Aankoopadvies laptop voor surfen, video's en tekstverwerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dosh
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:31
Hallo Tweakers!

Mijn laptop is langzaam maar zeker aan het overlijden en voordat het te laat is, wil ik alvast een nieuwe in huis hebben. Ik heb wat gelezen dat de prijzen momenteel aan het zakken zijn, dus dat is mooi nieuws. Hieronder in het kort waar ik naar op zoek ben en waarom. Hopelijk kunnen jullie helpen!

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is voornamelijk bedoeld voor tekstverwerking, surfen (10+ tabbladen is niet ongebruikelijk), het bekijken van video's en ander regulier gebruik. Er zal niet echt op gegamed worden, hooguit een keer een potje Among Us of iets dergelijks.

Het is voornamelijk van belang dat het een redelijk toekomstbestendige laptop is waarbij je niet lang hoeft te wachten met veel applicaties open.

Wat is je budget?
Ik zit te zoeken tot een bedrag van maximaal 700 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet per definitie, maar het is voor mij wel van belang dat ik de laptop eenvoudig in een sleeve mee kan nemen. Een semi-lichtgewicht is dus mooi meegenomen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn vorige laptop was een Lenovo. Het beestje houdt het al 7-8 jaar vol en over het algemene gebruik ben ik tevreden. Ik twijfel tussen 14 en 15 inch, waarbij 15 inch misschien een lichte voorkeur heeft.

Ik heb uiteraard zelf ook al even gekeken naar mogelijke laptops. Hieronder heb ik deze toegevoegd.

Pricewatch vergelijk

Lenovo Yoga Slim 7 Pro

Lenovo Ideapad 5

Lenovo Ideapad 3

Lenovo Thinkbook 15

Waar ik met name niet helemaal uitkom is twee punten. In mijn vergelijk varieert de klokfrequentie van 1,8 GHz t/m 3,3 GHz. De maximale turboklokfrequentie is nagenoeg gelijk aan elkaar. De Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (82MS00BKMH) heeft een hoge klokfrequentie (3,3 GHz) en maakt het aantrekkelijk. Daar tegenover staat echter dat deze slechts 8 GB RAM heeft. Ik vind het erg lastig om de afweging te maken of je zou moeten kiezen voor de betere processor (ondanks dat de turboklokfrequentie nagenoeg gelijk is) of juist voor een hoger werkgeheugen. De genoemde Slim 7 Pro is al eerder getest hier op Tweakers en kwam er best goed uit (review: Lenovo Yoga Slim 7 en Slim 7 Pro - Rappe middenklassers met Ryzen 5000).

Zouden jullie kunnen helpen met een advies of ik beter kan gaan voor een betere processor of juist meer werkgeheugen? En welke van de vier genoemde laptops zouden jullie aanbevelen? Of zijn er wellicht andere/betere alternatieven?

Alvast heel erg bedankt!

Beste antwoord (via dosh op 11-10-2022 20:13)

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10 21:38

Praetextatus

the dutch_paki

Meer werk geheugen, een no brainer. De test waar je naar refereert is ook een model met 16gb. 16gb is toch wel de standaard tegenwoordig als dat binnen het budget kan.

Ideapad 3 zou ik niet doen want de bouw kwaliteit is toch wat minder dan de ideapad 5.

Blijven over de ideapad 5 of de thinkbook. Ideapad ziet er wat minder zakelijk uit en heeft de beter CPU. Ik persoonlijk zou daarvoor gaan.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10 21:38

Praetextatus

the dutch_paki

Meer werk geheugen, een no brainer. De test waar je naar refereert is ook een model met 16gb. 16gb is toch wel de standaard tegenwoordig als dat binnen het budget kan.

Ideapad 3 zou ik niet doen want de bouw kwaliteit is toch wat minder dan de ideapad 5.

Blijven over de ideapad 5 of de thinkbook. Ideapad ziet er wat minder zakelijk uit en heeft de beter CPU. Ik persoonlijk zou daarvoor gaan.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L van Straten
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-01 11:38
Ik denk dat de ideapad 5 het beste is voor jou!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dosh
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:31
Beiden heel erg bedankt voor de reactie! Nuttige informatie en op basis daarvan ga ik op korte termijn bestellen. Thanks!