2 fase keramiek oven op 3 fase installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:37
Intro
TLDR: hoe kan ik een 2 fase keramiek oven (400 volt) op mijn 3 fase meter aansluiten.

Weest gerust, ik ga het niet zelf doen. Ik heb er geen kaas van gegeten. Na telefonisch overleg met de electriciën kreeg ik een wat warrig verhaal terug. Al kan ik dit ook komen door mijn eigen onkunde.

De installatie
De oven gaat in de garage komen. Gelukkig ben ik 7 jaar geleden slim geweest en ligt daarheen een loze leiding van 40mm. Daar zal dus zonder problemen de bekabeling door heen kunnen. Ik heb een aantal jaar geleden mijn hele meterkast laten bijwerken naar 3x25 amp. Ik moet nog duidelijkheid krijgen over welke groepen er in gebruik zijn. Volgens mij heb ik nog 2 groepen vrij. Ik maak alleen liever zelf niet de meterkast open om dat te checken. Meer info hierover volgt nog.

De oven
Het gaat om een Kittec CB 60 S. Deze is er in 230v enkelfase en 400v dubbelfase (2x13amp) beschikbaar. Wij willen graag de 400v dubbelfase. Hier zit een CEE16 stekker aan vast. Zie ook hieronder voor details.

Afbeeldingslocatie: https://hollandovens.nl/wp-content/uploads/kittec-studio-cb-400V.png

De vraag
Ik kreeg een onduidelijk verhaal terug van de electriciën over dat dat niet op 2 fase kan en dat ik beter naar een 3 fase oven moet kijken. Dat snap ik dus alleen van geen kant. We hebben 3x25a liggen in de meterkast. De oven vraagt om 2x13a. Dus wat is het probleem hier? In principe zou je dan toch gewoon 2 groepen moeten pakken die 13a over hebben verdeeld over 2 fasen en hierop de oven aansluiten. Of denk ik dan te simpel?

Edit: ik ben tpch nog even verder aan het zoeken geweest (zonder enige kennis van zaken). Dit is hoe je een CEE16 stekker aansluit
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/Afbeelding-krachtstroom-stekker-1_2.jpg
Zoals ik het nu begrijp is het volgende, correct me if I'm wrong please. Die CEE16 stekkers zijn voor voor zowel 2 als 3 fasen. Gebruik je hem met 2 fasen dan sluit je maar 2 van de 3 fase draden aan. De nul en de aarde komen dan bij 1 van de fase/groepen vandaan. De nul en aarde van de andere groep laat je dan onbenut?

[ Voor 15% gewijzigd door Craven op 08-10-2022 19:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Bump, niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:40
Je kunt een toestel niet zomaar op 2 groepen aansluiten. Mochten deze groepen achter verschillende aardlekschakelaars zitten dan gaat het niet eens werken. Heb je een foto van de groepenkast toevallig?

Vraag de elektricien om een 3-fasen aardlekautomaat te plaatsen en een 5-polige* 16A CEE contactdoos, en sluit alles ook gewoon met 3 fasen aan. Dat jouw oven 1 fase niet gebruikt maakt niets uit.

* Of zit er een 4-polige stekker, dus zonder nul, aan die oven?
Misschien als je in het juiste forum post (DEI) dat je topic sneller onder de aandacht komt van mensen die er iets zinnigs over kunnen zeggen. :>

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 09-10-2022 19:55 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:50
Met @Xander , verwar de electricien niet met details, je wil een 3-fasige CEE16 in je schuur, op 3x400V+N.

Twee details:
- op sommige plekken is er 3x230V, dan lukt het niet, maar dat zou je electricien wel weten.
- er 'bestaat' geen 2fasen. Je aansluiting is eenfasig of driefasig, jou oven gebruikt een fase niet van het 3fasig net.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Iets voor >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 20:13

Infant

It's a floating Dino!

Als er al een stekker aan zit is het zoals naftebakje zegt vrij eenvoudig. En zou ik 1x een 16A 3-fase groep pakken. En dan inderdaad gewoon een standaard CEE stekker aansluiting maken.

Maar ik denk dat je twee enkel fase groepen over hebt?

Naar alle waarschijnlijkheid pakt de display en knopjes een paar Watt van 230V tussen L1 en N, en zit het element tussen L1 en L2 in. Want 13A x 400V = 5.2 kW en dat is het vermogen wat op de specsheet staat.

Ik heb een keramiek oven zonder display, alleen een aan/uit hendel en die zit ook met 3 draadjes aangesloten: L1, L2 en Aarde.

Dus ja, wat jij stelt over de CEE16 stekker klopt. Zo zou je het kunnen aansluiten. Moet je wel zeker weten dat het element tussen L1 en L2 zit, en niet tussen L2 en L3 of de andere combinatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Infant op 09-10-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Xander schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:54:
Je kunt een toestel niet zomaar op 2 groepen aansluiten. Mochten deze groepen achter verschillende aardlekschakelaars zitten dan gaat het niet eens werken. Heb je een foto van de groepenkast toevallig?

Vraag de elektricien om een 3-fasen aardlekautomaat te plaatsen en een 5-polige* 16A CEE contactdoos, en sluit alles ook gewoon met 3 fasen aan. Dat jouw oven 1 fase niet gebruikt maakt niets uit.

* Of zit er een 4-polige stekker, dus zonder nul, aan die oven?

[...]

Misschien als je in het juiste forum post (DEI) dat je topic sneller onder de aandacht komt van mensen die er iets zinnigs over kunnen zeggen. :>
Zo leer je nog is iets. Bedankt voor de tip, dat ga ik dinsdag met de electriciën overleggen. Die is hier dan op locatie om alles even te bekijken.

Slightly offtopic:
Overigens wel verwarrend dan imo. Als hij 2x13 amp nodig heeft dan gaat dus juist niet over 2 verschillende fasen maar over 2 groepen die hij moet kunnen aanspreken. Als die 2 (of 3) dan persé op dezelfde fase moet zitten hoe werkt dat dan qua ampere? Ik bedoel 2x13 is al 26 ampere terwijl 1fase maar 25 ampere aan kan toch?

Oven stekker is 5 polig, zoals ik hierboven in de post heb staan. Foto meterkast hieronder.
Sidenote: ik vermoed dat de 2 linker groepen ongebruikt zijn. Wat dat ding helemaal links is weet ik overigens niet. Er staat hoofdschakelaar onder maar is dat niet juist die grote draaiknop rechts van de PV automaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jg8mIfLvxOV85o4EDAzXsuURSYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lh8MRFY9HX3ZulMaTt5ySziy.jpg?f=fotoalbum_large

offtopic:
Ik vond een 5,2kw oven niet rijmen met duurzame energie. Dus vandaar had ik hem hier staan. Maar hij is inmiddels al gemoved :+
naftebakje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:07:
Met @Xander , verwar de electricien niet met details, je wil een 3-fasige CEE16 in je schuur, op 3x400V+N.

Twee details:
- op sommige plekken is er 3x230V, dan lukt het niet, maar dat zou je electricien wel weten.
- er 'bestaat' geen 2fasen. Je aansluiting is eenfasig of driefasig, jou oven gebruikt een fase niet van het 3fasig net.
Zover was ik inmiddels ook. Al snap ik nog niet helemaal hoe dat 3 fasig werkt zoals hierboven beschreven. Wat bedoel je met 3x230v? Electriciën zal het inderdaad wel weten maar nu ben ik zelf ook nieuwsgierig geworden.
Infant schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:48:
Als er al een stekker aan zit is het zoals naftebakje zegt vrij eenvoudig. En zou ik 1x een 16A 3-fase groep pakken. En dan inderdaad gewoon een standaard CEE stekker aansluiting maken.

Maar ik denk dat je twee enkel fase groepen over hebt?

Naar alle waarschijnlijkheid pakt de display en knopjes een paar Watt van 230V tussen L1 en N, en zit het element tussen L1 en L2 in. Want 13A x 400V = 5.2 kW en dat is het vermogen wat op de specsheet staat.

Ik heb een keramiek oven zonder display, alleen een aan/uit hendel en die zit ook met 3 draadjes aangesloten: L1, L2 en Aarde.

Dus ja, wat jij stelt over de CEE16 stekker klopt. Zo zou je het kunnen aansluiten. Moet je wel zeker weten dat het element tussen L1 en L2 zit, en niet tussen L2 en L3 of de andere combinatie.
Ik vermoed dat ik nog 2 enkelfase groepen over heb inderdaad. Maar zeker weten doe ik dat na dinsdag pas. Inmiddels nog wat extra info van de leverancier gekregen:
L1 oven spiralen
L2 oven spiralen
L3 display

Het liefst sluit ik alles natuurlijk gewoon deftig aan. Als de standaard voorschrijft dat je 3 groepen nodig hebt voor krachstroom dan gaat mijn voorkeur daar naar uit. Zolang ik de groepen beschikbaar heb. Misschien dat ik wel wat ga goochelen met de rechter 8 groepen. Daar heb ik er volgens mij inmiddels wel 1tje in vrij gespeeld (droger verhuist naar andere plek die nu een groep deelt met wat verlichting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lijkt me een enkel fase kast, dus lastig met een 3 fase oven.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Craven schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:55:
Overigens wel verwarrend dan imo. Als hij 2x13 amp nodig heeft dan gaat dus juist niet over 2 verschillende fasen maar over 2 groepen die hij moet kunnen aanspreken. Als die 2 (of 3) dan persé op dezelfde fase moet zitten hoe werkt dat dan qua ampere? Ik bedoel 2x13 is al 26 ampere terwijl 1fase maar 25 ampere aan kan toch?
Ik weet niet hoe je er bij komt dat het "dus juist niet over 2 verschillende fasen" gaat. Natuurlijk gaat het juist wel over verschillende fasen, anders had je ook 2 nulgeleiders nodig gehad en die passen niet in je CEE stekker. Ik vermoed dat het verwarmingselement zelfs tussen 2 fasen dus op 400V is aangesloten en dat het gewoon helemaal niets gaat doen als je het op 1 fase aansluit.
Oven stekker is 5 polig, zoals ik hierboven in de post heb staan. Foto meterkast hieronder.
Sidenote: ik vermoed dat de 2 linker groepen ongebruikt zijn. Wat dat ding helemaal links is weet ik overigens niet. Er staat hoofdschakelaar onder maar is dat niet juist die grote draaiknop rechts van de PV automaat.
[Afbeelding]
De hoofdschakelaar zit inderdaad boven die gele PV sticker, links daarnaast zitten een aardlekautomaat (Noark) voor de zonnepanelen, een aardlekschakelaar met 2 normale eindgroepen en nog een aardlekautomaat (Emat).

Er gaan wel verrassend weinig leidingen die linker kast in dus misschien is het een en ander inderdaad ongebruikt. Al zegt dat niet alles, als je zekerheid wilt moet je het deksel eraf halen en kijken of er draden op de automaten zijn aangesloten.

Als die 2 automaten en dus die aardlekschakelaar ernaast inderdaad niet gebruikt worden kun je 4 modules ruimte vrij maken, dat is genoeg voor een 3 fasen aardlekautomaat.
offtopic:
Ik vond een 5,2kw oven niet rijmen met duurzame energie. Dus vandaar had ik hem hier staan. Maar hij is inmiddels al gemoved :+
offtopic:
Duurzame energie en installaties. Die laatste hoeven niet duurzaam te zijn. :+
Inmiddels nog wat extra info van de leverancier gekregen:
L1 oven spiralen
L2 oven spiralen
L3 display
Dat rijmt niet helemaal met de specs die je laat zien. Maar des te meer reden om gewoon een 3-fasen groep aan te leggen.
Zolang ik de groepen beschikbaar heb. Misschien dat ik wel wat ga goochelen met de rechter 8 groepen. Daar heb ik er volgens mij inmiddels wel 1tje in vrij gespeeld (droger verhuist naar andere plek die nu een groep deelt met wat verlichting).
Je hebt de groepen niet beschikbaar, er moet een 3-fasen groep bij.

Je kunt deze oven niet aansluiten op 2 of 3 van de bestaande 1-fase eindgroepen (buiten dat het helemaal niet mag, meerdere groepen op dezelfde contactdoos aansluiten).

De bestaande groepen zitten achter 2-polige aardlekschakelaars. Zou je meerdere groepen achter dezelfde aardlekschakelaar gebruiken dan zitten ze ook op dezelfde fase, dan gaat of je oven helemaal niet werken omdat er een 400V verwarmingselement in zit, of je creërt een brandgevaarlijke oplossing waarbij de nuldraad fors overbelast kan worden. Als je meerdere groepen achter verschillende aardlekschakelaars zou aansluiten dan zitten ze wel op verschillende fasen maar gaat het helemaal niet werken, aardlekschakelaars meten verschilstroom en die zullen heel rap uitschakelen als de stroom door verschillende aardlekschakelaars loopt. ;)

Als je de elektricien om een krachtgroep (3 fasen aardlekautomaat is het simpelste) en om een 5-polige contactdoos vraagt zou het helemaal goed moeten komen. Misschien moet de kast dan wel worden uitgebreid als je niet 4 modules ruimte vrij kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Rol-Co schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:23:
Waarom lijkt je dat? Er zit wel een 4-polige hoofdschakelaar in. Dat zegt natuurlijk niet alles, de hoofdzekeringen (indien zichtbaar bijvoorbeeld door een transparante kap) of opschriften op de meter geven zeker uitsluitsel.

Maar ik vertrouwde eigenlijk gewoon op deze info:
Craven schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:36:
Ik heb een aantal jaar geleden mijn hele meterkast laten bijwerken naar 3x25 amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:28:
[...]

Waarom lijkt je dat? Er zit wel een 4-polige hoofdschakelaar in. Dat zegt natuurlijk niet alles, de hoofdzekeringen (indien zichtbaar bijvoorbeeld door een transparante kap) of opschriften op de meter geven zeker uitsluitsel.

[...]
Ja ik heb het gelezen maar eigenlijk omdat 95% van de elektriciens een 3 fase kast maken met een 3 fase ALS , de rechter kast heeft echt een enkel fase indeling met de 2 ALS in het midden met elk 4 groepjes flex.
Maar misschien heeft ie wel 3 fase maar worden ze niet of niet allemaal gebruikt. Of niet in die rechter kast, deze manier geeft namelijk veel nul aansluitingen wat je niet zo snel kwijt kan allemaal.

Verder gewoon een onderbuik gevoel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Rol-Co schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:57:
[...]

Ja ik heb het gelezen maar eigenlijk omdat 95% van de elektriciens een 3 fase kast maken met een 3 fase ALS
Apart, dan zou 95% van de elektriciens een advies uit NEN1010 negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:00:
[...]

Apart, dan zou 95% van de elektriciens een advies uit NEN1010 negeren.
Klopt, het is een advies. Zelfs abb bied de kasten standaard zo aan dus veel keuze hebben ze niet.
https://www.sandervunderi...2e6QCtEAQYByABEgIfe_D_BwE

Ik zie het vaak zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Rol-Co schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:23:
Dan heb ik een appeltje te schillen met de electriciën (gecertificeerd vanuit Liander). Morgen vraag ik het maar ik ga er vooralsnog vanuit dat dit een 3 fase aansluiting is.
Xander schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:26:
[...]

Ik weet niet hoe je er bij komt dat het "dus juist niet over 2 verschillende fasen" gaat. Natuurlijk gaat het juist wel over verschillende fasen, anders had je ook 2 nulgeleiders nodig gehad en die passen niet in je CEE stekker. Ik vermoed dat het verwarmingselement zelfs tussen 2 fasen dus op 400V is aangesloten en dat het gewoon helemaal niets gaat doen als je het op 1 fase aansluit.
Pardon my ignorance maar je zei eerder:
Je kunt een toestel niet zomaar op 2 groepen aansluiten. Mochten deze groepen achter verschillende aardlekschakelaars zitten dan gaat het niet eens werken.
Verschillende fase betekent toch automatisch verschillende aardlek schakelaars? Dat is tenminste zoals ik het begrepen heb. Er komen 3 fasen binnen allemaal afgezekerd met een aardlek. Dus als je dan 3 fase aansluiting nodig hebt voor krachstroom was mijn gedachte dat je dan standaard dus een groep per fase gebruikt. Ergens in die gedachte ziet schijnbaar wat fout.
De hoofdschakelaar zit inderdaad boven die gele PV sticker, links daarnaast zitten een aardlekautomaat (Noark) voor de zonnepanelen, een aardlekschakelaar met 2 normale eindgroepen en nog een aardlekautomaat (Emat).
Die emat heb ik dus geen idee wat hij doet. Dinsdag ook maar even vragen.
Er gaan wel verrassend weinig leidingen die linker kast in dus misschien is het een en ander inderdaad ongebruikt. Al zegt dat niet alles, als je zekerheid wilt moet je het deksel eraf halen en kijken of er draden op de automaten zijn aangesloten.

Als die 2 automaten en dus die aardlekschakelaar ernaast inderdaad niet gebruikt worden kun je 4 modules ruimte vrij maken, dat is genoeg voor een 3 fasen aardlekautomaat.
Dat is ook mijn hoop. Naast die emat zit overigens ook nog ruimte voor 1 automaat zo te zien.

Xander schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:28:

[...]

[...]
Wat ik hierboven dus zei over electriciën inderdaad. Maar ook, wat ik mij net bedenk, Home Assistant rapporteert vanuit de slimme meter stroom terug op 3 verschillende fasen. Daarnaast nog een foto van de meter eronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDiZ7V4HLT-oFqu-PHstSseiwDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOaeOHZXwcTCZl0ICafO5Ack.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft de rest van de discussie over 1 of 3 fasen. Ik hoop ten zeerste dat het een 3 fasen installatie is. Zo niet dan ga ik iemand anders achter z'n broek aan zitten. Daar moet ik morgen uitsluitsel over hebben in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56
Craven schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:17:

Verschillende fase betekent toch automatisch verschillende aardlek schakelaars? Dat is tenminste zoals ik het begrepen heb. Er komen 3 fasen binnen allemaal afgezekerd met een aardlek. Dus als je dan 3 fase aansluiting nodig hebt voor krachstroom was mijn gedachte dat je dan standaard dus een groep per fase gebruikt. Ergens in die gedachte ziet schijnbaar wat fout.
Nee, een 3-fase aansluiting (al dan niet met aardlek) is een enkele zekering waarbij als het ware drie groepen aan elkaar vast zitten. Kortsluiting op fase 1 resulteert er dan in dat alles uit gaat op die stekker.
Wat jij beschrijft zijn drie losse zekeringen met drie losse aardleks die niet van elkaars bestaan af weten. Dat werkt wel maar is niet volgens de regels, die dicteren dat een aansluiting, c.q. stekker, volledig afgesloten moet worden bij een fout. Ongeacht is dit 1, 3, 15, of 99 fases in een enkel stekker zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Craven schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:17:
Je kunt een groep niet aansluiten achter verschillende aardlekschakelaars. Nu heb je inderdaad een 2-polige aardlekschakelaar per fase, daar kan een 3-fasen eindgroep niet achter. Daarvoor zul je een extra 4-polige aardlekschakelaar moeten installeren met daar achter een 3P+N eindgroep, of een 3P+N aardlekautomaat (een aardlekautomaat combineert de aardlekschakelaar en eindgroep in één toestel, dat scheelt dus de helft aan ruimte).
Maar ook, wat ik mij net bedenk, Home Assistant rapporteert vanuit de slimme meter stroom terug op 3 verschillende fasen. Daarnaast nog een foto van de meter eronder.
[Afbeelding]
Dat is inderdaad gewoon 3-fasen. Er zitten behalve de hoofdschakelaar alleen nog geen 3-fasen componenten in, maar dat is niet raar als je alleen maar 1-fase eindgroepen gebruikt. Daar moet verandering in komen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 20:13

Infant

It's a floating Dino!

Nog een vraagje over die intens donkere foto, waar ik eigenlijk niet zo veel wijzer uit wordt...

Wat gebeurt er rechts boven precies? Ligt daar gewoon een losse automaat als reserve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
@jadjong @Xander thanks voor alle info, dat maakt het een stuk duidelijker :)

Betere foto met daglicht en zaklamp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct0xruIQB39AiJ7DPKtlOYqIJkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9N7EQJY5keMiafqX05QdiAK4.jpg?f=fotoalbum_large
@Infant Om je vraag te beantwoorden, ja. Sterker nog het zijn er dus twee. Als ik het mij goed herinner is de meterkast na de upgrade naar 3 fasen en van 8 naar 12 groepen al volledig gevuld met automaten. Daarna zijn de airco en zonnepanelen geïnstalleerd en waren ze dus over.

Enige wat ik niet helemaal snap is hoe dit qua ampere dan nog lukt. Als we zodirect een 3 fase goep maken dan zit die toch op 1 fase? Aangezien die oven 2x13 trekt zit je dan toch boven de 25 ampere? Of sluit je die 3 fasen direct aan op de binnen komende 3 fasen en omzeil je daarmee ook de bestaande aardlekschakelaars?

* Craven heeft in ieder geval een boel geleerd van dit hele verhaal.

Edit: die emat is overigens de automaat van de airco's die ik heb hangen. Aangenomen dat die 2 groepen daarnaast ongebruikt zijn (verwacht ik wel). Dan hebben ik dus wel een probleem. Aan de linkerkant heb ik dus maar 3 slots vrij. Aan de rechterkant is wel een groep ongebruikt. Dus potentieel kan die emat daarheen verhuist worden. Dan zou ik precies die 4 slots vrij kunnen maken voor de genoemde automaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Craven op 10-10-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Craven schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:17:
Enige wat ik niet helemaal snap is hoe dit qua ampere dan nog lukt. Als we zodirect een 3 fase goep maken dan zit die toch op 1 fase? Aangezien die oven 2x13 trekt zit je dan toch boven de 25 ampere? Of sluit je die 3 fasen direct aan op de binnen komende 3 fasen en omzeil je daarmee ook de bestaande aardlekschakelaars?
Je verwacht het misschien niet, maar een 3-fasen automaat wordt dus aangesloten op 3 fasen. Die sluit je dus inderdaad niet aan achter de bestaande aardlekschakelaars, daarom heb je een 4-polige aardlekschakelaar of aardlekautomaat nodig. Volgens mij val ik in herhaling. ;)
Aangenomen dat die 2 groepen daarnaast ongebruikt zijn (verwacht ik wel). Dan hebben ik dus wel een probleem. Aan de linkerkant heb ik dus maar 3 slots vrij.
Als die 2 groepen ongebruikt zijn dan heb je de aardlekschakelaar ook niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Xander schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:07:
[...]

Je verwacht het misschien niet, maar een 3-fasen automaat wordt dus aangesloten op 3 fasen. Die sluit je dus inderdaad niet aan achter de bestaande aardlekschakelaars, daarom heb je een 4-polige aardlekschakelaar of aardlekautomaat nodig. Volgens mij val ik in herhaling. ;)
Mijn onkunde toont en mijn volledige gedachte achter hoe deze dingen zouden kunnen werken is overhoop gegooid. :+
Als die 2 groepen ongebruikt zijn dan heb je de aardlekschakelaar ook niet meer nodig.
Daar kwam ik net ook achter inderdaad. Die emat heeft een ingebouwde aardlek en die van de pv's zit ook niet achter de aardlek volgens mij. Dus dan zou ik meer dan genoeg slots vrij hebben voor een krachtlek automaat.

Muchas gracias voor alle hulp. Ik blijf wel met nieuwe vragen komen. Als ik deze nieuwe krachtstroom automaat qua ampere maar zwaar genoeg uitvoer is hij dan ook bruikbaar voor bvb een inductie kookplaat op krachstroom. Dan heb ik dat ook alvast voorbereid namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als je tegen die tijd je keramiek-oven wegdoet kan je die nieuwe vierpolige aardlekautomaat inderdaad gebruiken voor een inductiekookplaat. Die sluit je immers niet aan op dezelfde aardlekautomaat :)

Maar als je nu al weet dat je een inductiekookplaat wilt, zou ik nu niet de ongebruikte aardlekschakelaar en groepen weghalen om ruimte te maken, maar meteen een kastje bijzetten waar nu een vierpolige aardlekautomaat in past voor je keramiekoven, en later nog eentje extra voor je kookplaat. Heb je de huidige twee ongebruikte groepen mooi als reserve voor iets anders.

[ Voor 18% gewijzigd door eamelink op 10-10-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
Je hebt een drie fase aardlekautomaat (alamat) nodig voor je oven.

Vervolgens gaan er die fasen, een nul en aarde (dus 5 draden) naar je garage/opstelplaats van de oven.
Afhankelijk van het apparaat worden er 2 of 3 fasen belast. De informatie die je geeft is overigens niet eenduidig. Er wordt zowel over twee fasen als drie fasen (L1, L2, L3) gesproken.

Omdat er tussen de drie verschillende fasen een zgn faseverschuiving optreedt, kan dit geheel werken met slechts één nulgeleider. (Bij een zogenaamde "kookgroep" werkt dit weer anders, maar dat is maar een halfbakken oplossing, met twee keer fase en twee keer nul, aangesloten op dezelfde fase.)

Het maakt niet echt uit of het verwarmingselement van de oven nu 400V gebruikt (tussen L1 en L2) of eigenlijk gewoon twee elementen van 230V heeft (tussen L1-nul en L2-nul). Je sluit gewoon aan wat er nodig is voor het apparaat. Zorg wel dat alle fasen wel ergens "op een klem kunnen landen": dus als er maar twee fasen kunnen worden aangesloten in het apparaat, dan liever een apparaatsnoer waar 4 draden inzitten. Soms wordt er in het apparaat een 'loze klem' voorzien waar je de ongebruikte L3 op kunt (laten) monteren.

Er is in de linker groepenkast trouwens "drie fasen spul" (de 4p hoofdschakelaar) in een "een fase kast" ingebouwd, maar dat geeft niet, het is maar een huisje. (zie bijvoorbeeld https://mdhelektroshop.nl...en-1-fase-had-3232-22-h42 )

Wat wel beter kan is dat de labels onder je groepen niet kloppen, op zijn minst dat "hoofdschakelaar" onder die Emat, links. Voor het mooie zou ik zelfs die hele Emat vervangen voor iets anders, maar dat is voorkeur.

Oh: er liggen nog twee ABB groepen bovenop je kast ;)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Zag dat ik dit topic nooit netjes heb afgesloten.

Dus om het even een nette afsluiting te geven. De oven is afgelopen week geleverd. Kabels en stekker voor de oven zijn allemaal al getrokken en aangesloten aan de kant van de oven. De 3-fase aardlek automaat was nog niet binnen, die komt morgen. Dus morgen als die binnen is maar meteen weer even de electricien bellen en kijken wanneer hij tijd heeft om het geheel af te monteren. Dan zou hij daarna gewoon moeten werken.
Pagina: 1