Geen wifi dichtbij router maar verder weg wel wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb een vraag waar ik zelf niks van snap.

Ik heb thuis in de meterkast op de BG de router staan, inclusief een netwerkversterker (standaard KPN)
Momenteel is het zo dat als ik beneden werk op mijn laptop ik regelmatig geen WIFI verbinding heb met de laptop. komt ook voor dat ik wel verbinding heb met het netwerk maar nog steeds geen data kan versturen/ontvangen.

Het gekke is dat als ik op zolder werk ik wel altijd probleemloos WIFI ontvangst heb op deze laptop. Ook als ik van zolder terug naar beneden loop behoud ik mijn verbinding. Op een gegeven moment valt 'ie dan wel weg.

Alle andere apparaten hebben geen problemen met de WIFI thuis.
De laptop is van mijn werk, onze ServiceDesk geeft aan dat het aan het netwerk ligt. KPN geeft natuurlijk aan dat het aan de laptop ligt... maar ik heb geen idee meer wat ik moet zoeken.

De Wifi-router al meermaals opnieuw opgestart maar dit helpt niet.

Heeft iemand enig idee wat het problmeem zou kunnen zijn?

Beste antwoord (via Kibimie op 10-10-2022 22:00)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:01
@Kibimie ja dat is vervelend. ik heb zelf een hekel eraan als dingen magisch werken

Maar ik heb wel een hypothese:
Zijn al je andere devices toevallig wifi5? Dus geen wifi6? Je laptop van je werkgever is iig wifi 6

Je superwifi is wifi 5 maar je experiabox wifi 6. Nu doet een experiabox12 dacht ik gewoon mee als je superwifi hebt. In een screenshot was je laptop ook verbonden met een 2.4 wifi 6 dus dat moet dat wel de experiabox zijn

Als deze aannames kloppen dan lijkt het erop dat je problemen optreden zodra je beneden bent en je laptop verbinding maakt met je 5ghz experiabox ipv superwifi.
Dit kun je testen door je superwifi eruit te trekken beneden en kijken of het dan weer mis gaat.
Of je logt in op de experiabox en zet je wifi op wifi 5 .
of je zet wifi op de experiabox uit (want totaal overbodig als superwifi op dezelfde plek staat)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2022 20:08 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ben je verbonden met 5Ghz of 2.4Ghz netwerk? Indien 2.4Ghz: zijn er andere systemen die op die frequentie draaien die voor interferentie zouden kunnen zorgen?
Draait het AP beneden op een ander kanaal dan de extender boven en heb je buren op hetzelfde kanaal?

Wissel eens de kanalen waarop het modem wifi aanbiedt. Dit is relatief eenvoudig te doen en goed te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heeft je router ook WiFi? Is het dus een router met een AP (access point)? Zo ja waarom heb je die samen met de KPN netwerkversterker (ook access point) in de meterkast hangen? Dat stoort alleen maar en de versterker (als dit een draadloze is) heeft totaal geen meerwaarde bij de router met WiFi.

Als ze ook nog eens op hetzelfde channel zitten stoort dit elkaar enkel meer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Misschien een héle wilde gok, maar heb je toevallig een systeemplafond of andere metalen constructie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

True schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:34:
Heeft je router ook WiFi? Is het dus een router met een AP (access point)? Zo ja waarom heb je die samen met de KPN netwerkversterker (ook access point) in de meterkast hangen? Dat stoort alleen maar en de versterker (als dit een draadloze is) heeft totaal geen meerwaarde bij de router met WiFi.

Als ze ook nog eens op hetzelfde channel zitten stoort dit elkaar enkel meer.
De TS is niet duidelijk: Zit die versterker in de meterkast of niet? Hij heeft het router in de meterkast en hij heeft een netwerkversterker. Dat kun je opvatten als beide in de meterkast, maar kan ook zijn dat het boven is.

Dus de TS zal dat eerst even moeten verduidelijken. Uiteraard moeten die niet bij elkaar in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hann1BaL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:39:
[...]

De TS is niet duidelijk: Zit die versterker in de meterkast of niet? Hij heeft het router in de meterkast en hij heeft een netwerkversterker. Dat kun je opvatten als beide in de meterkast, maar kan ook zijn dat het boven is.

Dus de TS zal dat eerst even moeten verduidelijken. Uiteraard moeten die niet bij elkaar in de meterkast.
offtopic:
Het is m.i. wel duidelijk, maar inderdaad zal @Kibimie het vast anders bedoelen, grammatica kan soms lastig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
Ik heb de router in de meterkast en 1 wifi versterker ook in de meterkast, bekabeld aan de router. Dit is volgens installatieinstructie van KPN. Andere versterker hangt boven. (ik vond het zelf ook bijzonder maargoed, ik heb er geen verstand van dus het zal...)

Het is echter zo dat ook als de versterker boven niet aanstaat en het signaal op zolder vrij zwak is, ik daar wel wifi verbinding op de laptop heb maar en beneden naast de router niet.

Tot voorkort heeft alles overigens een jaar probleemloos gewerkt.

Waar kan ik zien op welke frequentie mijn WiFi draait? Ik zou overigens niet weten wat nog meer op een dergelijke frequentie zal draaien.

Voor de duidelijkheid.
Andere laptops, telefoons, google smart speaker allemaal probleemloos verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Op Android kan dat bijv. met: https://play.google.com/s...wifi.analyzer&hl=en&gl=US

Het is niet raadzaam om in de meterkast zowel WiFi op de router én op je versterker actief te hebben staan.
De draadloze versterker op de 1ste (?? of 2e??) verlengd het signaal, maar die wil je eigenlijk niet gebruiken als je zelf op diezelfde verdieping zit.

Ik zou aanraden:
  • indien mogelijk versterker op 1ste bedraad aansluiten vanuit router in BG meterkast
  • indien mogelijk één WiFi AP gebruiken vanuit de meterkast
  • indien mogelijk WiFi channels analyseren en verbeteren (bijv. met bovenstaande app)
  • indien mogelijk de WiFi AP namen verschillend houden zodat je bewust op de BG verbinding maakt met je AP die in de meterkast zit en niet per ongeluk nog op die van de 1ste (of 2e?) verbonden bent
edit:
anderen werken wel? Maak je toevallig gebruik van 5GHz én zit je verbonden door een betonvloer heen? 5Ghz reikt minder ver dan 2Ghz, als je andere devices wel werken en op 2,4GHz zitten kan dat ook een reden zijn. Is het channel toevallig 11/13? Dat werkt niet vlekkeloos op alle devices.

[ Voor 14% gewijzigd door True op 10-10-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
Het is uberhaubt niet handig om je Modemrouter of Accesspoint in de meterkast te hebben. Over het algemeen zorgen al die leidingen en draden voor veel verstoring.

Zorg er op z'n minst voor dat je het Accesspoint buiten de meterkast hebt. En tegelijkertijd de WiFi op je Modemrouter uitzetten, daar zorgen de Accespoints voor.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
Duidelijke tips. Ga ik mee aan de slag.
Maar het lost niet direct mijn probleem op natuurlijk omdat het signaal verder wel goed is, en ook alle andere apparaten gewoon verbinding hebben
Of kan het zo zijn dat alleen 1 specifiek apparaat daar wel last van heeft en de rest allemaal niet?

Zojuist via de WiFi analyzer een test gedaan. Verbonden frequentie is 5GHz.

Kan het niet toch aan de laptop liggen misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Als ik het goed vertaal dan:
- Heb je boven wel verbinding met AP boven
- Heb je boven ook verbinding met AP beneden, als je boven bent (en AP boven uitstaat)
- Heb je beneden geen verbinding met AP beneden

Een hypothese zou dan zijn:
- Je AP beneden draait op een kanaal op 5ghz wat niet ondersteund wordt door je laptop (bijvoorbeeld DFS). Door (aggresieve) bandsteering connect die ook niet op de 2.4. Als je boven bent, is de 5ghz buiten bereik waardoor hij op de 2.4 zit van beneden die wel werkt.

Iets anders zou ik ook niet weten.
Als je beneden bent:
- Verbind hij dan helemaal niet met AP beneden? Of is hij wel verbonden en krijg je geen internet

Als je beneden zit en je internet werkt niet. Kun je eens de output delen van:
code:
1
netsh wlan show interfaces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
True schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:55:
Op Android kan dat bijv. met: https://play.google.com/s...wifi.analyzer&hl=en&gl=US

Het is niet raadzaam om in de meterkast zowel WiFi op de router én op je versterker actief te hebben staan.
De draadloze versterker op de 1ste (?? of 2e??) verlengd het signaal, maar die wil je eigenlijk niet gebruiken als je zelf op diezelfde verdieping zit.

Ik zou aanraden:
  • indien mogelijk versterker op 1ste bedraad aansluiten vanuit router in BG meterkast
  • indien mogelijk één WiFi AP gebruiken vanuit de meterkast
  • indien mogelijk WiFi channels analyseren en verbeteren (bijv. met bovenstaande app)
  • indien mogelijk de WiFi AP namen verschillend houden zodat je bewust op de BG verbinding maakt met je AP die in de meterkast zit en niet per ongeluk nog op die van de 1ste (of 2e?) verbonden bent
edit:
anderen werken wel? Maak je toevallig gebruik van 5GHz én zit je verbonden door een betonvloer heen? 5Ghz reikt minder ver dan 2Ghz, als je andere devices wel werken en op 2,4GHz zitten kan dat ook een reden zijn. Is het channel toevallig 11/13? Dat werkt niet vlekkeloos op alle devices.
Hoe wijzig je de frequentie waarmee je verbonden bent? Heb de test via die app op de telefoon gedaan en daar zie ik dat ik dus 5560MHz zit op CH112 (is dat channel?)
Ik zie nu wel in die app dat alle Ch# 10 groene sterren hebben maar dat Ch112 slechts 1 rood sterretje heeft. Mogelijk heeft dit er mee te maken? En hoe kan ik dan de channel wijzigen?

Of praat ik nu een hoop onzin? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Kibimie
Dat is een DFS kanaal ja. Dat zou goed moeten werken maar sommige clients doen er moeilijk om.

Je zou kunnen proberen je wifi kastje beneden dus vast te zetten op een non-dfs kanaal (alles tot 48)

Afbeeldingslocatie: https://www.silextechnology.com/hubfs/Blog_Images/5GHz%20Channel%20Width.png

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
laurens0619 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:34:
Als ik het goed vertaal dan:
- Heb je boven wel verbinding met AP boven
- Heb je boven ook verbinding met AP beneden, als je boven bent (en AP boven uitstaat)
- Heb je beneden geen verbinding met AP beneden

Een hypothese zou dan zijn:
- Je AP beneden draait op een kanaal op 5ghz wat niet ondersteund wordt door je laptop (bijvoorbeeld DFS). Door (aggresieve) bandsteering connect die ook niet op de 2.4. Als je boven bent, is de 5ghz buiten bereik waardoor hij op de 2.4 zit van beneden die wel werkt.

Iets anders zou ik ook niet weten.
Als je beneden bent:
- Verbind hij dan helemaal niet met AP beneden? Of is hij wel verbonden en krijg je geen internet

Als je beneden zit en je internet werkt niet. Kun je eens de output delen van:
code:
1
netsh wlan show interfaces
Je 3 punten zijn correct, met de opmerking erbij dat ik niet weet met welke AP ik verbonden ben. Geen idee hoe ik dit kan zien...
Enige wat ik concludeer is dat ik boven wel verbinding heb en beneden niet.

Beneden verbind met het netwerk maar ik krijg geen internet. daarnaast valt ook die verbinding nu en dan weg.

wat bedoel je met die code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Kibimie Met die code krijg je de technische eigenschappen te zien van je verbonden netwerk.
STart>run CMD (Dos opstarten)
dan die code intikken.

Dan krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webservertalk.com/wp-content/uploads/p1-29.png

Doe dit vanaf een plek waar het WEL werkt en een plek waar het NIET werkt.
Zaken waar je dan op moet letten is:
State: is die uberhaupt connected
BSSID: Is het accesspoint waarmee je verbonden bent
Channel: Welk kanaal je mee bent verbonden

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZMrHC2y4JmeZbk7e5jTvyyzJic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JApTewgTwU9uaPuDXfSQFRDX.png?f=fotoalbum_large

1e is zonder wifi verbinding, ouderwets verbonden met de kabel
2e is met wifi verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Kibimie
Hmm in dat screenshot zit je op een 2.4ghz netwerk verbonden, dat is sowieso al verdacht met meerdere wifi punten in je huis. Ik zie ook wifi6, dat kan ook wel eens gedoe geven #nieuweverdachte :P

Zit je dan boven of beneden? en heb je dan werkend internet?

Ik zou even de kabel uit de test laten :)

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kibimie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:51:
Ik heb de router in de meterkast en 1 wifi versterker ook in de meterkast, bekabeld aan de router. Dit is volgens installatieinstructie van KPN. Andere versterker hangt boven. (ik vond het zelf ook bijzonder maargoed, ik heb er geen verstand van dus het zal...)
Voor de volledigheid kan het geen kwaad om even aan te geven om welke apparatuur het gaat en precies hoe een en ander is aangesloten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
boven heb ik daarmee verbinding, zodra ik weer beneden ben is mijn internet verbinding weg. Nog wel verbonden met het netwerk.

Ik heb onderhand wel de stekker van de AP eruit getrokken.

Telefoon heeft (volgens mij) verbinding met 5GHz, de laptop dus met 2,4GHz.
Klopt dit? Kan dit? kan ik dit aanpassen?

In iedergeval al super bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
- Stop even alle kabels terug in AP zoals het zat.
- Ga boven naast je werkende AP zitten. Heb je verbinding? Post de net sh wlan info hiervan
- Ga beneden naast je niet werkende AP zitten. Heb je dan geen werkende verbinding? Post de net sh wlan info hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
Orion84 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Voor de volledigheid kan het geen kwaad om even aan te geven om welke apparatuur het gaat en precies hoe een en ander is aangesloten.
Het gaat om een Sagemkom KPN Box 12.
versterkers zijn Arcadyan Super Wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 10:05
Kibimie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Het gaat om een Sagemkom KPN Box 12.
versterkers zijn Arcadyan Super Wifi
Ik zou het als volgt doen:
- WIFI op de Box 12 uit.
- 1x Super WIFI bekabeld aansluiten, hier een WIFI op instellen. Je kunt via webbrowser erop inloggen.
- De rest van de Super WIFI elders neerzetten.

Dan zal het redelijk goed gaan werken verwacht ik.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
laurens0619 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:10:
- Stop even alle kabels terug in AP zoals het zat.
- Ga boven naast je werkende AP zitten. Heb je verbinding? Post de net sh wlan info hiervan
- Ga beneden naast je niet werkende AP zitten. Heb je dan geen werkende verbinding? Post de net sh wlan info hiervan.
Heb nu alle kabels terug gedaan zoals het was. Eenmaal boven verbinding gekregen en nu behoud ie ook verbinding als ik beneden ben. Dus nog een een script laten zien lukt dus niet...
maar wel verbinding... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
Ora et Labora schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

Ik zou het als volgt doen:
- WIFI op de Box 12 uit.
- 1x Super WIFI bekabeld aansluiten, hier een WIFI op instellen. Je kunt via webbrowser erop inloggen.
- De rest van de Super WIFI elders neerzetten.

Dan zal het redelijk goed gaan werken verwacht ik.
Dat maar eens proberen dan. thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Kibimie
Kun je toch eens posten wat het script geeft boven en beneden?
Daar zou sowieso voor beide nu een 5ghz verbinding moeten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZN41OuxtPmWh0GBfXLMjMZ_ggYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4c2X2w84K4BJh7vFn5VKxapK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ds1e7tbRWBTpgfFniY5JcJYiuyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dIwpv2r6mcovbieVnJohMoKn.png?f=fotoalbum_large

Ik zie geen verschil tussen beide maar ik heb ook geen idee waar ik naar kijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
Ik zie nu trouwens het verschil bij channel;
- Beneden (eerste plaatje) zit ik op channel 1
- Boven (tweede plaatje) zit ik op channel 112

waar/hoe kun je de frequentie zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 10:05
Kibimie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie geen verschil tussen beide maar ik heb ook geen idee waar ik naar kijk....
Kanaal 1 is 2.4ghz
Kanaal 112 is 5ghz

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dus:
Boven zit je netjes op 5ghz en heb je een goede verbinding
Echter is 50% signaalsterkte wel vrij brak voor als je er vlakbij zit. dat impliceert dat je toch met verkeerde verbonden bent

Beneden zit je op 2.4ghz met 80% signaalsterkte. Dat is ook gek, waarom zou die niet met 5ghz verbonden zijn?

Conclusie is sowieso dat dit zeer vreemd gedrag is voor een situatie met meerdere wifi punten

Kun je anders eens inloggen op je experiabox of superwifi?
ik lees via ip http://192.168.2.151 of http://192.168.2.254

En dan naar de netwerk topologie. Dan kun je ook zien waar je laptop mee verbonden is

Heb je trouwens de witte of zwarte superwifi?

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/8250ceee-a14f-454a-8777-6b2a492c148f.png

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2022 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kibimie
Helaas vanmiddag geen tijd meer gehad om er mee verder te gaan maar de status is nu als volgt.
Ik heb op dit moment WiFi verbinding op de BG en ben verbonden via kanaal 100. Mijn telefoon zit daar nu ook op dus dat lijkt me opzich goed. Voor zover ik kan beoordelen is dat op het 5GHz netwerk.

Nou heb ik vanmiddag ingelogd op mijn router via de link in de vorige post van @laurens0619 .
dat lukte zonder problemen maar toen helaas geen tijd meer dus even de boel aan de kant geschoven.

Zojuist dat nog eens geprobeerd maar nu kan ik dus niet meer inloggen daar.
"Communication error with the gateway".

Afijn, conclusie is dat het nu werkt maar dat ik er niet heel veel vertrouwen in heb omdat ik geen flauw idee heb wat er gebeurd.

Edit: Ik heb de witte superwifi

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Kibimie ja dat is vervelend. ik heb zelf een hekel eraan als dingen magisch werken

Zijn al je andere devices toevallig wifi5? Dus geen wifi6? Je laptop van je werkgever is iig wifi 6

Je superwifi is wifi 5 maar je experiabox wifi 6. Nu doet een experiabox12 dacht ik gewoon mee als je superwifi hebt. In een screenshot was je laptop ook verbonden met een 2.4 wifi 6 dus dat moet dat wel de experiabox zijn

Als deze aannames kloppen dan lijkt het erop dat je problemen optreden zodra je beneden bent en je laptop verbinding maakt met je 5ghz experiabox ipv superwifi.
Dit kun je testen door je superwifi eruit te trekken beneden en kijken of het dan weer mis gaat.
of je zet wifi op de experiabox uit (want totaal overbodig als superwifi op dezelfde plek staat)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een check: je zegt dat je een Experia 12 beneden hebt en twee SuperWiFi gevallen. Maar als ik naar je SSID kijk, begint dat met H369A - en dat wijst op een Experiabox 10. Weet je zeker dat het een 12 is?

Als het een 10 is, dan lijkt het erop dat je daarmee verbonden bent in plaats van met de SuperWiFi...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
laurens0619 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:05:

Op het moment dat ik de superwifi eruit trek gaat het inderdaad mis, dan wordt de verbinding verbroken.
Als ik de superwifi weer terug insteek komt de wifi niet meer bij.
Net weer naar boven gelopen en dan krijg ik weer Wifi.

De laptop gaat dan weer naar kanaal 1
en de telefoon weer naar kanaal112
Waar ik straks nog met beide op 100 zat...

Het wifi 5 of wifi 6 zegt me niet zoveel
Mijn telefoon is een Samsung A52, volgens google niet wifi 6 compatible...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
dion_b schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:08:
Even een check: je zegt dat je een Experia 12 beneden hebt en twee SuperWiFi gevallen. Maar als ik naar je SSID kijk, begint dat met H369A - en dat wijst op een Experiabox 10. Weet je zeker dat het een 12 is?

Als het een 10 is, dan lijkt het erop dat je daarmee verbonden bent in plaats van met de SuperWiFi...
KPN box 12 staat op het kastje.
En inderdaad twee superwifi gevallen. hoewel 1 van beide vaak uitstaat.omdat het bereik door het hele huis normaal voldoende is. misschien dat dit de oplossing voor alles is maar lijkt me niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Kibimie
Probeer wifi 6 eens te veranderen naar wifi 5
De KPN Box 12 staat standaard op WiFi 6 (802.11ax). Dit is de nieuwste versie van WiFi.

Zet daarvoor in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz) en 802.11a+n+ac (5GHz).

Inloggen gaat via https://mijnmodem.kpn met het admin password op het etiket achterop het modem
Als die url niet werkt even inloggen via https://192.168.2.254

[ Voor 111% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
laurens0619 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:01:
@Kibimie
Probeer wifi 6 eens te veranderen naar wifi 5

[...]

Als die url niet werkt even inloggen via https://192.168.2.254
niet meer relevant... Naam Netwerk gewijzigd dus dan gebeuren er natuurlijk meer "rare" dingen

[ Voor 30% gewijzigd door Kibimie op 10-10-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
Alles lijkt te werken en ik denk dat ik 10% van hetgeen ik gedaan heb begrijp...
Maar ik vermoed dat ik nu wel een stabiel netwerk krijg.

Wat zijn de voordelen van WiFi 6 boven WiFi 5?
En waarom levert KPN in godsnaam WiFi 5 versterkers als je een WiFi 6 experia levert en dat schijnbaar niet altijd lekker met elkaar communiceert?

En wat zijn nou eigenlijk de voor- en nadelen tussen 2,4GHz en 5 GHz en hoe zou je er tussen kunnen switchen?

Sowieso superbedankt voor de hulp!

edit:
Alles werkt nu wel maar vanuit de CMD zie ik wel dat ik nog steeds op WiFi 6 zit? of is het wat anders wat ik dan zie...?

[ Voor 11% gewijzigd door Kibimie op 10-10-2022 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
- wifi 5 of 6 boeit zo goed als niets. Miss iets trager maar nog steeds veel sneller dan je nodig hebt bij normaal internetgebruik
- ze leveren ook wifi 6 versterkers, superwifi 2 (zwart)
- de mix is niet het probleem, je laptop en de manier experiabox wifi 6 aanbiedt is (waarsch) het probleem. Het is nieuwe techniek waar nog niet alle kinderziektes uit zijn
- 5ghz kan sneller maar minder bereik. Wel minder gevoelig voor storing. De 2.4 is zo vervuild dat deze meestal onbruikbaar is. Switchen doet je laptop zelf tenzij je de netwerknamen splitst
- post die cmd output eens

Lees anders dit topic eens
https://forum.kpn.com/mod...0060e-552046/index88.html

Je bent niet de enige met dit probleem.

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2022 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kibimie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhPMkEihhUHcarfuYgjwdtTwC5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/emGzjJaPYar5BD0OCPDgAmrs.png?f=fotoalbum_large

bij deze de huidige situatie.
Thanks voor de info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Kibimie
Hmm eerst zat je op het h369 netwerk, en nu op evers?
Das gek :p
Het bssid komt wel overeen…

Heb je meerdere wifi netwerken?
Of heb je je wifi naam gewijzigd?

Anyway, hij is gewoon met 802.11ac verbonden dus dat lijkt prima. Als alles ook nog werkt zou ik zegge case closed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibimie
Naam gewijzigd inderdaad...
En inderdaad case closed! Bedankt voor de hulp
Pagina: 1