Vraag

• Luceos
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-06 19:17
Begin dit jaar heb ik een, op cybermonday gekochtte, dell alienware aurora r12 geleverd gekregen. De reden voor de aankoop van deze pc was de enorme performance die deze met zich meebracht (i9 11900KF, Geforce RTX 3090, 64GB DDR4 3466MHz). Helaas tijdens het gamen rijst de temperatuur en het geluidsniveau de pan uit; ik wordt er gewoon moe van.

Nu heb ik onlangs, op basis van Gamer Heavens video, de case fans vervangen voor Corsair ML120 Pro's en de cpu thermal paste overnieuw gedaan. Maar desondanks lijkt de kast tijdens het gamen toch slecht gekoeld te worden. Ik gok dan ook dat de airflow, of het gebrek ervan doordat de voeding middenin de kast hangt, de GPU geen voldoende instroom verzorgt.

Om deze reden ben ik gaan kijken naar de mogelijkheid tot een case swap, ook hier heeft Gamer Heaven reeds werk verricht en daar blijkt uit dat het wel mogelijk is. Er zijn wat maren, waaronder de beperkte aantal fan aansluitingen, de pre-boot check.

Nu was ik aan het zoeken naar een kast waar deze onderdelen in zouden passen. Helaas is het alweer een tiental jaar geleden dat ik zelf assembleerde, toch kwam ik op deze vergelijking uit:

https://tweakers.net/pric...e/1458610;1564276;443611/

De Define S komt er redelijk goed vanaf, de CPU is watergekoeld en dus moet er een radiator inpassen. Maar dat is wel een kast van 2015. Het moederbord van de Dell is een micro-atx. Ik vrees dat ik wellicht voedingskabels bij moet bestellen die langer zijn en dat het buisje van de waterkoeling te kort gaat zijn.

Hebben jullie zo nog alternatieven en advies?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Grijs€ 77,52€ 77,52
1BehuizingenFractal Design Define S€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 177,42

[Voor 21% gewijzigd door Luceos op 08-10-2022 12:48]

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:07

Thomg

Aww yiss

Dit word lastiger dan je denkt voor... meedere redenen.

De voeding zal je moeten vervangen, cable extenders installeren is vragen om problemen en het gewoon niet waard.
Waterkoeling kan een probleem worden als er een andere mounting systeem gebruikt word dan stock, lastig te zien in de video.
Dat het moederbord M-ATX is betekent niet meteen dat de mounting holes e.d. ook hetzelfde zijn.

Dingen die je sowieso WEL mee kan nemen:
CPU, Geheugen, Videokaart.
De rest is dus discutabel.

That said, ga geen define S kopen met een 3090, deze kast is hier NIET geschikt voor.
Hetzelfde geld voor de pure base 500.

Kijk naar iets als de pure base fx/dx, let vooral op goede ventillatie voorin en hou met de prijs rekening met de meegeleverde fans!

Als "oplossing" kan je ook overwegen de v/f curve van je 3090 te optimaliseren, de power limit van de 3090 te verlagen en de fanspeed curve custom te doen.

Ik betwijfel dat de 11900KF de reden is van het intense geluidsniveau in gaming (tenzij shitty fancurve).

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:20
Dell lijkt voor moederbord en voeding de ATX specs gevolgd te hebben zodat het hele spulletje overzetten in een andere behuizing geen probleem zou moeten zijn. Neem dan wel een behuizing met mesh front en goede airflow. uitvoering: Fractal Design Pop Air Black Solid bijvoorbeeld.
Het gemis van het aantal fanheaders kan je oplossen door het gebruik van een fancontroller of fansplitters.
Extensions aan de voedingkabels icm high-end videokaarten is een no go. Extra lengte en connectors resulteren in meer weerstand en een lager voltage aan het eind van de kabel. Vanwege het verbruik en stabiliteit wil je dat niet. Een andere voeding is de beste oplossing uitvoering: NZXT C1000 Gold v2 bijvoorbeeld al zou een 850w als uitvoering: Cooler Master V850 Gold - V2 ook voldoen.

• Luceos
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-06 19:17
@Thomg dat van die custom curve en power limit had ik nog niet eens bedacht. Ik heb nu afterburner ingesteld om temperatuur te maxen naar 75 graden, dan zouden de fans ook langzamer moeten draaien. Ik ga kijken wat dat met de prestaties doet. Ook heb ik alle fans eens manueel op 100% gezet en met name die van de GPU is wel echt een drama. De GPU thermal pads had ik nog niet vervangen, misschien moet ik dat eerst maar eens proberen.

Zoals jullie beiden al zeggen kan het qua lengte kabels nog wel eens problematisch worden, een nieuwe voeding zou dan inderdaad nog wel kunnen. Misschien moet ik nog maar even niet nadenken over een nieuwe kast en eerst die GPU eens verder zien te koelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:07

Thomg

Aww yiss

Auto OC zou al meteen wat voordelen moeten bieden, zet dit aan en loop gewoon weg.*
Hierna power target wat verlagen, iets van 90%.
En dan fancurve beetje in de noten trappen.
Laat de GPU anders maar lager boosten als de temperatuur te hoog word ipv fans harder.

* Auto OC is niet altijd stabiel...!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee