Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 14:31
Beste,

Ik ben in de markt voor een camera. Ik heb in het verleden kleine compact camera's gebruikt, maar sinds de telefooncamera's steeds beter werden, gebruik ik enkel mijn telefoon. Toch ben ik zeer geinteresseerd om weer met een echte camera aan de slag te gaan.

Ik twijfel tussen een canon R7 APS-C met 18-150mm (1900 euro) of de Panasonic S5 met 50 MM prime (2000 euro) Voordeel van de panasonic is de full frame, canon spreekt me meer aan wat betreft features en AF.

Wat raden jullie mij aan als het gaat om deze 2 camera's? Of hebben jullie een andere tip voor rond de 2000 euro incl lens?

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
Welke lens had je in gedachten bij de r7 die een bereik van 16-150mm geeft want volgens mij bestaat die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
Lone schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:09:
Welke lens had je in gedachten bij de r7 die een bereik van 16-150mm geeft want volgens mij bestaat die niet.
Sorry, de kitlens is idd 18-150

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Aan de ene kant noem je full frame als voordeel, maar aan de andere kant vind je de lichtopbrengst van een 18-150 op APS-C blijkbaar ook genoeg. Ik vind het sowieso vreemd om tussen een 18-150 en een 50mm prime te twijfelen.

Heb je al nagedacht over wat je met de camera gaat doen? Wat ga je fotograferen? Welke features van de Canon spreken je meer aan? Welk deel van de AF vind je beter (ze hebben tenslotte allebei AF)? Hoe ben je tot de keuze tussen deze twee camera's gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
Arumes schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:18:
Aan de ene kant noem je full frame als voordeel, maar aan de andere kant vind je de lichtopbrengst van een 18-150 op APS-C blijkbaar ook genoeg. Ik vind het sowieso vreemd om tussen een 18-150 en een 50mm prime te twijfelen.

Heb je al nagedacht over wat je met de camera gaat doen? Wat ga je fotograferen? Welke features van de Canon spreken je meer aan? Welk deel van de AF vind je beter (ze hebben tenslotte allebei AF)? Hoe ben je tot de keuze tussen deze twee camera's gekomen?
Bedankt voor je reactie. De keuze voor de canon is de reden dat hij overal vrij goed uit de verf komt en net pas uit is. Keuze voor de s5 is vanuit een aanbeveling van een kennis, maar ook dat deze camera's beiden rond de 2000 euro zitten. De panasonic normaal niet, maar heeft nu de prime lens gratis. Vandaar dat de keuze van de lenzen uit elkaar loopt tussen beide camera's.

Ik ga vooral landschappen, de kinderen en tijdens vakanties fotograferen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:15

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Je eerste "echte" camera blijft altijd een beetje lastig. Je hebt nog weinig ervaring en weet niet precies wat je wel en niet zoekt. Of waar je tegenaan gaat lopen.

Wel vind ik de opmerking van @Arumes behoorlijk terecht. De twijfel tussen een 18-150 of 50mm prime toont wel beetje aan dat je nog even goed na moet denken over wat je precies wil. Landschappen met een 50mm kan maar is een redelijke uitdaging. Voor portretten is een 50mm juist weer heel mooi.

Die S5 is een hele mooie camera maar bedenk ook dat je waarschijnlijk in de (nabije) toekomst een zoomlens erbij gaat kopen. Daar kun je zo 800 euro of meer voor aftikken dus bedenk goed of je daar het budget voor hebt. Want met alleen die 50mm is je camera wat beperkt.

Die Canon met de kitlens is prima alleen zijn kitlenzen nooit zo lichtsterk (het diafragma kan niet zo ver open) wat bij situaties met minder licht weer een probleem kan zijn. Ook haalt de scherpte van een kitlens het niet bij duurdere zooms en primes maar dat hoeft niet perse te zeggen dat ze slecht zijn hoor.

Waar het om gaat is dus dat er heel veel factoren zijn. En wat voor jou belangrijk is, kun je alleen ontdekken door te gaan fotograferen. Persoonlijk zou ik goedkoper beginnen en dan je spullen langzaam uitbreiden (tenzij je na die 2000 nog veel meer te besteden hebt).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02

DirtyBird

Praktiserend denker

Met het doel dat je hebt is denk ik fullframe prima te verantwoorden (zonder te zeggen dat het met andere systemen niet kan).
Ik zou kijken naar het (tweedehands) lenzenaanbod: beschikbaarheid, keuze, prijs, etc. Ik zou daar op baseren.

Ik denk dat canon dan de betere keuze is (al zou ik niet voor die kitlens gaan) en je kunt je lenzen eventueel in de toekomst meenemen naar een fullframe rf camera (meen ik).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
DirtyBird schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:14:
Met het doel dat je hebt is denk ik fullframe prima te verantwoorden (zonder te zeggen dat het met andere systemen niet kan).
Inderdaad, met andere systemen kan het ook. Dus waarom dan fullframe? Voor geen van de drie genoemde doelen is fullframe noodzakelijk. En tijdens vakanties (en zelfs gewoon als je op pad gaat voor een mooi landschap) kan je behoorlijk spijt krijgen dat je voor dat grote, zware spul gekozen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02

DirtyBird

Praktiserend denker

Arumes schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

Inderdaad, met andere systemen kan het ook. Dus waarom dan fullframe? Voor geen van de drie genoemde doelen is fullframe noodzakelijk. En tijdens vakanties (en zelfs gewoon als je op pad gaat voor een mooi landschap) kan je behoorlijk spijt krijgen dat je voor dat grote, zware spul gekozen hebt.
Dat is maar gedeeltelijk waar. Camera's zijn niet groter of zwaarder en een landschapslens is prima mee te nemen. Portret en wildlife wordt een ander verhaal. Dan ben je zeker gebaat bij een kleinere sensor (in mijn optiek, no pun intended).
Als je (spelende) kinderen wilt fotograferen moet je zoveel mogelijk licht hebben, zeker als je dat binnen wilt doen. Dan is fullframe gewoon beter (oud vs new daargelaten).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
DirtyBird schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:57:
[...]

Dat is maar gedeeltelijk waar. Camera's zijn niet groter of zwaarder en een landschapslens is prima mee te nemen.
Noem één fullframe camera die niet groter of zwaarder is dan de E-P5 in mijn sig. Natuurlijk, niet ALLE fullframecamera's zijn groter dan ALLE kleinere formaten, maar gemiddeld zijn ze wel degelijk groter en zwaarder.
Portret en wildlife wordt een ander verhaal. Dan ben je zeker gebaat bij een kleinere sensor (in mijn optiek, no pun intended).
Een kleine sensor voor portret? Dat is nou juist iets waarbij je veel controle over de scherptediepte wilt hebben.
Als je (spelende) kinderen wilt fotograferen moet je zoveel mogelijk licht hebben, zeker als je dat binnen wilt doen. Dan is fullframe gewoon beter (oud vs new daargelaten).
Ja, en middenformaat nog beter. Maar er is ook zoiets als "goed genoeg".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:52
Ik zou nooit kiezen voor een Canon APS-C, om de simpele reden dat Canon nooit echt moeite lijkt te willen doen voor hun APS-C-klanten. Bij hun dslr’s gingen ze er ook maar vanuit dat je duurder en zwaarder fullframeglas haalt als je wat beter spul wil dan de standaardlensjes. Hun EOS-M-reeks is nu op sterven na dood en nu komen ze met een R7 die de 7D zou moeten vervangen maar wederom tonen ze er geen professioneel APS-C-glas bij.
Ik denk dat je beter af bent bij Fujifilm als je APS-C wilt.
Olympus en Panasonic hebben ook professionele crop-lenzen.
Wil je per se Canon, ga dan voor fullframe, maar eerlijk gezegd denk ik dat fullframe overkill is voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41
is die 2000 euro je “totale” budget of denk je eraan om later nog meer glas bij te kopen? Als 2000 je totale budget is, en je nog niet goed weet wat je gaat fotograferen, zou ik misschien toch voor een “kitlens” setup gaan om te beginnen en dan nog wat geld overhouden voor minstens 1 fatsoenlijke lens later.

Ik zou met dat budget waarschijnlijk voor m43 gaan. Zoals hierboven, aps-c lijkt fuji toch echt wel de beste keuze, FF zou ik niet doen als “instap” (ik ben het wel niet helemaal eens dat FF niet voor de hobbyfotograaf zou zijn, dat is zoals zeggen dat een carbon racefiets niet voor wielertoeristen is, nee je hebt het niet nodig, maar het is wel leuk).

Olympus en Sony gaan “iets” aankondigen de komende weken, een nieuwe OM5 zou kunnen en misschien is die wel leuk (sony weet ik niet of ze iets in je budget gaan aankondigen maar lijkt me niet). Dat zou ik nog meepakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
nokie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:29:
is die 2000 euro je “totale” budget of denk je eraan om later nog meer glas bij te kopen? Als 2000 je totale budget is, en je nog niet goed weet wat je gaat fotograferen, zou ik misschien toch voor een “kitlens” setup gaan om te beginnen en dan nog wat geld overhouden voor minstens 1 fatsoenlijke lens later.

Ik zou met dat budget waarschijnlijk voor m43 gaan. Zoals hierboven, aps-c lijkt fuji toch echt wel de beste keuze, FF zou ik niet doen als “instap” (ik ben het wel niet helemaal eens dat FF niet voor de hobbyfotograaf zou zijn, dat is zoals zeggen dat een carbon racefiets niet voor wielertoeristen is, nee je hebt het niet nodig, maar het is wel leuk).

Olympus en Sony gaan “iets” aankondigen de komende weken, een nieuwe OM5 zou kunnen en misschien is die wel leuk (sony weet ik niet of ze iets in je budget gaan aankondigen maar lijkt me niet). Dat zou ik nog meepakken.
Ik zou @sys64738's advies aanhouden en het grootste deel van die €2000 lekker laten liggen. Begin goedkoop, misschien zelfs tweedehands, en ga daarmee aan de slag. Best kans dat je daarmee al een flinke tijd vooruit kan, en als je op een gegeven moment toch tegen een beperking aanloopt, dan weet je in ieder geval welke beperking dat is en in welke richting je vervangende/aanvullende gear nodig hebt.

Als je camera's direct na release koopt weet je zeker dat je de hoofdprijs betaalt. Dus nieuwe camera's afwachten zou ik ook niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:31
Als ik een camera zocht voor landschappen, kids en vakanties en dan daarbij wat uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst dan zouden de 2 genoemde combinaties iig niet op mijn lijstje staan....

Ik ben het helemaal eens met het advies om kleiner te beginnen en dan je systeem uit te breiden. Let daarbij goed op (2e hands) lensaanbod, want dat maakt echt een groot verschil tussen de verschillende merken. Zowel wat betreft aanbod als prijs.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwintessens
(…) FF zou ik niet doen als “instap” (ik ben het wel niet helemaal eens dat FF niet voor de hobbyfotograaf zou zijn, dat is zoals zeggen dat een carbon racefiets niet voor wielertoeristen is, nee je hebt het niet nodig, maar het is wel leuk).(…)
Ik zei ‘overkill’. Niet dat het niet leuk is om te hebben. ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
(ik ben het wel niet helemaal eens dat FF niet voor de hobbyfotograaf zou zijn, dat is zoals zeggen dat een carbon racefiets niet voor wielertoeristen is, nee je hebt het niet nodig, maar het is wel leuk).
Belangrijk verschil is dat een camera, meer dan een fiets, onderdeel is van een groter geheel. Koop je een carbon fiets dan ben je in principe klaar. Slijtage onderdelen en upgrades zijn voor een carbon fiets in principe niet duurder dan voor een alu fiets.

Bij een camera is dat een heel ander verhaal. FF lenzen zijn over het algemeen een behoorlijk stuk prijziger dan APS-C of kleiner lenzen. Wat we in dit forum keer op keer zien is dat starters FF als optie hebben met het idee dat substantieel beter is terwijl het amper in hun budget past. Dat is gewoon geen handig startpunt.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:41
Je zoekt een allround lens volgens mij. Dat is een prime lens niet. Je kinderen gaan echt niet wachten tot jij met je voeten bent uitgezoomd. Het wil niet zeggen dat je daarmee automatisch de canon moet kiezen, maar bij de full frame zou ik wel een andere lens kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 11:12
Arumes schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Noem één fullframe camera die niet groter of zwaarder is dan de E-P5 in mijn sig. Natuurlijk, niet ALLE fullframecamera's zijn groter dan ALLE kleinere formaten, maar gemiddeld zijn ze wel degelijk groter en zwaarder.
U vraagt, wij draaien: https://camerasize.com/compact/#459.682,638,ha,t

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Zoals hierboven, aps-c lijkt fuji toch echt wel de beste keuze
Dat heeft niemand beweerd, alleen dat Fuji beter is dan Canon.
Sony is in het algemeen de meest logische keuze voor APS-c tenzij je op dit moment 40 MP nodig hebt (en dan is FF een logische keuze).
Hun lenzen zijn moderner en een interessantere line-up + betere third party support. Fuji koop je als je aan knopjes wilt draaien maar elk type body heeft zijn quirks waar je door verrast wordt terwijl het bij Sony gewoon werkt zoals video AF.
Een body met nieuwe sensor is wel gewenst maar de body ga je waarschijnlijk toch sneller vervangen dan de lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
Johan1995 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:27:
[...]

Dat heeft niemand beweerd, alleen dat Fuji beter is dan Canon.
Sony is in het algemeen de meest logische keuze voor APS-c tenzij je op dit moment 40 MP nodig hebt (en dan is FF een logische keuze).
Hun lenzen zijn moderner en een interessantere line-up + betere third party support. Fuji koop je als je aan knopjes wilt draaien maar elk type body heeft zijn quirks waar je door verrast wordt terwijl het bij Sony gewoon werkt zoals video AF.
Een body met nieuwe sensor is wel gewenst maar de body ga je waarschijnlijk toch sneller vervangen dan de lenzen.
Hoezo is Sony de meest logische keuze voor APS-c? Sony heeft niet zo’n uitgebreide lens-line up als Fujifilm voor APS-c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 11:12
Kwintessens schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

Hoezo is Sony de meest logische keuze voor APS-c? Sony heeft niet zo’n uitgebreide lens-line up als Fujifilm voor APS-c.
Ik denk dat je dat toch mis hebt. Je moet niet alleen merkeigen lenzen rekenen, maar ook Sigma, Tamron, Samyang, Zeiss, etc.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Kwintessens schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

Dat was in het verleden zo, maar Sony aanbod groeit sneller en Fuji heeft last van remmende voorsprong. Niet alleen aantal lenzen maar ook kwaliteit, prijs, buiten de hokjes denken en veel lenzen hebben een update nodig.

Maar... welke lenzen ontbreken er dan bij Sony?
Wellicht lezen ze mee, en worden in de toekomst dingen toegevoegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-05 11:58
Universal Creations schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

Ik denk dat je dat toch mis hebt. Je moet niet alleen merkeigen lenzen rekenen, maar ook Sigma, Tamron, Samyang, Zeiss, etc.
Dat moet je natuurlijk bij Fuji dan ook doen. Als ik bij één van de grote camerawinkels in de webshop kijk zie ik 109 lenzen voor Sony (specifiek APS-C) en 163 voor Fuji. Daar zitten bij beide ook wat cinema lenzen tussen, maar als je die er tussenuit haalt blijft het verschil ongeveer gelijk. Bij Fuji zijn er recent ook aardig wat third-party lenzen van Sigma, Tamron en Tokina toegevoegd. Sony heeft natuurlijk wel als voordeel dat er ook nog een heel arsenaal aan FF lenzen beschikbaar is.

Ik denk overigens dat beide voor APS-C prima zijn. Qua lenzen kom je bij beide volgens mij niet heel veel te kort. Het is puur waar je eigen voorkeur ligt.

@Johan1995
Volgens mij heeft Fuji inmiddels ook gewoon third-party support en geldt daar juist ook de wet van de remmende voorsprong. Dat was een voordeel van Sony, maar dat wordt nu ingelopen door Fuji. Volgens mij heeft Fuji bovendien recent meer nieuwe lenzen voor APS-C uitgebracht dan Sony (het merk Sony dan). Een groot deel van Sony's eigen APS-C line-up is bovendien al een aardige tijd op de markt (waar niets mis mee hoeft te zijn overigens).

Nogmaals, volgens mij zijn beide voor APS-C meer dan prima. Dat hele relaas over dat je Fuji kiest als je aan knopjes wil draaien en dat elke body quircks heeft is volgens mij meer een uiting van persoonlijke antipathie tegen Fuji, dan dat het daadwerkelijk ergens op gebaseerd is.

@rhjgiesen
Weinig toevoeging op hetgeen al gezegd is. Ik denk dat FF voor jouw situatie niet perse noodzakelijk is, een mooie APS-C camera met goede lichtsterke lenzen kun je ook ontzettend veel mee. Ik zou vooral de systemen waarin je geinteresseerd bent gaan proberen in een winkel. Qua bediening en ergonomie kan er nog wel wat verschil tussen zitten en daar kom je alleen op die manier achter wat je voorkeur heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Erwin186 op 12-10-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Universal Creations schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

Ik keek idd alleen naar merkeigen, maar sluit me aan bij @Erwin186.
Los daarvan vind ik wel dat je aan het aantal merkeigen objectieven en de diversiteit aan body’s kunt zien dat Sony niet net zo serieus is met APS-C als Fujifilm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Kwintessens schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:38:
[...]

Ik keek idd alleen naar merkeigen, maar sluit me aan bij @Erwin186.
Los daarvan vind ik wel dat je aan het aantal merkeigen objectieven en de diversiteit aan body’s kunt zien dat Sony niet net zo serieus is met APS-C als Fujifilm.
Het upgradepad loopt bij Sony naar de FF camera's terwijl je bij Fuji high end APS-C bodies kunt kopen. Of dat erg is, daar kun je over twisten. Met de high-end bodies van Fuji ben je 2 grote voordelen van APS-C (prijs en formaat/gewicht) ook kwijt. Maar wel een verschil om rekening mee te houden idd.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
klaaas schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:49:
[...]
Het upgradepad loopt bij Sony naar de FF camera's terwijl je bij Fuji high end APS-C bodies kunt kopen.Of dat erg is, daar kun je over twisten. Met de high-end bodies van Fuji ben je 2 grote voordelen van APS-C (prijs en formaat/gewicht) ook kwijt. Maar wel een verschil om rekening mee te houden idd.
Juist dat upgradepad naar FF vind ik dus zo lullig. Heb je een A6600 met 16-55 f2.8, moet je een FE 70-200 f2.8 kopen waarbij je het meeste glas niet gebruikt. Of als je dan een body wil met meer “pro” features, moet je een FF-body kopen en moet je je 16-55 vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Kwintessens schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:17:
[...]

Juist dat upgradepad naar FF vind ik dus zo lullig. Heb je een A6600 met 16-55 f2.8, moet je een FE 70-200 f2.8 kopen waarbij je het meeste glas niet gebruikt. Of als je dan een body wil met meer “pro” features, moet je een FF-body kopen en moet je je 16-55 vervangen.
Daar ben ik het op zich mee eens, vandaar ook dat ik aangeef dat je je van dat verschil bewust moet zijn bij het maken van je keuze. Vanuit de fabrikant gezien is het echter een logische strategie, dat is waar ik op doelde. E

(In dit specifieke voorbeeld zou ik trouwens een Tamron 70-180 nemen. Dan gebruik je idd niet al het glas, maar aangezien die lens lichter is dan de Fuji equivalent lijkt me dat niet zo'n thema. ;) )

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
klaaas schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:49:
[...]

Het upgradepad loopt bij Sony naar de FF camera's terwijl je bij Fuji high end APS-C bodies kunt kopen. Of dat erg is, daar kun je over twisten. Met de high-end bodies van Fuji ben je 2 grote voordelen van APS-C (prijs en formaat/gewicht) ook kwijt. Maar wel een verschil om rekening mee te houden idd.
Dat is ook relatief. Bij de XH2s waren er grote leveringsproblemen. De XH2 is volgens mij nog niet leverbaar. Verder zijn er geen high-end Fuji bodies die veel beter zijn dan de Sony's. En de lenzen zijn naar mijn mening dus belangrijker en dan heb je bij Sony meer keuze in high-end en pro objectieven (incl. Tamron, Tokina, Sigma etc.)
Kwintessens schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:17:
[...]

Juist dat upgradepad naar FF vind ik dus zo lullig. Heb je een A6600 met 16-55 f2.8, moet je een FE 70-200 f2.8 kopen waarbij je het meeste glas niet gebruikt.
Oei! Volgens mij heb ik iemand op zijn tenen getrapt 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Johan1995 op 13-10-2022 02:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
Johan1995 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 02:20:
[...]

Dat is ook relatief. Bij de XH2s waren er grote leveringsproblemen. De XH2 is volgens mij nog niet leverbaar. Verder zijn er geen high-end Fuji bodies die veel beter zijn dan de Sony's. En de lenzen zijn naar mijn mening dus belangrijker en dan heb je bij Sony meer keuze in high-end en pro objectieven (incl. Tamron, Tokina, Sigma etc.)
Elke fabrikant heeft / had leveringsproblemen, dus dat lijkt me geen argument. Punt is dat Fuji met de XH lijn een lijn heeft met duidelijk higher end bodies dan de A6600. En ook de XT lijn is higher end dan de A6600. De XT-4 heeft b.v.:

- steviger body
- dual card slots
- hogere resolutie EVF
- hogere resolutie LCD
- AF joystick
- instelwiel voor en achter
- aparte EV draaiknop

Of dat in z'n totaliteit een betere camera oplevert, daar kun je over twisten, maar dit zijn wel aspecten die over het algemeen beschouwd worden als higher-end of semi-professioneel. Een dergelijke differentiatie kent Sony niet in haar APS-C modellen. Wil je bovenstaande zaken dan moet je bij Sony uitwijken naar een FF body. (En voor de goede orde: ik gebruik zelf Sony dus ik ben geen Fuji-fanboy ;))

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
Johan1995 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 02:20:
[...]

[...]

Oei! Volgens mij heb ik iemand op zijn tenen getrapt 8)
Nee hoor, geen lange tenen hier. ik fotografeer niet eens met Fujifilm. Heb zelf camera’s van verschillende merken, waaronder Sony, maar niets van Fujifilm. Toch kan ik zien dat Fujifilm de meest serieuze speler op de APS-C-markt is, juist omdat ze geen FF aanbieden. 😉
Pagina: 1