkant zo vol mogelijk leggen tegen een goede prijs. Wat een goede prijs is hangt af van wat de verschillende aanbieders neerleggen qua offerte icm de te leggen installatie.Wie gaat het project uitvoeren
We gaan het door een installateur laten doen.Bijhouden van data
Het zou leuk zijn als ik zelf alle data uit kan lezen en zelf in grafieken kan zetten, maar het is geen must als het bij de fabrikant ook kan.Reeds verkregen offertes
Offerte 1:Paneel | 12x Trina Solar 405 WP Full Black |
Omvormer | Growatt 4200TL-XE |
Garanties |
|
Installatie | +- 16 weken |
Opmerkingen | Over de schaduw gehad en de optie was om de panelen in 2 strings van 6 in te delen. Op mijn vraag of deze dan beide op een eigen tracker zitten was het antwoord: nee, het zijn dan 2 strings die gekoppeld worden voor ze de omvormer in gaan. |
Prijs ex. btw | 5315,27 euro |
Prijs per Wp | 1,094 euro |
Offerte 2:
Paneel | 12x DMEGC Solar 395WP Mono Full Black |
Omvormer | Solplanet ASW single fase inverter (string) |
Garanties |
|
Installatie | +-6 weken |
Opmerkingen | Deze aanbieder levert liever 12 panelen met micro omvormers eronder want dat zou veel beter zijn ivm levensduur, garantie en schaduw. Andere garanties kan ik niet uit de offerte halen. |
Prijs ex. btw | 6475,62 euro |
Prijs per Wp | 1,366 euro |
Offerte 3:
Paneel | 12x DMEGC Solar 395WP Mono Full Black |
Omvormer | Enphase IQ 7A Micro Omvormer |
Garanties |
|
Installatie | +-6 weken |
Opmerkingen | Zelfde aanbieder als offerte 2. Andere garanties kan ik niet uit de offerte halen. |
Prijs ex. btw | 7855,49 euro |
Prijs per Wp | 1,657 euro |
Offerte 4:
Paneel | 12x 405Wp zonnepanelen LONGi Solar |
Omvormer | Growatt 4200 TL-XE |
Garanties |
|
Installatie | +-20 weken |
Opmerkingen | Praktisch offerte 1 alleen dan een stuk duurder |
Prijs ex. btw | 6.491,77 euro |
Prijs per Wp | 1,336 euro |
Offerte 5:
Paneel | 12x 400Wp AXIblackpremium XXL HC |
Omvormer | SMA type onbekend |
Garanties |
|
Installatie | +-20 weken |
Opmerkingen | Dit is adhv toegestuurde informatie. Een schouwing kan pas plaats vinden in november helaas. In de toegezonden documentatie staat dat er eventueel voor 50 euro per stuk optimizer aangebracht kunnen worden. Of dit dan ook alleen kan voor een enkel paneel of twee panelen staat hier niet duidelijk bij. |
Prijs ex. btw | 5382,00 euro |
Prijs per Wp | 1,121 euro |
Regio
Omgeving rond GorinchemVragen die momenteel door mijn hoofd spoken
- Alles in serie geschakeld, geen optimizers en een omvormer die geen schaduw management heeft (volgens mij heeft de Growatt dat niet) gaat mij een stuk minder opleveren door die pijp op het dak. Klopt dit of zie ik dit verkeerd?- Bij de laatste offerte heb ik geen idee welke type omvormer er geplaatst gaat worden van SMA maar deze heeft als het goed is wel schaduw management. Is het dan voldoende om 12 panelen in serie te laten leggen met deze omvormer zonder optimizers om geen tot weinig nadeel van de schaduw van de pijp te ondervinden?
- Ik heb twee mogelijke locaties om de omvormer op te hangen wat mij betreft. Eén is in de kast waar nu ook de HR ketel hangt. Hier kan het echter wel wat warmer zijn. De andere is achter het schot (vrij grote ruimte). Vast een inkoppertje maar achter het schot is dan vast beter ivm wartmeontwikkeling, klopt dat?
- Twee strings van 6 die vervolgens alsnog op dezelfde tracker belanden, is dat uberhaupt mogelijk en zo ja, waarom zou je dan geen 4 strings van 3 maken om beter met de schaduw overweg te kunnen? Dit lijkt me onzin namelijk. Dat zal waarschijnlijk eerder 2 strings van 6 ieder aan de eigen tracker zijn. Maar is dat wel handig ivm opstart voltage enzo?
- De schaduw van pijp kan zoals ik het inschat over een aardig deel van één paneel vallen. Is het dan handiger om de panelen in landscape te leggen zodat deze in de lengte over het paneel valt en er maar één deel omzeilt wordt met de diode of maakt dat niet uit?
- Alle offertes zonder micro omvormers bieden volgens mij een 1-fase omvormer aan. Is dit geen probleem op mijn 3 fase aansluiting?
- Mochten we ooit een accu op willen hangen, vallen er dan al direct offertes af op de omvormer?
Erm...