Hallo allemaal,
Sinds een paar maanden wonen wij in een vrijstaande, op te knappen woning uit 1966. We wonen nu op de eerste verdieping en renoveren de begane grond, later moet de eerste verdieping gedaan worden. Op dit moment hebben we een gasketel voor verwarming en tapwater uit 1990. Het liefst vervangen we die voor een L/W warmtepomp vóór hij ermee stopt
.
https://docs.google.com/s...9RZvnXkc/edit?usp=sharing
In het eindresultaat zijn we van plan te gaan hebben:
. Voor het warmteverlies kijken we daarom ook wel naar ongeveer -7 of -5°C (9-8,4 kW).
Inderdaad: stil is niet zo belangrijk. Hij komt aan de voorkant van het huis en er zijn geen overburen. Slapen doen we vrij ver van die unit af. Daarnaast wil ik er eigenlijk sowieso een behuizing omheen maken.
Vragen waar ik vooralsnog mee zit:
Sinds een paar maanden wonen wij in een vrijstaande, op te knappen woning uit 1966. We wonen nu op de eerste verdieping en renoveren de begane grond, later moet de eerste verdieping gedaan worden. Op dit moment hebben we een gasketel voor verwarming en tapwater uit 1990. Het liefst vervangen we die voor een L/W warmtepomp vóór hij ermee stopt
Vermogensbehoefte
Historisch gasverbruik is onbekend, we wonen er pas net en er gaat van alles aangepast worden. Ik heb wel een warmteverliesberekening gemaakt, zie hier:https://docs.google.com/s...9RZvnXkc/edit?usp=sharing
In het eindresultaat zijn we van plan te gaan hebben:
- Spouwmuurisolatie, R = 2,2.
- Dakisolatie, R = 4,7 (wordt later wellicht nog meer, maar komende jaren is dit het).
- Alles triple glas, ik heb R = 1,25 aangenomen.
- Vloer van het huis wordt opnieuw opgebouwd, R = 5,45.
- WTW-ventilatie. Ik weet niet wat de efficiëntie hiervan is, ik heb 80% genomen en debiet o.b.v. bouwbesluit.
Afgiftesysteem
- BG 90 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, ~10 groepen, staan altijd allemaal (bijna) open. Ik wil ze handmatig afstellen: woonkamer/keuken volledig open, hal/bijkeuken iets dicht zodat het daar altijd 1-2°C koeler is.
- 1e/2e verdieping veel radiatoren, totale afgifte zal laag zijn. Wat het uiteindelijk moet worden hebben we nog niet besloten.
SWW
- Er is voldoende plek.
- We hebben een bad en wensen op een gezin met twee kinderen uit te komen. Ik dacht zelf aan zo'n 300 liter tapwater
- Er is geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W, op volgorde: verkrijgbaarheid, zuinig, milieuvriendelijk, goedkoop, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, design, stilInderdaad: stil is niet zo belangrijk. Hij komt aan de voorkant van het huis en er zijn geen overburen. Slapen doen we vrij ver van die unit af. Daarnaast wil ik er eigenlijk sowieso een behuizing omheen maken.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf, enkel voor de subsidie in bedrijf laten stellen. Het moet een monoblock worden. Daarnaast maakt het mij niet uit of 'ie uit Nederland of ergens anders vandaan komt (mits dat 'ergens anders vandaan' voordelen biedt qua levertijd of prijs natuurlijk, die opwegen tegen het mogelijke gebrek aan garantie en/of ondersteuning).Vragen waar ik vooralsnog mee zit:
- Als ik een warmtepomp kies die bij -10°C niet die 10 kW haalt en dus een back-up gebruikt, kan ik dan aannemen dat de SCOP achteruit gaat? Betekent dat ook dat als ik bijvoorbeeld een Panasonic T-cap neem die dat vermogen wel haalt, ik de opgegeven SCOP kan gebruiken? (Ik snap dat het zo simpel niet is, maar ik zoek iets van een vergelijkingsbasis)
- Hoeveel vermogen bij welke temperaturen zouden jullie kiezen o.b.v. bovenstaande?
- Hebben jullie suggesties voor warmtepompen die passen bij bovenstaande?