Uitzetten koelfunctie warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-01-2023
Wij hebben een Danfoss DHP-L 16 grond warmtepomp, met passieve koelunit.
In het voor- en najaar komt het regelmatig voor dat de warmtepomp bij een incidentele warme dag, op koeling overschakelt, om daarna in de nacht weer op verwarmen over te gaan. Dat is uiteraard onnodig, en omdat deze warmtepomp toch al een zeer hoog stroomverbruik heeft, ook weggegooid geld.

Dus ik wil dat de warmtepomp alleen in de zomer koelt bij warm weer, en de rest van het jaar alleen verwarmt. Mijn vraag is of ik dit kan bewerkstelligen door de parameter WARMTESTOP hoger te zetten in het voor- en najaar. De fabrieksinstelling is 17 graden, verhinder ik de omschakeling naar koelen als ik die waarde een stuk hoger zet?

Overigens begrijp ik die warmtestop functie niet goed: als er nergens in het huis warmtevraag is, dan sluiten alle klepjes van de verdelers, en houdt de warmtepomp zowiezo op met verwarmen (m.u.v. het buffervat).

[ Voor 14% gewijzigd door ErikPhilippus op 09-10-2022 14:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Je zal eens goed in de handleiding moeten duiken (of de installateur lastigvallen). Je zou verwachten dat er een hysterese in te stellen is, zodat er niet bij vraagtemperatuur van 20° constant verwarmd en afgekoeld wordt bij 0,1°C verschil.
Die hysterese wat hoger zetten (pas boven 25° koelen, pas onder 20° opwarmen lijkt me confortabel) zou moeten helpen

Let wel, het kan ook een strategische keuze zijn om zoveel mogelijk passief te koelen, dat warmt je bron weer op.

Edit: warmtestop is een check op buitentemperatuur, boven 17° wordt er niet meer gestookt, met hysterese van 3° dus pas als het onder 14° wordt buiten kan er weer gestookt worden. SWW valt hierbuiten. Het lijkt er op dat ook koeling hier buiten valt.

Laat je de ramen 's nachts openstaan mss, of is je huis niet goed geïsoleerd? Of staat de thermostaat altijd erg hoog? Als het overdag lekker warm was is het de volgende ochtend normaal niet veel afgekoeld toch?

[ Voor 33% gewijzigd door naftebakje op 09-10-2022 20:36 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
In de handleiding staat niets over een relatie tussen warmtestop en koelen. Ander had ik de vraag ook niet hoeven stellen :-). De installateur (of wie ik dan ook over de vloer heb gehad) weet niet veel van de details van onze warmtepomp, ik heb dat zelf moeten uitvogelen.

Ons huis is perfect geïsoleerd, en we laten zeker geen ramen openstaan. We hebben alleen een grote glaspui van 9 meter hoog, dus dat warmt met de zon erop flink op, maar zeker als er een koude wind op staat, koelt het ook weer snel af. En ook nog overal open trappen, dat schiet verwarmings-technisch ook niet op.... De thermostaten staan juist heel laag, alleen in de woonkamer op 19, de rest op 15 of 17 graden. We koelen in een jaar ongeveer net zoveel uren als dat er verwarmd wordt.

Ik begrijp de term SWW niet? Ik heb warmtestop nu op 22 graden staan, en hou in de gaten wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-09 15:58
mijn Nibe heeft "handmatig" opties om het systeem op alleen koelen of alleen verwarmen in te stellen.

ik heb 'm van de automaat gehaald, en ga het enkele malen per jaar bijstellen om te voorkomen dat de wp bij bv een koude nacht in de zomer gaat staan verwarmen (of een warme dag in de winter gaat koelen).

Kan gewoon ik regelen in mijn "kamerthermostaat"

Je zou verwachten dat het in jouw systeem ook zo gebruiksvriendelijk geregeld is?

[ Voor 5% gewijzigd door MSXBas op 13-10-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
Ja, dit is precies waar ik naar op zoek ben!
Ik kan in het hoofdmenu alleen kiezen tussen "AUTO" en "WARMTEPOMP".
Hij heeft altijd op AUTO gestaan, zal nog eens kijken wat het verschil is met die andere stand.
Er is geen stand "koelen", in de handleiding wordt ook maar heel summier over die koelfunctie gesproken.

Ik heb me laten vertellen dat Nibe veel betere warmtepompen maakt dan Danfoss, hoger rendement en een stuk lager stroomverbruik. Die Danfoss (nu 12 jaar oud) heeft altijd een exorbitant hoog energieverbruik gehad.

[ Voor 25% gewijzigd door ErikPhilippus op 13-10-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
SWW = Sanitair Warm Water

Maakt de wp ook SWW? of is dat apart?

Nibe, mooi, goed, en duur... maar de compressor van het model die ik heb gezien komt gewoon van Mitsubishi.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
Voor warm water hebben we een hoog-rendement ketel.
Maar dat staat los van mijn vraag hoe de koelfunctie uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
Ik kwam op mijn zoektocht terecht bij een Belgische firma die zich nog met Danfoss warmtepompen bezighoudt, en ik zat dus met het wijzigen van de warmtestop parameter op het goede spoor. Want dit is wat mij verteld werd:

Warmtestop op 30 voor najaar en winter, niet meer koelen.
Warmtestop op 5 voor lente en zomer, niet meer verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kee
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2022

Kee

Ik heb ook dezelfde danfoss WP met extreem hoog energie verbruik, installateurs komen er niet uit ik probeer overal informatie op te halen, mag ik vragen welk bedrijf U heeft gevonden in België?
Pagina: 1