Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 18:06
Een kennis van me heeft een probleem met haar elektra en ik kom er zelf ook niet uit. Het betreft het volgende:
er zijn twee stoppenkasten, eentje met twee groepen en eentje met drie, zie onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2dB6omolml9KqNZtIXP0Catrh8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/albg8Arn1oHsFb4AkfO5JwYJ.jpg?f=fotoalbum_small

In de linker kast met twee groepen meet ik over de stop en op de uitgaande kabels vreemde voltages, namelijk 38V als de groep AAN staat en 153V als hij UIT staat. Alleen al het feit dat er überhaupt nog spanning op staat als hij uit is geeft al aan dat er iets flink verkeerd is, laat staan zo'n hoog en raar voltage. Ik heb de kast opengemaakt en ik zag niets vreemds, geen losse kabels of corrosie e.d. Het vreemde is dat allebei de kasten vanaf dezelfde rails gevoed worden en daarop meet ik wel gewoon 230V, en over de stoppen van de andere stoppenkast ook.

Zoals te zien is het heel oud spul waar al jaren of zelfs decennia niets aan gedaan is behalve dan dat Stedin recent een nieuwe meter geplaatst heeft. Omdat deze twee groepen niet vaak gebruikt worden is het niet zeker of het probleem meteen na het werk van Stedin is begonnen, maar als daar iets verkeerd zou zijn gegaan dan zou ik verwacht hebben dat alle groepen dit probleem zouden vertonen. Ik heb ook nog gemeten of er een potentiaalverschil was tussen de aardleiding en gasbuis (en uiteraard gecontroleerd of de gasbuis niet zélf als aarde gebruikt werd) en daar was niets te meten. Een lekstroom kan denk ik dus ook uitgesloten worden.

Alles wijst erop dat er in die kast met twee groepen iets mis is, maar wat? Kapotte schakelaar misschien? Ik ben geen elektricien dus ik wil niet verder aan die stoppenkast gaan rommelen. Heeft iemand nog suggesties voordat we een (dure) professional laten komen?

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:11
Is de smeltzekering kapot?

Ik weet niet welke meter je hebt, maar het is mogelijk om spanning te meten op afgeschakelde kabels als ze in de buurt van andere kabels lopen. De draden van je meter pakken waarschijnlijk ook al aardig wat op als je ze in de lucht houdt.

Meet ook eens van fase en nul naar aarde bij je verdachte groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43
Wat bedoel je met "over de stop en op de uitgaande kabels"? Tussen welke 2 punten meet je precies?

Als je de kast al open hebt en met een meter in je handen staat is het niet zo ingewikkeld om te meten waar het fout gaat. Dat is een kwestie van meten onder de zekeringhouders, meten boven de zekeringhouders / onder de groepsschakelaar en meten boven de groepsschakelaar.

Weet je zeker dat alle 4 de zekeringen in orde zijn? Bij de zekering linksonder ziet de verklikker er raar / anders uit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
De zekeringen zijn in orde, die zijn allemaal vervangen en voor de zekerheid heb ik ook gemeten of de zekeringen nog goed geleiden.

Inductie vanaf andere kabels kunnen we denk ik wel uitsluiten want dan had ten eerste het probleem altijd al aanwezig moeten zijn, en ten tweede zou je dan geen hoger voltage meten met de groep uit.

Ik heb gemeten in de zekeringhouders zelf, dus over het contactpunt in het midden en de rand, en over de fase- en nuldraad die vanaf de groepsschakelaar verder lopen het huis in. Vanaf fase en nul naar aarde heb ik niet gemeten maar dat kan ik morgen doen. Het gaat mis ergens bij de zekeringhouders, zoveel is wel duidelijk, want onder/voor de zekeringhouders meet ik wél 230V. Ik vraag me alleen af wat er mis kan zijn binnenin zoiets simpels als een zekeringhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zet alle andere groepen eens uit en laat de betreffende groep aan, meet dan nog eens, wat levert dat op als resultaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Kurgan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:36:
Ik heb gemeten in de zekeringhouders zelf, dus over het contactpunt in het midden en de rand
Dus je hebt de zekering eruit gedraaid en 2 pennen in dezelfde houder gestoken? Ik vraag me af wat je daar mee wilt bereiken. Je meet dan spanning in serie met eventueel aangesloten toestellen.

Meet liever met beide zekeringen geplaatst aan de rand / op het afgaande contact van 2 boven elkaar geplaatste zekeringhouders, daar zou je ook 230V tussen moeten meten. Aan de onderkant van de groepsschakelaar tussen fase en nul dan ook. Als dat nog goed gaat, maar aan de bovenkant niet meer, dan is je schakelaar kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:11
@Xander Wellicht was de bedoeling om de stroom te meten? Maar dit is een nogal onveilige manier om dat te bereiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:53

Emiel1984

Made in NL

Welk probleem heeft je kennis met de electra?
Je TS gaat direct uitleg geven over metingen in de meterkast.
Echter het is mij niet duidelijk waarom je daar bent begonnen.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Al je over de zekering meet dan krijg je dus de spanning over de zekering te zien. Dat is niet de netspanning, omdat er verbruikers (met impedantie/weerstand) in serie staan. Meet de spanning tussen de fase van de groep en de 0 van de groepen kast.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Er duidelijk ben je inderdaad niet. Omdat er een probleem is, neem ik maar aan dat er geen stroom is. Als de zekering in orde is, dan is er een los contact. Gaat vaak gepaard met verkleuring van de aansluit draden door hitte. Meten van de uitgaande spanning kan vreemde waardes geven als er inderdaad was los zit. Je kunt een last plaatsen op de betreffende groep (gloeilamp of kachel) dan zal de spanning wel nul zijn.

Theo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:29
Laat er alsjeblieft door iemand naar kijken met kennis, voordat er ongelukken gebeuren.
Plus dat die mensen ook weten waar ze naar kijken, juiste diagnose stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 17:46
Kees85 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 00:19:
Laat er alsjeblieft door iemand naar kijken met kennis, voordat er ongelukken gebeuren.
Plus dat die mensen ook weten waar ze naar kijken, juiste diagnose stellen.
:Z

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Welk probleem heeft je kennis precies, behalve jou als behulpzame, maar kennisarme assistent? Werkt aangesloten apparatuur (die kennelijk niet vaak wordt gebruikt - wat dan precies) niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 15:52
Kurgan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:17:
Een kennis van me heeft een probleem met haar elektra en ik kom er zelf ook niet uit. Het betreft het volgende:
er zijn twee stoppenkasten, eentje met twee groepen en eentje met drie, zie onderstaande foto:

[Afbeelding]

In de linker kast met twee groepen meet ik over de stop en op de uitgaande kabels vreemde voltages, namelijk 38V als de groep AAN staat en 153V als hij UIT staat. Alleen al het feit dat er überhaupt nog spanning op staat als hij uit is geeft al aan dat er iets flink verkeerd is, laat staan zo'n hoog en raar voltage. Ik heb de kast opengemaakt en ik zag niets vreemds, geen losse kabels of corrosie e.d. Het vreemde is dat allebei de kasten vanaf dezelfde rails gevoed worden en daarop meet ik wel gewoon 230V, en over de stoppen van de andere stoppenkast ook.
Die spanningen klinken als slechte contacten, schakelaars én zekeringen kunnen hieraan bijdragen.

Als je zeker wil weten dat alle schakelaars/zekeringen goed zijn: haal de spanning van de installatie af en meet de weerstanden over schakelaars, zekeringen. Ik tref wel eens zekeringen die slecht zijn aangedraaid - hierdoor is het contact tussen passchroef en zekering slecht en verbrandt dit plaatje. Vaste regel is dat de weerstand over een contact lager dan 1 ohm dient te zijn, elke weerstand die hoger is vertelt dat een contact verbrandt is. Oh, en koppel ook de installatiedraad los als je weerstanden gaat meten in een groepenkast. Installaties willen zich nog wel eens vreemd gedragen.
Geluid van de schakelaars en het gevoel is ook tekenend. Voel- en hoor je een duidelijke klik? Of is het soepel? Hele soepele schakelaars zijn niet lekker namelijk. Ze maken en verbreken het contact niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Bedankt voor alle reacties tot dusver, ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven.
Xander schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:54:
Dus je hebt de zekering eruit gedraaid en 2 pennen in dezelfde houder gestoken? Ik vraag me af wat je daar mee wilt bereiken. Je meet dan spanning in serie met eventueel aangesloten toestellen.

Meet liever met beide zekeringen geplaatst aan de rand / op het afgaande contact van 2 boven elkaar geplaatste zekeringhouders, daar zou je ook 230V tussen moeten meten. Aan de onderkant van de groepsschakelaar tussen fase en nul dan ook. Als dat nog goed gaat, maar aan de bovenkant niet meer, dan is je schakelaar kapot.
Dat heb ik gedaan nadat ik alle aangesloten toestellen had losgekoppeld. Regel 1 van de diagnostiek: reduceer het aantal variabelen zover mogelijk. Ik ga zo snel mogelijk meten zoals je zegt maar dat wordt waarschijnlijk pas morgenavond.
coinman63 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 05:11:
Welk probleem heeft je kennis precies, behalve jou als behulpzame, maar kennisarme assistent? Werkt aangesloten apparatuur (die kennelijk niet vaak wordt gebruikt - wat dan precies) niet meer?
Emiel1984 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:14:
Welk probleem heeft je kennis met de electra?
Je TS gaat direct uitleg geven over metingen in de meterkast.
Echter het is mij niet duidelijk waarom je daar bent begonnen.
Met een spanning die zoveel lager is dan nominaal hebben dingen idd de neiging hebben niet meer te werken. Ik ben ook niet in de stoppenkast begonnen maar aangezien ik de rest van de stroomkring al uit heb kunnen sluiten als bron van het probleem was dat verder niet relevant om in de TS te vermelden.
Justin013 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 06:26:
[...]
Die spanningen klinken als slechte contacten, schakelaars én zekeringen kunnen hieraan bijdragen.

Als je zeker wil weten dat alle schakelaars/zekeringen goed zijn: haal de spanning van de installatie af en meet de weerstanden over schakelaars, zekeringen. Ik tref wel eens zekeringen die slecht zijn aangedraaid - hierdoor is het contact tussen passchroef en zekering slecht en verbrandt dit plaatje. Vaste regel is dat de weerstand over een contact lager dan 1 ohm dient te zijn, elke weerstand die hoger is vertelt dat een contact verbrandt is. Oh, en koppel ook de installatiedraad los als je weerstanden gaat meten in een groepenkast. Installaties willen zich nog wel eens vreemd gedragen.
Geluid van de schakelaars en het gevoel is ook tekenend. Voel- en hoor je een duidelijke klik? Of is het soepel? Hele soepele schakelaars zijn niet lekker namelijk. Ze maken en verbreken het contact niet goed.
De spanning van de gehele installatie afhalen is helaas geen optie want er zit geen hoofdschakelaar op. Ik ben wel het een en ander gewend qua elektra maar ik weet dat ik niet alle gereedschappen en de opleiding heb om aan onder spanning staande installaties te werken. Mensen die met dat soort dingen overmoedig worden eindigen vroeger of later met een Darwin award.
Ik kon geen sporen van corrosie of verbranding zien, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze niet op een ónzichtbare plaats kunnen zitten. De schakelaars geven een duidelijke klik, ze voelen niet soepel aan en ook niet schraperig alsof er iets tussen zou kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:22
@Kurgan je hebt wel degelijk een hoofdschakelaar.
Je hebt namelijk de luxe dat de netbeheerder een automaat geplaatst heeft in plaats van verzegelde zekeringen.

Je kunt de installatie dus voor de meter volledig spanningsloos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
S-te-fan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:38:
@Kurgan je hebt wel degelijk een hoofdschakelaar.
Je hebt namelijk de luxe dat de netbeheerder een automaat geplaatst heeft in plaats van verzegelde zekeringen.

Je kunt de installatie dus voor de meter volledig spanningsloos maken.
Precies! en gezien er ook al geen aardlekschakelaars aanwezig lijken te zijn.... zou ik het geheel vervangen

sterker nog in de foto van de TS zit gewoon een automaat als hoofdzekering... die kan je zonder moeite uitschakelen

[ Voor 11% gewijzigd door SMSfreakie op 09-10-2022 12:45 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39
Kurgan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:33:

De spanning van de gehele installatie afhalen is helaas geen optie want er zit geen hoofdschakelaar op. Ik ben wel het een en ander gewend qua elektra maar ik weet dat ik niet alle gereedschappen en de opleiding heb om aan onder spanning staande installaties te werken. Mensen die met dat soort dingen overmoedig worden eindigen vroeger of later met een Darwin award.
Luister naar je eigen advies en schakel een expert in. Vervang de hele boel met automaten en laat aarding naar stopcontacten aanleggen. Hoogstwaarschijnlijke zijn de stopcontacten ongeaard.

[ Voor 4% gewijzigd door Monkeydancer op 09-10-2022 12:48 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:48
Kurgan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:36:
Ik heb gemeten in de zekeringhouders zelf, dus over het contactpunt in het midden en de rand, en over de fase- en nuldraad die vanaf de groepsschakelaar verder lopen het huis in. Vanaf fase en nul naar aarde heb ik niet gemeten maar dat kan ik morgen doen. Het gaat mis ergens bij de zekeringhouders, zoveel is wel duidelijk, want onder/voor de zekeringhouders meet ik wél 230V. Ik vraag me alleen af wat er mis kan zijn binnenin zoiets simpels als een zekeringhouder.
Je hebt dus de stop eruit gedraaid en dan meet je met je multimeter welke spanning er over de contactpunten van de stop staat?
Zo'n meting is niet heel zinvol en het resultaat dat je krijgt hangt vooral af van of (en welke) belasting er op die groep is aangesloten. Zet eens een gloeilamp aan en doe dan de meting (met de stop eruit gedraaid) opnieuw, grote kans dat je dan wel 230V krijgt.
Kurgan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:33:
Dat heb ik gedaan nadat ik alle aangesloten toestellen had losgekoppeld. Regel 1 van de diagnostiek: reduceer het aantal variabelen zover mogelijk. Ik ga zo snel mogelijk meten zoals je zegt maar dat wordt waarschijnlijk pas morgenavond.
Als je alles afkoppelt en dan (op die manier, met de stop eruit gedraaid) gaat meten krijg je onzin die afhangt van de interne impedantie van je meter.

Het kan nooit zo zijn dat er onder belasting 38V of 153V over de zekering(-houder) valt, want dan zou die allang in brand hebben gestaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Tom-Z op 09-10-2022 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Meet je trouwens met een multimeter of met een duspol?

Met een gewone multimeter kun je ook hele rare waardes te zien krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 23:12
Als ik naar de foto kijk wekt deze meterkast al veel argwaan op. Er zitten 10 stoppen in. heeft maar 5 schakelaars en wat ik zo kan zien 6 uitgaande leidingen. Ik ben erg benieuwd hoe deze kast intern bedraad is.

Maar mocht deze kast intern toch goed bedraad zijn en 5 zekeringen er voor spek en bonen in zitten met 2 leidingen op 1 groep, kan het ook zo zijn dat er 2 groepen op wat voor manier dan ook aan elkaar hangen.
Dan meet je ook vreemde spanningen.

Ik heb vrij recent nog aan de hand gehad bij het vervangen van een verdeler dat de aardlek er elke keer uitsprong bij het schakelen van 2 groepen, bleek later na veel zoekwerk dat er een plafond lamp gevoed werd door een fase van de ene groep en met de nul van de andere groep. Dit was veroorzaakt door de gene die de keuken verbouwd heeft en ook wat leidingwerk heeft aangepast zonder de juiste kennis in huis te hebben.

Mijn advies, laat er een professional naar kijken en liefst gelijk de kast laten vervangen.
Mocht je toch zelf aan de gang gaan, zet dan die schakelaar onder de meter uit en meet of je spanningsloos aan het werk kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:53

Emiel1984

Made in NL

Je TS gaat veel te snel in op je eigen conclusies en dat haalt mogenlijk een hoop relevante informatie weg. Wellicht is het goed om een beetje meer te vertellen.

Daarnaast zijn er wat vragen die ik zo kan bedenken waarbij het antwoord je wellicht ook de juiste richting op kan helpen:

1. Welk apparaat doet het niet meer heb je de stekker daarvan eruit getrokken voor je begon te meten?

2. Wat is de onbelaste spanning die je meet op het stopcontact (van het mogenlijk defecte apparaat.) Is dit niet 230V wisselspanning?

3. Welke meter gebruik je een met welke instellingen.

4. Heb je ook een meting gedaan met dezelfde meter bij jezelf thuis om uit te sluiten dat de meter nog werkt?

5. Doet het apparaat het wel nog op een andere groep waar alles nog wel werkt?

[ Voor 21% gewijzigd door Emiel1984 op 09-10-2022 13:49 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Eddie001 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:41:
Als ik naar de foto kijk wekt deze meterkast al veel argwaan op. Er zitten 10 stoppen in. heeft maar 5 schakelaars en wat ik zo kan zien 6 uitgaande leidingen. Ik ben erg benieuwd hoe deze kast intern bedraad is.

Maar mocht deze kast intern toch goed bedraad zijn en 5 zekeringen er voor spek en bonen in zitten met 2 leidingen op 1 groep, kan het ook zo zijn dat er 2 groepen op wat voor manier dan ook aan elkaar hangen.
Dan meet je ook vreemde spanningen.

Ik heb vrij recent nog aan de hand gehad bij het vervangen van een verdeler dat de aardlek er elke keer uitsprong bij het schakelen van 2 groepen, bleek later na veel zoekwerk dat er een plafond lamp gevoed werd door een fase van de ene groep en met de nul van de andere groep. Dit was veroorzaakt door de gene die de keuken verbouwd heeft en ook wat leidingwerk heeft aangepast zonder de juiste kennis in huis te hebben.

Mijn advies, laat er een professional naar kijken en liefst gelijk de kast laten vervangen.
Mocht je toch zelf aan de gang gaan, zet dan die schakelaar onder de meter uit en meet of je spanningsloos aan het werk kan.
ik denk dat ze bij deze kast zowel de FASE als de NUL afzekeren.. en meer buizen dan zekeringen kan mits correct aangesloten prima.. vind het mooier lijken dan dat er weer zo`n lasdoosje tussen gefrommeld is om meteen te splitsen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 01:51
Wat denk je precies door te meten door de twee meetpennen in 1 zekeringhouder te stoppen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xander
Eddie001 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:41:
"Vroeger" hadden we in veel delen van Nederland nog een 127/220V netwerk, in plaats van het huidige 230/400V netwerk. Om toch 220V uit het stopcontact te krijgen werd de woning dan aangesloten tussen 2 fasen, in plaats van tussen een fase en nul.

Dat betekent wel dat je 2 geleiders hebt met allebei een gevaarlijke spanning ten opzichte van aarde, dus ook 2 geleiders waar bij kortsluiting naar aarde een gevaarlijk hoge stroom kan lopen, dus 2 geleiders die beveiligd moeten worden met dus 2 smeltpatronen per eindgroep.

Het netwerk zal ondertussen zijn aangepast, dus de woning zal ondertussen op een fase en nul zijn aangesloten. Als je de oude stoppenkast laat hangen dan heb je nu dus bij iedere eindgroep ook een zekering in de nulgeleider zitten. Het kan ook zijn dat de kast een keer is aangepast en dat de helft van de zekeringen geen functie meer heeft.

Nog wat random voorbeelden geleend van dit forum:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNIlEJyaxRtxucqRLNws_VZijF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obIKpmIC9WoB2LJqvzlekw0i.jpg?f=fotoalbum_large
(Speeddragon in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1")

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQVFJvJye5G7VsIbByb-9NpqXlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdTFFFVjExl4dRn7yue5NVIV.jpg?f=fotoalbum_large
(jordje in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1")

6 leidingen op 5 groepen is ook niet per sé iets vreemds. Misschien inderdaad 2 leidingen op 1 groep, dat kan prima mits goed aangesloten. Of het is een vereffeningsdraad naar de badkamer ofzo, aangesloten op de aardrail in de kast. Maar eigenlijk ben ik er niet eens van overtuigd dat er 6 leidingen de stoppenkast in gaan, volgens mij loopt de linker er langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-05 20:53

dijkmane

biertje ?

de TS moet dan inderdaad gaan meten met BEIDE stoppen ( smeltveiligheidspatronen.. ) er uit gedraaid.
maar ja, dan meet je 230V en schiet je dus niets op met wat er in de kring achter die groep aan de hand zou zijn.

Wat is het eigenlijke probleem waarom je bent gaan meten over een ( lege ) zekering heen ?

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Emiel1984 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:46:
1. Welk apparaat doet het niet meer heb je de stekker daarvan eruit getrokken voor je begon te meten?
2. Wat is de onbelaste spanning die je meet op het stopcontact (van het mogenlijk defecte apparaat.) Is dit niet 230V wisselspanning?
3. Welke meter gebruik je een met welke instellingen.
4. Heb je ook een meting gedaan met dezelfde meter bij jezelf thuis om uit te sluiten dat de meter nog werkt?
5. Doet het apparaat het wel nog op een andere groep waar alles nog wel werkt?
1. O.a. een wasdroger en centrifuge en zoals gezegd had ik alles wat aangesloten was, eraf gehaald.
2. Op het stopcontact meet ik alleen de 38V.
3. Een Skandia 1040533, ingesteld op 600VAC. De eerstvolgende stand is 200VAC wat dus te weinig zou kunnen zijn.
4. Ja, de meter werkt prima.
5. Ja, alle apparaten werken op een andere groep prima - en op die stopcontacten staat ook gewoon 230VAC.

@Xander De meest linkse buis is idd niet aangesloten op de stoppenkast, daar loopt een antennekabel door. En zoals je zegt zit er een zekering op de fase en wat nu de nul is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

ondanks dat een zekering nog goed lijkt en het eindkapje er nog zit, kan deze intern toch stuk zijn.
laat je niet leiden door die 38V, die groep is gewoon dood

verwissel beide zekeringen eens met een andere, known good, groep ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zekeringen er uit, deksel van de kast (soms moet je de schakelaars er ook afhalen, dan deze ook terug plaatsen) schakelaar van de betreffende groep uit, zekeringen er in..

en meten maar op de INGAANDE contacten van de schakelaar..

230V? mooi.. schakelaar "AAN" en op de uitgaande kant meten... 230V? dan zal het elders zitten..

bonus test.. sluit iets aan wat "dom" genoeg is om te werken bij fluctuerende spanningen, simpele kachel oid..

en meet dan nog eens bij de schakelaar als er duidelijk "vermogen" getrokken word.

[ Voor 26% gewijzigd door SMSfreakie op 09-10-2022 14:34 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik zou inderdaad ook deze sterk verouderde groepenkast (laten) vervangen.
https://www.sandervunderi...ast-1-fase-220x220mm.html
(161 euro voor zes groepen met twee aardlekschakelaars)
Eventueel nog een hoofdschakelaar erin, maar feitelijk overbodig omdat er al een zekeringautomaat als hoofdzekering is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

ja, maar dat lost het probleem nu niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
coinman63 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:58:
Ik zou inderdaad ook deze sterk verouderde groepenkast (laten) vervangen.
https://www.sandervunderi...ast-1-fase-220x220mm.html
(161 euro voor zes groepen met twee aardlekschakelaars)
Eventueel nog een hoofdschakelaar erin, maar feitelijk overbodig omdat er al een zekeringautomaat als hoofdzekering is geplaatst.
zekeringautomaat is geen hoofdschakelaar...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:32

OmeJoyo

This is me

Met wat voor meter meet je? En meet deze elders wel goed? Ik heb helaas wle vaker gezien dat goedkope meters soms waanzin meten door bedroefde kwaliteit.

Ooit verkocht de hema ook meters, die heb ik ook 130 volt zien meten op een circuit dat uit stond maar wel door de aanleg wat inductieve spanning had.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:52

Part

Helemaal niets.....

Een gewone multimeter heeft in veel gevallen een veel te hoge impedantie om aan 230V AC te meten.
Door parasitaire koppeling tussen draden of kabels meet je soms hoge spanningen die er bij een lage impedantie niet meer zijn.

Altijd leuk voer voor paniek.

Om dat te voorkomen kun je een multimeter met lage impedantie gebruiken.

https://www.startpagina.n...-stroomdraden-schakelaar/

YouTube: How to Turn Off Ghost Voltages with Dual Impedance (LoZ) Meters

[ Voor 17% gewijzigd door Part op 09-10-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:01
stopkontaktdoos eraf halen en kijken of daar niks verbrand is eventueel of slecht kontakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Alsnog gaat deze naar DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Iedereen bedankt voor de reacties maar mijn kennis heeft besloten dat ze het liever zo laat en gewoon de apparaten op een andere groep aansluit. Misschien dat ze over een tijdje van gedachten verandert en dan zal ik dit topic updaten maar voor nu moet ik het hierbij laten. Iedereen nogmaals bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Kurgan schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:52:
Iedereen bedankt voor de reacties maar mijn kennis heeft besloten dat ze het liever zo laat en gewoon de apparaten op een andere groep aansluit. Misschien dat ze over een tijdje van gedachten verandert en dan zal ik dit topic updaten maar voor nu moet ik het hierbij laten. Iedereen nogmaals bedankt voor de hulp.
Het is een beetje een dooddoener, maar dan hoop ik dat je kennis werkende rookmelders heeft. Als er echt iets niet in orde is met het elektra dan is dat niet iets dat je maar op z'n beloop wilt laten. En dat het al xx dagen goed gaat en dus wel niet zo'n vaart zal lopen is geen argument. Er ontstaat in Nederland gemiddeld dagelijks in drie woningen brand door fouten in de elektrische installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Devil schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:18:
[...]
Het is een beetje een dooddoener, maar dan hoop ik dat je kennis werkende rookmelders heeft.
Ja die heeft ze zeker. Ik was er in eerste instantie naartoe gegaan om rook- en hittemelders op te hangen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Kurgan schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Ja die heeft ze zeker. Ik was er in eerste instantie naartoe gegaan om rook- en hittemelders op te hangen... 8)7
Dan heeft ze iig (als ze allemaal gekoppeld zijn) 67% kans op overleven op het moment dat het gammele elektra voor brand zorgt. En de 47% kans met alleen losse rookmelders is nog altijd hoger dan de vrijwel 0% overlevingskans zonder.

edit: voor het geval dat het nog niet duidelijk was. Het is ontzettend stom om een als je defecten in je elektrische installatie vermoed waarvan je de oorzaak niet kent het door een vriend op Tweakers laten vragen en het daarna maar gewoon zo te laten. Ik denk dat je dan in geval van brand in een appartement of rijtjeshuis ook een bepaalde mate van aansprakelijkheid hebt. Nog los van de morele kwestie.

[ Voor 30% gewijzigd door Devil op 15-10-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:56
Gaat het om beide groepen in het linker kastje of 1 groep (2 stoppen) in dit linker kastje?
Klinkt een beetje alsof het linker kastje niet meer goed is aangesloten. Heb je een foto met de kap eraf voor ons?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1