Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:05

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Goedemorgen Tweakers,

Inleiding
Ben sinds een paar maanden de trotse eigenaar van een 1Gb/s glasvezel lijn van T-mobile. Naar wat problemen met de snelheid in het begin haal ik nu mooi 1Gb/s met het Zyxel modem van T-mobile.
Echter gebruik liever een eigen router, het modem zet ik in DMZ en maakt alleen verbinding met mijn router, momenteel een Netgear R7000.

Het probleem
Wat ik nu echter merk is dat deze router niet in staat lijkt te zijn om de volledige snelheid te benutten, ik blijft vooral met upload steken en al helemaal met downloads. Als ik een linux ISO probeer te download via Torrents dat blijf ik steken op 6-10MB/s terwijl als ik het modem rechtstreeks in mijn PC steek ik volle bak 70-80MB/s kan halen.

Een gewone speedtest haal ik wel 800Mb/s down en zo'n 400Mb/s up, maar dat is dan 1 verbinding.

De vraag
Ik ben dus op zoek naar een fatsoenlijke router die de komende jaren dienst kan gaan doen en ik kan eigenlijk niet zo snel door het bos de bomen zien.
Hierbij wil ik vragen of mensen hier advies willen geven.

Wensen:
1x 2,5 Gb/s (Nieuwe PC heeft 2,5Gb/s poort)
Wifi 6/6E (Toekomst)
Liever geen Spin met 8 poten

Als jullie meer info willen of denken dat er iets anders mis is met mijn huidige router dan hoor ik dat ook graag.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou persoonlijk geen alles-in-1 apparaat zoeken maar de taken splitsen.

Neem bijv. een goede router en losse access points met WiFi 6. Access points bekabeld aansluiten uiteraard, niet laten meshen, dat levert nooit de ideale snelheden op.

Zelf heb ik een Ubiquiti UDM Pro als router (direct aan de t-mobile NTU, geen Zyxel ertussen) en daarachter 3 access points (mix AC en U6 lite). Trekt makkelijk gigabit, maar geen 2,5GbE, daar heb ik een losse switch voor.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Voor mijn eigen usecase is het loshalen van de apparaten wel mogelijk, maar ik zie relatief weinig toegevoegde waarde. Ik heb een klein huis wat niet uit beton bestaat en ik woon alleen.

Misschien dat het beter is voor mij om inderdaad wel een losse router te nemen en de R7000 in te zetten als accespoint, deze is qua snelheid nog voldoende en dan kan ik in de toekomst altijd nog een nieuwer accespoint kopen.

Mijn budget is zo'n 200-250 euro en daar hoop ik eigenlijk wel een nette oplossing voor in te kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:31

D4NG3R

kiwi

:)

QinX schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:44:
Als ik een linux ISO probeer te download via Torrents dat blijf ik steken op 6-10MB/s terwijl als ik het modem rechtstreeks in mijn PC steek ik volle bak 70-80MB/s kan halen.
Houd rekening met het feit dat Torrents gebruik maken gebruik van portforwarding. Als ik moet gokken is de Zyxel van T-Mobile niet enkel een modem maar ook een router, wat inhoud dat je momenteel met een dubbele NAT zit. Laat dat ding in bridge modus zetten indien mogelijk. (dit wil je doen of je nou bij je huidige router blijft of een nieuwe haalt)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:35
Je hebt geen modem nodig bij glasvezel van T-Mobile - enkel een router die een VLAN op de WAN kan gebruiken; hang je R7000 eens direct aan je glasvezel; je internet (WAN) komt binnen op VLAN 300 en is gewoon DHCP en klaar. Als 't dan nog steeds ruk is, dan weet je in ieder geval zeker dat je R7000 hetgene is wat tekort komt en het niet de dubbel-NAT situatie is die je nu veroorzaakt door twee routers achter elkaar te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ik ga vanavond eens kijken of ik rechtstreeks aan de glasvezel kan. Dat zou helemaal mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
@QinX
IS er een specifieke reden dat je van de zyxel af wilt? Vroegah was het standaard handeling dat je je eigen modem/router ophing en de provider in de kast gooide. D

Tegenwoordig is de kwaliteit van de meeste provider modems/routers afdoende.
Tenzij er een hele specifieke use case is zou ik eerder je geld in je wifi stoppen dan in het vervangen van je router.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
@laurens0619
Ik hoef niet van de zyxel af, maar als ik door deze eruit te gooien van een dubbele NAT afkom en alleen mijn R7000 mijn snelheden weer op peil krijg dan hoeft er ook niets te worden geüpgraded. Vroeger had ik ziggo, maar die stond in bridge modus met mijn router en de zyxel kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
@QinX
Heb je overwogen om de R7000 in Accesspoint mode te zetten? Dan ben je eigenlijk al klaar met deze setup.
Dan kun je de zyxel lekker laten modemen en routeren

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Die R7000 is bagger, gewoon wegdoen en alleen die Zyxel gebruiken die is stukken beter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1