Toon posts:

Wat is nieuws op Tweakers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Redactie,

Serieuze vraag over artikel "https://tweakers.net/nieuws/202078/rivian-roept-13000-wagens-terug-wegens-probleem-in-stuurbehuizing.html "geschreven door @JayStout

Een tijdje terug is er besloten om naast IT zaken zoals we Tweaker vanouds kennen ook autonieuws te brengen maar dan uitsluitend EV's, hierover heb ik al verschillende discussies voorbij zien komen maar de uitkomst was duidelijk EV's blijven op Tweakers aldus Tweakers.

Nu lees ik dit artikel en denk ik echt is dit nieuwswaardig voor Tweakers, het is een EV maar het gaat hier over een terugroepactie van een EV die hier zover ik weet niet eens rondrijd.

Krijgen we bij elke terugroepactie van een EV hier een nieuwsartikel over?

Ik ben echt benieuwd wat iets een nieuwsartikel maakt (en dan specifiek EV's) en welke afwegingen hieraan vooraf gaan.

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-10-2022 20:37)

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:54

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Dit is een discussie die, zoals je zelf ook opmerkt, al jaren loopt. Ik zou dus niet willen zeggen dat we X of Y 'besloten' hebben, dat klinkt wel erg definitief voor een discussie die we altijd blijven voeren.

EV's zijn vaak interessant voor Tweakers omdat daar op dit moment nog veel innovaties in zitten. Ook valt het samen met de discussie over duurzaamheid, waar we ook steeds vaker over schrijven. Sommige EV's zijn ook wat interessanter voor Tweakers - zoals Rivian dus. Er speelt in deze discussie altijd veel mee, zoals interesse van lezers, het aantal en het type reacties, hoeveel tech er in voor komt etc. Dat zijn allemaal abstracte afwegingen, we kunnen er geen puntensysteem aan koppelen of zo.

Iedere redacteur maakt daarin eigen afwegingen. Dat geldt overigens voor alle onderwerpen. Zo ligt de lat om over ruimtevaart te schrijven bij mij veel lager dan bij mijn collega's, en voor auto's geldt dat misschien andersom. Daar proberen we op te letten, we proberen elkaar scherp te houden over de vraag of iets wat wel en niet 'typisch Tweakers' is.

Dit specifieke nieuws ligt misschien inderdaad iets te ver af van wat we normaal zouden (moeten) schrijven op EV-gebied. Daar gaan we zeker ook over in discussie. En dat blijven we altijd doen.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Dit is een discussie die, zoals je zelf ook opmerkt, al jaren loopt. Ik zou dus niet willen zeggen dat we X of Y 'besloten' hebben, dat klinkt wel erg definitief voor een discussie die we altijd blijven voeren.

EV's zijn vaak interessant voor Tweakers omdat daar op dit moment nog veel innovaties in zitten. Ook valt het samen met de discussie over duurzaamheid, waar we ook steeds vaker over schrijven. Sommige EV's zijn ook wat interessanter voor Tweakers - zoals Rivian dus. Er speelt in deze discussie altijd veel mee, zoals interesse van lezers, het aantal en het type reacties, hoeveel tech er in voor komt etc. Dat zijn allemaal abstracte afwegingen, we kunnen er geen puntensysteem aan koppelen of zo.

Iedere redacteur maakt daarin eigen afwegingen. Dat geldt overigens voor alle onderwerpen. Zo ligt de lat om over ruimtevaart te schrijven bij mij veel lager dan bij mijn collega's, en voor auto's geldt dat misschien andersom. Daar proberen we op te letten, we proberen elkaar scherp te houden over de vraag of iets wat wel en niet 'typisch Tweakers' is.

Dit specifieke nieuws ligt misschien inderdaad iets te ver af van wat we normaal zouden (moeten) schrijven op EV-gebied. Daar gaan we zeker ook over in discussie. En dat blijven we altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:23
TijsZonderH schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:17:

Er speelt in deze discussie altijd veel mee, zoals interesse van lezers, het aantal en het type reacties, [...]
Ik denk dat als je een artikel plaatst over Formule 1 of Voetbal je ook een boel reacties vergaart, maar om dan te zeggen dat t.net maar moet concurreren met voetbalprimeur...

Wat dat betreft vind ik de tag-line van Slashdot wel een mooie, "News for nerds, stuff that matters". Als je het zo definieert kan je net wat breder rapporteren >:)

Nou heb ik zelf niet zoveel met auto's, en vind het dan ook altijd bijzonder als er allemaal artikelen over auto's verschijnen. Zelfs al beperk je je tot EV's (want elektrisch, net als computers(?)), dan kan je ook wel over magnetrons ofzo beginnen.

Als t.net graag over mobiliteit rapporteert, kunnen we dan ook meer artikelen over treinen schrijven? Treinen zitten ook vol hippe technologie, en de beheersing van het spoor (bijv. ERTMS) is ook interessant.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Daarom zijn die twee dingen ook nooit leidend. Ze spelen mee, we analyseren bezoekcijfers voortdurend om trends te ontwaren. Maar aantal clicks is nooit de enige reden om iets te brengen, we proberen die trends altijd te plaatsen in de vraag wat Tweakers is en voor wie we dat maken en waarom. Dus zonder er hier een hele discussie over te willen voeren: we zijn en blijven hier scherp op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij Tijs, ik begrijp dat Tweakers niet rond kan komen als ze alleen op de niche IT richten en dus een iets breder publiek willen trekken, en wie betaald bepaald dus daar zul je vast ook wel wat richtlijnen van meekrijgen :)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:55:
en wie betaald bepaald dus daar zul je vast ook wel wat richtlijnen van meekrijgen
Ho, nee, dit is een kwalijke suggestie waar ik toch echt nog even op wil reageren. De Tweakers-redactie is onafhankelijk en er is niemand die bepaalt wat we wel en niet schrijven. De dag dat wie dan ook behalve mijn chef of hoofdredacteur me voorschrijven wat ik wel en niet mag schrijven is gelijk mijn laatste dag hier. Niemand betaalt voor redactionele content en we krijgen door ook geen 'richtlijnen van mee'. Ik wil daar heel duidelijk over zijn.

Dat Tweakers (deels) van advertenties afhankelijk is, klopt. Dat we meer advertenties kunnen tonen als we populairder nieuws schrijven, klopt ook. Maar dat is niet waarom we nieuws over bijvoorbeeld EV's oppakken. We doen dat omdat we meegaan met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen, én omdat we zien dat er onder lezers een groeiende interesse is. Maar puur op clicks schrijven is nooit wat we doen en adverteerders bepalen al helemáál nooit waar we wel en niet over schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2022 08:40 ]

Pagina: 1