Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:39
Beste Tweakers,

Wij zijn vanplan om 10 zonnepanelen op onze dak te plaatsen. Onze dak heeft een noord-west liggen en deze 10 panelen zouden 2400kwh op moeten leveren (ons verbruik is 2500kwh per jaar).

Op de website van de installateur werd gesproken over LG panelen. Echter heeft LG aangegeven dat zij gestopt zijn met panelen en de installateur had hiervan ons keurig op de hoogte gesteld (website moest nog worden aangepast).

Nu hebben wij de onderstaande offerte gekregen en hebben geen idee of dit goeie panelen incl omvormers zijn en hopen dat iemand hier er ervaring mee heeft.

➢ 10 stuks zonnepanelen DMEGC Solar 370 Wp PERC HC Mono Black € 1.837,50
➢ Omvormer SolarEdge SE 3000 1-fase HD-Wave € 978,75
➢ 10 stuks SolarEdge S440 Power Optimizer € 647,50
➢ Clickfit EVO (pannendak) montagesysteem € 779,20
➢ Overige materialen (DC bekabeling 6mm, aardkabel 6mm, solar stekkers, pvc materialen, meterkast € 1.211,00
AC bekabeling Ymvk 3x4 mm, 16A 1P+N Aardlekautomaat (30mA))
ARBEID
➢ Advies, aanmelding netbeheerder, plaatsing systeem, aansluiten in meterkast, BTW aanvraag, nazorg € 1.380,00

Totaal excl. BTW € 6.833,95
BTW, 21% € 1.435,13
TOTAAL INCLUSIEF BTW € 8.269,08

---
Daarbij aangegeven: Wij zijn ook bezig advies in te winnen voor een warmtepomp. Echter is ons gasverbruik nu 500 kuub per jaar. Onze CV is toe aan vervanging en we gaan dus een Hybride CV nemen zodat wij over een aantal jaar een lucht/-warmtepomp kunnen nemen. (geen idee of dit handig is om erbij te vermelden)

Aanvulling twee:
De offerte betreft de offerte van mijn directe buurman. Wij willen mee in het project, maar hebben nog geen akkoord gegeven op dezelfde offerte. Meer om het feit dat wij hier geen kaas van hebben gegeten en wij liever extra ogen mee willen laten kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Jboy1991 op 08-10-2022 18:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-05 21:05
Oef, bijna €1,85/Wp. Dat is erg veel.
Als alle panelen op hetzelfde dakvlak liggen zonder noemenswaardige schaduw dan is SolarEdge helemaal niet nodig. Een veel goedkopere stringomvormer volstaat.

Wat is de dakhelling?
Is er schaduwvorming op het dak van schoorstenen, afvoerpijpen, bomen of andere objecten in de naaste omgeving?

Wat is er loos met het zuid-oost dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Uszka schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:55:
Oef, bijna €1,85/Wp. Dat is erg veel.
Als alle panelen op hetzelfde dakvlak liggen zonder noemenswaardige schaduw dan is SolarEdge helemaal niet nodig. Een veel goedkopere stringomvormer volstaat.

Wat is de dakhelling?
Is er schaduwvorming op het dak van schoorstenen, afvoerpijpen, bomen of andere objecten in de naaste omgeving?

Wat is er loos met het zuid-oost dak?
Ik heb het start bericht even bijgewerkt. Ik was nog iets belangrijks vergeten te vermelden.

Volgens de offerte is de oriëntatie hellingshoek 323° 23°

Wij hebben aan de voorzijde geen dak, onze woning heeft drie verdiepingen waarbij de voorgeven recht omhoog en vanaf daar schuin afloopt met een knikje. De panelen zouden dan geplaatst worden op het stuk-dak dat meer richting de lucht is gericht

Er kan door draaien van de zon schaduw op het dak komen van de schoorstenen.

Foto van het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN1InK2KLGZbFbh8OK4AXHicMeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MWmKtRlzQYA4iyL02rYDXctX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Heb je een legplan met SolarEdge rapport gekregen bij de offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:35
Volgens mij is de schaduw van die schoorsteen is geen reden voor een solaredge opstelling.
Alle panelen zijn tegenwoordig uitgerust met bypass diodes waardoor het niet zo is dat als de schaduw op 1 paneel valt dat dit paneel de opbrengst van de overige panelen "remt".
Steker nog, afhankelijk van je paneel kunnen panelen in de schaduw zelf een deel van het paneel bypassen waardoor het paneel in de schaduw nog steeds 2/3e of 1/3e opbrengt.

In deze opstelling zou je volgens mij het beste voor gewoon een string omvormer moeten gaan. Ook vind ik voor dat geld 370wp een wat mager vermogen. Je kunt tegenwoordig voor rond dat geld 400wp krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Uszka schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:32:
Heb je een legplan met SolarEdge rapport gekregen bij de offerte?
Ik heb die van mijn buurman ontvangen. Dezelfde offerte zou voor ons van toepassing zijn aldus de adviseur.

Wat wil je daarvan weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Jboy1991 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Ik heb die van mijn buurman ontvangen. Dezelfde offerte zou voor ons van toepassing zijn aldus de adviseur.

Wat wil je daarvan weten?
Of er voor die prijs alles uit het beschikbare dakoppervlak gehaald wordt. Die 3700Wp dekt niet eens je huidige verbruik en dat verbruik zal eerder meer dan minder worden. Het is dus zaak om zoveel mogelijk Wp's op het dak te krijgen voor je budget. Voor 7K ex btw is haast een 5500-6000Wp stringsysteem mogelijk. De vraag is echter hoeveel er op het dak past.
Jboy1991 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:46:
Beste Tweakers,
➢ Overige materialen (DC bekabeling 6mm, aardkabel 6mm, solar stekkers, pvc materialen, meterkast € 1.211,00
Hier staat meterkast bij. Vervangen ze voor die €1211 de gehele meterkast?

@Jboy1991 Hoe lang is het dak vanaf de knik tot het hoogste punt? Zal haast een meter of 10 zijn gok ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Uszka op 08-10-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Uszka schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:30:
[...]

Of er voor die prijs alles uit het beschikbare dakoppervlak gehaald wordt. Die 3700Wp dekt niet eens je huidige verbruik en dat verbruik zal eerder meer dan minder worden. Het is dus zaak om zoveel mogelijk Wp's op het dak te krijgen voor je budget. Voor 7K ex btw is haast een 5500-6000Wp stringsysteem mogelijk. De vraag is echter hoeveel er op het dak past.

[...]

Hier staat meterkast bij. Vervangen ze voor die €1211 de gehele meterkast?
Er passen op dat schuine deel maar 10 panelen max helaas.

Meterkast is bij ons niet nodig. Dit is net 9 maanden terug volledig gemoderniseerd. Dat halen ze ook uit onze offerte. Voor de rest zou het gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
We hebben inmiddels ons eigen offerte binnen en nog een offerte van een ander bedrijf, met dit andere bedrijf willen wij niet in zee gaan, dit i.v.m. slechte communicatie en drie keer de offerte moeten laten herstellen. Vertrouwen hebben wij dus niet hen.

Wij hebben de mogelijkheid om de panelen van 10 naar 13 te upgraden, meer past er niet om het dak. Echter raad de adviseur dit af i.v.m. ligging van het dak en het afschaffen van de saldering. Hij geeft aan dat wij met deze panelen al over capaciteit creëren. Volgens de simulatie zouden wij met deze opstelling 2.710 kWh per jaar moeten halen. Volgens zijn eigen advies zou dit 2.550 kwh zijn. De kosten voor die drie extra panelen zou zijn 1650 exl btw. Hij verwacht dat de opbrengst dan 3200 kwh zijn.

MATERIAAL
➢ 10 stuks zonnepanelen DMEGC Solar 400 Wp PERC HC Mono Black € 2.112,50
➢ Omvormer SolarEdge SE 3000 1-fase HD-Wave € 978,75
➢ 10 stuks SolarEdge S440 Power Optimizer € 647,50
➢ Clickfit EVO (pannendak) montagesysteem € 779,20
➢ Overige materialen (DC bekabeling 6mm, aardkabel 6mm, solar stekkers, pvc materialen, € 635,20
AC bekabeling Ymvk 3x4 mm, 20A 1P+N Aardlekautomaat (30mA) + inbouwkast)
ARBEID
➢ Advies, aanmelding netbeheerder, plaatsing systeem, aansluiten in meterkast, BTW aanvraag, nazorg € 1.380,00
(deze offerte wordt opgehoogd met 3 extra panelen en een andere omvormer: Extra kosten: 1680 excl btw (wij hebben al uitevraagd waar deze extra kosten vandaan komen)
Totaal excl. BTW € 6.533,15
BTW, 21% € 1.371,96
TOTAAL INCLUSIEF BTW € 7.905,11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
Gemeente bellen over hoe ze denken over gevel panelen? Hint: bisol spectrum in kleur gelijkend op gemiddelde muur.

Offertes zijn erg aan de prijs. Argument om niet 13 te leggen heeft nooit geklopt en wordt alleen maar minder waar.

Ik sluit me aan bij eerdere reacties: hier is een string omvormer systeem prima op zijn plaats.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ronald schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:44:
Gemeente bellen over hoe ze denken over gevel panelen? Hint: bisol spectrum in kleur gelijkend op gemiddelde muur.

Offertes zijn erg aan de prijs. Argument om niet 13 te leggen heeft nooit geklopt en wordt alleen maar minder waar.

Ik sluit me aan bij eerdere reacties: hier is een string omvormer systeem prima op zijn plaats.
Wat bedoel je precies met je opmerking over het argument van 13?
Onze advies was er erg duidelijk in dat nu meer panelen plaatsen zonder dat je gebruik omhoog gaat juist geen meerwaarde heeft. Hoe is jouw visie hierin?

En wat is niet goed aan de manier hoe de adviseur het aanraad om aan te leggen?

Zo willen ze het gaan leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GFREhnyZKV9GnsKBgXQGvnIvSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TkGZcVCVbPIxt2j3EDo6j2Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Jboy1991 op 21-10-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
Jboy1991 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:28:

Onze advies was er erg duidelijk in dat nu meer panelen plaatsen zonder dat je gebruik omhoog gaat juist geen meerwaarde heeft. Hoe is jouw visie hierin?
Mijn energie rekening is 0. Met (zuinig aan doende) rijtjes woning gasverbruik.

Mijn stroom verbruik is 2000-2200 kWh

Ik heb een jaarlijkse opwek van 6000-6500 kWh

Ik heb deze lente en zomer €3000 verdient aan mijn PV installatie.

Zodra ik de warmtepomp geïnstalleerd heb zal mijn energie rekening negatief zijn.

Allemaal omdat ik niet gestopt ben bij 6 en een half paneel, maar bij 20. Had ik geweten wat er deze zomer gebeurd is dan had ik er nog 8 op mijn noord dak bij gelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 21-10-2022 19:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1