19" rack case ter vervanging minitower NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Ik heb al jarenlang een unraid server met 9x 4TB disks (1 parity, 8x data) aangestuurd door een Supermicro X9SCM met een Intel Xeon E3-1230 en 24GB ECC memory. Dat alles heb ik destijds in een minitower gemonteerd, met hotswap trays (ik swap ze niet hot, don't worry).

Echter wil ik binnenkort alle apparatuur in een 19" rack gaan plaatsen. Ik zoek nu eigenlijk een (2e hands?) rack mounted server, bijv. ook van Supermicro of Dell oid waar ik 10 a 12 SATA disks in kwijt kan en mijn mobo, of waar mogelijk al een iets moderner mobo in zit, zodat ik de hele meuk netjes in de kast kan monteren, en ik geen losse plank hoef te maken waar mijn tower (op zijn kant weliswaar) op ligt.

Iemand zoiets wel eens gedaan? Waar moet ik op letten? Welk type etc kan ik op zoeken op marktplaats, ebay etc?

Zit bijv. te kijken naar zoiets (nee, niet mijn advertentie stiekem)
https://www.marktplaats.n...8-supermicro-server-x8sil

[ Voor 9% gewijzigd door BlauwPet op 09-10-2022 13:42 ]

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
Qua schijven is het mooi, maar het moederbord in die advertentie is socket 1156, nog een generatie ouder dan jouw 1155.

Zeker de low power dual core die er nu op zit zal veel minder performance geven ten opzichte van de quad die je nu hebt.

https://www.cpubenchmark....l-Xeon-E3-1230/1899vs1199

• BlauwPet
Ja precies, dat zag ik. Met deze zou ik dan mijn mobo en schijven etc gewoon overzetten en blijven gebruiken. Het gaat dan puur om de 19" behuizing die ik wil.

[ Voor 3% gewijzigd door BlauwPet op 09-10-2022 15:42 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je nog niet een serverruimte bezocht hebt, dan weet je niet wat voor lawaai dat je binnenhaal.

Ik heb een Supermicro server uit een container gehaald en voor Freenas uitgerust met zoveel mogelijk geheugen, enterprise SSD's en zelfs een Optane (U.2 op PCI-Express kaartje).

In IPMI zag ik het stroomverbruik als het aan staat, als het uit staat met 2 voedingen ingeplugd, 1 voeding uitgetrokken en werd er niet blij van het verbruik. Dus volledig spanningsloos, totdat ik opzoekingen in de achieven doe of grote backups weg zet.

IPMI is out-of-band management voor als je van op afstand een server aan of uit wilt schakelen en eventjes in de BIOS wat settings veranderen of besturingssysteem recoveren/herinstalleren. Dan is de server nooit echt uitgeschakeld tenzij als ik de stroom uittrek.

Als je NAS uitgeschakeld mag worden voor het vervangen van een schijf, dan heb je geen rackserver met 12 hotswap bays nodig. Het wordt in een zakelijke omgeving gebruikt om downtime te vermijden.

Bij oudere harde schijven (vooral van een bepaalde beruchte merk) kan het gebeuren dat er een tweede schijf faalt tijdens de rebuild. Door werkervaring vertrouw ik 1 parity niet meer en ik heb zelfs de derde schijf zien uitvallen tijdens een rebuild. Hoe meer schijven en hoe groter de schijven zijn, hoe langer een rebuild duurt en hoe langer dat je risico loopt op een tweede schijf die faalt.

Een rackserver met hotswap bays kan een leuk hobbyproject zijn totdat het afgewerkt is en je komt tot de conclusie dat het te luid is of teveel stroom verbruikt.

Jouw moederbord en het moederbord in de advertentie zijn micro-ATX borden. Geen proprietary formaten van Supermicro. Ik zie 6 SATA-kabels in de geadverteerde rackserver en jouw moederbord heeft ook maar 6 SATA-poorten. Ik neem aan dat je een SATA-kaart of een SAS-kaart hebt.

Een backplane is niet volledig in orde zonder het aansluiten van Sideband connectors om de ledjes van de hotswap bays te laten werken.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/tQ57A.jpg

• BlauwPet
Ja, ik weet van de herrie die zo'n ding kan maken, helaas. Overigens niets vergeleken met een kamertje met 8 crypto miners, daar kun je zelfs niet overheen schreeuwen, weet niet wat voor fans daar in zitten maar dat klinkt als 8 haakse slijpers op vol vermogen.

Mijn X9SCM heeft ook IPMI, ik gebruik dat ook veelvuldig. De huidige server staat ook gewoon 24/7 aan, al gaan de disks wel in spindown stand na een uurtje in onbruik. De cpu heeft ook een low power state, maar verbruikt uiteraard wel constant. Ik meende dat het geheel in low power mode (dus disk downspinned) iets van 65W verbruikt op dit moment. Ik ging er eigenlijk vanuit dat, als ik mijn mobo etc over zou zetten maar wel de server voeding zou gebruiken, dat hetzelfde zou blijven? Maar als ik jou zo hoor, kan dat wel eens tegenvallen? Werken server voedingen dan anders?

De hotswap bays zijn inderdaad niet perse nodig, maar is toch heel erg handig als je een keer een disk wilt vervangen of wil toevoegen, je hoeft de kast niet weg te halen en open te maken, er hoeft niks los of vast geschroefd te worden, ideaal. Dus dat is wel degelijk handig.

Ik gebruik nu inderdaad een extra AOC-SAS2LP controller om de meeste disks aan te sluiten, en de rest via het mobo. Ik wil inderdaad zsn een 2e parity toevoegen.

Vwb het formaat mobo, het mobo in de kast van de advertentie heeft dezelfde formfactor, dus ik neem aan dat ik dat mobo kan vervangen door mijn X9. Dat is dus het idee, ik wil puur de kast gebruiken om mijn hardware in over te zetten, zodat ik een 'echte' 19" behuizing in mijn rack heb en geen op zijn zij liggende minitower op een plankje. Desnoods vervang ik ook de voeding door die van mezelf.

De fans zijn dan nog wel een uitdaging ja; maar daar zijn ook vast minder luidruchtige versies van te vinden.