Waar kan ik bakstenen laten vergruizen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berndina
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-02-2023
Hallo,

Ik ben met een (kunst)projectje bezig waarbij ik graag mijn eigen bakstenen (ook echt specifiek deze bakstenen) tot poeder wil laten vergruizen. Ik heb het internet al flink afgespeurd waar ik dit evt. zou kunnen laten doen of wat ik hier evt. voor zou kunnen huren, maar ik kom vooral bedrijven (puin/sloopbedrijven) tegen die het baksteen vermalen tot granulaat, wat dus voor mij te grof is. Wanneer ik daarnaast google op het huren van een kaakbreker kom ik echt enorme machines tegen, terwijl ik slechts een 40 tot 50 bakstenen wil vermalen.

Mocht iemand toevallig weten waar ik terecht kan, of wie mij evt. verder zou kunnen helpen, dan zou ik daar natuurlijk erg mee geholpen zijn!

Groet,
Berndina

Beste antwoord (via Berndina op 19-10-2022 17:55)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:13
Berndina schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 00:20:
..maar ik kom vooral bedrijven (puin/sloopbedrijven) tegen die het baksteen vermalen tot granulaat, wat dus voor mij te grof is.
Als het echt fijn moet zijn zou je een kogelmolen kunnen gebruiken om het granulaat verder te verpulveren:
https://nl.minotauromaqui...-steps-with-pictures.html

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

Maak je kunstproject unieker en vraag 50 vrijwilligers die allen een steen met een hamer tot poeder slaan. Uurtje werk per steen hooguit denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berndina
@CyBeRSPiN super goed idee, echter moet het op redelijk korte termijn gebeuren, en heb ik geen tijd om 50 mensen bij elkaar te verzamelen (of zelf dus dagenlang bakstenen tot poeder te slaan) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

CyBeRSPiN schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 00:31:
Maak je kunstproject unieker en vraag 50 vrijwilligers die allen een steen met een hamer tot poeder slaan. Uurtje werk per steen hooguit denk ik?
Een uurtje per steen? Met een beetje hamer ros je die steen in een tiental seconden in no-time in gruis? Zo poreus zijn die dingen. Regel een setje mokers, bijtels, een schuurtje, veiligheidsbril, helm, en handschoenen en rossen maar >:).

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:19
Grove werk met een hamer, dan een flink zware grasroller misschien?
Hangt er ook een beetje vanaf hoe hard ze gebakken zijn.
Als het flink wat lawaai mag maken een metalen plaat over de brokstukken en die dan met een moker bewerken. Misschien met een zware auto eroverheen rijden?

Zomaar wat suggesties....
Geen idee of het ook werkt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 22:22
Wellicht even een stenenkipper huren, steen in kleine stukken knippen en vervolgens los gaan met een grote hamer?

zoiets als dit?
https://borent.nl/materia...nknipmachine_combiknipper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
I
Mocht iemand toevallig weten waar ik terecht kan, of wie mij evt. verder zou kunnen helpen, dan zou ik daar natuurlijk erg mee geholpen zijn!

Groet,
Berndina
Ik zit te denken aan een wals: als je stukken baksteen plat laat walsen bij een bedrijf met zo'n asvalt wals dan ben je zo klaar. Ik vraag wel alleen af of ze met zo'n wals wel over stukken steen willen/mogen walsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:12
De stenen gewoon met een moker in stukken slaan; en daarna samen met wat stalen jeu-de-boule-ballen in de trommel van de wasmachine en deze op centrifugeren zetten.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:07
Gebanned schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:26:
De stenen gewoon met een moker in stukken slaan; en daarna samen met wat stalen jeu-de-boule-ballen in de trommel van de wasmachine en deze op centrifugeren zetten.
Doe eens een baksteen in een wasmachine en laat ons weten hoe dat ging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Buiten dat je die wasmachine daar precies één keer voor kunt gebruiken...... Wat gebeurt er zodra het klein genoeg is voor TS? Ik gok dat het dan gewoon met het water weg spoelt.....

Ik denk dat er betere ideëen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 20:07
Met een moker in stukken slaan en daarna op een betonnen ondergrond door een stratenmaker met een trilplaat klein laten trillen. De ondergrond is het belangrijkste, als die niet hard genoeg is, krijg je beschadigingen. Beton moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Heb je toevallig puin en sloopbedrijven in de buurt gecontracteerd? Dat ze het nu verwerken tot granulaat is logisch daar is markt voor. Verwerken tot stof kunnen ze misschien ook alleen is niet echt heel veel vraag naar.

Als je zelf doet. Wat in mij op komt. Paar vrienden met hamer uitnodigen en op een harde ondergrond tot stof slaan.

Slijptol kan ook alleen dat kost een paar schijven en 50 stenen ben je wel ff bezig.

[ Voor 30% gewijzigd door RobbyTown op 09-10-2022 09:00 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:31

Managelorian

“This is the workflow.”

Dit zal onmiddellijk het einde van de wasmachine betekenen. Of bedoelde je het als grapje? In dat geval zou het beter zijn als je wat duidelijker bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Managelorian schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Dit zal onmiddellijk het einde van de wasmachine betekenen. Of bedoelde je het als grapje? In dat geval zou het beter zijn als je wat duidelijker bent.
Precies, en let er ook op dat je niet je kat er per ongeluk bij doet. Ze worden er schoon van maar ze gaan er ook kapot van.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
wasmachine nee, betonmolen ja! (even afdichten met plastic en tape)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
50 stenen.
Je klinkt als het iets symbolisch is en die stenen een rol hebben en tegelijkertijd een soort nieuw materiaal moeten worden.
Met 1 steen in het gruis heb je dezelfde symboliek (zoals er bij het gieten van de hagedissen voor het Kleine-Gartmanplantsoen in Amsterdam in 1 een echt leguanenbotje is meegegoten (wat wss verbrandt is tijdens het proces maar soit) in het dier dat in eerste opstelling het dichtste bij de publieke toilet stond.)
Als je 1 steen vergruist en mengt blijft de symboliek staan en an je zelfs met die andere nog iets doen, scheelt een hoop gedoe voor je korte termijn project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:32

Xer0X

Gotha know??

Als je het zelf wilt doen, dan denk ik dat je met een "diamant komschijf" op een slijptol er vrij snel korte metten mee maakt.
Steen vast zetten met een stevige lijmklem oid.
Stofzuiger erbij en het stof zit mooi in de stofzak.

Om de hele steen "op" te maken is misschien wat lastig.
Maar als je meer stenen hebt of genoegen neemt met wat minder stof dan ben je denk ik in 2 a 3 uurtjes al een heel eind,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:14

Theo

moederbord

Hoe fijn moet je gruis worden? De oplossing van @Xer0X geeft heel fijn poeder. Huur je een stevige (hout)kloofmachine die een paar ton kan persen dan kun je in een paar uurtjes ook je stenen vergruizen, alleen wordt het dan een mix van fijn stof/zand emt kleine brokjes.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

AW_Bos schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 00:39:
[...]

Een uurtje per steen? Met een beetje hamer ros je die steen in een tiental seconden in no-time in gruis? Zo poreus zijn die dingen. Regel een setje mokers, bijtels, een schuurtje, veiligheidsbril, helm, en handschoenen en rossen maar >:).
Vergeet het stofmasker niet. 50 stenen vergruizen geeft een boel stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
downtime schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

Vergeet het stofmasker niet. 50 stenen vergruizen geeft een boel stof.
En veiligheidsschoenen ;) Met een moker op je tenen slaan lijkt me niet een heel briljant plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

sOid schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

En veiligheidsschoenen ;) Met een moker op je tenen slaan lijkt me niet een heel briljant plan.
Een baksteen erop laten vallen ook niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Managelorian schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Vergeet niet je wasmachine ook grondig te verankeren aan de grond. In no time ligt deze als een breakdancende schildpad rond te tollen op de grond.

Eigenlijk vraag ik mij af .....
Hoe zou Mastermilo dit hebben aangepakt :p ?

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 09-10-2022 11:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:30:
[...]

Vergeet niet je wasmachine ook grondig te verankeren aan de grond. In no time ligt deze als een breakdancende schildpad rond te tollen op de grond.

:+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
Als je er geen tijd voor hebt, koop je het toch gewoon?

https://kalkmortel.nl/sho...occiopesto-baksteengruis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Hallo,

Ik ben met een (kunst)projectje bezig waarbij ik graag mijn eigen bakstenen (ook echt specifiek deze bakstenen) tot poeder wil laten vergruizen. Ik heb het internet al flink afgespeurd waar ik dit evt. zou kunnen laten doen of wat ik hier evt. voor zou kunnen huren, maar ik kom vooral bedrijven (puin/sloopbedrijven) tegen die het baksteen vermalen tot granulaat, wat dus voor mij te grof is. Wanneer ik daarnaast google op het huren van een kaakbreker kom ik echt enorme machines tegen, terwijl ik slechts een 40 tot 50 bakstenen wil vermalen.

Groet,
Berndina
waar woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Bouwbedrijf contacteren die een of meer pletwalsen hebben?

Bakstenen op een rijtje leggen en enkele keren een pletwals erover heen.

Kan geen fortuin kosten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 11-05 08:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Huur een trilplaat, stenen vooraf breken en dan lekker en en weer trillen. Wel doen op harde ondergrond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 82e3
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Al aan gravel gedacht? Gewoon kant en klaar te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:30:
[...]

meer de vraag.... welke tank gaat er overheen..

alvorens ze in de cement molen belanden

404 Signature not found

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:12
Marco1994 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:28:
[...]

Doe eens een baksteen in een wasmachine en laat ons weten hoe dat ging.
Uurtje terug gedaan. Ging prima totdat de machine ging centrifugeren, 1600 toeren was toch teveel...
Ik heb nog geprobeerd de wasmachine tegen te houden, maar de wasmachine was te sterk en is dwars door de binnenmuur de trap af gelopen. Mijn vrouw heeft hem onderaan de trap nog proberen te vangen maar dat is niet helemaal gelukt.

Eindstand: 5 vergruisde bakstenen, een vergruisde wasmachine en een vergruisde echtgenote. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:07
Gebanned schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Uurtje terug gedaan. Ging prima totdat de machine ging centrifugeren, 1600 toeren was toch teveel...
Ik heb nog geprobeerd de wasmachine tegen te houden, maar de wasmachine was te sterk en is dwars door de binnenmuur de trap af gelopen. Mijn vrouw heeft hem onderaan de trap nog proberen te vangen maar dat is niet helemaal gelukt.

Eindstand: 5 vergruisde bakstenen, een vergruisde wasmachine en een vergruisde echtgenote. :+
Klinkt als een gewenst resultaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
82e3 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:55:
Al aan gravel gedacht? Gewoon kant en klaar te koop
Dat is niet wat de TS vraagt of wel?

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
topic staat vol met de meest logische en makkelijke oplossingen, logisch dat er ruimte is voor wat grapjes tot TS terugkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:27

lordsnow

I know nothing

Hallo,

Ik ben met een (kunst)projectje bezig waarbij ik graag mijn eigen bakstenen (ook echt specifiek deze bakstenen) tot poeder wil laten vergruizen.
Kan het niet met een slijpsteen?

Zoiets https://www.praxis.nl/ger...-tcwd150/200-250w/5459841

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 82e3
  • Niet online
*snip*

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 10-10-2022 09:24 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:13
..maar ik kom vooral bedrijven (puin/sloopbedrijven) tegen die het baksteen vermalen tot granulaat, wat dus voor mij te grof is.
Als het echt fijn moet zijn zou je een kogelmolen kunnen gebruiken om het granulaat verder te verpulveren:
https://nl.minotauromaqui...-steps-with-pictures.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
@82e3
Hallo,

Ik ben met een (kunst)projectje bezig waarbij ik graag mijn eigen bakstenen >>> (ook echt specifiek deze bakstenen)<<< tot poeder wil laten vergruizen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 82e3
  • Niet online
*knip*

[ Voor 114% gewijzigd door Orion84 op 10-10-2022 12:35 . Reden: Commentaar op de moderatie hoort hier niet thuis en zeker niet op deze toon. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 82e3
  • Niet online
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door Orion84 op 10-10-2022 12:35 . Reden: Commentaar op de moderatie hoort hier niet thuis en zeker niet op deze toon. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 09:34
Misschien heel dom, maar kun je niet gewoon naar de dichtstbijzijnde tennisvereniging met gravel banen gaan en daar een emmer vullen met Gravel?

''Wat is een gravelbaan? Een gravelbaan is gemaakt van gemalen baksteen en is één van de traagste ondergronden in de tennissport.''

*edit* laat maar, zie dat dit al voorbij gekomen is! excuus

[ Voor 43% gewijzigd door BekSide op 10-10-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 22:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Silent7 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

wasmachine nee, betonmolen ja! (even afdichten met plastic en tape)
Dat was ook mijn eerste gedachten.
Betonmolen, bakstenen en iets van stalen kogellagers en staven bijdoen oid.

Al betwijfel ik of je het helemaal tot poeder krijgt, of beter gezegd hoe lang het daarvoor moet draaien.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:07
Misschien even een bouwplaats met een graafmachine met metalen rupsbanden opzoeken? Die kan er overheen rijden ?
De lepel kan de stenen waarschijnlijk ook zo platdrukken.
Asfalteerwerk, "stoomwals" die er even overheen kan denderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:56
Xer0X schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:17:
Als je het zelf wilt doen, dan denk ik dat je met een "diamant komschijf" op een slijptol er vrij snel korte metten mee maakt.
Steen vast zetten met een stevige lijmklem oid.
Stofzuiger erbij en het stof zit mooi in de stofzak.

Om de hele steen "op" te maken is misschien wat lastig.
Maar als je meer stenen hebt of genoegen neemt met wat minder stof dan ben je denk ik in 2 a 3 uurtjes al een heel eind,
Uit ervaring weet ik inmiddels dat er meer (heel veel meer, geschat 70%+) niet in de stofzuiger terecht komt maar in de ruimte waar je aan het werk bent..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berndina
Hartelijk dank voor alle antwoorden! Ik ben nu aan het researchen welke oplossing evt. zou werken, en laat nog wel weten wat uiteindelijk de beste aanpak is gebleken :)

Ik lach me kapot om de wasmachine antwoorden trouwens 😂.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 00:25

Racing_Reporter

Contentmaker

Welke oplossing lijkt je het beste? Houd ons op de hoogte!

*moest onwillekeurig aan de rage-kamer denken op GameForce van het weekend. Wat zeil er omheen, en dan 'gaat uw gang!'

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berndina
@Racing_Reporter Ik ben op dit moment aan het zoeken naar een kogelmolen, of een DIY versie daarvan, die lijkt me tot nu toe het handigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
O.a. grotere (milieu)laboratoria hebben genoeg kaakbrekers/kogelmolens staan. Geen idee waar je woont maar je zou daar eens naar kunnen zoeken. Zal trouwens niet heel goedkoop zijn en ik weet ook niet of ze erop zitten te wachten. :P

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-05 22:37
Berndina schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:23:
@Racing_Reporter Ik ben op dit moment aan het zoeken naar een kogelmolen, of een DIY versie daarvan, die lijkt me tot nu toe het handigst.
Zelf een maken met een oude betonmolen? Uiteindelijk moet je die dan goed oppoetsen en de stalen balletjes zelf gaan halen , maar tegen dat soort abuse moet die molen wel bestand zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Berndina
Bedankt voor al jullie reacties!

Mocht iemand dit zoveel later nog lezen:

Ik heb echt een hele hoop telefoontjes gepleegd naar sloopbedrijven en zaken die gebruikte kogelmolens verkochten e.d. Maar het mocht niet bepaald baten.

Uiteindelijk heb ik besloten om het toch maar met de hand te verpulveren, omdat ik inmiddels al zoveel tijd kwijt was dat ik dat al net zo goed had kunnen doen (het aantal bakstenen is ook niet bepaald groot), maar ook omdat ik niet genoeg tijd heb om een soort DIY versie van een kogelmolen te maken, en dit ook redelijk verspillend zou vinden omdat ik 'm slechts één keer gebruik.

Ik heb desondanks wel veel geleerd van deze zoektocht!

[ Voor 4% gewijzigd door Berndina op 19-10-2022 17:41 ]

Pagina: 1