Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Hi Tweakers,

Mijn vriendin werkt sinds kort 40 uur (met een 40-urig contract) bij bedrijf x. Bedrijf x betaalt iedere maand alle vakantie-uren uit wat neerkomt op geen salaris tijdens vrije dagen of vakantie. Als ik op internet zoek mag dit niet, de wettelijke uren mogen niet uitbetaald worden, maar een ander die bij een ander groot bedrijf werkt geeft aan dat ze hetzelfde heeft... dus nu ben ik de war. Zit er een addertje? Mag het soms toch wel? Hebben jullie hier ervaring mee? Uiteindelijk levert het maandelijks geld op, maar ga je toch anders om met vrije dagen omdat het geld "lijkt" te kosten. Bovendien zit je in een hoog belastingtarief.

Bedankt!

Beste antwoord (via Yordi- op 09-10-2022 11:14)

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Deze constructie wordt bij oproepkrachten veel toegepast, is dan overigens heel officieel ook niet toegestaan (wettelijke vakantie uren moet je altijd op kunnen nemen), maar is wel een constructie die bij de rechter over het algemeen gedoogd wordt als het maar als aparte regel op de strook staat.

Als je een contract hebt voor een vast aantal uur per week (en zeker bij fulltime) is dit echt niet toegestaan. Het motiveert werknemers om geen vakantie op te nemen en dat is in strijd met goed werkgeverschap.

Op jaarbasis maakt het overigens dan weer allemaal niets uit, alleen je moet dus zelf wel elke maand geld apart zetten als je in de zomer 3 weken vrij wil... Als dat voor jullie geen probleem is en je vriendin heeft het verder goed naar haar zin, zou ik er niet teveel aandacht aan schenken hoe vreemd ook. Maar als je wil dat het echt goed gaat (gaat je geen euro extra opleveren!) dan kan je hier heel moeilijk over gaan doen. Hoe de band met werkgever daarna is is natuurlijk wel de vraag...

Zie al diverse mensen iets roepen over belasting en bijzonder tarief. Maar zoals @Knurft ook al zegt uiteindelijk betaal je over het hele jaar en maakt het echt geen moer uit of je het per maand krijgt of bij vrije dagen. In beide gevallen dient het tegen normaal tarief berekend te worden, maar ook bij posten die tegen bijzonder tarief berekend worden maakt het helemaal niets uit. Dat is mooie verjaardagspraat dat bijzonder tarief duurder is, maar is echt enorme onzin.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Bij 40 uur heb je 4 weken wettelijk vakantie dagen.. daar mag een werkgever niet aan zitten..
Vrije dagen uitbetalen
De werknemer moet echt vrij nemen. Je mag wettelijke vakantiedagen daarom niet uitbetalen, behalve als de werknemer stopt met werken voordat de dagen zijn opgenomen. Dan betaal je de overgebleven wettelijke vakantiedagen wel uit.

De bovenwettelijke vakantiedagen mag je uitbetalen als je dat afspreekt met de werknemer. Je mag dit niet verplichten.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zal wel gewoon de 8% vakantiegeld zijn die je normaal in mei krijgt, en nu elke maand. Zou me daar niet druk om maken. Denk dat je ( en/of je vriendin) het gewoon niet goed hebt begrepen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
RaZ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:45:
Zal wel gewoon de 8% vakantiegeld zijn die je normaal in mei krijgt, en nu elke maand. Zou me daar niet druk om maken. Denk dat je ( en/of je vriendin) het gewoon niet goed hebt begrepen ;)
Dat zou kunnen, maar ik zou @Yordi-'s vriendin vooral aanraden om het even te laten checken bij de HR-afdeling.

Misschien is er niks aan de hand, misschien wel, maar het navragen bij je werkgever lijkt me stap 1, voordat er direct "mag dit?!" geroepen wordt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:55
Bedrijf x betaalt iedere maand alle vakantie-uren uit wat neerkomt op geen salaris tijdens vrije dagen of vakantie.
Misschien een beetje apart verwoord, maar alle vakantie-uren iedere maand? Worden deze wel uitbetaald en staan ze er niet gewoon op om aan te geven hoeveel je er nog hebt/hebt gebruikt?

Ofwel, hoe staat dit op de loonstrook en wat staat er in het contract?

Wettelijke vakantiedagen mogen vziw niet worden uitbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Laatst online: 20-08 15:25
Gok dat het het vakantiegeld geld is. Dat mag wel..

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelmuur
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:03
Mocht het gaan om vakantiegeld, dan is het in mijn ogen zelfs wenselijk :) Kom maar door met dat geld iedere maand, oppotten kan ik zelf ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Nee, het is geen vakantiegeld. Ook dat wordt iedere maand uitgekeerd. De wettelijke vakantie uren worden dus iedere maand uitbetaald en zo staat het, nu blijkt, ook in het arbeidscontract.

Zoals gezegd is het probleem ook dat je dus geen salaris krijgt bij verlof, dat zou nooit zo zijn met uitbetaling vakantiegeld.

[ Voor 25% gewijzigd door Yordi- op 08-10-2022 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelmuur
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:03
Yordi- schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:30:
Nee, het is geen vakantiegeld. Ook dat wordt iedere maand uitgekeerd. De wettelijke vakantie uren worden dus iedere maand uitbetaald en zo staat het, nu blijkt, ook in het arbeidscontract.

Zoals gezegd is het probleem ook dat je dus geen salaris krijgt bij verlof, dat zou nooit zo zijn met uitbetaling vakantiegeld.
In dat geval is het een hele vreemde constructie. Dus je krijgt bij bijvoorbeeld 26 vakantiedagen per jaar, elke maand twee extra dagen uitbetaald? Hier betaal je vervolgens inkomstenbelasting over, misschien wel tegen bijzonder tarief? En als je een dag vrij neemt wordt er 8 uur op je salaris ingehouden? (bruto dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
jelmuur schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:40:
[...]

In dat geval is het een hele vreemde constructie. Dus je krijgt bij bijvoorbeeld 26 vakantiedagen per jaar, elke maand twee extra dagen uitbetaald? Hier betaal je vervolgens inkomstenbelasting over, misschien wel tegen bijzonder tarief? En als je een dag vrij neemt wordt er 8 uur op je salaris ingehouden? (bruto dan).
Exact. Er staat in het contract “alle vakantie uren worden maandelijks uitbetaald.” Collega’s klagen dat ze niet betaald krijgen als ze verlof nemen. Ze heeft 20 dagen per jaar. Ik heb er nog nooit van gehoord.

Ik vermoed dat haar vriendin die bij de grote multinational werkt abuis is en dit gewoon een constructie is die niet mag.

[ Voor 4% gewijzigd door Yordi- op 08-10-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Laatst online: 13-10-2023
Werkt ze via een uitzendbureau? Ik werk 40 uur per week via een uitzendbureau en kan elke week 5 uur verlofuren laten uitbetalen. Bij de urendeclaratie doe ik doen elke werkdag 1 uur vakantie opnemen. Dit word dan uitbetaald.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:36
VOlgens mij is het een normale constructie voor parttimers, of mensen met wisselende uren. Kijk maar op de posters bij Aldi, McDonalds en dergelijke die uurlonen communiceren. Staat ook bij "Inclusief vakantiegeld en vakantietijd". Is op zich ook niet zo spannend, volgens mij krijg je voor beide 8% extra uitgekeerd om het ineens af te rekenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
jelmuur schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:40:
[...]

Maakt allemaal geen klap uit mbt belasting. Je betaalt gewoon belasting over je totale jaarsalaris. Het id wel een erg vreemde constructie. Je wordt dus eigenlijk gewoon per gewerkt uur betaald. Als je 3 weken vakantie hebt is 3 weken geen inkomsten... voor een standaard werknemer een rare constructie (voor zzper, freelancers normaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:55
Knurft schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:56:
[...]

Maakt allemaal geen klap uit mbt belasting. Je betaalt gewoon belasting over je totale jaarsalaris. Het id wel een erg vreemde constructie.
Vallen uitbetaalde vakantiedagen niet onder een 'bijzonder' belastingtarief? In dat geval kan het wel eens nadelig uitpakken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Deze constructie wordt bij oproepkrachten veel toegepast, is dan overigens heel officieel ook niet toegestaan (wettelijke vakantie uren moet je altijd op kunnen nemen), maar is wel een constructie die bij de rechter over het algemeen gedoogd wordt als het maar als aparte regel op de strook staat.

Als je een contract hebt voor een vast aantal uur per week (en zeker bij fulltime) is dit echt niet toegestaan. Het motiveert werknemers om geen vakantie op te nemen en dat is in strijd met goed werkgeverschap.

Op jaarbasis maakt het overigens dan weer allemaal niets uit, alleen je moet dus zelf wel elke maand geld apart zetten als je in de zomer 3 weken vrij wil... Als dat voor jullie geen probleem is en je vriendin heeft het verder goed naar haar zin, zou ik er niet teveel aandacht aan schenken hoe vreemd ook. Maar als je wil dat het echt goed gaat (gaat je geen euro extra opleveren!) dan kan je hier heel moeilijk over gaan doen. Hoe de band met werkgever daarna is is natuurlijk wel de vraag...

Zie al diverse mensen iets roepen over belasting en bijzonder tarief. Maar zoals @Knurft ook al zegt uiteindelijk betaal je over het hele jaar en maakt het echt geen moer uit of je het per maand krijgt of bij vrije dagen. In beide gevallen dient het tegen normaal tarief berekend te worden, maar ook bij posten die tegen bijzonder tarief berekend worden maakt het helemaal niets uit. Dat is mooie verjaardagspraat dat bijzonder tarief duurder is, maar is echt enorme onzin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15

Reptile209

- gers -

eric.1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:59:
[...]

Vallen uitbetaalde vakantiedagen niet onder een 'bijzonder' belastingtarief? In dat geval kan het wel eens nadelig uitpakken.
Nee, alle inkomsten zijn inkomsten. En die worden bij je aangifte allemaal opgeteld en op een hoop gegooid. Die hoop leg je naast de belastingschijven en dan weet je wat je inkomstenbelasting moet zijn. Het maakt dus geen bal uit of je je normale loon, ploegentoeslag, vakantieuren, bonus, whatever krijgt uitgekeerd.

De enige 'maar' is dat op bijzondere uitbetalingen (zoals een bonus) vaak door de WG op de loonstrook het hoogste tarief wordt ingehouden. Maar bij je aangifte wordt dat automatisch rechtgetrokken (en krijg je dus teveel ingehouden belasting terug).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yordi- schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Exact. Er staat in het contract “alle vakantie uren worden maandelijks uitbetaald.” Collega’s klagen dat ze niet betaald krijgen als ze verlof nemen. Ze heeft 20 dagen per jaar. Ik heb er nog nooit van gehoord.

Ik vermoed dat haar vriendin die bij de grote multinational werkt abuis is en dit gewoon een constructie is die niet mag.
20 dagen is volgens mij ook precies het wettelijk minimum voor een fulltimer. Dat is echt heel weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
DCV191283 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:02:
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:32
Ik ken deze constructie alleen van de Albert Heijn. Die noemen het een "all-in" loon. Kan mij niet voorstellen dat dat voor een fulltime dienstverband ook gebruikelijk is. Overigens is 20 vakantiedagen wel heel karig, dat is letterlijk het wettelijk minimum. Sowieso dus een niet al te beste werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-07 18:04
Ik ken deze situatie van bijbaantjes tijdens de studie, vooral praktisch als je wisselende uren werkt. Fulltime zou het niet mijn voorkeur hebben.

Om wat voor contract gaat het precies? Ik vermoed dat dit bepaald of het juridisch in de haak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:04
Het mag wettelijk niet, maar word gedoogd onder héél specifieke voorwaarden.
In bv de Horeca kan het bij invalkrachten toegepast op een nul-uren contract.

Met een 40-uren contract is het dus niet toegestaan.
VOORWAARDEN
Een all-in loon is toegestaan volgens de heersende leer. Voor vakantietoeslag geldt op grond van de Wet Minimumloon dat uitbetaling maandelijks kan plaatsvinden als dat schriftelijk is overeengekomen.

De maandelijkse uitbetaling van vakantiedagen is in principe in strijd met de wet. In de wet is namelijk bepaald dat vakantiedagen niet tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst mogen worden afgekocht. Toch wordt een all-in loon in het algemeen toegestaan, mits de werkgever aan een aantal voorwaarden voldoen. De vier voorwaarden zijn:

vastgelegd: het moet duidelijk in de arbeidsovereenkomst zijn vastgelegd;
klein dienstverband: het moet gaan om een klein dienstverband (vandaar dat het met name bij 0-urencontracten wordt toegepast);
opbouw vakantiedagen: de werknemer bouwt op gebruikelijke wijze vakantiedagen op en wordt daadwerkelijk in de gelegenheid gesteld om vakantie op te nemen;
specificatie loonstrook: op de loonstrook moet expliciet onderscheid worden gemaakt tussen (1) het brutoloon, (2) de vakantietoeslag en (3) de betaling voor de vakantiedagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dieks77 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 06:19:
Het mag wettelijk niet, maar word gedoogd onder héél specifieke voorwaarden.
In bv de Horeca kan het bij invalkrachten toegepast op een nul-uren contract.

Met een 40-uren contract is het dus niet toegestaan.
[...]
Klinkt inderdaad logisch.
Voor mensen met een 0-uren contract weet je niet hoeveel wettelijke vakantiedagen ze hebben of krijgen en dus is het efficiënter om dat per maand uit te rekenen en af te ronden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 21:55
Zoals hier al gezegd: in de basis mogen de wettelijke vakantiedagen niet uitbetaald worden, ongeacht of dat één keer per jaar is of maandelijks, behalve bij einde dienstverband. En in dat geval levert dat het recht op onbepaald verlof voor dezelfde duur bij een opvolgend werkgever op.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
YakuzA schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:02:
[...]

Klinkt inderdaad logisch.
Voor mensen met een 0-uren contract weet je niet hoeveel wettelijke vakantiedagen ze hebben of krijgen en dus is het efficiënter om dat per maand uit te rekenen en af te ronden.
Op zich maakt het natuurlijk niets uit of je vooraf of achteraf het aantal vakantie-uren weet.
In principe weet je het namelijk bij elke werknemer pas achteraf. Immers, elke werknemer kan ergens in de loop van het jaar zijn ontslag nemen. Als er dan meer vakantie-uren zijn opgenomen dan dat er opgebouwd zijn, dan wordt dat gewoon op de laatste loonstrook verrekend.
Bij mensen met 0-uren contract kun je als werkgever simpelweg volstaan met de regel dat alléén reeds opgebouwde vakantie-uren mogen worden opgenomen.

Het is vooral het wegvallen van de administratieve last waardoor bij kleine contracten het maandelijks uitbetalen van vakantiegeld en vakantiedagen aantrekkelijk is voor de werkgever en oogluikend wordt toegestaan. In de afweging om het toe te staan speelt ook mee dat het werk door de hoeveelheid uren puur als 'bijbaan' wordt gezien en het daarmee voor de meeste werknemers niet heel bezwaarlijk is als tijdens 2 of 3 weken vakantie geen loon wordt doorbetaald. Ook speelt mee dat het om dusdanig weinig werkuren per week gaat, dat gebrek aan een paar weken aaneengesloten vakantie niet zomaar tot hoge werkdruk/burnout risico's zal leiden.

In de regel wordt het maandelijks uitbetalen van vakantiegeld en vakantiedagen bij banen tot 10 a 12 uur per week toegestaan / gedoogd / toegepast.
Bij grotere contracten en zoals in dit geval zelfs full-time is het uitbetalen van het wettelijke verlof absoluut verboden.

Het recht op wettelijk doorbetaald verlof bestaat uit 4 keer de wekelijkse arbeidsduur per week. De werkgever is verplicht om je de gelegenheid te geven dat verlof ook daadwerkelijk op te nemen, met daarbij de mogelijkheid voor minstens één maal per jaar een vakantie van minimaal twee aaneengesloten weken.

De werkgever waar het hier om gaat lijkt dus de wetgeving te overtreden en feitelijk aan te sturen op het niet nemen van een broodnodige vakantie. Gecombineerd met slechts 20 vakantiedagen per jaar is deze werkgever mijns inziens een uitbuiter waar je zo snel mogelijk weg moet zijn.
Om wat voor werk gaat het? Is er geen CAO op de sector van toepassing? De meeste CAO's kennen meer verlofdagen dan het wettelijke minimum. En wellicht staan er in een eventuele CAO ook nog andere zaken waar de werknemer recht op heeft die nu door de werkgever door de neus worden geboord.

Wat betreft de vermelding in het contract: contracts bepalingen die in strijd zijn met dwingende wetgeving zijn nietig. En moet je dus beschouwen als een witte regel zonder tekst.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1