welke investering voor energiebesparing doe ik als eerste ??

Pagina: 1
Acties:

• wnieuwhof
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-10-2022
Wie kan mij een onderbouwd advies geven over welke actie mbt energiebesparing ik als eerste zou moeten ondernemen :
Situatie : vrijstaande woning 1995 met veel glas (deels dubbel deels HR++)
12 jaar oude combi ketel , beneden half vloerverwarming, half radiatoren
Muur en vloerisolatie : redelijjk.
Verbruik : 3350m3 gas en 8100 Kwh , 21 zonnepanelen met 8200 Kwh opbrengst p/j.

Electriciteit is redelijk gedekt door de zonnepanelen zolang de saldering er nog opzit .
Probleem is/wordt het gas .... , variabel contract , dus dat gaat per 1-10 aardig oplopen.
Zit zelf te denken aan extra 10 zonnepanelen op een plat dak dat ik nog heb, in combi met boiler
om de vloerverwarming / radiatoren met voorverwarmd water te voeden.... ?
Warmtepomp ?? niet te verkrijgen momenteel , woning is niet geschikt voor volledig zonder gas , dus hybridepomp zou een oplossing kunnen zijn ; ook niet te verkrijgen.
Airco's .... verwarmen en koelen.
Graag tips
Gr Wim.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wim, wie heeft je wijsgemaakt dat de woning niet geschikt is voor volledig gasloos?
Komt dat doordat je 3350m3 gas verbruikt?

Je isolatie is van 1995 dus redelijk oke maar bijvoorbeeld dakisolatie kan beter, vloerisolatie kan beter daar waar vloerverwarming is maar het meeste win je waarschijnlijk in je oude glas vervangen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-01 22:35
Er zijn allerlei aanpassingen aan de ketel mogelijk om wat te besparen, temeer omdat ik lees dat er ook vloerverwarming in huis is. Maar om gas te besparen zul je ook iets aan isolatie moeten doen.

Je wilt investeren maar ik zou eerst geld steken in extra isolatie en daarna een airco om lokaal te koelen en verwarmen. Heb je ook enig idee waarom jullie 8100 kWh verbruiken? Is daar winst te behalen, bijvoorbeeld een label A vloerverwarmingspomp?

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Is bespraren op verbruik niet een optie ?
Getallen zijn ruim boven gemiddeld 4p gezin.

Zit hier met 2kap uit 1995 met iets minder glas op oost en west en matige isolatie op 2200 kWh en 900m3.
4 personen, geen vloerverwarming en thermostaat toch op 20graden.

Panelen wekken al 12jaar lang probleemloos +2400 kWh op dus al heel lang voor stroom 0 op de rekening.

Vroeger keek ik nooit naar de meterstand maar sinds 14 jaar wordt per minuut gelogd wat het verbruik is.
Dit levert zo'n bak aan info op over actueel verbruik dat het ook nog eens leuk wordt om sluipverbruik aan te pakken.

Vraag me af en toe wel eens af hoe mensen op zulke verbruikscijfers komen.
Staat de thermostaat op standje tropisch ?
Staat half huis vol met servers ?
Draait de wasmachine 24/7

Auto opladen mocht je die hebben zal idd flink aantikken mocht dit het geval zijn.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is een flink verbruik
Even op een bierviltje: 3300 - 300 (warmwater) => 3000
3000*8 => 24000 / 80 => 300m2 Dat is de oppervlakte die bij dat bouwjaar zeer comfortable zou moeten kunnen verwarmen. Als je huis veel kleiner is gaat er iets goed mis.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 08-10-2022 21:46 ]