Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-05-2024
Ola!

Korte situatie schets (alles aangelegd door professional)
In de garage hangt een 3 fase omvormer die is aangesloten op een verdeel groep waar ook een 3 fase EV lader op aangesloten is.
In de meterkast van het huis zit een specifieke groep voor de verdeel groep in de garage.

Voorheen als het begon te regen sloeg de verdeel groep voor de zonnepanelen er uit. Monteur is geweest en heeft de automaat veranderd van B16 naar C16. Het probleem heeft zich daarna niet meer voorgedaan.

Mijn vraag is, waarom heeft dit het probleem opgelost?
Als ik het goed begrepen heb is dat vooral de kortsluiting stroom van een C16 hoger ligt, maar ik ga er niet vanuit dat mijn zonnepanelen kortgesloten zijn..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
PV systemen triggeren eerder de aardlek dan de overbelasting, voor PV van gecombineerd in een enkel component: aardlekautomaat.

Foto’s van de componenten?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat zou niet de oorzaak van het probleem mogen zijn. Was de oude wellicht een aardlekautomaat? Dus met ingebouwde aardlekschakelaar?
Wellicht dat met regen er ergens een lekstroom ontstond, en die laat doorgaans de aardlek er uit klappen. Eigenlijk zou je dan moeten achterhalen waar die lekstroom ontstaat.

Of het moet zo zijn geweest dat de laadpaal vol 16A trok, en tijdens de regen PV minder opwekt, en daardoor de stroomafname door de automaat te groot werd. Maar dat is giswerk. Ook zou er selectiviteit aanwezig moeten zijn waardoor dan in de onderverdelen de automaat voor de laadpaal er al uit had moeten gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door _ferry_ op 09-10-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet
Excuses, ik keek nog even goed, is van C16 naar B16 gegaan in de meterkast van het huis

Dit is van de groep in de garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOuEgMMvdLJstHs4d3zXGzbLqXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7RcZwIT45Lyc6N4i1kFVGrb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is in de meterkast van het huis (het huis heeft ook zonnepanelen en een omvormer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9OinjDgE00I54fehe4BlFdBGXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QB2JmYjJfnRcFDAKWWLv2jtR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Mkeespiet schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:43:
Ola!

Korte situatie schets (alles aangelegd door professional)
In de garage hangt een 3 fase omvormer die is aangesloten op een verdeel groep waar ook een 3 fase EV lader op aangesloten is.
In de meterkast van het huis zit een specifieke groep voor de verdeel groep in de garage.

Voorheen als het begon te regen sloeg de verdeel groep voor de zonnepanelen er uit. Monteur is geweest en heeft de automaat veranderd van B16 naar C16. Het probleem heeft zich daarna niet meer voorgedaan.

Mijn vraag is, waarom heeft dit het probleem opgelost?
Als ik het goed begrepen heb is dat vooral de kortsluiting stroom van een C16 hoger ligt, maar ik ga er niet vanuit dat mijn zonnepanelen kortgesloten zijn..
Idd, vreemde keuze. Zou betekenen dat de kortsluitstroom boven de 80A (5*In) zou zijn.
Heb er geen antwoord op, maar zou wel even navragen of de diameter van je bekabeling nog voldoende is. Wegsmelten van je bekabeling wil je er niet nog eens bij hebben..

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat is een B16 0.3A aardlekautomaat. Ik denk dat de oude 0.03A was.
Er mag nu dus een 10x zo grote lekstroom lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet
_ferry_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:04:
Dat is een B16 0.3A aardlekautomaat. Ik denk dat de oude 0.03A was.
Er mag nu dus een 10x zo grote lekstroom lopen.
Dat is inderdaad het verschil zie ik! Maar is het alsnog niet raar die met 0,03A met een regenbui (alleen de eerste druppels na een tijd droogte, automaat weer omzetten en deze blijft gedurende de hele regenbui gewoon aan) er uit slaat en de 0,3A niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, wel enigszins, maar er zijn ook wel fabrikanten die 0.3A voorschrijven. Als het werkt met 0.03 is dat natuurlijk wel veiliger, en daarom ook verplicht voor de "normale" groepen in je huis.
Anders zou men met speciale isolatie testers moeten gaan controleren waar de sluiting ontstaat, wat vrij lastig zoeken is als het alleen met regen speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-06 00:29

Infant

It's a floating Dino!

Zit de EV op dezelfde groep als de PV aangesloten? Want een EV lader lekt ook een stroom naar aarde toe. En dan ben ik ook benieuwd naar wat voor een auto er meestal in hangt.

Geen Zoe... geen Zoe... geen Zoe... geen Zoe ....

[ Voor 14% gewijzigd door Infant op 09-10-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hier hadden we dat ook met een SMA tripower omvormer. Alleen hebben wij geen laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet
Infant schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:29:
Zit de EV op dezelfde groep als de PV aangesloten? Want een EV lader lekt ook een stroom naar aarde toe. En dan ben ik ook benieuwd naar wat voor een auto er meestal in hangt.

Er zit een Zappi laadpaal op de PV groep met een Tesla Model 3 eraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is er wel een eigen eindgroep voor de laadpaal, of zit deze ook op de PV groep?

Er zit nu een C16 achter een B16. Dat is raar want dan gaat de B16 in de centrale kast eerst of soms tegelijk.

Hoe zit dit aangesloten in de onderverdeler?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:52
Infant schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:29:

Wat heeft de auto met het weglekken van de laadpaal te maken?
Heb toevallig een Zoe die op een B20 30mA aardlek automaat zit en nog nooit gehad dat deze eruit is geklapt. En overigens wel meermaals de testknop gebruikt ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

The-Source schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:12:
Wat heeft de auto met het weglekken van de laadpaal te maken?
De lader in de auto kan zelf ook een aardlek fout maken, of een DC foutstroom.

De Zappi heeft in de installatie handleiding staan dat er al een type B aardlek in zit, dus de Type A ABB waar de PV + Zappi achter zitten zou wat dat betreft voldoende moeten zijn.

De Eaton in het huis is deze:
https://datasheet.eaton.c...656&locale=nl_NL&type=pdf

Ook een Type A RCD.

Nu ben ik benieuwd naar wat voor een PV omvormer er achter zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet
Infant schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:30:
[...]

Nu ben ik benieuwd naar wat voor een PV omvormer er achter zit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmgkbrm79KI6ArqdMxjspRgx1Ns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lu3yGZMWLi1fmlwjGR0YHf05.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Ik kan in de installatie handleiding van die Goodwe niks zinnigs vinden.

Want bij een non-isolated omvormer zou eigenlijk voor het mooi een type B aardlek moeten, tenzij de fabrikant aangeeft dat dat niet hoeft.
In de installatie handleiding van de Zappi staat dat expliciet genoemd.

Dus om je vraag kort te beantwoorden: Het zou kunnen dat de PV omvormer of de lader, of beide een klein lek naar aarde hebben. Het vervangen van een 30mA naar 300mA aardlek heeft het probleem 'opgelost'.
Pagina: 1