nieuws: DeepMind maakt nieuwe AI die 50 jaar oud matrix-multiplication-proble... @TijsZonderH
De titel is te sensationeel, dit is geen 50 jaar oud matrix multiplication probleem dat opgelost is. Ik citeer uit mijn reactie onder het artikel:
De titel is te sensationeel, dit is geen 50 jaar oud matrix multiplication probleem dat opgelost is. Ik citeer uit mijn reactie onder het artikel:
Ten eerste is de titel geheel misleidend; deze AI heeft geen "50 jaar oud matrix multiplication probleem opgelost." Wat deze AI wel gedaan heeft, is een algoritme ontdekt wat sneller is dan het snelste algoritme wat we kennen in een heel specifiek probleem. Voor zover de auteurs weten is Strassen's algoritme het snelste algoritme om twee 4 bij 4 matrices over een eindig veld te vermenigvuldigen. Dit is een erg specifiek probleem, al helemaal het deel "over een eindig veld," wat bijvoorbeeld matrixvermenigvuldiging over gehele nummers uitsluit, en voor zover ik zo snel kon zien hebben ze niet sterk gemaakt waarom dit specifieke probleem zo relevant is.