[BELGIË] Oven en andere zwaarverbruikersn apart circuit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:38
We hebben 18-jaar geleden ons huis gekocht en verbouwd. We hebben dit destijds verbouwd door vrienden in de familie dit ons financieel geholpen hebben door goedkoop te verbouwen.

Ondertussen zijn we 18 jaar verder, en ik wil nu eindelijk eens mijn elektriciteit laten keuren. Ik weet dat het wat laat is, maar goed. Het is wat het is.

Er is recent een elektricien langsgeweest om alles eens in kaart te brengen en een elektrisch schema te maken. Op zich is alles in orde, enkel heb ik blijkbaar overal 20A zekeringen, dat moeten we voor bepaalde kringen aanpassen. Voor de rest was alles in orde, met uitzondering van:
  • Oven zit niet op een apart circuit: deze zit samen op 2 andere stopcontacten en lampen + dampkap
  • Wasmachine: Deze hadden we initieel niet, en deze staat nu in de badkamer. Ook daar is geen aparte kring voorzien.
Ik heb geen kruipkelder, en het openleggen van de vloer is niet echt een optie (financieel dan). Iemand enig idee wat de opties hier zijn om dit reglementair te krijgen?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:17

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik vrees dat er niets anders op zit dan 2 extra kringen te maken, voor de oven en wasmachine dus, desnoods in opbouw.

Edit, heeft je electricien ook je aarding nagemeten?

[ Voor 28% gewijzigd door Jellabie op 08-10-2022 15:06 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 19:01
Voor de oven: wanneer je op je elektrisch schema een stopcontact tekent ipv een ovensymbool is dit toch opgelost?
Idem voor de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:38
Zoals ik het begrepen heb, mag een grootverbruiker (Oven, Wasmachine) niet gedeeld worden in de kring.
Ik had gehoopt dat je een aparte zekering in de kring kon zetten.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 22:43
tc982 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:52:
Zoals ik het begrepen heb, mag een grootverbruiker (Oven, Wasmachine) niet gedeeld worden in de kring.
Ik had gehoopt dat je een aparte zekering in de kring kon zetten.
Je mag gerust nog andere stopcontacten bij een groep zetten waar een grootverbruiker op staat.
Dus de kring van de oven, mag ook de ijskast en diepvries stroom geven bijvoorbeeld.
Volgens AREI moet je een grootverbruiker (+2kW) op een aparte kring zitten, om te vermijden dat je er 2 combineert.

En als dat nu het geval is (2 grootverbruikers bij elkaar) doe je het zoals @wittmann1982 zei. Gewoon op het schema een stopcontact tekenen ipv de verbruiker. Dan ben je alleen zelf de pineut (automaat die afspringt bij het vragen van teveel stroom) wanneer je de 2 toestellen op zet, maar voor de keuring is dit perfect in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Er 1 zekering tussen zetten zal niet lukken indien men van het ene naar het andere stopcontact heeft doorgelust.
Het arei 2020 zegt idd: In de huishoudelijke installaties, wordt elk (verplaatsbaar) toestel met vaste standplaats of elke (verplaats-bare) machine met vaste standplaats met een nominaal vermogen groter of gelijk aan 2600 W afzonderlijk gevoed door een exclusief toegekende stroombaan. De wasmachine, de afwasmachine, de droogkast, het elektrisch fornuis, de elektrische kookplaat en de elektrische oven worden ook afzonderlijk gevoed door een exclusief toegekende stroombaan.
Men zegt exclusief, dus niet te combineren met andere verbruikers op die kring.

Zet dus op je schema een stopcontactsymbool, trek de stekkers uit tijdens de keuring(wat je sowieso best doet van alle apparaten) en het is opgelost.
Je electricien moet dat toch ook weten? Meestal werken die dan nog met een vaste keurder waarvan ze weten waar hij/zij belang aan hecht. De ene keurder is immers de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:17

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Je kan de oven en wasmachine ook gewoon weg doen en dan laten keuren.

Maar als je in de toekomst brand ofzo hebt door de oven of wasmachine gaat de verzekering ook niets uitkeren. Ongeacht gekeurd of niet.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:58
Er van uit gaande dat je bedrading in buisjes ligt: je kan meerdere stroomgroepen door die buisjes trekken. (Met een trekveer). Ik heb dit zelf ook gedaan in mijn eind-jaren-zeventig huis. (In Belgie is de regel dat alle geleiders in een buis de isolatiegraad moeten hebben van de zwaarste geleider, dus je kan meerdere groepen combineren). Dit gezegd zijnde gelden de regels van vandaag niet voor een woning ouder dan 1981 dus misschien is het zelfs niet nodig. Zelf heb ik alle bekabeling opnieuw getrokken, met extra groepen voor zware toestellen. De installatie thuis is nu gekeurd als nieuwe installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Jellabie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:24:
Je kan de oven en wasmachine ook gewoon weg doen en dan laten keuren.

Maar als je in de toekomst brand ofzo hebt door de oven of wasmachine gaat de verzekering ook niets uitkeren. Ongeacht gekeurd of niet.
Mocht je nu een 25A automaat op 1.5mm leiding gezet hebben ofzo nadien ja, maar een defect eigen aan een apparaat, dat niets te maken heeft met de electr installatie, dat zou me toch sterk lijken. Zoals gezegd grijpt de automaat in wanneer je teveel vermogen vraagt van de kring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 22:43
wittmann1982 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:20:
Er 1 zekering tussen zetten zal niet lukken indien men van het ene naar het andere stopcontact heeft doorgelust.
Het arei 2020 zegt idd: In de huishoudelijke installaties, wordt elk (verplaatsbaar) toestel met vaste standplaats of elke (verplaats-bare) machine met vaste standplaats met een nominaal vermogen groter of gelijk aan 2600 W afzonderlijk gevoed door een exclusief toegekende stroombaan. De wasmachine, de afwasmachine, de droogkast, het elektrisch fornuis, de elektrische kookplaat en de elektrische oven worden ook afzonderlijk gevoed door een exclusief toegekende stroombaan.
Men zegt exclusief, dus niet te combineren met andere verbruikers op die kring.
Mijn keuring is 2 maand geleden uitgevoerd, en daar is zonder problemen een stopcontact extra bij de oven + wasmachine goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
In een vorige woning hier ook zo goedgekeurd.
Bij TS gaat het blijkbaar zo al 18 jaar goed, dus technisch lijkt er daar geen probleem te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 15:07
Een herkeuring gebeurt in principe op de normen van toen het geïnstalleerd werd, dus die van 18 jaar geleden. Wellicht liet je het toen keuren, maar ben je dat vergeten en heb je de papieren niet meer :? :*)
Toen kon je idd gewoon een stopcontact tekenen om discussie te vermijden, de normen op vandaag eisen in het washok 2 dedicated kringen voor wasmachine en droogkast (al verbruikt die laatste minder dan 2000W).

Bel eens naar een keurder, leg uit dat je geen papieren meer hebt en wil laten herkeuren, of dat op de huidige norm of de oude norm zal gebeuren. Wellicht hoor je eerst een bonk omdat die van zijn stoel valt, want zal eerste keer zijn dat iemand laat herkeuren (moet elke 25 jaar 'in principe', maar doet niemand die niet flink verbouwt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:10

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit hoort in DEI, ik verplaats het topic daarheen :)

Tweakers Discord

Pagina: 1