Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef662
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19-04-2023
Ik heb deze week de nieuwe Bose QC earbuds 2 ontvangen en ik ben over het algemeen tevreden maar ik weet niet goed of het probleem die ik heb normaal is of dat dit een fabrieksdefect is.
Als ik de oortjes in heb en er speelt muziek af, dan werken ze fantastisch en kan je praktisch gezien niks om je heen horen maar als er geen muziek/geluid afspeelt dan geven ze een blazend geluid (ruisend/winderig geluid. Het is subtiel maar je merkt het zeker wel) ook al zit ik op mijn kamer waar er niks van wind is of apparaten met een constant geluid die dit kunnen veroorzaken. Het klinkt alsof de anc iets wil tegenwerken dat er niet is.
Mijn vraag is dus of dat dit iets normaals is met deze earbuds of dat dit een defect is dat eigenlijk niet zou mogen gebeuren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De Bose app is geïnstalleerd en de earbuds zijn up-to-date.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de vorige versie van deze earbuds (QC earbuds 1) en hier heb ik dit probleem niet. Bij die is het meer alsof er een kurk in je oor zit en het compleet stil is. Misschien is het iets opzettelijk om dat rare druk gevoel te vermijden dat je krijgt met earbuds die voelen alsof je oren volledig afgedicht worden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Kan soms ook infra geluid zijn waar de ANC niet weet hoe die te maskeren. Het geluid hoef je niet zelf te kunnen horen, maar misschien de microfoon van de earbuds wel.
Misschien met een db-meter gaan meten of er ook echt geluid is anders lijkt het me een defect. Gaat het verhaal ook op in een andere ruimte of buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dorus2828
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-04 21:40
Ik had dit ook met mijn anc headset van bose en niet met die van Sony. Wat misschien werkt is de minder sterke anc stand kiezen?

Mag ik je gelijk wat vragen..?
Hoe werkt de anc op de fiets met wind geruis? (Hoor je de wind?)

Ik gebruik nu die van Samsung, daarbij moet het geluid vrij hard om de wind te overstemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Dat lijkt mij de ANC die actief is. Het resultaat van ANC is altijd een soort white noise maar heel licht. Afhankelijk van de omgeving, de kwaliteit en jouw gehoor is dat soms hoorbaar maar bij normaal gebruik valt het meestal weg in de muziek of de omgeving.

Als het je stoort: bedenk dat je gehoor blijkbaar nog goed genoeg is om dit te horen 😉 Da’s ook een positief punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef662
jimh307 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:30:
Kan soms ook infra geluid zijn waar de ANC niet weet hoe die te maskeren. Het geluid hoef je niet zelf te kunnen horen, maar misschien de microfoon van de earbuds wel.
Misschien met een db-meter gaan meten of er ook echt geluid is anders lijkt het me een defect. Gaat het verhaal ook op in een andere ruimte of buiten?
Ik heb dit overal wel ongeacht hoe luid de achtergrond geluiden zijn. Het is geen groot probleem omdat je het grootste gedeelde van je tijd toch muziek/ video's aan het luisteren bent. Dit was gewoon iets vreemd dat mij opviel toen ik de earbuds nog aan het installeren was en er op dat moment geen geluid afspeelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef662
dorus2828 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:33:
Ik had dit ook met mijn anc headset van bose en niet met die van Sony. Wat misschien werkt is de minder sterke anc stand kiezen?

Mag ik je gelijk wat vragen..?
Hoe werkt de anc op de fiets met wind geruis? (Hoor je de wind?)

Ik gebruik nu die van Samsung, daarbij moet het geluid vrij hard om de wind te overstemmen.
De vorige generaties van deze earbuds hadden het ook niet maar ik heb ze allebei naast elkaar eens vergeleken en ergens vind ik het wel aangenamer. Het geruis zelf is wel vreemd in het begin omdat je het niet gewoon bent maar het is wel aangenamer dan de vorige generatie vind ik, waarbij je het gevoel had dat er stoppen in je oor zaten en dat geeft dat soort onaangename drukgevoel.
Ik fiets elke dag 2x20min en ik heb (bijna) geen last van windruis. Enkel als je pech heb en de wind net recht op je zij zit en op je oortje blaast dan hoor je het wel (waar ik fiets rij ik voornamelijk met mee- of tegenwind dus dit is geen groot probleem voor mij) maar verder is het totaal weg. Met een capuchon of iets dergelijks op hoor je uiteraard ook niks van windruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef662
Archer_VC10 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:18:
Dat lijkt mij de ANC die actief is. Het resultaat van ANC is altijd een soort white noise maar heel licht. Afhankelijk van de omgeving, de kwaliteit en jouw gehoor is dat soms hoorbaar maar bij normaal gebruik valt het meestal weg in de muziek of de omgeving.

Als het je stoort: bedenk dat je gehoor blijkbaar nog goed genoeg is om dit te horen 😉 Da’s ook een positief punt.
Bij de vorige generatie van deze buds had ik het niet maar daar had ik een drukgevoel alsof er stoppen in mijn oor zaten dus dat was ook niet perse beter/aangenamer. Als er muziek of een een video afspeelt heb ik hier totaal geen last van dus het is geen groot probleem gelukkig. Ik ga ze zeer waarschijnlijk toch houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Late reactie, maar dit is (helaas) normaal bij deze earbuds.

De ruis die constant aanwezig is, is veel harder dan bij de concurrentie en vorige modellen en kan in een stille omgeving behoorlijk storend zijn als je er gevoelig voor bent.

Het is geen defect en er is niets aan te doen. Wellicht dat het met een toekomstige firmware update ooit wordt verminderd, maar daar zou ik niet vanuit gaan.

Geen enkele review vermeldt het, dus blijkbaar is het iets waar maar weinig mensen zich aan storen gek genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter op 27-12-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekke
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-01 20:58
Hier ook opgemerkt… zeer storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hier is het ook opgevallen. Op de Bose site staat ook vermeld dat enige ruis normaal is als er weinig omgevingsgeluid aanwezig is.

Het is normaal dat uw product een lichte hus geeft.
Elke luidspreker of hoofdtelefoon die is ontworpen met batterijen en andere actieve elektronica kan een laag zoemgeluid geven wanneer de stroom wordt ingeschakeld. Dit wordt gewoonlijk een “geluidsvloer” genoemd en kan al dan niet door de gebruiker worden gehoord. Dit is de normale werking voor dit type audioapparatuur en mag alleen worden gehoord in een rustige omgeving wanneer de stroom is ingeschakeld en er geen andere audiobron wordt afgespeeld.

Ik had een probleem dat het rechteroortje veel zachter speelde dan de linker. Via de site op zoek naar support gegaan. Na de vraag in het support artikel of de klacht was verholpen, klikte ik op "nee" en toen werd er direct een 0 euro order aangemaakt voor nieuwe earbuds. Na het insturen van de oude buds zijn vandaag de nieuwe verstuurd. Ik zal checken hoe de ruis is bij de nieuwe buds.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick Boskamp
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-04-2023
Toeval bestaat niet. Ik wilde al een topic maken over de ruis in het rechter oortje van de QC earbuds 2. Maar bij mij is het geen lichte ruis, maar windkracht 8, misschien wel 9. Niet om aan te horen. Ik wandel veel in de Zandvoortse duinen waar het aardig waait, en om dat geluid van wind mee naar huis te nemen, lijkt me niet de bedoeling. Echt veel oplossingen zie ik hier niet staan, dus ik denk dat ik ze maar als defect zijnde terug breng.
Pagina: 1