Is thermophane uit 1973 te vervangen door beter glas?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Goedemiddag,

Ik heb een bungalow uit 1974 met daarin een stalen kozijn met 4 ramen. Het kozijn is in totaal 480 X 260. Op de stalen profielen ontstaat natuurlijk wel eens condens. Het idee was eerst om het hele kozijn te vervangen door kunststof. Dit is echter niet leverbaar in die maat en dan zouden het 4 ramen worden. Voor mij prima maar de vrouw des huizes wil de bestaande architectuur (voor zover die er is ;) ) handhaven. Daarom dacht ik om het bestaande dubbelglas te vervangen door beter. het is origineel thermopane uit 1973 :) . Is dit nog mogelijk om moeten er toch echt nieuwe kozijnen in. Ik heb de vraag al geprobeerd te stellen aan een glaszettersbedrijf maar die hebben nu geen tijd om langs te komen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvMAAP0ecqECSjAn0lW9kZrvwo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbb4PMez4MIqoJvNaWMf0QqD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOyOJJv1esqo0P2jwd_Ry04ipNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IP1jj2NdFB1J9eN4kypuCw5.jpg?f=fotoalbum_large

Wie weet dit?

Groet,

Jon

[ Voor 14% gewijzigd door Jebo op 08-10-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dan zou je iets van monumentenglas krijgen maar of je daar nu echt blij van gaat worden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Thermopane uit 1973 is hopeloos verouderd en heeft zijn isolerende werking al lang verloren. Dubbelglas gaat maar een jaar of 20-25 mee, daarna zou het eigenlijk vervangen moeten worden ivm verhoogde kans op lekkages enz.
Je kan het glas dus vervangen door HR++ glas van dezelfde afmetingen. (HR+++ is veel dikker). Even aan je glaszetten vragen. Zelf heb ik een paar jaar geleden het standaard dubbelglas uit 1990 van mijn benedenverdieping laten vervangen door HR++ met een U-waarde van 1,1. (Saint-Gobain Climaplus One). Verschil is goed merkbaar.

edit: thermopane is slechts 2 glasplaten met lucht er tussen. De U-waarde is rond de 2,8. Modern HR++(+) glas heeft een edelgas, wat veel beter isoleert. U-waarde 1,1 (HR++) of zelfs 0,5-0,9 (HR+++)

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 08-10-2022 13:42 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Wij hadden ook zulk glas in onze jaren ‘70 woning en hebben het onlangs vervangen door HR++ met behoud van de kozijnen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je kan het glas vervangen, alleen let wel op de dikte. HR++ glas is doorgaans wat dikker als het oude dubbelglas. Bij een houten kozijn is dat niet zo'n probleem, de glaszetter zal dan het kozijn wat uitslijpen waardoor alles weer past. Bij een metalen kozijn is dat laatste niet mogelijk.

Bedenk daarbij even in hoeverre het metalen kozijn bijdraagt aan het verlies van warmte, metaal is een uitstekende geleider van temperatuur. In mijn vorige woning had ik aluminium kozijnen (bouwjaar 1978) en of daar nu dubbel glas in zat of niet, het maakte geen sier uit. Dat aluminium zelf was gigantisch koud in de winter. Destijds is het vervangen voor kunststof wat een flink verschil maakte. Je zou eventueel kunnen kijken of je de bestaande architectuur kan behouden met een houten kozijn. Je moet wel schilderen, maar het zal zeker niet kou doorgeven als een stuk metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jebo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:26:
Goedemiddag,

Ik heb een bungalow uit 1974 met daarin een stalen kozijn met 4 ramen. Het kozijn is in totaal 480 X 260. Op de stalen profielen ontstaat natuurlijk wel eens condens. Het idee was eerst om het hele kozijn te vervangen door kunststof. Dit is echter niet leverbaar in die maat en dan zouden het 4 ramen worden. Voor mij prima maar de vrouw des huizes wil de bestaande architectuur (voor zover die er is ;) ) handhaven. Daarom dacht ik om het bestaande dubbelglas te vervangen door beter. het is origineel thermopane uit 1973 :) . Is dit nog mogelijk om moeten er toch echt nieuwe kozijnen in. Ik heb de vraag al geprobeerd te stellen aan een glaszettersbedrijf maar die hebben nu geen tijd om langs te komen.

Wie weet dit?

Groet,

Jon
Dikte is meest van belang. Als je dat weet, kun je verder zoeken naar vervangend glas

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou (ja, sorry alvast) de discussie met je vrouw weer aangaan; heel nieuw kozijn erin, triple glas, etc. Vanwege de metalen profielen zal er niet fatsoenlijk dubbel glas in kunnen. Verder is dit naar hedendaagse maatstaven een dik warmtelek.

Daar voel je de kou vanaf stralen denk?

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 08-10-2022 17:00 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Microkid schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:36:
Thermopane uit 1973 is hopeloos verouderd en heeft zijn isolerende werking al lang verloren. Dubbelglas gaat maar een jaar of 20-25 mee, daarna zou het eigenlijk vervangen moeten worden ivm verhoogde kans op lekkages enz.
Je kan het glas dus vervangen door HR++ glas van dezelfde afmetingen. (HR+++ is veel dikker). Even aan je glaszetten vragen. Zelf heb ik een paar jaar geleden het standaard dubbelglas uit 1990 van mijn benedenverdieping laten vervangen door HR++ met een U-waarde van 1,1. (Saint-Gobain Climaplus One). Verschil is goed merkbaar.

edit: thermopane is slechts 2 glasplaten met lucht er tussen. De U-waarde is rond de 2,8. Modern HR++(+) glas heeft een edelgas, wat veel beter isoleert. U-waarde 1,1 (HR++) of zelfs 0,5-0,9 (HR+++)
Kan je iets meer vertellen over die levensduur? Bij mijn ma bijvoorbeeld is rond het jaar 2000 HR++ geplaatst tijdens de bouw. Is deze nu zijn isolerende werking (deels) kwijt?

Ik kan weinig vinden over de levensduur van glas...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:04

Asteroid9

General Failure

Zo lang het niet lek is behoudt dat glas gewoon zijn isolatiewaarde, het wordt niet met de tijd langzaam minder of zo.
HR++ is naar hedendaagse maatstaven nog gewoon prima, naarmate het ouder is wordt de kans op lek gaan wel groter, maar dat zie je snel genoeg in de vorm van doffe beslagen ruiten.

Wel vraag ik me af of dat glas uit 2000 echt HR++ is, het zou kunnen maar er werd toen ook nog wel minder goed glas geplaatst.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
teacher schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:58:
Ik zou (ja, sorry alvast) de discussie met je vrouw weer aangaan; heel nieuw kozijn erin, triple glas, etc. Vanwege de metalen profielen zal er niet fatsoenlijk dubbel glas in kunnen. Verder is dit naar hedendaagse maatstaven een dik warmtelek.

Daar voel je de kou vanaf stralen denk?
Ik ben niet met je oneens maar er zit ook wel een groot verschil in kosten.

Voor 12m2 aan glas betaal je ongeveer 1200 euro. Met kozijnen erbij ga je makkelijk richting de 10-15k.

Voor die 1200euro ga je een flinke stap vooruit, voor de volgende 10K+ een klein stapje verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Das waar, maar subsidie kan helpen, en als je de bestaanse kozijnen handhaaft, kan je ook net zo goed het bestaande glas handhaven. ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Vacuumglas kun je in U = 0,4 krijgen op die dikte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschuur
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 19:39
Wanneer de glasdikte van belang is zou je naar krypton hr++ glas kunnen kijken. Dat geeft goede isolatie met gelijke dikte als thermopane. Dit is wel 3x duurder dan argon glas. Om de isolatie verder op te krikken en condens tegen te gaan kun je een TPS (thermoplastic spacer) aan de randen laten plaatsen, dit geeft een zwarte ipv metalen rand rond het glas (als dat qua looks acceptabel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebo
Dank voor alle tips. Ik heb in dezelfde woonkamer ook nog twee schuifpuien met glas uit 1991. Dus in totaal zo'n 25 m2 oud glas. Een leverancier van kunststof kozijnen is langs geweest en die rekent circa 20.000 om dit te vervangen. Voor komen dan 4 gelijke ramen die aan lekaar vast zitten gemonteerd maar dat lijkt mijn vrouw niet mooi. De prijs vind ik wel begrijpelijk maar had dat liever aan zonnepanelen uitgegeven. Dat is nu sowieso een probleem in dit huis alle ramen hebben jaren 70 en 90 glas. Wel alles dubbel.Ik heb wel vloerverwarming met lage temperatuur maar zit toch nog op 2800 M3 gas. Wel groot huis van 700 m3. Dak en vloerisolatie zijn wel redelijk in de spouw zit tempex. Leek me verstandig om eerst het glas aan te pakken maar misschien beter eerst zonnepanelen en straks een warmtepomp. Kost een beetje hetzelfde kan niet alles doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:54
Met 2800 kuub en dusdanige veroudering zou ik eerst isoleren. Al het andere is behoorlijk kansloos. Besef je jezelf dat een gasrekening van bijna 10.000 euro zonder overheidssteun mogelijk was geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:47
Jebo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:56:
Dank voor alle tips. Ik heb in dezelfde woonkamer ook nog twee schuifpuien met glas uit 1991. Dus in totaal zo'n 25 m2 oud glas. Een leverancier van kunststof kozijnen is langs geweest en die rekent circa 20.000 om dit te vervangen. Voor komen dan 4 gelijke ramen die aan lekaar vast zitten gemonteerd maar dat lijkt mijn vrouw niet mooi. De prijs vind ik wel begrijpelijk maar had dat liever aan zonnepanelen uitgegeven. Dat is nu sowieso een probleem in dit huis alle ramen hebben jaren 70 en 90 glas. Wel alles dubbel.Ik heb wel vloerverwarming met lage temperatuur maar zit toch nog op 2800 M3 gas. Wel groot huis van 700 m3. Dak en vloerisolatie zijn wel redelijk in de spouw zit tempex. Leek me verstandig om eerst het glas aan te pakken maar misschien beter eerst zonnepanelen en straks een warmtepomp. Kost een beetje hetzelfde kan niet alles doen.
Met de huidige gasprijzen is dit isolatieglas sneller terug verdiend dan zonnepanelen..

Kijk ook eens naar spouwmuurisolatie, samen met kunststof kozijnen met triple glas gaat dat een enorme verbetering in comfort en een hele flinke besparing op de energierekening opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebo
Dank wederom. Hier kan ik veel mee!

Er is iemand langs geweest voor spouwmuurisolatie. Er zou dan 3-4 cm extra pir in de spouw gespoten kunnen worden. Er zit al tempex (1 cm?) in. De offerteprijs was meer dan 10.000 euro. Ik ben echter een beetje bang voor vocht problemen en vind het voor 3-4 cm extra pit een hoop geld. Mijn aanvankelijke idee was om zelf osb voorzetwanden in de woonkamer 10 cm pir te plaatsen. Dit zou voor het grootste stuk goed passen.Dan de ramen in de woonkamer laten plaatsen en zelf een extra deur in de lange gang te zetten. Het grootste deel van het huis (circa 100 m2) is dan aardig geïsoleerd. Aanvullend wilde ik een speksteenkachel plaatsen om zo voor een groot deel van het gas af te zijn. Het huis ligt in het bos en heeft wel zon maar door bomen niet de hele dag.

Nog een vraag. Een nieuw aluminium raam met triple glas is dat veel slechter dan kunststof? Het is namelijk wel leverbaar in 4,80m

Groet,

Jon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:11
waarom geen houten kozijn? Je hebt dan constructief veel meer mogelijkheden dan kunststof.

[ Voor 55% gewijzigd door 107mb op 09-10-2022 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Jebo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:25:
Dank wederom. Hier kan ik veel mee!

Er is iemand langs geweest voor spouwmuurisolatie. Er zou dan 3-4 cm extra pir in de spouw gespoten kunnen worden. Er zit al tempex (1 cm?) in. De offerteprijs was meer dan 10.000 euro. Ik ben echter een beetje bang voor vocht problemen en vind het voor 3-4 cm extra pit een hoop geld. Mijn aanvankelijke idee was om zelf osb voorzetwanden in de woonkamer 10 cm pir te plaatsen. Dit zou voor het grootste stuk goed passen.Dan de ramen in de woonkamer laten plaatsen en zelf een extra deur in de lange gang te zetten. Het grootste deel van het huis (circa 100 m2) is dan aardig geïsoleerd. Aanvullend wilde ik een speksteenkachel plaatsen om zo voor een groot deel van het gas af te zijn. Het huis ligt in het bos en heeft wel zon maar door bomen niet de hele dag.

Nog een vraag. Een nieuw aluminium raam met triple glas is dat veel slechter dan kunststof? Het is namelijk wel leverbaar in 4,80m

Groet,

Jon
Je geeft hier zelf al aan waarom zonnepanelen waarschijnlijk kansloos zijn.
Besparen begint met isoleren. Als er 1 iemand geweest is die voor 10.000 euro je spouw kan vullen vraag er dan nog eens 1. Wie weet wat de verschillen zijn. 3/4 cm in je spouw erbij is voor het huis waarschijnlijk een verdubbeling van de huidige isolatiewaarde.
Is je dak geïsoleerd? 30% van je warmte verlies je door je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:54
Voorzetwanden met B.v. pir platen zelf doen is een uitstekend idee. Daarmee haal je erg veel isolatiewaarde tegen de laagste kosten. Arbeidsloon is nog steeds de hoogste kostenfactor. Kozijnen laten vervangen en minimaal HR++ glas erin en dak ook zelf na-isoleren zou ik doen. Heb ik ook al paar keer gedaan, prima te doen.

Ga er maar gewoon vanuit dat je oude isolatie niet echt meer veel isolatiewaarde zal leveren. 30/40/50 jaar muizen, vocht/droogte, ongedierte is voor de meeste materialen net iets teveel. Ik ben nog nooit, zeker onder daken, isolatiemateriaal tegengekomen waar ik nog van onder de indruk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Qua besparen op m3, kun je ook kijken naar je stookgedrag en hoe lang jullie douchen, bad vullen etc. Kun je wel halve ton uitgeven aan isolatie, maar verdien je dat terug ?
En-en is nog beter natuurlijk 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55

Yucon

*broem*

Even een paar stappen terug, begrijp ik nou goed dat je ook denkt die condens op te lossen door andere ramen te plaatsen? Dat zal namelijk niet het geval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:21

Rzaan

Altijd zoekende

No Hands schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:28:
Vacuumglas kun je in U = 0,4 krijgen op die dikte.
Help me nou eens met die prijzen :)
Zoek me suf wat het kost.

Vacuumglas zou hier goed passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

Help me nou eens met die prijzen :)
Zoek me suf wat het kost.

Vacuumglas zou hier goed passen.
geeft bengglas geen antwoord? ik kreeg laatst nog een folder, dus ze zoeken nog werk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
twain4me schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

geeft bengglas geen antwoord? ik kreeg laatst nog een folder, dus ze zoeken nog werk :P
Ik heb laatst Beng glas bij ons op kantoor gehad voor wat informatie en uitleg. Hij geeft aan dat hij voor bijna dezelfde prijs als triple glas kan leveren. Maar dat dat afhankelijk is van de maatvoering, veel kleine ritjes is veel duurder. @Rzaan
Ik had niet het idee dat hij nog werk zocht, maar extra werk is altijd goed denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De diverse soorten vacuüm glas zijn best duur en de prijzen zijn slecht transparant te vinden. ;) maar tussen de regels door proef ik dat je nu 350-400 euro/m2 voor zulk glas moet rekenen. En of daar de BTW bij zat werd niet vermeld (kan een aantal dagen niet bij mijn desktop om de bronnen nog een keer te checken.
Pre-corona zag je nog prijzen van 200-250 euro...

[ Voor 21% gewijzigd door route99 op 09-10-2022 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

No Hands schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Ik heb laatst Beng glas bij ons op kantoor gehad voor wat informatie en uitleg. Hij geeft aan dat hij voor bijna dezelfde prijs als triple glas kan leveren. Maar dat dat afhankelijk is van de maatvoering, veel kleine ritjes is veel duurder. @Rzaan
Ik had niet het idee dat hij nog werk zocht, maar extra werk is altijd goed denk ik :)
Het is altijd afhankelijk van de situatie, hij kan best wat terug verdienen op kraankosten, mankosten etc tov triple. ivm het gewicht en dat klopt dan wel gemiddeld maar meestal niet voor een enkele situatie. ik heb ook wel eens begrepen dat repeterende maten goedkoper zijn bij vacuumglas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Dat Beng glas type waar de ventielen weggewerkt zijn, is zo uit mijn hoofd 18 mm dik, lijkt me minder risico dat het 11 of 12 mm type met die ventielen. Maar 10m2 zou voor ons dan 4000 euro minimaal zijn en voor de dat geld of iets meer heb ik ook een nieuw passend kozijn met triple glas.

@Jebo Je zou ook kunnen overwegen om een mooi/passend binnenkozijn met triple isolatie glas te plaatsen, dan blijft dat ijzeren kozijn aan de buitenkant staan voor de uitstraling van het gebouw.

Binnenmuur isolatie is zeker te overwegen, je maakt een enorm klap qua verbetering.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 09-10-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebo
Geweldige uitvinding dat Bengglas, het levert zo maar 30 M3 gas besparing ten opzichte van dubbelglas. Ik reken hier in huis zo een ruime 30 m2 glas, dus dan is de eerste 1000m3 gas besparing al binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jebo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:57:
Geweldige uitvinding dat Bengglas, het levert zo maar 30 M3 gas besparing ten opzichte van dubbelglas. Ik reken hier in huis zo een ruime 30 m2 glas, dus dan is de eerste 1000m3 gas besparing al binnen.
ik zou het in oud staal of aluminium niet aanraden. ik denk dat moderne aluminim kozinnen prima te krijgen zijn in de uitstraling die je nu hebt. kost wel geld, maar anders garandeer ik je liters water aan condens op die profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Vandaar een kozijn ervoor zetten met triple glas. Als je daar mee wegkomt...
Voor de rest zou je is het afwegen triple of iets als Beng met voorwaarden dat je kozijnen geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

route99 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:03:
Vandaar een kozijn ervoor zetten met triple glas. Als je daar mee wegkomt...
Voor de rest zou je is het afwegen triple of iets als Beng met voorwaarden dat je kozijnen geschikt zijn.
Mijn ervaring is dat boven het dhz, bob de bouwer, beun de haas nivo het flink duurder is dan kozijnen vervangen. Ik heb het dan ook alleen maar gebruikt bij een monument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebo
Ik ga op zoek naar een leverancier met aluminium of kunststof kozijnen die beng glas gebruikt. Volgens mij haal ik dat er snel uit met de hoeveelheid glas die ik hier heb. Dat verdient zich zo terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jebo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:13:
Ik ga op zoek naar een leverancier met aluminium of kunststof kozijnen die beng glas gebruikt. Volgens mij haal ik dat er snel uit met de hoeveelheid glas die ik hier heb. Dat verdient zich zo terug.
kan ook triple zijn zeker op de beganegrond. dat lopen ze er doorgaans zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@twain4me Triple glas is echt veel goedkoper dan Beng, lijkt me normaal de 1e keuze.
HR++ zou je alleen nog als het ff niet anders kan of de situatie is er naar dat het uit kan en je dan niet een hele gevel hoeft te vervangen, zoals bij ons, het oude dubbel glas met de luiken (dicht als het donker is) gedraagt zich al HR++ (we zitten nu op 800m3 gas) en dan zou alleen het glas verangen interessant kunnen zijn.
Dit soort afwegingen kunnen een rol spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

twain4me schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:15:
[...]kan ook triple zijn zeker op de beganegrond. dat lopen ze er doorgaans zo in.
Ik zou dat ook doen en als je binnen de ruimte hebt laat voor de look v/h huis dat ouden ijzeren systeem staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

route99 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:57:
Dat Beng glas type waar de ventielen weggewerkt zijn, is zo uit mijn hoofd 18 mm dik, lijkt me minder risico dat het 11 of 12 mm type met die ventielen. Maar 10m2 zou voor ons dan 4000 euro minimaal zijn en voor de dat geld of iets meer heb ik ook een nieuw passend kozijn met triple glas.
Ik heb nog de indruk dat de kinderziekten nog niet helemaal uit vaccumglas zijn.
Er zijn een paar systemen qua plaats van de ventielen.
Ben best voor nieuwe producten, maar dit durf ik nog niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:38:
Ik was alleen nog maar online aan het zoeken.
Daar worden nauwelijks prijzen genoemd.
Tenminste niet door leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

Ik was alleen nog maar online aan het zoeken.
Daar worden nauwelijks prijzen genoemd.
Tenminste niet door leveranciers.
ik bel in dat soort situaties meestal gewoon voor een m2 prijs om te gebruiken in een begroting, met zoeken op google red je het nu doorgaans niet. meestal krijg je wel antwoord (ook als partikulier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001

paQ

Sethro schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:00:
[...]

Ik ben niet met je oneens maar er zit ook wel een groot verschil in kosten.

Voor 12m2 aan glas betaal je ongeveer 1200 euro. Met kozijnen erbij ga je makkelijk richting de 10-15k.

Voor die 1200euro ga je een flinke stap vooruit, voor de volgende 10K+ een klein stapje verder.
Welnee
Een dergelijk kozijn in alu, triple glas, 1 zijdig gelaagd, kost je bij de online shop 4-5k
Afhankelijk van verdeling, wel of geen dorpel enz.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

ik bel in dat soort situaties meestal gewoon voor een m2 prijs om te gebruiken in een begroting, met zoeken op google red je het nu doorgaans niet. meestal krijg je wel antwoord (ook als partikulier)
Het was meer de algemene interesse.
Ik overweeg toch nog maar niet om het te nemen.
Ben bang voor gebreken. Laat eerst anderen de boel maar in de praktijk uittesten.
Ik ben een beetje een lafaard op dat vlak. :)

Vrienden van me hebben het in hun Amsterdamse pand.
Was een paar jaar geleden, en was stervensduur.
Maar ja, het was dat of enkel glas.
Is wel al een raampje vervangen in de tijd dat ze het hebben. Weet niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebo
Zit ik alleen nog met de vraag wat het verschil is tussen de moderne aluminium kozijnen en de moderne kunststof kozijnen in isolatiewaarde en degelijkheid. Moet ik hier nog rekening meehouden of zijn het maar heel beperkte verschillen.

Op kozijnentotaal kwam ik op 21.000 euro aan materiaal voor aluminium kozijnen in creme. Wanneer ik een marge van 50 procent hanteer voor plaatsen, kom ik op 30.000 euro. Besparingen heb ik gerealiseerd door in plaats van een schuifpui een draaikiepraam te hanteren. De schuifpui wordt nauwelijks gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
paQ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Welnee
Een dergelijk kozijn in alu, triple glas, 1 zijdig gelaagd, kost je bij de online shop 4-5k
Afhankelijk van verdeling, wel of geen dorpel enz.
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:36
Jebo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:56:
Financieren is ook misschien mogelijk, bij zo’n formaat huis..

Bij 2800m3 gas… zeker nadenken waard

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jebo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:15:
Zit ik alleen nog met de vraag wat het verschil is tussen de moderne aluminium kozijnen en de moderne kunststof kozijnen in isolatiewaarde en degelijkheid. Moet ik hier nog rekening meehouden of zijn het maar heel beperkte verschillen.

Op kozijnentotaal kwam ik op 21.000 euro aan materiaal voor aluminium kozijnen in creme. Wanneer ik een marge van 50 procent hanteer voor plaatsen, kom ik op 30.000 euro. Besparingen heb ik gerealiseerd door in plaats van een schuifpui een draaikiepraam te hanteren. De schuifpui wordt nauwelijks gebruikt.
ja je moet daar wel op letten als je HR+++ subsidie wil hebben, het zijn specifieke profielen die goed genoeg zijn in aluminium uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001

paQ

Toeleveringonline.nl

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• take.amsing
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-01 16:26
Hallo Jebo,

Je hoeft geen rare toeren uit te halen.
Je moet alleen kijken wat de sponningdiepte is waarbinnen het glas moet zitten.
Als er al Thermophane in zit, dan kan er ook een goede 1.0 Beglazing in komen, denk dan bijvoorbeeld aan de Eclaz one van St gobain.
Hiermee ga je van een Ug waarde van 2,7 naar een Ug waarde van 1.0, veel isolerender dus.

Hou er wel rekening mee dat als het veiligheidsglas moet zijn (alle deuren en zijlichten en ook alle glas dat lager dan 80 cm van de rond geplaatst is) dat je dan gelaagd glas moet gebruiken (33.1 voor de begane grond)

Triple glas gaat niet lukken met deze kozijnen, dus lager wordt niks en vacuum glas is veel te duur en niet mooi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebo
Beste Take,

Bedankt voor deze toevoeging. Lijkt me ook relevant.

Groet,

Jon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05 19:24
Jebo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:11:
Beste Take,

Bedankt voor deze toevoeging. Lijkt me ook relevant.

Groet,

Jon
Jon.
Al knopen doorgehakt?
Heb hier ook 30 m2 glas op de bgg, weliswaar HR uit 1996.
Ben benieuwd hoe de huidige alternatieven uitpakken.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Pagina: 1