Goede outdoor LED breedstraler / schijnwerper

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-10 15:32
Ik ben op zoek naar een goede breedstraler om buiten te hangen.

Nu ben ik specifiek op zoek naar een merk/model dat een beetje betrouwbaar overkomt, hij komt hoog te hangen en ik wil hem liever niet elke paar jaar gaan vervangen.

Nu blijkt dat quasi geen enkel merk / model netjes de gebruikte LED chips en driver vermeldt, het is allemaal gewoon "goede kwaliteit, lange levensduur, x lumen per watt" maar dat maakt het quasi onmogelijk om te concluderen of ze LED chips tegen een te hoge spanning/stroom laten werken en of ze kwalitatieve componenten gebruiken.

Het plan was eigenlijk om eentje (met wat meer Lumen dan nodig) met bv. een adjustable Mean Well CC/CV driver te kopen en vervolgens na te kijken voor wat de LED chips zijn gerate en en ze wat daaronder te laten draaien (minder spanning/stroom) zodat de het geheel (in theorie) zeker een hele tijd meegaat.

Iemand een idee waar ik toch kan vinden waarnaar ik zoek of welke breedstralers effectief "kwalitatief" zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenBE op 10-10-2022 01:02 ]

Alle reacties

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Even voor de goed orde, ik neem aan dat je een breedstraler/bouwlamp wil, en geen schijnwerper?
Schijnwerpers zijn over het algemeen het tegenovergestelde van een breedstraler; een gefocuste bundel die over lange afstand kan schijnen.

Als je een goede lamp wil, kijk dan vooral naar A merken. Bij chinese webwinkels of dropshippers kan je voor weinig geld veel lumen kopen, maar de kleurkwaliteit / energieverbruik / duurzaamheid / bouwkwaliteit zullen lang niet zo goed zijn.

Voor een goed advies zouden we wel wat meer moeten weten, zoals:
Wat had je zelf al gevonden?
Welke prijsklasse?
Waar voor wil je de lamp gaan gebruiken?

Voor goede lampen die mooie datasheets hebben zou je bijvoorbeeld eens kunnen kijken bij Yujileds, die maken lampen met geweldige CRI waardes en hebben duidelijke documentatie. Deze lampen worden erg veel gebruikt in de film industrie en ook in de wetenschappelijke werkvelden (bijvoorbeeld in ISS)
Maar ook Philips maakt bijvoorbeeld breedstralers.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Met een snelle google zoektocht kom ik al op een aantal aangeraden merken zoals:
Ansell
KSR
JCC
Luceco
Timegaurd
Ledvance

Zelf geen ervaring met deze merken, maar ik denk dat je zelf met wat googlen oo keen heel eind kan komen.
Mijn advies is vooral, koop niet bij dropshippers of websites die geen (duidelijke) specificaties delen.

• GoldenBE
dragonhaertt schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:07:
Welke prijsklasse?
Dient om tegen een hal te hangen (net boven de poort) waar we licht willen voor de poort. Dit licht mag bijna een halve cirkel zijn (in realiteit iets minder breed). Dit gebeurde met een TL-armatuur met klassieke TL buizen maar blijkbaar geweldige kwaliteit want die dingen waren zover ik weet makkelijk 30 jaar oud.

Nu die oude TL armatuur hangt zo hoog dat hem er veilig afkrijgen nog een uitdaging wordt, zelfs met de stelling/steiger die we hebben.

We willen nu iets dat hetzelfde doet maar hem enerzijds wat lager hangen en anderzijds LED.

Prijsklasse: €200 eventueel richting de €300 als het echt duidelijk kwaliteit is die weer 30 jaar meekan.
Daar zit mijn probleem een beetje, die klassieke Philips E27 voet LED lampjes voor binnen zijn gewoon geen kwaliteit ookal is het wel een "kwaliteitsmerk" en ik denk dat hetzelfde geldt voor veel "kwaliteitsmerken" (zie videos van bigclivedotcom over hoe je die lampjes aanpast zodat ze wat minder licht geven en in theorie veel langer meegaan).

Ik zoek dus iets dat wel echte kwaliteit is en effectief richting de 50 000 branduren gaat. Of iets dat makkelijk valt te tweaken zodat dit het doet.

Van jouw andere suggesties zie ik dat bv. die Yujileds bv. een meanwell driver vermeldt: dat lijkt me een goed teken, maar of ze de chips al dan niet "overvolten" is eigenlijk niet te bepalen. Maar Yujileds lijkt zich vooral op de Amerikaanse markt te richten (ik vind enkel prijzen in USD).

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

GoldenBE schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

Dient om tegen een hal te hangen (net boven de poort) waar we licht willen voor de poort. Dit licht mag bijna een halve cirkel zijn (in realiteit iets minder breed). Dit gebeurde met een TL-armatuur met klassieke TL buizen maar blijkbaar geweldige kwaliteit want die dingen waren zover ik weet makkelijk 30 jaar oud.

Nu die oude TL armatuur hangt zo hoog dat hem er veilig afkrijgen nog een uitdaging wordt, zelfs met de stelling/steiger die we hebben.

We willen nu iets dat hetzelfde doet maar hem enerzijds wat lager hangen en anderzijds LED.

Prijsklasse: €200 eventueel richting de €300 als het echt duidelijk kwaliteit is die weer 30 jaar meekan.

[...]

Daar zit mijn probleem een beetje, die klassieke Philips E27 voet LED lampjes voor binnen zijn gewoon geen kwaliteit ookal is het wel een "kwaliteitsmerk" en ik denk dat hetzelfde geldt voor veel "kwaliteitsmerken" (zie videos van bigclivedotcom over hoe je die lampjes aanpast zodat ze wat minder licht geven en in theorie veel langer meegaan).

Ik zoek dus iets dat wel echte kwaliteit is en effectief richting de 50 000 branduren gaat. Of iets dat makkelijk valt te tweaken zodat dit het doet.

Van jouw andere suggesties zie ik dat bv. die Yujileds bv. een meanwell driver vermeldt: dat lijkt me een goed teken, maar of ze de chips al dan niet "overvolten" is eigenlijk niet te bepalen. Maar Yujileds lijkt zich vooral op de Amerikaanse markt te richten (ik vind enkel prijzen in USD).
Yujileds is van origine gericht op de Aziatische markt (China en Japan). Levertijden zijn hoog maar de kwaliteit is erg goed. Ook één van de weinige bedrijven die 98+ CRI ledstrips en modules maakt.

Als je zelf met drivers aan de gang wil kan je natuurlijk ook een losse module kopen en zelf de spanning/stroom bepalen. Zoals zoiets

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-11 16:28
dragonhaertt schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:07:
Even voor de goed orde, ik neem aan dat je een breedstraler/bouwlamp wil, en geen schijnwerper?
Schijnwerpers zijn over het algemeen het tegenovergestelde van een breedstraler; een gefocuste bundel die over lange afstand kan schijnen.

Als je een goede lamp wil, kijk dan vooral naar A merken. Bij chinese webwinkels of dropshippers kan je voor weinig geld veel lumen kopen, maar de kleurkwaliteit / energieverbruik / duurzaamheid / bouwkwaliteit zullen lang niet zo goed zijn.

Welke prijsklasse?

Voor goede lampen die mooie datasheets hebben zou je bijvoorbeeld eens kunnen kijken bij Yujileds, die maken lampen met geweldige CRI waardes en hebben duidelijke documentatie. Deze lampen worden erg veel gebruikt in de film industrie en ook in de wetenschappelijke werkvelden (bijvoorbeeld in ISS)
Hoge CRI, maar 66,5 lm/W is wel vrij bedroevend?
Bij Ledkia hebben ze 160 lm/W: https://www.ledkia.com/nl...-high-efficiency-slim-pro Wel met lagere CRI en er staat geen driver merk bij.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Skipper-93 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Hoge CRI, maar 66,5 lm/W is wel vrij bedroevend?
Bij Ledkia hebben ze 160 lm/W: https://www.ledkia.com/nl...-high-efficiency-slim-pro Wel met lagere CRI en er staat geen driver merk bij.
En hoe nauwkeurig zijn die specs? En hoe zijn die Lumen gemeten? Hoe lang gaan die lampen mee?
Er zijn natuurlijk hartstikke veel variabelen. Als je de meeste lumen/watt wil dan kan je beter sowieso geen hoge CRI waarde kiezen (en geen lage kleurtemperatuur).
Het is maar net wat je belangrijker vindt.

Ik zou persoonlijk altijd liever een hoge CRI hebben (90+ op zijn minst) dan meer licht.

Maar ja, yujileds was maar één voorbeeld van een high-end fabrikant in de LED wereld. Wil je écht efficiënte LED's kan je kijken naar panelen met Nichia, OSRAM of CREE LEDs.

• GoldenBE
Ondertussen soort van een oplossing gevonden voor mijn probleem bij een Belgisch bedrijf(je) waarvan we blijkbaar al lampen in gebruik hadden.

Integratech heeft LED lampen die TL-lampen (150cm) vervangen, nu is onze eerste batch na 5 jaar aan het kapot gaan (bathtub curve lijkt het wel, plots op enkele weken/maanden tijd beginnen ze het allemaal te begeven).
Nu lijken het vooral de chips te zijn (al is er ook eentje die plots meer dan 0.3A naar aarding kortsluitte want de aardlekschakelaar sprong steeds, dat moet ik nog kakijken, en misschien dat de LEDs wel doorbranden door de drivers die gek beginnnen te doen)

Maar ik heb eens zitten kijken en tellen, op hun nieuwe 150 cm modellen lijken ze de leds aan een current te runnen die ongeveer 13% lager is dan waarvoor ze gerate zijn (+- 51.6mA ipv 60mA), althans als ik correct heb gekeken en gerekend. Hoewel het verder gewoon chinese LEDs en drivers zijn en ze het nog steeds vrij snel begeven (5 jaar) is het in ieder geval beter dan sommige lampen die de LEDs waarschijnlijk overdriven ipv. underdriven.

Mocht iemand mijn topic vinden en hetzelfde zoeken:
Ze maken ook floodlights en als ze met dezelfde filosofie zijn ontworpen gaan die LEDs ook underdriven zijn (lijkt een kleinere fabrikant, mogelijks dat je met een e-mailtje veel te weten komt als je zeker wil zijn)

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Dus je oplossing voor leds die te snel kapot gaan, is een lamp kopen waarvan je weet dat ze snel kapot gaan?
Alleen maar omdat je hiervan zeker weet dat de leds op iets minder stroom draaien dan in hun (misschien foutieve) specificatie?

Ik heb hier OSRAM lampen die al rustig 9 jaar draaien.
Als je van een A merk koopt kan je via de dealer/leverancier ook gewoon specs opvragen. Gegarandeerd dat er andere fabrikanten ook underdriven modellen hebben (zoals de Philips Dubai series)

[ Voor 34% gewijzigd door dragonhaertt op 28-12-2022 06:57 ]

• GoldenBE
dragonhaertt schreef op woensdag 28 december 2022 @ 06:53:
Dus je oplossing voor leds die te snel kapot gaan, is een lamp kopen waarvan je weet dat ze snel kapot gaan?
Alleen maar omdat je hiervan zeker weet dat de leds op iets minder stroom draaien dan in hun (misschien foutieve) specificatie?
Basisically ja, ik heb de levensduur er ook bewust bij gezet voordat iemand die dingen koopt met de verwachting dat ze veel langer meegaan. Maar ik ben ook niets tegengekomen met enig concreet bewijs dat het beter is.

Maar ik ga sowieso de aankoop van nieuwe lampen proberen te beperken:

Het grote voordeel voor mij is dat die Integratech dingen door de "goede bouw" in theorie goed te repareren zijn. Zitten gewoon losse Aluminium PCBtjes in van +- 75 x 1.5 cm die tegen een aluminium backplate worden gedrukt en met gesoldeerde draadjes doorverbonden zijn. PCB loshalen, alle oude LEDs er af met hot air, (misschien oude solder van de pads halen,) beetje low temperature solder paste, nieuwe LEDs er op en dan in de reflow oven (die reflow oven DIY'en met oud verwarmingselement en vuurvaste stenen ofzo wordt wel een uitdaging want moet 75cm lang zijn).

En dan kijken hoe ze het doen met Cree / Luxeon / ... ipv. chinees spul. Eventueel ook andere config van LEDs zodat ze nog harder underdriven worden, en een andere driver. Als het allemaal kwalitatief spul is dat binnen de spec wordt gebruikt (inclusief wat marge om enkele kapotte LEDs op te vangen) moet het toch lang meegaan :+

En mocht het hele plan lukken dan vinden we uiteindelijk wel uit of ik zelf iets beters in elkaar kan knutselen dan verkocht wordt :)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:54
Waarom plaats je er niet gewoon een fatsoenlijke LEDtube in? Zoals bijv: https://www.lampdirect.nl...ervangt-58w-8719514339767

Te veel stroom door een LED jagen en de levensduur zakt hard in, maar er speelt veel meer. Om een lange levensduur te krijgen is thermal management bijv ook essentieel.

Wil je nog meer levensduur, dan zal je naar een LED armatuur moeten overstappen bijv: https://www.lighting.phil...5/910925867742_EU/product

• GoldenBE
Oilman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:21:
Wil je nog meer levensduur, dan zal je naar een LED armatuur moeten overstappen bijv: https://www.lighting.phil...5/910925867742_EU/product
Die LED TL-vervangbuizen ga ik negeren, zoals je zelf al aangeeft: ik geloof nooit dat je in zo'n verpakking een driver + LEDs en genoeg koeling kunt stoppen. Degene die ik nu heb zijn al LED armaturen met een grote aluminium plaat in voor koeling.

De "LED armaturen":

Volgens de specsheet minder goed dan degene die ik pas heb gekocht

L80B10 @ 70 000 uur voor degene die ik heb gekocht (6 400 lumen)
vs
L80 @ 50 000 uur voor de Philips (15 000 lumen)

Maar een Philips in 40 Watt variant doet wel
L80 @ 100 000 uur (6 400 lumen)

https://www.lampdirect.be...vangt-2x36w-8719514623545

Deze bijvoorbeeld moet het volgens de datasheet wat beter doen dan wat ik nu heb hangen.
(is wel 120cm ipv. 150cm en dit is de niet TW variant, als ik het correct begrijp moet ik de TW variant hebben om intern door te lussen als ik er een hoop in een rij wil hangen).

Maar in ieder geval bedankt voor de concrete suggestie, dat is inderdaad een lamp die het in theorie beter doet dan wat ik heb. Misschien dat de prijs bij een groothandel veel goedkoper is, maar indien niet kosten ze wel +- 3 keer zoveel (en volgens de specsheet zij ze niet 3 keer beter, anderzijds als ze echt 100 000 uur branduren aankunnen dan zijn ze hun geld meer dan waard).

Wat ik wel moet opmerken is dat bij die Philips lampen de LEDs en driver veel moeilijker te bereiken lijken, dus mocht je die ooit willen vervangen wordt dat een iets grotere uitdaging.

EDIT: misschien toch makkelijker te repareren dan het lijkt?
"In addition, the Pacific LED gen5 is also designed with a circular approach, which means these are fully serviceable luminaires and can be upgraded to extend their overall lifecycle- making the luminaire future proof in every aspect." - https://www.signify.com/e...en-5-waterproof-luminaire

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenBE op 28-12-2022 17:57 ]

Pagina: 1