Socket 2066 vervangen voor iets moderners.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinlzv
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-05 18:05
Ik wil mijn moederbord met een outdated 2066 socket vervangen voor iets wat meer bij deze tijd past en zou graag jullie mening weten over de onderdelen die ik in gedachten heb.

Ik heb een voeding van 750 watt, een RTX 2070 super videokaart en 2x 16gb ddr4 3200mhz geheugen wat ik over wil zetten. Ook moet het moederbord voorzien zijn van (minimaal) één displaypoort uitgang.

De componenten die ik op het oog heb zijn:
Intel core i7-12700K processor
MSI B660M mortar wifi ddr4 moederbord
Noctua NH-D15S koeler (inc de lga1700 bracket anders past hij niet)
2x samsung SSD980 M.2/NVME

Of hebben jullie andere componenten in gedachten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:42
Welke s2066 cpu heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinlzv
Ik heb nu een Intel 17-7800x

En zie nu pas dat hij volgens wikipedia maar geheugens tot 2400 mhz ondersteunt terwijl ik hem op mijn huidig moederbord op 3200 heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je hebt XMP toch wel een slinger gegeven in het BIOS?

Wat kom je tekort aan de uitvoering: Intel Core i7-7800X (Boxed) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinlzv
XMP staat zeker aan anfers zet hij hem op 2400.
Op zich kom ik niets te kort want hij doet het gewoon goed maar wil hem upgraden met wat modernere componenten zoals de samsung ssd M.2 want dat kan op mijn moederbord niet. En naar mijn idee is de 2066 socket nogal verouderd, of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Welk moederbord en voeding heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:42
Edwinlzv schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:49:
XMP staat zeker aan anfers zet hij hem op 2400.
Op zich kom ik niets te kort want hij doet het gewoon goed maar wil hem upgraden met wat modernere componenten zoals de samsung ssd M.2 want dat kan op mijn moederbord niet. En naar mijn idee is de 2066 socket nogal verouderd, of heb ik het mis?
Ik kan me haast niet voorstellen dat er een socket 2066 moederbord was zonder M.2 sloten, en gebruik anders een uitvoering: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01, PCIe lanes genoeg. Gaat het er dan om dat je PCIe 4.0 wilt voor die SSD? Zoveel zul je niet merken van die hogere bandbreedte, PCIe is ook backwards compatible dus je kunt PCIe 4.0 SSD's gebruiken met PCIe 3.0 slots, of omgekeerd, maar gezien de meerprijs van PCIe 4.0 is dat een beetje verspilling.

Je moederbord is "verouderd" in de zin dat er geen nieuwe CPU's meer voor komen en geen PCIe 4 of 5 maar voor de rest merk je daar toch niets van tijdens gebruik?

Voor je huidige moederbord kun je de CPU ook nog upgraden naar een tweedehands 9800X of 9900X (of zelfs een 10900X maar met de prijzen die ik daarvoor zie op eBay kun je wel beter een ander moederbord halen), er is nog veel mogelijk.
Ook moet het moederbord voorzien zijn van (minimaal) één displaypoort uitgang.
Je hebt al een videokaart dus waarom heeft je moederbord een video uitgang nodig? Je huidige moederbord heeft die toch ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:44
Zou je kunnen aangeven wat je gewenste gebruik is? Als je de displayport toch kan missen en vooral zal gamen is de 5800X3D met AM4 misschien wel een betere optie. Je moet er ook rekening mee houden dat Alderlake met DDR4 niet zo goed is als Alderlake met DDR5.

Je zou ook nog even kunnen wachten tot het launch seizoen is afgelopen en dan kijken welke optie het beste past bij jouw gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinlzv
Sorry voor het late antwoord maar het baasje vroeg iets meer tijd van mij als gewoonlijk.

Nadat ik jullie reacties had gelezen ben ik nog eens gaan nadenken en jullie hebben helemaal gelijk. Waarom updaten als alles het gewoon nog goed doet? Het enigste is dat mijn M.2 slot het niet doet (ik had gezegd niet ondersteund maar om één of andere reden wil het niet werken). Qua snelheid/prestaties heb ik ook nog niets te klagen. Kortom het beestje blijft nog even zoals hij nu is.

In ieder geval iedereen bedankt voor jullie input.
Pagina: 1