Hi,
Sinds 1 september ben ik gestart met de opleiding Verpleegkunde die door mijn werkgever wordt betaald. Ik ben al werkzaam in de zorg, maar door het grote aantal tekorten van verpleegkundigen mochten er drie werknemers starten met de studie in opdracht van de werkgever. Samen met de coördinator heb ik mij ingeschreven op de school die door de werkgever zelf is uitgezocht.
Nu, ruim vier weken onderweg, verbreekt mijn werkgever voor alle drie de studenten de studieovereenkomst omdat de kosten voor de studie toch wel erg hoog blijken te zijn. Het voorstel vanuit mijn werkgever is om in februari met dezelfde verkorte opleiding te starten, maar op een andere school.
Buiten alle existentiële vragen, boosheid en andere gevoelens om heb ik vooral een hoop vragen van hoe nu verder. Voor de studie heb ik tijd vrij gemaakt, een laptop aangeschaft en nog wat dingen om mijn studie goed vorm te geven. Helaas na het teruglezen van de overeenkomst lijkt het vooral dat mijn werkgever zich goed heeft ingedekt maar dat er voor mij niet veel is beschreven.. Ik ben van dit scenario ook totaal niet uit gegaan.
Ik weet het allemaal niet zo goed. Mijn vraag voor jullie is dan ook, mag dit allemaal zomaar en wat zijn mijn rechten hierin? Stel ik zou met het voorstel akkoord gaan om in feb opnieuw te starten, zou een salaris onderhandeling dan een mooi middel zijn om het goed te maken vanuit hun kant?
Hieronder de studieovereenkomst zoals die is getekend door beide partijen.
Sinds 1 september ben ik gestart met de opleiding Verpleegkunde die door mijn werkgever wordt betaald. Ik ben al werkzaam in de zorg, maar door het grote aantal tekorten van verpleegkundigen mochten er drie werknemers starten met de studie in opdracht van de werkgever. Samen met de coördinator heb ik mij ingeschreven op de school die door de werkgever zelf is uitgezocht.
Nu, ruim vier weken onderweg, verbreekt mijn werkgever voor alle drie de studenten de studieovereenkomst omdat de kosten voor de studie toch wel erg hoog blijken te zijn. Het voorstel vanuit mijn werkgever is om in februari met dezelfde verkorte opleiding te starten, maar op een andere school.
Buiten alle existentiële vragen, boosheid en andere gevoelens om heb ik vooral een hoop vragen van hoe nu verder. Voor de studie heb ik tijd vrij gemaakt, een laptop aangeschaft en nog wat dingen om mijn studie goed vorm te geven. Helaas na het teruglezen van de overeenkomst lijkt het vooral dat mijn werkgever zich goed heeft ingedekt maar dat er voor mij niet veel is beschreven.. Ik ben van dit scenario ook totaal niet uit gegaan.
Ik weet het allemaal niet zo goed. Mijn vraag voor jullie is dan ook, mag dit allemaal zomaar en wat zijn mijn rechten hierin? Stel ik zou met het voorstel akkoord gaan om in feb opnieuw te starten, zou een salaris onderhandeling dan een mooi middel zijn om het goed te maken vanuit hun kant?
Hieronder de studieovereenkomst zoals die is getekend door beide partijen.
STUDIE-OVEREENKOMST
Ondergetekenden,
Mevrouw ,-------- manager Bedrijfsvoering van de afdeling -------
van -----
en
De heer ------, geboren -------
hebben afgesproken dat de medewerker de opleiding HBO-V gaat volgen bij Hogeschool
Avans te Breda.
De opleiding begint op 01-09-2022 en wordt naar verwachting uiterlijk voltooid in juli 2025.
Deze periode mag met maximaal 6 maanden worden verlengd.
Het opleidingsgeld (college- en boekengeld) wordt volledig door -------B.V. betaald.
---- vergoedt 50% van de tijd (dit is 4 uur per week) en 50% van de reiskosten, op basis
van kilometervergoeding.
De tijd die besteed wordt aan zelfstudie/ huiswerk vindt plaats in eigen tijd.
Betaald studieverlof geldt niet gedurende de (school)vakanties. Medewerker wordt geacht
om in de schoolvakanties gedurende de overeengekomen arbeidsduur werkzaam te zijn.
De medewerker rapporteert regelmatig over de voortgang van de studie aan de
leidinggevende of coördinator van de afdeling.
De medewerker betaalt de toegekende studiekosten aan ------B.V. terug indien hij
voortijdig de studie afbreekt of de studie niet met het beoogde eindresultaat afrondt, of
binnen twee jaar na het voltooien van de studie ontslag neemt of ontslagen wordt: dit houdt
in binnen 1 jaar 100%, binnen 2 jaar 50%.
Deze studieovereenkomst zal worden opgenomen in het personeelsdossier van medewerker.
Na afloop van de studie levert de medewerker een kopie van het diploma of certificaat in bij
de leidinggevende of coördinator. Het diploma of certificaat zal worden opgenomen in het
personeelsdossier.