Feedback gevraagd op plan om zelf panelen te plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:33

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Zoals zovelen momenteel ben ik dan ook aan het kijken gegaan om alsnog een PV installatie te laten plaatsen. Natuurlijk is niemand meer beschikbaar en gaan de planningen hier al snel naar H2 2023 op z'n vroegst. Dus waar gaan je gedachten dan naartoe? Precies, ik ga het zelf wel doen. Ik heb mijn handen goed staan (hele huis hebben we zelf gebouwd tenslotte) dus een paar panelen neerleggen op een plat dak moet ook wel lukken. Toch?

Ik heb voor mijn gevoel best een aardig idee hoe ik dit zou willen aanpakken, maar ik weet dat het tweakers collectief altijd erg goed is als sanity check.

Situatie
We hebben een stevig garagedak. Hier hebben al tonnen op gestaan, dus de constructie kan wel wat hebben. Dat zal dus wel goed komen. Als eerste deze zodat de maatvoering zichtbaar is. Ik heb zelf nog met een rolmaat gemeten en tussen de schuine kanten van het dak kom ik op 7160 x 3450. De breedte heb ik wat smaller genomen vanwege de CV afvoer die bij de muur door het dak komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LwWTMWePmtYiC7PBwTll4ZTbQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gstY6Lc5giY0gmwO7RSo2tBo.png?f=user_large

Onze ligging is als volgt (noorden boven) en het donkere stuk wat je hier ziet is water, geen schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXD8kVZZ9r5acYPizV_9YJqyirM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lxYuGdNM4Olej6mO1kJanhx5.png?f=fotoalbum_large

Wij hebben een 3-fase installatie (3x25A) maar geen groepen verder over. Hier zal dus wat bijgeplaatst moeten worden. Er is momenteel wel een 3-fase groep voor een laadpaal die niet meer gebruikt wordt, maar het zou in de toekomst weer kunnen veranderen. Deze wil ik dus met rust laten.

Jaarverbruik en budget
Wij hebben momenteel een jaarverbruik rond de 4600kWh maar voor het gemak reken ik met 5000kWh omdat ik verwacht dat we wat meer elektriciteit zullen gaan verbruiken de komende tijd. Qua budget is het niet zo moeilijk, er is voldoende budget beschikbaar en met de huidige energieprijzen is de ROI toch gunstig.

Op basis van PVGIS heb ik uitgezocht dat met een installatie van 5000Wp we deze resultaten ongeveer kunnen verwachten. Dit is dan nog niet rekening houdende met schaduw van het huis natuurlijk en daarom zie ik dit als een absolute best case.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nk8YHjpb8mSp8rkS19k-ZBrgbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j9hDFHRwMjVAZWAHOqryckPc.png?f=fotoalbum_large

Plan so far
Wat ik al heb uitgezocht is op de eerste plaats hoe de plaatsing er ongeveer uit zou kunnen zien. Dat heb ik gedaan via sunnydesign omdat je daar ook kan kijken hoe e.e.a. zal gaan met de schaduw. Daar komt het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm9b0R2GUPjKXrErG_Q7dPvZJzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wc0t77OjcVBqjNoW5eTa3cs4.png?f=fotoalbum_large
Negeer even wat op het schuine dak is ingetekend. Dat zit er nu niet en daar gaat deze vraag ook niet over. Ik beperk me even tot het platte dak waar ik het makkelijk zelf kan doen (en durf ;) )

Waarom per se op dat platte dak?
Paar redenen bij elkaar:
  • Het is voor mij makkelijker om zelf te doen in vergelijking tot een schuin dak
  • Er ligt al een leiding van de meterkast tot in de garage klaar met bedrading
  • De dakdoorvoer voor de bedrading zit er al
Vragen
Ik wil natuurlijk zo veel mogelijk panelen kwijt op dat oppervlak, maar ik lees dat je vanwege de wind een bepaalde afstand moet houden van de rand van je dak. Ik geloof minimaal 75cm en 1/6 van de hoogte van je gebouw. Als ik dat volg kan ik er amper iets op leggen. Komt dit echt zo kritisch? We hebben wel aardig wat wind op de voorkant van de garage staan omdat er alleen maar akkers voor de deur liggen.

Door de ligging van ons huis komt uiteindelijk natuurlijk schaduw op die panelen. Dat is pas relatief laat op de dag gelukkig, maar het komt er wel. Wat is jullie kijk op deze anual percentages?

Qua montage zit ik nu te kijken naar een Solarstell 3x2 zoals ook op de ingetekende opzet te zien is. Deze zouden (als het goed is) twee naast elkaar moeten kunnen staan. Als ik het goed heb begrepen in mijn zoektocht moet ik een string als volgt maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poFxYxZTLk7LsQwpj12vlTYiENQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZtR23C0IhdD6dp5qmHhkvyF.png?f=fotoalbum_large
En de andere panelen ook samen in een string.

Wat de panelen betreft zit ik nu te kijken naar:
  • TRINA SOLAR - VERTEX S MONO 425 BLACK WHITE HALF-CUT PERC (TSM-425-DE09R.08-MC4)
  • DENIM 415 WP BLACK WHITE HALF CUT (U-M3-415-BW-108H)
  • PHONO SOLAR 410 WP BLACK WHITE (PS410M6H-18/VH)
  • DENIM 405 WP ALL BLACK HALF CUT (DENIM U M3 405 BB 108H)
  • SUNPOWER MAXEON 3 - 430 WP (deze is nét wat langer dan normaal maar het zou moeten passen)
Qua omvormer zit ik te kijken naar een growatt 5000 3-fase. Met deze panelen zal je in de praktijk zelden werkelijk de 5000Wp halen denk ik.

Het werk in de meterkast (bijplaatsen groep) ga ik natuurlijk aan iemand overlaten die daar de papieren voor heeft.

Wat denken jullie, schiet hier eens gaten in :)

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:58
Welke omvormer komt sunny design mee?

3 fase is ongelukkig met strings van 6, de hoge minimum Vmpp van 3 fase string omvormers maakt dat je vrijwel geen schaduw beheer hebt.

6 stuks APS DS3-L is mogelijk een betere keuze, of een enkelfase 3,6 kW string omvormer waarvan ik vermoed dat het genoeg is.
Ik heb zelf 12x350Wp o-w en dat kwam uit op een 3kW, samen met nog eens 8 op Z hangt dat aan een solaredge 5 kW.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:48:
Welke omvormer komt sunny design mee?

3 fase is ongelukkig met strings van 6, de hoge minimum Vmpp van 3 fase string omvormers maakt dat je vrijwel geen schaduw beheer hebt.

6 stuks APS DS3-L is mogelijk een betere keuze, of een enkelfase 3,6 kW string omvormer waarvan ik vermoed dat het genoeg is.
Ik heb zelf 12x350Wp o-w en dat kwam uit op een 3kW, samen met nog eens 8 op Z hangt dat aan een solaredge 5 kW.
Ik had ergens gelezen dat Sunnydesign nogal een bias heeft voor een bepaald merk omvormer. Daarom heb ik daar eigenlijk niet naar gekeken. De split in twee strings is wel wat Sunnydesign voorstelde en voor mijn gevoel is dat ook logisch gezien de ligging.

Met die Micro omvormers ga je dan zeker die strings opknippen per twee panelen? Dus panelen die naar dezelfde kant gekanteld zijn samen houden en dan sets maken vanaf de muur naar buiten. Zoiets?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Sunny design is van SMA, betaald door SMA… wij van wc-eend adviseren wc-eend;)

Nogal logisch, en zeker begrijpelijk.

APS heeft een tracker per paneel, dus gehele vrijheid.

Maar heb je antwoord gegeven over welk vermogen enkelfase omvormer SMA zou kiezen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Ik heb nog even voor je gekeken en sunnydesign komt met geen enkel voorstel zelfs. Alleen als ik de instellingen aanpas en de opties "only take inverters into account that are approved for this location" en "only take current inverters into account" uitschakel.

In dat geval krijg ik wel heel veel opties, bijvoorbeeld de SB 6000TL-21. Dat is een enkel-fase omvormer, maar ik dacht gelezen te hebben dat als je huis een 3-fase inrichting heeft je altijd een 3-fase omvormer moet hebben?

Het lijkt me ook lastig om een enkel-fase omvormer op te nemen in een 3-fase installatie. Op welke fase ga je aansluiten dan? De grote verbruikers zitten hier natuurlijk over de fasen verdeeld en niet allemaal op een enkele.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MaNdM schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:54:
Ik heb nog even voor je gekeken en sunnydesign komt met geen enkel voorstel zelfs. Alleen als ik de instellingen aanpas en de opties "only take inverters into account that are approved for this location" en "only take current inverters into account" uitschakel.
Heb je de tekening op een rare plaats in de wereld gezet of zo ;-)?
Welke omvormer is de lichtste die je 100% energierendementsfactor geeft ?
In dat geval krijg ik wel heel veel opties, bijvoorbeeld de SB 6000TL-21. Dat is een enkel-fase omvormer, maar ik dacht gelezen te hebben dat als je huis een 3-fase inrichting heeft je altijd een 3-fase omvormer moet hebben?
Ab-so-luut niet waar
Het lijkt me ook lastig om een enkel-fase omvormer op te nemen in een 3-fase installatie. Op welke fase ga je aansluiten dan? De grote verbruikers zitten hier natuurlijk over de fasen verdeeld en niet allemaal op een enkele.
De meter telt eerst de som van de fasen, dan pas wordt een register in de meter opgehoogd, boeit dus niet.

Bij het vermogen wat ik hier verwacht, zo'n 3,6kW is enkelfase de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:01:
[...]

Heb je de tekening op een rare plaats in de wereld gezet of zo ;-)?
Welke omvormer is de lichtste die je 100% energierendementsfactor geeft ?

[...]

Ab-so-luut niet waar

[...]

De meter telt eerst de som van de fasen, dan pas wordt een register in de meter opgehoogd, boeit dus niet.

Bij het vermogen wat ik hier verwacht, zo'n 3,6kW is enkelfase de beste keuze.
Weer iets geleerd. Het gaat er dus niet om dat je een "aanvoer" hebt op alle fasen die je gebruikt. In de meter zelf wordt alles netjes verrekend. Nooit geweten.

Volgens mij heb je gelijk met je inschatting en komt SD inderdaad met een 3,6kW omvormer naar voren. Dat gezegd hebbende, het is niet per se een doel om op het scherpst van de snede te gaan zitten en de goedkoopste optie te nemen. We hebben ook te maken met waar je aan kan komen en misschien wil je in de toekomst de panelen wel vervangen voor andere met meer Wp per paneel. Die ontwikkelingen staan ook niet stil tenslotte. Dus een iets ruimere sizing kan zinvol zijn. De 5kW omvormer geeft ook een 100% bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hb1zb1-PwZXShjzq-yxRDpB-ups=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pOD1l0SAd6J9I5Vxdbc3euUv.png?f=fotoalbum_large

Is het nog verstandig om te kijken naar micro invertors vanwege hoe de schaduw over de panelen zal schuiven?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Een zwaardere omvormer zou op lager vermogen minder efficiënt kunnen zijn dan een lichtere. Dat komt soms tot uitdrukking in de opbrengst in een Sunny simulatie.

Ik heb ooit een simulatie gedaan waar een licht aftoppende tripower 5,0 meer opbrengst gaf dan de tripower 6,0.

Dat hoeft niet per se hetzelfde te zijn als je een ander merk kiest.

Micro omvormers kun je overwegen, kost meestal meer. APS is dat de iets voordeligere keus. Enphase gaat het verschil in kosten meestal wel pittig worden.

In het algemeen geld: meer panelen levert meer op dan slimme duurdere omvormer-oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:00:
Een zwaardere omvormer zou op lager vermogen minder efficiënt kunnen zijn dan een lichtere. Dat komt soms tot uitdrukking in de opbrengst in een Sunny simulatie.

Ik heb ooit een simulatie gedaan waar een licht aftoppende tripower 5,0 meer opbrengst gaf dan de tripower 6,0.

Dat hoeft niet per se hetzelfde te zijn als je een ander merk kiest.

Micro omvormers kun je overwegen, kost meestal meer. APS is dat de iets voordeligere keus. Enphase gaat het verschil in kosten meestal wel pittig worden.

In het algemeen geld: meer panelen levert meer op dan slimme duurdere omvormer-oplossing
Helder. Mijn doel is om 12 panelen op dat dak te krijgen. De uitdaging is nu om een oplossing te vinden voor het frame. Ik heb te maken met een breedte beperking (door de gasafvoer van de CV) van 3400mm en de maximale lengte is 7340mm. Tot dusver blijkt het erg moeilijk om de maatvoering te achterhalen van de verschillende opties als het gaat over de afmetingen op de grond.

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Om mijn topic netjes af te ronden deel ik even het resultaat. Ik heb nu 10 panelen van 400Wp kunnen plaatsen en als omvormer heb ik een Growatt 3600 TL XE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptlMLIUAlCBjOgnia3f9Cwglhps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCzg74oEyvIYNyTsJ2VvZWqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatsen viel me reuze mee en het werkte meteen goed. Wat me nu wel besef is dat ik onderschat heb hoe de schaduw van de buurman in deze tijd op de panelen valt. In de lente en is dat niet meer zo maar in de winter wel. Dat zie ik terug in de opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8z_ppO8Q74LBPJh1jBjLeqQUqs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DRneVQtQVm45NkVcTSFS0Pk1.png?f=fotoalbum_large

Als ik dit zie dan lijkt me dat optimizers misschien geen slecht idee zijn. Wat is jullie ervaring?

Volgens mij is de tigo ts4-a-o de enige optie die ik kan toepassen.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Of de omvormer ruilen voor eentje met schaduwmanagement, zoals Goodwe?
Growatt heeft hier op het forum geen al te beste naam qua schaduwmanagement voor zover ik weet...

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Dat lijkt me nogal rigoureus eerlijk gezegd. En aangezien de schaduw op de helft van een lus valt zal dat altijd de hele lus omlaag trekken als je geen optimizers hebt. Hoe kan een omvormer precies omgaan met een lus die half in de schaduw zit op een moment?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Dat doen de by-pass diodes in de panelen. Maar je omvormer moet daar wel wat actiever op sturen dan. Bij Goodwe heet dat 'Shadow MPPT'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Gooi de string stroom en spanning grafieken er eens bij? Growatt heeft op zich gewoon een werkende mppt. Anders geloof ik niet dat een van de tweaker-installateurs met hard voor het werk growatts plaatst in combinatie met luxe REC panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:03:
Gooi de string stroom en spanning grafieken er eens bij? Growatt heeft op zich gewoon een werkende mppt. Anders geloof ik niet dat een van de tweaker-installateurs met hard voor het werk growatts plaatst in combinatie met luxe REC panelen
Hele stomme vraag maar ik zie alleen vermogen als grafiek. Hoe kan ik de spanning en stroom grafieken vinden? Of kan dat alleen online en niet via de app?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MaNdM geen idee, ik heb zelf iets beduidend duurders… maar ook daar zie ik veel meer via desktop dan via app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:25:
@MaNdM geen idee, ik heb zelf iets beduidend duurders… maar ook daar zie ik veel meer via desktop dan via app
Met wat zoekwerk kom ik erachter dat de web versie deze data ook niet geeft. Dat kan alleen met een eigen uitlees script en meer ingewikkelde dingen.

Kunnen we ook conclusies trekken zonder die data en puur op de grafiek van het vermogen?

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

MaNdM schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:05:
[...]

Kunnen we ook conclusies trekken zonder die data en puur op de grafiek van het vermogen?
Ja, je hebt een string van 5 panelen. De panelen liggen in portrait en 2 liggen in de schaduw, die in de breedte van de panelen loopt. Die twee panelen ga je dus volledig bypasen met mppt schaduw management en diodes. Dan is je string nog maar 3 panelen lang en werkt-ie niet / amper (dat zie je dus ook gebeuren).

Een tigo'tje toepassen kan, al vraag ik me af of dat echt iets gaat helpen. Ik zelf zou hier liever met micro inversters gewerkt hebben (APS DS3 is nice hiervoor). Of gewoon accepteren dat dit in de winter gebeurt. In de winter levert een plat liggende set toch geen reet op :P.

Dit doet mijn platte setje met micro-inverters dat in de middag schaduw heeft op een winterse dag. Wel wat netter, maar nog steeds niet echt de wereld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILEkEQC289Zv0rviboc1YwQduWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VFEPqQAv9VF5A7LPFghqzIkk.png?f=fotoalbum_large
En dat lever 4kWh op. In de lente/zomer is het maandenlang 20+ kWh per dag.

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 26-11-2022 21:49 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1