Wi-Fi download is traag, maar upload is wel snel genoeg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babrak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 14:13
Hoi allemaal,

Ik heb een klein probleem met mijn netwerk snelheid. Voor een of ander reden kan ik niet sneller dan 54mpbs (zie link speed below); upload gaat wel gewoon goed:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Protocol:   Wi-Fi 5 (802.11ac)
Security type:  WPA2-Personal
Manufacturer:   Realtek Semiconductor Corp.
Description:    Realtek 8814AE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC
Driver version: 2023.70.109.2018
Network band:   5 GHz
Network channel:    48
Link speed (Receive/Transmit):  54/195 (Mbps)
Link-local IPv6 address:    fe80::f0d0:68cc:e83a:3c%8
IPv4 address:   192.168.0.3
IPv4 DNS servers:   192.168.0.1 (Unencrypted)
Physical address (MAC): 00-0C-43-01-9F-66

Geen idee hoe dat komt, of wat de oorzaak is. Ligt waarscheinlijk niet aan de router (laptop, mobiel, etc zijn allemaal snel genoeg - alleen mijn PC is zo traag). Maar heb toch wel even eigen router in plaats van ISP gebruikt, maar geen verschil.

Ik heb drivers geprobeerd to updaten (heb een Addon AWP1750E netwerk kaart), maar die bestaan blijkbaar niet op de officiele website. Heb alle moederboard firmware en bios geupdate, etc. Geen vershil. Ben zelfs van Windows 10 naar Windows 11 overgestapt, ook geen verschil in snelheden.

Alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een opgave van link rate, mogelijk op moment dat er geen actief verkeer is. Wat meet je daadwerkelijk bij een download? Met 54Mbps link rate zou je netto max zo'n 36Mbps halen. Is dat ook wat je haalt?

Voor drivers zou ik eerder kijken bij Realtek dan een of andere obscure kaart vendor - maar meest recente drivers die ik daar zie zijn ook al van 2018, dus ik betwijfel of dat echt het probleem is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Wat zie je als je op https://speed.cloudflare.com een testje doet?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:19
Ik heb ff op die kaart zitten googlen maar ik kan weinig ervaringen vinden. Eentje maar die is niet best :P
This item was subbed into my 3XS build. Most of the time it's fine and fast. However occasionally on boot, it will have difficulty connecting to the Wi-Fi. Usually a simple "Troubleshoot problems" on Windows network settings does the trick. Sometimes the Wi-Fi will be poor until the next boot.

It's incredibly frustrating. I'm swapping it out for an ASUS or TP-Link.

Try to avoid this one.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babrak
Dank voor snelle reacties.

@dion_b Hoe kijk je op drivers bij Realtek? Is er een manier om uit te zoeken welke drivers precies bij mijn model horen?

@marcieking Dit is is wat ik zie
Download: 16.3Mbps
Upload: 16.9Mbps

Op mijn telephone is download op 66.3MBPS en upload op 18.2MBPS. Min of meer gelijk op de laptop.

@laurens0619 Dat is een beetje mijn ervaring van verschillende fora - niet veel informatie. Ik had trouwens maanden geen problemen hiermee. Is plots voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Babrak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:13:
Dank voor snelle reacties.

@dion_b Hoe kijk je op drivers bij Realtek? Is er een manier om uit te zoeken welke drivers precies bij mijn model horen?
Gewoon bij downloads en communication ICs kijken. Je ziet dan een waslijst aan ICs, maar voor Windows heeft Realtek eigenlijk per generatie chips (88xxyy) maar een gemeenschappelijke driver - uit 2018. Daarbij heb is sowieso m'n twijfels over hoe goed Win11 support is.

Normaliter zou ik in geval als dit zeggen: "pak er even een Linux LiveUSB image bij, start daar vanaf op en kijk hoe het gedrag daar is", maar er zit in de Linux kernel (nog) geen driver voor de RTL8814AE. Het bestaat wel en is op zich niet zo ingewikkeld om te compileren, maar dat zeg ik als oude Linux rot. Als de woorden "Linux" en "compileren" niet gesneden koek zijn voor je: laat maar, dan beland je van regen in de drup. Mocht je toevallig wel ervaring daarmee hebben, dan vooral doen. Je weet dan zeker of het issue in hardware (Linux ervaart het ook) of software/driver (bij Linux nul problemen) zit.
@marcieking Dit is is wat ik zie
Download: 16.3Mbps
Upload: 16.9Mbps

Op mijn telephone is download op 66.3MBPS en upload op 18.2MBPS. Min of meer gelijk op de laptop.
Heb je het over MBps of Mbps? ("MBPS" bestaat sowieso niet) Hoofdellters schelen een factor 8 hier. Als dit Mbps zijn vind ik alle getallen erg laag voor WIFi-ac hardware. Is het echt MBps (en gaat het dus om 530Mbps down, 146Mbps up), dan heb je in beide richtingen groot verschil tussen desktop en telefoon.
@laurens0619 Dat is een beetje mijn ervaring van verschillende fora - niet veel informatie. Ik had trouwens maanden geen problemen hiermee. Is plots voorgekomen.
Ook erg interessant, want dan ligt het met Realtek drivers uit 2018 niet voor de hand dat er opeens een andere driver tussendoor gekomen is.

Waar ik benieuwd naar ben:

- waar verbind je mee? (merk+model router(s))
- hoe goed is de signaalkwaliteit op je desktop? Draai eens: netsh wlan show interface en geef de resultaten hier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babrak
Het is Mbps - dus inderdaad erg laag.

Ik heb een live image van Fedora Linux geprobeerd, en die herkent de Wi-Fi kaart niet. Kan dus niet echt uitzoeken of het aan hard- of software ligt.

1. De router die ik heb is an Netgear Nighthawk D7000. Ik heb ook een standard ISP router (van Vodafone). Het maakt daarbij geen verschil in snelheden. Ik heb ze beide gereset om te testen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
There is 1 interface on the system:

Name                   : Wi-Fi 2
    Description            : Realtek 8814AE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC
    GUID                   : 5917d597-79f9-4b5e-8b38-db8264c64a57
    Physical address       : 00:0c:43:01:9f:66
    Interface type         : Primary
    State                  : connected
    SSID                   : ----
    BSSID                  : a0:04:60:aa:ce:de
    Network type           : Infrastructure
    Radio type             : 802.11ac
    Authentication         : WPA2-Personal
    Cipher                 : CCMP
    Connection mode        : Auto Connect
    Band                   : 5 GHz
    Channel                : 48
    Receive rate (Mbps)    : 54
    Transmit rate (Mbps)   : 292.5
    Signal                 : 58%
    Profile                : ----

Hosted network status  : Not available

Signal is dus aan de lage kant. Maar ik moet wel erbij zeggen dat de PC op dezelfde plaats is en we niets in het huis verplaats hebben (het is dus altijd rond de 60% geweest), en de daling in dowbload dus niet echt daarmee te verklaren is. Ik vind het vooral opvallend dat mijn upload snelheden wel goed zijn, en alleen download snelheid tot 54 Mbps beperkt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:19
@Babrak
ik heb hier ook 56% signaalsterkte (heb mn 2e ap uitgezet vanwege stroomprijs haha) maar 866/866 link

even puur ter referentie :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Babrak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:40:
Het is Mbps - dus inderdaad erg laag.

Ik heb een live image van Fedora Linux geprobeerd, en die herkent de Wi-Fi kaart niet. Kan dus niet echt uitzoeken of het aan hard- of software ligt.
Nee, dan zou je dus die driver moeten compileren. Daar lijk je niet bekend mee, dus doe maar niet.
1. De router die ik heb is an Netgear Nighthawk D7000. Ik heb ook een standard ISP router (van Vodafone). Het maakt daarbij geen verschil in snelheden. Ik heb ze beide gereset om te testen.
Welke "standaard ISP router" van Vodafone? Ik probeer te achterhalen welke WiFi-chip(s) erin zitten om evt compatibility te kunnen beoordelen. De D7000 heeft alvast een Broadcom BCM4360 voor zowel 2.4GHz als 5GHz. Om te achterhalen wat er in die andere zit heb ik dus merk+model nodig. Staat geheid op de sticker op het apparaat.

Als je Vodafone DSL hebt, zit je niet in Nederland. Waar wel? Mogelijk (al zie ik niet 1-2-3 in hoe) kan dat ook relevant zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
There is 1 interface on the system:

Name                   : Wi-Fi 2
    Description            : Realtek 8814AE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC
    GUID                   : 5917d597-79f9-4b5e-8b38-db8264c64a57
    Physical address       : 00:0c:43:01:9f:66
    Interface type         : Primary
    State                  : connected
    SSID                   : ----
    BSSID                  : a0:04:60:aa:ce:de
    Network type           : Infrastructure
    Radio type             : 802.11ac
    Authentication         : WPA2-Personal
    Cipher                 : CCMP
    Connection mode        : Auto Connect
    Band                   : 5 GHz
    Channel                : 48
    Receive rate (Mbps)    : 54
    Transmit rate (Mbps)   : 292.5
    Signal                 : 58%
    Profile                : ----

Hosted network status  : Not available

Signal is dus aan de lage kant. Maar ik moet wel erbij zeggen dat de PC op dezelfde plaats is en we niets in het huis verplaats hebben (het is dus altijd rond de 60% geweest), en de daling in dowbload dus niet echt daarmee te verklaren is. Ik vind het vooral opvallend dat mijn upload snelheden wel goed zijn, en alleen download snelheid tot 54 Mbps beperkt is...
"58%" is Microsoft's onnavolgbare manier om aan te geven dat signaal van je router naar je PC binnenkomt op -71dBm. Niet florisant, maar op zichzelf meer dan goed genoeg voor een snellere verbinding. Als er verder geen ruis is verwacht je met de hardware die je hebt en waar je tegenaan praat te kunnen communiceren met 292.5Mbps link rate - en dat is exact wat in de upstream gebeurt.

Echter: met 292.5Mbps link rate zou je netto met bijna 200Mbps moeten kunnen communiceren in de upstream. Jij haalt maar 16.9Mbps. Daar speelt ook een en ander, ongeacht uitgelezen link rate.

Verder is een klassieke configuratiefout die dit gedrag kan verklaren: TKIP encryption in plaats van CCMP(AES). In dat geval worden alle WiFi-n verbeteringen uitgezet en kom je op max 54Mbps link rate uit. Maar ik zie daar netjes CCMP cipher staan, dus dat is het alvast niet.

Waar ik benieuwd naar ben: je verbindt nu met 5GHz. Dat is normaliter veruit de beste keuze. Maar je zit nu op een link rate die veel lager is dan je bij 2.4GHz zou kunnen halen. Puur om te testen ben ik benieuwd wat er gebeurt als je via 2.4GHz probeert te verbinden. Zit je dan alsnog op 54MBps link rate vast? Of ga je dan wel naar 144.4Mbps of zelfs 216.7Mbps?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babrak
Dank voor de tijd en moeite dat je hier insteekt.

Ik woon inderdaad in het buitenland - Engeland - en kan niet zo snel aan de modem zien wat voor chip daar in zit. Het gaat om een Vodafone THG3000 model.

Dat mijn upload snelheid lager is kan best zo zijn, maar kan me niet herinneren dat het ooit boven de 20 Mbps kwam.

Maar hier komt het meest merkwaardige - ik kan geen verbinding aanmaken via 2.4Ghz. Krijg een fout melding. Sterker nog, het blijft hangen en maakt helemaal geen verbinding meer tot na een reboot.

Kan het ook aan het moederbord of zo zitten? Ik ben van plan om de kaart te vervangen, maar vraag me toch af of het niet ergens anders aan zit (moederbord BIOS settings - ik heb immers een BIOS update gehad, of misschien is de PCIe slot kapot?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Voor wat het waard is: ik heb dit verschijnsel wel eens gehad met een zeer goedkope Acer laptop (realtek wifi) icm een Asus wifi router waar ik een paar professional settings had aangepast. Werkte prima, alleen niet op die ene laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar ik zie nergens of de PC ook een direct line of sight naar het modem heeft. Je telefoon en laptop zijn mobieler.

Een PC heeft vaak de netwerkkaart achterin de kast zitten en de kast zelf is nogal slecht voor het signaal.

Dus voor de appels-appels vergelijking wil je wel kijken naar de fysieke verbinding. Signaalsterkte lijkt wel een probleem. Ja zou genoeg moeten zijn, maar tevens wel een reden van trage verbinding.

Dit om te bepalen of het aan drivers kan liggen.
Pagina: 1