Screensharing probleem op ultrawide monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 18:47
Hallo,

Ik werk al jaren met een dual monitor setup: mijn hoofdmonitor met 2560x1600 resolutie en 2e monitor 1920x1200, maar wil mijn setup vernieuwen en heb nu één enkele ultrawide LG 40W95C (5120x2160) monitor op het oog.

Ik werk nog veel van thuis en zit vaak in online vergaderingen waarbij ik regelmatig mijn scherm deel of een presentatie geef. Ik zoek nog een oplossing voor volgende problemen als ik maar een enkel fysiek scherm meer zou hebben:

1) We gebruiken MS Teams en deel nu heel vaak mijn tweede scherm (1920x1200). Dan sleep ik daar alles op wat ik wil delen terwijl mijn hoofdmonitor "privé" blijft en ik daar mijn hoofdscherm van teams op hou.
1920x1200 is ook een goeie resolutie om te delen vind ik, krijg ik voldoende op en het is nog leesbaar voor de anderen.

Ik weet dat je in teams ook bepaalde vensters/applicaties kan delen maar dit vind ik niet handig omdat ik tijdens het sharen vaak wil switchen tussen bvb browser, excel, notities.
Het werkt (voor mij) gewoon prettig om een volledige "monitor" te kunnen delen.

2) Als ik powerpoint presenties wil geven deel ik mijn 2e scherm waar de slideshow op komt terwijl mijn hoofdmonitor in presentermode staat.
Ik weet dat je in teams ook je powerpoint op een andere manier kan delen maar verkies toch om hier via screensharing te werken.
Ook kan je powerpoint de slideshow laten tonen in windowed mode (en ik vervolgens die window deel via teams), echter heb je dan enkel de slideshow en geen presenter mode (waar mijn nota's in staan en ik de volgende slide kan zien)

Wat bekeek ik al:
- MS powertoys / fancyzones => heel handig voor window management op bvb een ultrawide maar geen oplossing voor screensharing in teams.

- RegionToShare => een github projectje waarmee ik een regio van mijn scherm kan selecteren en die kader vervolgens in teams kan sharen. Hiermee zou ik bvb 1 fancyzone kunnen selecteren en vervolgens kan ik in teams alles presenteren wat in deze area komt.
Dit heb ik al eens getest en werkt vrij ok
Het lost echter mijn powerpoint probleem niet op + misschien zijn er nog betere oplossingen.

- usbmmidd_v2.zip => een driver waarmee je makkelijk een extra fysieke monitor kan faken. Dit kan ik gebruiken om dan een 2e fysieke monitor aan te maken en mijn powerpoint dat scherm te laten gebruiken en vervolgens deze in teams te sharen.
Ik kan dat scherm dan echter wel zelf niet zien (maar wel mijn preview in presentermode).
+ mocht ik iets per ongeluk naar dat scherm gooien zou ik het niet kunnen zien.
Via een simpel batch script zou ik dat wel kunnen enablen/disablen op het moment dat ik een presentatie moet geven.
Maar het voelt toch niet ideaal aan.

Wat me ideaal lijkt, maar ik nog niet gevonden heb, is een applicatie/window dat als virtuele monitor werkt en zichzelf exposed als fysieke monitor.
Waar je dan ook vensters en dergelijke naartoe kan slepen en dat window zich gedraagt als een echte desktop. => lijkt me echter niet zo eenvoudig om te maken.

Heeft iemand nog tools of tips om mijn problemen op te lossen?

Groeten,
Nick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 11:14
Ik zou bijna zeggen installeer een virtuele machine waarbinnen je al je te delen applicaties draait. Die VM kan je dan windowed draaien op de gewenste resolutie.

Of toch losse vensters delen. Omschakelen is maar tweedrie klikken (stop delen, start delen, kies venster).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax201
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-09-2024
Gebruik LG onscreen control. Werkt zeer goed!
Hierbij een instructievideo hoe het werkt: YouTube: [LG Monitors] OnScreen Control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Een aantal ultrawide monitors hebben ook de mogelijkheid om virtueel het scherm in 2 delen te splitsen wanneer je beide video inputs gebruikt.

Zo gebruik ik regelmatig mijn 5120x1440 als 2 QHD schermen. Daar komt geen extra software bij kijken, wel een extra DP-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

RegionToShare is wat ik ook wilde voorstellen, maar daar heb je dus weinig aan.

Is PowerPoint windowed draaien een oplossing?
https://christopherkibble...erpoint-in-windowed-mode/

Ik gebruik zelf overigens WindowGrid voor het snel groter/kleiner maken van vensters door het inhouden van de linker + rechtermuisknop, werkt erg fijn op een groot scherm. Als ik dat niet doe kunnen mijn collega's die maar een 1080p schermpje hebben de tekst niet lezen. Werkt ook goed samen met FancyZones, maar ik vind het altijd wel fijn om zelf de controle te hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door Oon op 10-10-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 12:38
Herkenbaar probleem, buiten het privé houden van bepaalde delen van het scherm is een volledige ultrawide delen ook niet fijn voor personen met een kleine monitor.

Mijn oplossing (werk op een laptop via docking) gewoon het scherm van de laptop openklappen en deze delen. Kan ik zelf gewoon alles op de ultrawide blijven doen en wat vensters naar het laptop scherm slepen.

Daarnaast kunnen collega's met kleine schermen dit ook waarderen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
de LG 40WP95C is ondertussen besteld maar ik heb al wat zaken tussendoor in de praktijk uitgeprobeerd die behoorlijk vlot werken.
Nog wat bevindingen:

- regionToShare: pinned op mijn taskbar zodat ik het snel kan openen. Ik drag dit dan naar de gewenste fancyzone. Door de stippellijn is het ook duidelijk welk deel actief is. Het is enkel nog wat wennen dat ik nu in teams enkel een window share en daar even moet scrollen in de waslijst van vensters die ik altijd open heb.

- Powerpoint in window mode => werkt ok en kan ik ook zo sharen. Ik mis echter wel de presenter mode waar ik dan steeds zelf zie welke slides er komen en mijn comments kan zien.

Wat ik ook geprobeerd heb: via de usbmidd_v2 drivers kan ik makkelijk een extra "fysieke" monitor bijmaken en terug verwijderen. Als ik een extra monitor creëer (1920x1080 bvb) kan ik die wel gebruiken om mijn powerpoint op te tonen en op mijn echt scherm presentermode te behouden. Deze extra monitor kan ik dan wel delen via teams.
Het is wel heel oncomfortabel om dan een scherm te delen waar je zelf niet kan van zien wat er op staat.
Hiervoor heb ik OBS studio openstaan die dan deze extra monitor als source heeft en zo kan ik in de previewmode of "windowed projector mode" toch de extra monitor tonen.
=> wel direct een hele setup maar het werkt wel.

Echter nog niet volledig happy mee. 8)7

- Fancyzones lijkt wel handig te werken, alleen moet ik de shortcuts nog wat leren en merk ik dat ik vaak nog zaken maximaliseer (de resolutie is nu wel "maar" 2560x1600)

- Extra windows desktops: ik had de feature nog nooit echt gebruikt maar zie nu ook wel meerwaarde om in windows een nieuwe desktop te maken. Zeker voor de split werk/privé kan dit het nog handiger maken of als ik in presentatiemode ga: in die desktop heb ik dan een andere fancyzone layout en eens gedaan switch ik gewoon naar m'n "werk" desktop en 's avonds naar mijn privé desktop, wederom met andere layout.

- Youtube fullscreen: soms bekijk ik tutorials en dergelijke via youtube en zet dat graag fullscreen op mijn 2e scherm. Er is echter een goeie plugin voor chrome waarmee je youtube in een window fullscreen kan zetten: werkt prima en vult zo ook een fancyzone naar keuze.

Ik heb ook nog even op mijn eigen werkmethodes gelet: ik werk altijd op mijn hoofdmonitor (recht voor mij) en alle taken die ik doe zijn van op die monitor.
Het 2e scherm gebruik ik wel vaak als "parking". wat losse notitities of mijn outlook om een oogje te houden op wat binnenloopt. Voor het effectieve werk (beantwoorden van mails bvb) sleep ik hem altijd terug naar mijn hoofdmonitor.
's avonds zet ik er wel vaak TV op, maar merk dat ik dan ook niet echt actief kijk. Dit zal misschien zelfs beter te volgen zijn als ik de TV in een fancyzone meer in mijn gezichtsveld plaats op 1 monitor...

De grootste aanpassing zal zijn om aan slimmer window management te doen en vlot de shortcuts te leren gebruiken. Time will tell!

Groeten,
Nick

[ Voor 12% gewijzigd door ndedecke op 20-10-2022 00:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-10 20:54

InFamous

excommunicado

Met OBS kan je een virtuele webcam maken en die kan je sharen in Teams. Met OBS kan je ook een deel van je scherm aangeven welke je wilt tonen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35
Ik deel nooit m'n hele scherm want met een resolutie van 4096x1600 gaan de mensen op een laptop dat nooit kunnen zien. Ik deel dus vensters die ik expres klein maak. Op zo'n monitor kan dat toch prima naast elkaar?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
sig69 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 01:18:
Ik deel nooit m'n hele scherm want met een resolutie van 4096x1600 gaan de mensen op een laptop dat nooit kunnen zien. Ik deel dus vensters die ik expres klein maak. Op zo'n monitor kan dat toch prima naast elkaar?
Dat was net heel het punt, ik zocht manieren om niet steeds aparte vensters te moeten sharen. Met die tooltjes lijkt het toch mogelijk om te bereiken wat ik wil.
Pagina: 1