Toon posts:

Inductie Storing Na Installatie Zonnepanelen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wilhelmus1960
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-10-2022
Mijn vraag
Kan het zijn, dat na een nieuwe groepenkast installatie, op mijn AEG Inductieplaat 2 zones niet willen werken?

Gisteren zijn er zonnepanelen op mijn dak gelegd en aangesloten.
Er moest een nieuwe groepenkast worden aangelegd en tevens een nieuwe groep voor de inductieplaat.
(de oude bestond uit 2 x stenen stoppen, alleen voor de inductieplaat) 2 x 16A dacht ik.

Voor de retourkabel van de omvormer van de zonnepanelen, naar de meterkast, heeft men een keukenstopcontact laten vervallen en die kabel gebruikt als retour.

Nu merk ik dat de twee rechter zones van mijn kookplaat wel aangaan, maar na enkele seconden storing F geven. (pannen niet geschikt of te klein) maar dat klopt niet, want deze pannen hebben altijd gewerkt op deze zones.

Ik wil niet direct de vinger naar de installateur van de groepenkast wijzen, maar wil weten of het
mogelijk is, dat deze storing ontstaan is door aansluitingen in de groepenkast.

alvast bedankt voor de reakties

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
AEG heeft een andere aansluiting op de perilex stekker.

Plaat Type : HKI62401CB

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
Ja, het vervangen van de groepenkast zal ongetwijfeld de oorzaak van deze storing zijn. De kookgroep zal niet hetzelfde aangesloten zijn als voorheen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:48
Er is geen 2 fase kookgroep geplaatst in de nieuwe groepenkast?

Als de kookplaat nu op 1 fase in de groepenkast is aangesloten moet dat ook als zodanig in de kookplaat zijn aangesloten anders denkt de plaat nog op 2 fasen te kunnen werken.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
misschien kan je het verduidelijken met een foto's of tekening van hoe het was en hoe het nu zit?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Wilhelmus1960
ok, hier de foto's

Acties:
  • +2Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-04 11:22
Er is in ieder geval geen kookgroep teruggeplaatst, dus de inductie plaat zal nu op 1 fase/groep aangesloten zijn. Hierdoor werkt vermoedelijk de halve plaat dus niet juist.

• SMSfreakie
  • Niet online
ik kon ook geen aparte kookgroep ontdekken

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
De kookgroep mist inderdaad, dus ik zou die installateur sowieso laten terugkomen.

Maar ik kan me slecht voorstellen dat deze 2 draden gewoon heeft laten loshangen, zal de kookplaat niet op 2 groepen zijn aangesloten nu? Komt je storing niet toevallig door die ene groep die nu uit staat?

De nieuwe groepenkast is voorbereid op 3 fasen, ben je van plan om de hoofdaansluiting ook daadwerkelijk naar 3 fasen aan te laten passen? Dan kun je in plaats van een kookgroep beter een krachtgroep toepassen zodat de belasting van de kookplaat over 2 van de 3 fasen is verdeeld. Daarvoor heb je helaas wel meteen al te weinig plek in de nieuwe kast.

• Wilhelmus1960
Nou lekker dan, op de offerte staat specifiek vermeld :

Opmerkingen adviseur
- Wij adviseren u een serie geschakeld systeem. Op uw dakvlak is er nauwelijks tot geen schaduw aanwezig.
- Wij plaatsen ook een nieuwe fornuisgroep.

Ik heb het bedrijf een mail gezonden met deze klacht, blij dat jullie mee denken.
Maar hoe weten jullie dat er geen aparte kookgroep is? die was er wel volgens mij met de stenen stoppen!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:07
Idd geen kookgroep, dus niet volgens de regels aangesloten....
Daarvan zitten de handeltjes aan elkaar vast, dus twee automaten naast elkaar die tegelijk uitschakelen.
Dit zodat heel de wcd (perilex) spanning vrij is bij uitschakelen.

Zegels verbroken en opnieuw aangebracht? Of geen zegels meer op de hoofdzekeringen.
Ben ook geen fan van dit merk maar dat laten we maar even voor wat het is.

Hoeveel ampere is je omvormer? beetje afhankelijk zal je de aardlekschakelaars moeten voor beveiligen.
Ben ook wel benieuwd naar de interne bedrading van de kast.

[Voor 18% gewijzigd door DeHollander op 09-10-2022 20:43]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:37
Wilhelmus1960 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:39:
Nou lekker dan, op de offerte staat specifiek vermeld :

Opmerkingen adviseur
- Wij adviseren u een serie geschakeld systeem. Op uw dakvlak is er nauwelijks tot geen schaduw aanwezig.
- Wij plaatsen ook een nieuwe fornuisgroep.

Ik heb het bedrijf een mail gezonden met deze klacht, blij dat jullie mee denken.
Maar hoe weten jullie dat er geen aparte kookgroep is? die was er wel volgens mij met de stenen stoppen!
je kunt het duidelijk zien want er zijn geen 2 installatieautomaten die aan elkaar verbonden zijn met een hendeltje, zoals dat bij kookgroepen wel moet zijn. We zien dus alleen enkele automaten op de foto's. Een kookgroep is dit:

laat die lui zsm terugkomen want dit is gewoon pruts van de elektricien. Je hebt 1 groep die uitgeschakeld is (hendeltje naar beneden), doet je kookplaat het wel als je die omhoog doet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
Wilhelmus1960 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:39:
Die was er eerst inderdaad wel, met de 2 gekoppelde groepsschakelaars. Bij een kookgroep met automaten zou je ook 2 gekoppelde hendels zien, zo dus:
DeHollander schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:40:
Idd geen kookgroep, dus niet volgens de regels aangesloten....

Zegels verbroken en opnieuw aangebracht? Of geen zegels meer op de hoofdzekeringen.
Ben ook geen fan van dit merk maar dat laten we maar even voor wat het is.

Hoeveel ampere is je omvormer? beetje afhankelijk zal je de aardlekschakelaars moeten voor beveiligen.
DeHollander schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:40:
Ik kan op de nieuwe foto inderdaad geen zegel meer ontdekken op de rechter bovenhoek van de hoofdzekeringkast.
Het lijkt er inderdaad op dat de installateur dit document nog eens goed door mag nemen: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

• Xander
Die specifieke kookgroep samengesteld uit 2 aardlekautomaten gaat in ieder geval niet werken met die AEG kookplaat met maar één nulklem.

• SMSfreakie
  • Niet online
Sowieso is het aansluitplaatje van de kookplaat ook raar.. want er is geen 2de nul ? :/ nu kan je met een kookgroep, 2x 16A gekoppeld op 1 fase dus in theorie 32A over de N gaan trekken?

denk dat er perongelijk iets gewisseld is bij het monteren..

kan zijn dat er wel netjes 2x Fase en 2x Nul richting de kookplaat zit, en deze ook netjes is aangesloten.. maar er ooit perongelijk iets omgedraaid is geweest en nu in de groepenkast wel conform zit maar op de kookplaat weer niet?

[Voor 44% gewijzigd door SMSfreakie op 09-10-2022 20:55]

• Wilhelmus1960
Linksonder zit wel een schakelaar die de hele keuken uitschakelt.
en idd, de zegel van de hoofdstroom moest verbroken worden ivm veiligheid.

Ik moest dan Liander bellen (3 kwartier in de wacht) en die komen as dinsdag om opnieuw te verzegelen a 60 euro.
heeft het zin om deze verzegelaar hierop te wijzen.op deze aansluitingen?
Ik ben diep teleurgesteld nu ik dit allemaal lees.

• SMSfreakie
  • Niet online
kan je trouwens identificeren welke automa(a)t(en) je moet omzetten zodat de kookplaat UIT gaat en niet meer aan wil?

en dan alleen je kookplaat en niet de rest vd keuken :-)

[Voor 23% gewijzigd door SMSfreakie op 09-10-2022 20:57]

• Wilhelmus1960
Xander, nee, geen drie fasen voorbereiding

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-03 17:08

Osxy

Holy crap on a cracker

Wilhelmus1960 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:55:
Linksonder zit wel een schakelaar die de hele keuken uitschakelt.
en idd, de zegel van de hoofdstroom moest verbroken worden ivm veiligheid.

Ik moest dan Liander bellen (3 kwartier in de wacht) en die komen as dinsdag om opnieuw te verzegelen a 60 euro.
Ik ben diep teleurgesteld nu ik dit allemaal lees.
Een electricien zonder eigen zegelrecht, dit geeft bij al direct een red flag. Het heeft geen nut de verzegelaar daarop te wijzen, die komt alleen controleren of de hoofdzekering klopt en verzegelen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Xander
SMSfreakie schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:53:
Sowieso is het aansluitplaatje van de kookplaat ook raar.. want er is geen 2de nul ? :/ nu kan je met een kookgroep, 2x 16A gekoppeld op 1 fase dus in theorie 32A over de N gaan trekken?
Tja, eigenlijk is deze kookplaat ook helemaal niet bedoeld voor een kookgroep. De aansluitschema's die er staan zijn voor 1-fase 32A (niet bruikbaar op Nederlandse aansluitingen i.v.m. selectiviteit) of voor 2-fasen (waarvoor je een 3-fasen aansluiting nodig hebt, die heeft @Wilhelmus1960 niet). Maar dat kun je de PV-monteurs niet kwalijk nemen.

Ik hoop dat er bij de kookplaat in ieder geval 2 draden op klem 4 zijn aangesloten, dan zou het op zich redelijk veilig moeten zijn.
Wilhelmus1960 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:55:
Ja, dat is de boete die je mag betalen omdat het zegel illegaal verbroken is.

Normaliter laat je een groepenkast vervangen door een installateur met zegelrecht, die zet er ook gewoon weer netjes nieuwe zegels op.
Nee deze zal zich (officieel) niet bemoeien met jouw eigen installatie achter de meter.
Wilhelmus1960 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:57:
Xander, nee, geen drie fasen voorbereiding
Jawel, je nieuwe groepenkast is voorbereid op 3 fasen (er zit een 4-polige hoofdschakelaar in).

• Wilhelmus1960
nee, dat ene handeltje dat naar beneden staat doet niets met de kookplaat, heb ik ook geprobeert,

• Wilhelmus1960

• Wilhelmus1960
dit is de omvormer id plate. 13,6 Amp? denk ik dan

• Rol-Co
  • Laatst online: 22:14

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Is de kookgroep toevallig plaats 9 en 10 soms?

Durf je de voorkant er af te halen en een foto te maken? Dan kan er misschien wat meer geroepen worden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Wilhelmus1960
op plaats 9 en 10 zit die grote schakelaar linksonder die alles in de keuken uitzet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
Wilhelmus1960 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:06:
dit is de omvormer id plate. 13,6 Amp? denk ik dan
Waarschijnlijk heb je een hoofdzekering van 1x35A. Je hebt dus wanneer de zon schijnt maximaal 35A + 13,6A = 48,6A beschikbaar. Dat is te veel voor de nieuwe groepenkast welke geschikt is voor een stroom van maximaal 40A.

Dit staat allemaal duidelijk beschreven in dit document van ABB: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Wilhelmus1960 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:15:
op plaats 9 en 10 zit die grote schakelaar linksonder die alles in de keuken uitzet.
Dat is plaats 13 t/m 16 in mijn ogen (tenzij je graag ondersteboven leest). ;) Dit is de hoofdschakelaar, die schakelt alles in de hele woning af (dus inderdaad ook in de keuken).

• Wilhelmus1960
ok ja, maar de cijfers eronder wijzen anders aan, waarschijnlijk de box ondersteboven opgehangen. MY god.
ik ga klagen bij de installateur. dank allemaal voor de wetenschap....

• Rol-Co

Rol-Co

Wilhelmus1960 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:15:
Nee deze 2 , ze zitten niet voor niets apart, zoals de oude groepen van de kookplaat ook zaten.

[Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 09-10-2022 21:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
Wilhelmus1960 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:24:
ok ja, maar de cijfers eronder wijzen anders aan, waarschijnlijk de box ondersteboven opgehangen. MY god.
Er staan 2 rijen cijfers op, zodat je het deksel op 2 manieren kunt plaatsen (met de scharnieren rechts en met de scharnieren links).

De meeste mensen lezen vervolgens de cijfers die rechtop staan en niet de andere. ;)

• Wilhelmus1960
maar die twee zouden dus eigenlijk verbonden moeten zijn?

• Rol-Co

Rol-Co

Wilhelmus1960 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:39:
3e x
Zijn ze van de kookplaat?

• Xander
Wilhelmus1960 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:39:
2 automaten van een kookgroep moeten inderdaad verbonden zijn.

We weten niet of dat die 2 automaten zijn.

Dat de hendels niet verbonden zijn kan niet de reden zijn dat de kookplaat niet werkt. Er zal dus ook iets verkeerd zijn aangesloten.

• Wilhelmus1960
ja, idd die twee zijn van de kookplaat

• Wilhelmus1960
ze komen vanmiddag opnieuw langs. bedankt allemaal voor de info. nu kan ik een beetje meepraten.
Ik zal hem ook vragen de perilex stekker te openen, of daar alles goed zit.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-04 11:22
Wilhelmus1960 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:16:
ze komen vanmiddag opnieuw langs. bedankt allemaal voor de info. nu kan ik een beetje meepraten.
Ik zal hem ook vragen de perilex stekker te openen, of daar alles goed zit.
en hebben ze het nu juist aangesloten?

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:07
Wat een bende :(

Ik zou een lokale (erkende) installateur bellen en deze de boel laten controleren/keuren.

De boel zal je toch afbranden.

En zijn de zonnepanelen wel goed geplaatst? Erkend bedrijf?
Zou ook een scope 12 keuring laten doen. (PV gedeelte)

Heb zeer weinig vertrouwen in deze partij :X

[Voor 8% gewijzigd door DeHollander op 11-10-2022 21:23]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee