Maanden wachten op reparatie fiets zonder enig uitzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Zoals de topictitel aangeeft zit ik al maanden(!) te wachten op een fietsreparatie en ik vraag me af hoe lang ik nog geduld moet hebben want dat is inmiddels wel op en vraag me af welke verdere stappen mogelijk zijn.

Tijdlijn
  • Half januari 2022 fiets ingeleverd voor reparatie onder garantie, werd een levertijd van het defecte frameonderdeel afgegeven van 12-14 weken.
  • Na 13 weken (half april) heb ik bij de winkel geïnformeerd naar de status. Antwoord was dat er nog geen onderdeel binnen was en het een onbekende levertijd had en ze zouden laten weten als het binnenkwam
  • Half mei weer geïnformeerd en nu had hun leverancier aangegeven dat het onderdeel nog ongeveer 7 weken levertijd had.
  • Begin juli krijg ik de melding dat de 7 weken niet gehaald worden maar dat de leverancier wel heeft aangegeven dat het onderdeel onderweg is (uit Azië denkt de winkel) maar ook niet meer kan zeggen dan dat.
  • Eind juli nieuwe update; ze hebben nog niet binnen en krijgen ook geen levertijd los bij hun leverancier.
  • Half augustus nieuwe update; goed nieuws, de leverancier geeft aan dat het onderdeel elk moment bij hun binnen kan komen.
  • Eind augustus vraag ik of de winkel het onderdeel al binnen heeft, maar helaas blijkt dat niet het geval. Op mijn vraag of de leverancier zelf het onderdeel al binnen heeft krijg ik het antwoord dat ze dat niet weten.
  • Update deze week (begin oktober): We hebben nog steeds geen onderdeel binnen en krijgen ook geen info vanuit de leverancier over levertijd.
Inmiddels ben ik er echt wel klaar mee :(, het is nu 9 maanden nadat ik de fiets heb ingeleverd ter reparatie en er is nog niets mee gebeurd en ook geen enkel perspectief. (Er kunnen complexere dingen geproduceerd worden in negen maanden zal ik maar zeggen ;))
De fiets is in 2020 bij de winkel aangeschaft en zat nog in zijn 2 jaar winkelgarantie toen die ter reparatie werd aangemeld. Aanschafwaarde destijds was 750 euro, wat een aanbieding betrof van 250 euro korting op een fiets van duizend euro omdat het een uitlopend model was waarvan er nog maar een paar exemplaren in hun magazijn stonden waar ze vanaf moesten, maar hij was wel helemaal nieuw, geen showmodel of leenfiets ofzo.

Ik wil gewoon op korte termijn een werkende fiets zonder dat ik erop achteruit ga!
Dus de huidige fiets gerepareerd terug is prima maar daar de hoop dat dit nog binnen afzienbare tijd gaat gebeuren ben inmiddels kwijt en wil niet nog maanden zitten te wachten.

Ontbinding en mijn 750 euro terug is voor mij ook geen oplossing want voor dat geld koop ik inmiddels geen vergelijkbare fiets meer. Dat wil zeggen met volledig aluminium frame, riemaandrijving, nexus 8 versnellingsnaaf en hydraulische velgremmen.

Nu is er van deze fiets wel een opvolger die leverbaar is maar die kost rond de 1200 euro en fietsen van andere merken met dezelfde specs zitten rond dezelfde bedragen. (Hebben allemaal wel schijfremmen trouwens ipv hydraulische, die worden blijkbaar niet meer gebruikt.)

Heb ik nu het gezien de hele lange wachttijd en nog geen zicht op reparatie recht op een andere vergelijkbare fiets (die ze wel kunnen leveren want staat bij hun te koop) zonder daarvoor te moeten bijbetalen?
En hoe vlieg ik dat op de juiste manier aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
1) Ben je consument? (waarschijnlijk wel, maar sommige mensen zijn fietskoerier bijvoorbeeld)

2) Het gaat naar ik begrijp om een spontaan defect? Dus niet door een val bijvoorbeeld?

3) Hanteert de verkoper algemene voorwaarden? Zo ja, staat daar iets in over defecten?

4) Is er een losse schriftelijke garantieovereenkomst met voorwaarden? Zo ja, staat daar iets in over termijnen?

5) Heeft de verkoper je een fiets in bruikleen aangeboden?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Misschien een mogelijkheid om te bespreken, ik weet dat een fietsen maker hier in de buurt dat is gaan toepassen. Men is nieuwe fietsen uit elkaar gaan halen om de onderdelen voor reparaties te gaan gebruiken. Veelal reparaties welke onder garantie vallen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Real schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

1) Ben je consument? (waarschijnlijk wel, maar sommige mensen zijn fietskoerier bijvoorbeeld)
Klopt, is een consumenten aankoop.
2) Het gaat naar ik begrijp om een spontaan defect? Dus niet door een val bijvoorbeeld?
Inderdaad een spontaan defect, scheuren in een aluminiumframedeel waarbij de winkel ook heeft aangegeven dat dit niet hoort en dat ze het onder garantie gaan vervangen.
3) Hanteert de verkoper algemene voorwaarden? Zo ja, staat daar iets in over defecten?
4) Is er een losse schriftelijke garantieovereenkomst met voorwaarden? Zo ja, staat daar iets in over termijnen?
Dat is een goede, heb ik nog niet bij stil gestaan. Ik ga daar naar kijken.
5) Heeft de verkoper je een fiets in bruikleen aangeboden?
Ja, er is gelijk een leenfiets gekomen welke ongeveer vergelijkbaar was met de gekochte fiets. Zelfde merk, aluminium, riemaandrijving, nexus 7 en schijfremmen.
Deze is echter half juni teruggebracht omdat een framebuis volledig doorgescheurd was. Heb ze toen ook gelijk vragen gesteld of dat bij dat merk gebruikelijk was omdat ongeveer hetzelfde bij mijn fiets de reden was om het te laten repareren en dat mijn vertrouwen in dat merk inmiddels wel wat minder was geworden ook al was het een n=2 ervaring.
Ze gaven echter aan dat het voor hun echt heel uitzonderlijk was dat dit gebeurde en ze het compleet doorscheuren nog niet hadden meegemaakt en zeker zouden melden bij de leverancier.
De vervangende leenfiets die ik toen meekreeg was echter totaal geen vergelijkbare fiets; een zware stalen ‘moeder’-fiets met sponzige rollerbrake remmen en maar 3 versnellingen die ook nog eens enkel in zijn 3 bruikbaar is omdat de eerste twee versnellingen zo licht zijn dat je er niet met een normale snelheid mee kan fietsen, waarschijnlijk ontworpen om met volledige bepakking van kinderen in zitjes en je boodschappen toch nog een hobbel te kunnen nemen. En in zijn 3 is er ook niet lekker mee door te fietsen omdat je je dan rot trapt, het ding is duidelijk gemaakt om gezapig mee rond te fietsen.
Heb deze fiets ook al meteen geweigerd toen ik ‘m aangeboden kreeg maar ik had enkel de keuze; die fiets of niets. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_Dune_ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:57:
Misschien een mogelijkheid om te bespreken, ik weet dat een fietsen maker hier in de buurt dat is gaan toepassen. Men is nieuwe fietsen uit elkaar gaan halen om de onderdelen voor reparaties te gaan gebruiken. Veelal reparaties welke onder garantie vallen.
Ik zou het nog kunnen vragen maar ben bang dat omdat het een fiets van seizoen 2019 betreft ze geen fietsen van dat model meer hebben staan en de nieuwe hebben andere framedelen zover ik kan zien dus denk niet dat dat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:44
Vliegvlug schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:33:
[...]

Klopt, is een consumenten aankoop.

[...]

Inderdaad een spontaan defect, scheuren in een aluminiumframedeel waarbij de winkel ook heeft aangegeven dat dit niet hoort en dat ze het onder garantie gaan vervangen.

[...]

Dat is een goede, heb ik nog niet bij stil gestaan. Ik ga daar naar kijken.

[...]

Ja, er is gelijk een leenfiets gekomen welke ongeveer vergelijkbaar was met de gekochte fiets. Zelfde merk, aluminium, riemaandrijving, nexus 7 en schijfremmen.
Deze is echter half juni teruggebracht omdat een framebuis volledig doorgescheurd was. Heb ze toen ook gelijk vragen gesteld of dat bij dat merk gebruikelijk was omdat ongeveer hetzelfde bij mijn fiets de reden was om het te laten repareren en dat mijn vertrouwen in dat merk inmiddels wel wat minder was geworden ook al was het een n=2 ervaring.
Ze gaven echter aan dat het voor hun echt heel uitzonderlijk was dat dit gebeurde en ze het compleet doorscheuren nog niet hadden meegemaakt en zeker zouden melden bij de leverancier.
De vervangende leenfiets die ik toen meekreeg was echter totaal geen vergelijkbare fiets; een zware stalen ‘moeder’-fiets met sponzige rollerbrake remmen en maar 3 versnellingen die ook nog eens enkel in zijn 3 bruikbaar is omdat de eerste twee versnellingen zo licht zijn dat je er niet met een normale snelheid mee kan fietsen, waarschijnlijk ontworpen om met volledige bepakking van kinderen in zitjes en je boodschappen toch nog een hobbel te kunnen nemen. En in zijn 3 is er ook niet lekker mee door te fietsen omdat je je dan rot trapt, het ding is duidelijk gemaakt om gezapig mee rond te fietsen.
Heb deze fiets ook al meteen geweigerd toen ik ‘m aangeboden kreeg maar ik had enkel de keuze; die fiets of niets. :|
Ben je misschien te zwaar voor de fietsen? Moet je geen stevigere fiets hebben (al heb je nu een zware stalen fiets gekregen)? Want als je gewicht er mee te maken heeft dan is het überhaupt de vraag of de fiets die je had gekocht wel passend is voor je. En als je de fiets in de winkel hebt gekocht voor jezelf (en de verkoper wist dit) dan moet je jezelf afvragen of deze wel conform is (behalve als je na aankoop xx kg bent aangekomen.

Maar die leenfiets van nu is sowieso niks, kan je die niet gaan omruilen?

En heb je überhaupt met de verkoper besproken of je de 'kapotte fiets ' niet kan omruilen gezien de lange periode? Mogelijk begint hij dan over bijbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
President schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Ben je misschien te zwaar voor de fietsen? Moet je geen stevigere fiets hebben (al heb je nu een zware stalen fiets gekregen)? Want als je gewicht er mee te maken heeft dan is het überhaupt de vraag of de fiets die je had gekocht wel passend is voor je. En als je de fiets in de winkel hebt gekocht voor jezelf (en de verkoper wist dit) dan moet je jezelf afvragen of deze wel conform is (behalve als je na aankoop xx kg bent aangekomen.
Ergens vind ik dit nogal een impertinente vraag maar goed ik kan je vertellen dat mijn gewicht hierin geen enkele rol speel, ben zeer waarschijnlijk lichter dan dat jij bent ;)
Maar die leenfiets van nu is sowieso niks, kan je die niet gaan omruilen?
Toevallig vandaag contact gehad en nogmaals mijn teleurstelling geuit over de exorbitante wachttijd en daarnaast over het niet bevallen van de huidige leenfiets gehad. Waarop het nu gelukkig geen probleem was om een andere leenfiets te vinden en krijg nu een aluminium leenfiets met riem, schijfremmen en een Alfine 11 naaf dus het leenfietsprobleem lijkt me prima opgelost! :)
En heb je überhaupt met de verkoper besproken of je de 'kapotte fiets ' niet kan omruilen gezien de lange periode? Mogelijk begint hij dan over bijbetalen?
Daar heb ik het nog niet over gehad nee, wil eerst weten of ik nu in mijn recht sta om dan niet te willen bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:30
Welke fiets met die specs kost 750,-?
Ik heb je nog nergens over een merk/type zien spreken.

Niet van belang?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_Dune_ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:57:
Inmiddels hier ook over gehad, maar het probleem is dat het gezochte onderdeel niet meer wordt gebruikt op de nieuwe fietsen. Het alternatief wat ze voorstellen heeft echter tot gevolg dat mijn remsysteem van hydraulisch naar mechanische velgremmen gaat en op die downgrade zit ik niet te wachten. Maar heb geschreven dat wanneer ze een alternatief vinden waarbij de boel naar hydraulische schijfremmen wordt omgezet ik daar wel mee akkoord kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Bad Brains schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:44:
Welke fiets met die specs kost 750,-?
Eentje die goed in de uitverkoop was vanwege laatste voorraad en overjarig model en daarom met €250 korting weg ging ;)
Bovendien zijn fietsen sinds begin 2020 flink in prijs gestegen.
Ik heb je nog nergens over een merk/type zien spreken.
Niet van belang?
Klopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Als jij denkt dat merk/dealer geen invloed heeft op een reparatie dan zou ik eens een kijkje nemen in het elektrische fietsen topic.
Hoe blij fietsenmakers zijn om de dozenschuivers van de Aldi te repareren.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
Bad Brains schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:58:
[...]

Als jij denkt dat merk/dealer geen invloed heeft op een reparatie dan zou ik eens een kijkje nemen in het elektrische fietsen topic.
Om daadwerkelijk zijn garantie vraag te beantwoorden is dat inderdaad niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
[...]

Geen idee waar jij het idee vandaan haalt dat het hier een dozenschuiver betreft maar dat is zeker niet het geval! Is gewoon een respectabele fysieke winkel en ze doen ook echt hun best en blijven netjes communiceren en me op de hoogte houden, heb dan ook geen conflict met ze maar het duurt gewoon veel te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:04:
[...]

Geen idee waar jij het idee vandaan haalt dat het hier een dozenschuiver betreft maar dat is zeker niet het geval! Is gewoon een respectabele fysieke winkel en ze doen ook echt hun best en blijven netjes communiceren en me op de hoogte houden, heb dan ook geen conflict met ze maar het duurt gewoon veel te lang.
Hopen dat het geen dozenschuiver is, maar als het ze 9 maanden duurt om een fiets niet te repareren zegt dat misschien wel iets over kwaliteit van service/merk :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Dan moeten ze die niet verkopen :?

Hij is daar onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
of ontbinden en 750 terug of wachten. Dat zijn je opties. Ik zou lekker wachten nu je toch een leenfiets hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door alwind op 08-10-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:11
Je nieuwe leenfiets klinkt als een upgrade? Dus ik zou gewoon daarop blijven fietsen en m'n mond houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien moet je de verkoper eens vragen wat momenteel bestel en levertijden voor nieuwe fietsen zijn ;)
Fwiw: vorig jaar januari besteld, augustus dit jaar geleverd. En das voor hele fietsen, niet voor onderdelen. Vrij logisch dat die dan bij de fabrikanten naar hele fietsen gaan. Uiteraard wel heel vervelend voor jou.
Verder is er vorig jaar een fabriek afgebrand (meen van Cortina / Alpina in Tjechie, en sowieso die van Stella in Nunspeet. En kan men in Oost Europa niet aan mensen komen, net als hier.

Dus ja, je hebt een fiets gekocht. Die is stuk, en das vervelend. Maar in dit geval kan de leverancier er ook weinig mee ben ik bang.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RGAT schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

Hopen dat het geen dozenschuiver is, maar als het ze 9 maanden duurt om een fiets niet te repareren zegt dat misschien wel iets over kwaliteit van service/merk :+
Fietsenmaker is ook gewoon afhankelijk van zijn leveranciers. Ik was laatst bij de fietsenmaker voor een setje binnen- en buitenbanden voor de voorwielen van de bakfiets en had het met hem even kort over de leverproblemen. Veel is gewoon niet leverbaar (probeer maar eens een specifiek type gekleurde buitenband te bestellen, levertijd onbekend maar kan zomaar een half jaar of meer zijn). Hij had nog spullen in backorder staan die al begin van het jaar besteld waren. Levertijd nog steeds onbekend. Het is echt drama. En dan heb ik het dus over onderdelen / accessoires, niet eens over hele fietsen. Volgens mij is het tegenwoordig vaak zo, dat de fiets die jij vandaag in de winkel "uit de voorraad" koopt, misschien al meer dan een jaar geleden is besteld door de fietsenmaker.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Vliegvlug schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:04:
[...]

Geen idee waar jij het idee vandaan haalt dat het hier een dozenschuiver betreft maar dat is zeker niet het geval!
Dat noemen ze nou een voorbeeld, maar ik hoor het al. Succes er mee.
Sissors schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Dan moeten ze die niet verkopen :?

Hij is daar onder garantie.
Punt is de fietsenmaker weigert ze als klant.
Maar zoals ik al zei, succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Ach dure fietsen zijn niet altijd beter, Qwic fiets van bijna 3000 € en klokje van boordcomputer loopt 45 min achter na een week... doen ze ook niets aan. Alleen geen idee of je daar een koop voor kan laten ontbinden bij een "fiets" 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:45:
[...]

Fietsenmaker is ook gewoon afhankelijk van zijn leveranciers. Ik was laatst bij de fietsenmaker voor een setje binnen- en buitenbanden voor de voorwielen van de bakfiets en had het met hem even kort over de leverproblemen. Veel is gewoon niet leverbaar (probeer maar eens een specifiek type gekleurde buitenband te bestellen, levertijd onbekend maar kan zomaar een half jaar of meer zijn). Hij had nog spullen in backorder staan die al begin van het jaar besteld waren. Levertijd nog steeds onbekend. Het is echt drama. En dan heb ik het dus over onderdelen / accessoires, niet eens over hele fietsen. Volgens mij is het tegenwoordig vaak zo, dat de fiets die jij vandaag in de winkel "uit de voorraad" koopt, misschien al meer dan een jaar geleden is besteld door de fietsenmaker.
Fair enough, had in 2020 gehoord dat het niet al te best was met levertijden van fietsen (en onderdelen zullen dan wel volgen) dus misschien dat deze verkoper heel veel pech heeft maar echt een goede indruk maak je zo niet als verkoper natuurlijk :X

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tsja, ik heb soms ook klanten met spulletjes waar ik niet direct blij van word. Life sometimes sucks. Maar zolang ze betalen...

Ik denk dat het vooral veel "grootspraak" is, want ik heb hier geen enkel probleem om gewoon wat onderhoud of reparaties te laten doen aan goedkope fietsen of elders gekochte fietsen. Ik verwacht dan ook natuurlijk niet met een rode loper en fanfare onthaald te worden als ik een paar spaken moet laten vervangen in het achterwiel van mijn goedkope fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 03:15
TS heeft 9 maanden de tijd gegeven en heeft nog steeds zijn fiets niet terug. Het houdt natuurlijk een keer op. Ik kan best begrijpen dat de fietsenmaker afhankelijk is van zijn leveranciers, maar op een gegeven moment moet hij ook verwantwoordelijkheid nemen en de klant een degelijke oplossing bieden.

Naar mijn mening valt dit gewoon onder het bedrijfsrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Providentia schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:05:
TS heeft 9 maanden de tijd gegeven en heeft nog steeds zijn fiets niet terug. Het houdt natuurlijk een keer op. Ik kan best begrijpen dat de fietsenmaker afhankelijk is van zijn leveranciers, maar op een gegeven moment moet hij ook verwantwoordelijkheid nemen en de klant een degelijke oplossing bieden.

Naar mijn mening valt dit gewoon onder het bedrijfsrisico.
Ja maar dat is gewoon je geld terug dan.

Een oplossing waar je helemaal niet blij mee hoeft te zijn. Lees tweakers een week na black friday maar eens. Mensen die een DOA tv krijgen waarvan de grote reseller dan het bedrag gewoon terug stort en de tweaker boos is omdat hij nu niet een nieuwe voor hetzelfde bedrag kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 11:01
alwind schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:08:
[...]

Ja maar dat is gewoon je geld terug dan.

Een oplossing waar je helemaal niet blij mee hoeft te zijn. Lees tweakers een week na black friday maar eens. Mensen die een DOA tv krijgen waarvan de grote reseller dan het bedrag gewoon terug stort en de tweaker boos is omdat hij nu niet een nieuwe voor hetzelfde bedrag kan kopen.
Tja, maar als je nog 9 maanden gaat wachten heb je al 1,5 jaar ook geen fiets meer en je gaat ook geen nieuwe kopen als je er nog 1 in reparatie hebt staan.

Aan TS: Geen rechtsbijstandverzekering zeker?
Ik zou een aangetekende brief sturen dat je ze nog maximaal 3 weken geeft en dat je je anders beroept op een ondeugdelijk product en de koop ontbind.https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/garantie/ondeugdelijk-product/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Hij heeft nu toch een prima leenfiets. Ik zou alleen ontbinden als je verwacht dat de fietsenmaken failliet gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Als een reparatie te lang duurt mag je hem op kosten van de winkel ergens anders laten repareren. Je kunt eens rondbellen om te kijken of een andere fietsenwinkel het frame heeft liggen.

De winkel is gehouden de fiets binnen een redelijke termijn te repareren. Die verplichting is de winkel (blijvend) niet nagekomen. Je hebt daarom niet alleen het recht op ontbinding maar ook op schadevergoeding. Als alle fietsen in de tussentijd duurder zijn geworden en je een nieuwe fiets moet kopen is dat vermogensschade.

Is de opvolger van de huidige fiets vergelijkbaar met jouw fiets, of heeft die ook schijfremmen? Ik zou aandringen om de opvolger geleverd te krijgen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Was druk met andere zaken en het leek even de goede kant op te gaan met de fiets dus vandaar dat ik hier niet meer gereageerd had.

Als oplossing werd me namelijk half oktober aangeboden het defecte framedeel, de voorvork, te vervangen voor een ander merk.
Ze zouden dan een nette en passende voorvork plaatsen op de fiets voorzien van hydraulische velgremmen, welke er oorspronkelijk ook op zaten, alleen dan van een ander type omdat een vork met het oorspronkelijke firmtech mechanisme schijnbaar niet verkrijgbaar is.

Op zich leek me dit wel een aardige oplossing dus als backup plan een andere aluminium voorvork geaccepteerd.
Ze zouden namelijk eerst nog een stevige poging doen de leverancier zover te krijgen alsnog de oorspronkelijke voorvork te leveren.

Na 3 weken stilte maar weer eens naar de status gevraagd waarop ze aangaven nog steeds geen concreet antwoord van de fabrikant terug te hebben maar wel twee productplaatjes doorstuurden van alternatieve voorvorken met en zonder vering en of ik nog voorkeur had.
Waarop ik gereageerd heb dat ik op basis van productplaatjes van losse vorken niet kan zien of dat bij de fiets gaat passen en daarnaast de vraag stel of deze vorken wel aluminium zijn.

Dat bleek niet zo te zijn met een verhaal erbij dat staal beter is dan alu en dat ze daarom doe hadden gekozen.

Daarop reageer ik dat ik wel een alu vork terug verwacht.
Afgelopen vrijdag krijg ik reactie terug dat die eigenlijk niet los te krijgen zijn. ;( Wisten ze dat niet van tevoren vraag ik me dan af…

Tevens delen ze me mede dat ze inmiddels een crediteringsverzoek bij de fabrikant hebben neergelegd, maar dat ze niet verwachten dat hierop binnen een week geantwoord gaat worden

Hierbij vraag ik me toch twee dingen af.
1. Moeten ze mij dit niet vooraf vragen? Kan toch niet zo voor een voldongen feit worden gesteld?
2. Stel dat ik daar wel akkoord mee zou zijn, waarom zou ik dan op geld terug van de fabrikant moeten wachten? Dat lijkt me namelijk een interne aangelegenheid tussen hun en hun fabrikant. Een originele voorvork kunnen ze uiteraard niet regelen zonder fabrikant, maar geld overmaken wel.

Die laatste vraag is trouwens puur uit interesse want ik zit helemaal niet te wachten op geld terug want daar koop ik geen vergelijkbare fiets van.
Ik wil de huidige fiets gerepareerd hebben tot gelijkwaardig staat of een gelijkwaardige vervanging.
Maar hoe reageer ik nu op hun email, simpelweg bovenstaande zin mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28

paQ

Naja, er is niets mis om dat standpunt (precies zo) iig te delen met de verkoper.
Hoe zij het met hun leverancier oplossen is niet jouw 'pakkie an'.
Je zou er nog op kunnen aanvullen dat herstel schijnbaar niet tot de mogelijkheden behoort, dus dan graag vervanging in de vorm van een gelijkwaardig alternatief.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
fopjurist schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:35:
Als een reparatie te lang duurt mag je hem op kosten van de winkel ergens anders laten repareren. Je kunt eens rondbellen om te kijken of een andere fietsenwinkel het frame heeft liggen.
Het gaat gelukkig enkel om de voorvork, niet het hele frame.
Maar op zich wel een aardig idee, zal eens kijken of er ook andere dealers zijn maar ik ben wel erg bang dat ze niet zomaar een dergelijke speciale voorvork hebben liggen. Niet iets wat je op voorraad hebt voor het geval dat denk ik.
De winkel is gehouden de fiets binnen een redelijke termijn te repareren. Die verplichting is de winkel (blijvend) niet nagekomen. Je hebt daarom niet alleen het recht op ontbinding maar ook op schadevergoeding. Als alle fietsen in de tussentijd duurder zijn geworden en je een nieuwe fiets moet kopen is dat vermogensschade.
Klinkt goed! :)
Maar hoe gaat dat in zijn werk?
En hoeveel schadevergoeding is redelijk en hoe wordt dat vastgesteld?
Is vast ook lastig dat er tegenwoordig eigenlijk geen vergelijkbare fietsen meer zijn met hydraulische velgremmen zijn maar enkel met hydraulische schijfremmen. Dit is vast inmiddels hetzelfde of goedkoper te krijgen voor producenten dan de hydraulische velgremmen want anders zouden ze ze nog wel aanbieden ga ik vanuit, maar vanuit de consument gezien kan het wellicht als upgrade worden gezien en daardoor misschien waardevoller.
Is de opvolger van de huidige fiets vergelijkbaar met jouw fiets, of heeft die ook schijfremmen? Ik zou aandringen om de opvolger geleverd te krijgen.
Die opvolger heeft inderdaad schijfremmen ipv velgremmen.
En wat is de definitie van opvolger en is dat eigenlijk relevant of is een vergelijkbare fiets van hetzelfde merk ook voldoende?

Want er is geen directe opvolger van mijn fiets in de zin dat deze dezelfde naam heeft met enkel een modeljaar of volgnummer toevoeging.
Wat ik de opvolger noem is een courante model met dezelfde specificaties (compleet alu, riemaandrijving, Nexus 8 naafversnelling, hydraulische remmen) als mijn fiets muv de velgremmen, aangezien de fabrikant geen fietsen met hydraulische velgremmen meer produceert, enkel schijfremmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Vliegvlug schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:58:
[...]

Klinkt goed! :)
Maar hoe gaat dat in zijn werk?
En hoeveel schadevergoeding is redelijk en hoe wordt dat vastgesteld?
Je kunt de koopovereenkomst ontbinden via een verklaring aan de fietsenwinkel. Praktisch doe je dat via een e-mail of brief waarin je aangeeft dat je de koopovereenkomst ontbindt. Je kunt de brief ook zelf langsbrengen en filmen dat je hem overhandigt of in de bus doet, dan heb je een bewijs dat de brief op het juiste adres is bezorgd.
Voor de schadevergoeding geldt iets vergelijkbaars, je geeft de winkel een bedrag en een betalingstermijn.
Helaas is het in de praktijk zo dat een winkel je niet zomaar wil betalen. Je moet dan een gerechtelijke procedure starten. De stel- en bewijsplicht voor de schadevergoeding ligt bij jou. Dat fietsen duurder zijn geworden kun je bijvoorbeeld bewijzen via de prijslijst van de fietsenwinkel of een brochure van het fietsenmerk waarin prijzen staan vermeld.
Is vast ook lastig dat er tegenwoordig eigenlijk geen vergelijkbare fietsen meer zijn met hydraulische velgremmen zijn maar enkel met hydraulische schijfremmen.
Als je de remmen ook los kunt kopen, kun je daar de prijzen van opzoeken.
Die opvolger heeft inderdaad schijfremmen ipv velgremmen.
En wat is de definitie van opvolger en is dat eigenlijk relevant of is een vergelijkbare fiets van hetzelfde merk ook voldoende?

Want er is geen directe opvolger van mijn fiets in de zin dat deze dezelfde naam heeft met enkel een modeljaar of volgnummer toevoeging.
Wat ik de opvolger noem is een courante model met dezelfde specificaties (compleet alu, riemaandrijving, Nexus 8 naafversnelling, hydraulische remmen) als mijn fiets muv de velgremmen, aangezien de fabrikant geen fietsen met hydraulische velgremmen meer produceert, enkel schijfremmen.
Op grond van de koopovereenkomst moet de fietsenwinkel een fiets leveren. Welke fiets precies, vloeit voort uit de koopovereenkomst. Vaak zal er een specifiek model overeengekomen zijn, zeg de Nimbus 2021. In beginsel heb je enkel recht op levering van dat specifieke model. Als de fabrikant elk jaar een nieuwe reeks fietsen uitbrengt en je kunt betogen dat de Oakshaft 2022 nu de positie inneemt van de Nimbus 2021, kun je vragen of de winkel die fiets wil leveren. Dat lijkt mij niet meer dan redelijk, en ik denk zelfs dat je dat kunt eisen op grond van de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 13:31
fopjurist schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:24:
[...]

Als je de remmen ook los kunt kopen, kun je daar de prijzen van opzoeken.
Zo werkt dat niet met fietsen. Het frame en de wielen zijn ook anders, kan je niet zomaar wisselen. Over het algemeen worden schijfremmen gezien als beter dan velgremmen, dus het is een upgrade. Maar het lijkt me niet zo'n spannend verschil dat je niet die fiets als "gelijkwaardig" kan opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
fopjurist schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:24:
[...]

Je kunt de koopovereenkomst ontbinden via een verklaring aan de fietsenwinkel. Praktisch doe je dat via een e-mail of brief waarin je aangeeft dat je de koopovereenkomst ontbindt. Je kunt de brief ook zelf langsbrengen en filmen dat je hem overhandigt of in de bus doet, dan heb je een bewijs dat de brief op het juiste adres is bezorgd.
Voor de schadevergoeding geldt iets vergelijkbaars, je geeft de winkel een bedrag en een betalingstermijn.
Helaas is het in de praktijk zo dat een winkel je niet zomaar wil betalen. Je moet dan een gerechtelijke procedure starten. De stel- en bewijsplicht voor de schadevergoeding ligt bij jou. Dat fietsen duurder zijn geworden kun je bijvoorbeeld bewijzen via de prijslijst van de fietsenwinkel of een brochure van het fietsenmerk waarin prijzen staan vermeld.
Dat klinkt nog vrij complex, vooral dat starten van een gerechtelijke procedure, en daar komen best wat kosten bij kijken vermoed ik.
Hoopte toch dat zoiets wat laagdrempeliger zou zijn.
[...]

Op grond van de koopovereenkomst moet de fietsenwinkel een fiets leveren. Welke fiets precies, vloeit voort uit de koopovereenkomst. Vaak zal er een specifiek model overeengekomen zijn, zeg de Nimbus 2021. In beginsel heb je enkel recht op levering van dat specifieke model. Als de fabrikant elk jaar een nieuwe reeks fietsen uitbrengt en je kunt betogen dat de Oakshaft 2022 nu de positie inneemt van de Nimbus 2021, kun je vragen of de winkel die fiets wil leveren. Dat lijkt mij niet meer dan redelijk, en ik denk zelfs dat je dat kunt eisen op grond van de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid.
Hoe verzin je die namen, erg creatief! :)
Dit pad lijkt me wat prettiger en haalbaarder.
Ga me daarvoor in de catalogus van de fabrikant verdiepen om de beste match te vinden.
Kijken of er ook nog oude catalogi te vinden zijn want er zit wel wat jaar tussen mijn fiets en de huidige modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Tom-Z schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:46:
[...]

Zo werkt dat niet met fietsen. Het frame en de wielen zijn ook anders, kan je niet zomaar wisselen.
Dat klopt inderdaad, maar de vork zou toch al vervangen worden zelfs bij behoudt van hydraulische velgremmen. Het wiel moet dan inderdaad ook anders dus wel een extra kostenpost maar vast minder voor hun dan een hele nieuwe fiets.
Vraag me trouwens af of dezelfde remhandel en hydraulische leidingen gebruikt kunnen worden voor zowel velg- als schijfremmen, anders moeten die ook aangepast worden en heb je daarna een fiets met twee verschillende handels wat er ook niet uit ziet.
Dus alleen aan de voorkant de boel omzetten van velg naar schijf lijkt me niet echt een oplossing.
Over het algemeen worden schijfremmen gezien als beter dan velgremmen, dus het is een upgrade. Maar het lijkt me niet zo'n spannend verschil dat je niet die fiets als "gelijkwaardig" kan opvoeren.
Dat laatste ben ik ook met je eens.
Zeker omdat mijn gevoel zegt dat schijfremmen inmiddels goedkoper zijn dan velgremmen anders zouden fabrikanten ze niet zoveel toepassen, zal wel een kwestie zijn van volumes waardoor dat zo is.
Pagina: 1