L/W warmtepomp voor een te renoveren woning uit 1966

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harm-89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-05 13:45
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden wonen wij in een vrijstaande, op te knappen woning uit 1966. We wonen nu op de eerste verdieping en renoveren de begane grond, later moet de eerste verdieping gedaan worden. Op dit moment hebben we een gasketel voor verwarming en tapwater uit 1990. Het liefst vervangen we die voor een L/W warmtepomp vóór hij ermee stopt ;).
Vermogensbehoefte
Historisch gasverbruik is onbekend, we wonen er pas net en er gaat van alles aangepast worden. Ik heb wel een warmteverliesberekening gemaakt, zie hier:
https://docs.google.com/s...9RZvnXkc/edit?usp=sharing
In het eindresultaat zijn we van plan te gaan hebben:
  • Spouwmuurisolatie, R = 2,2.
  • Dakisolatie, R = 4,7 (wordt later wellicht nog meer, maar komende jaren is dit het).
  • Alles triple glas, ik heb R = 1,25 aangenomen.
  • Vloer van het huis wordt opnieuw opgebouwd, R = 5,45.
  • WTW-ventilatie. Ik weet niet wat de efficiëntie hiervan is, ik heb 80% genomen en debiet o.b.v. bouwbesluit.
Hiermee komen we bij -10°C op zo'n 10kW warmteverlies. We hebben een houtkachel (en na de renovatie moet er ook weer een efficiënte kachel terugkomen). Ik ben niet van plan deze aan te sluiten op de CV-installatie omdat dat de installatie veel complexer maakt en we hem sommige jaren veel en andere jaren nauwelijks zullen stoken. Hij mag wel fungeren als back-up bij koude winters. Mocht er ooit een elfstedentocht komen dan kijken we die naast de kachel die brandt ;). Voor het warmteverlies kijken we daarom ook wel naar ongeveer -7 of -5°C (9-8,4 kW).
Afgiftesysteem
  • BG 90 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, ~10 groepen, staan altijd allemaal (bijna) open. Ik wil ze handmatig afstellen: woonkamer/keuken volledig open, hal/bijkeuken iets dicht zodat het daar altijd 1-2°C koeler is.
  • 1e/2e verdieping veel radiatoren, totale afgifte zal laag zijn. Wat het uiteindelijk moet worden hebben we nog niet besloten.
SWW
  • Er is voldoende plek.
  • We hebben een bad en wensen op een gezin met twee kinderen uit te komen. Ik dacht zelf aan zo'n 300 liter tapwater
  • Er is geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W, op volgorde: verkrijgbaarheid, zuinig, milieuvriendelijk, goedkoop, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, design, stil
Inderdaad: stil is niet zo belangrijk. Hij komt aan de voorkant van het huis en er zijn geen overburen. Slapen doen we vrij ver van die unit af. Daarnaast wil ik er eigenlijk sowieso een behuizing omheen maken.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf, enkel voor de subsidie in bedrijf laten stellen. Het moet een monoblock worden. Daarnaast maakt het mij niet uit of 'ie uit Nederland of ergens anders vandaan komt (mits dat 'ergens anders vandaan' voordelen biedt qua levertijd of prijs natuurlijk, die opwegen tegen het mogelijke gebrek aan garantie en/of ondersteuning).

Vragen waar ik vooralsnog mee zit:
  • Als ik een warmtepomp kies die bij -10°C niet die 10 kW haalt en dus een back-up gebruikt, kan ik dan aannemen dat de SCOP achteruit gaat? Betekent dat ook dat als ik bijvoorbeeld een Panasonic T-cap neem die dat vermogen wel haalt, ik de opgegeven SCOP kan gebruiken? (Ik snap dat het zo simpel niet is, maar ik zoek iets van een vergelijkingsbasis)
  • Hoeveel vermogen bij welke temperaturen zouden jullie kiezen o.b.v. bovenstaande?
  • Hebben jullie suggesties voor warmtepompen die passen bij bovenstaande?
Alvast bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:13
Kan je bij de energie leverancier niet zien wat sjv was? Of bij gaslicht.Com?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm-89
BarryH schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:28:
Kan misschien wel, maar het huis heeft nu nog enkel glas en had geen dak- of vloerisolatie. Daarnaast hebben we vernomen dat de bewoonster zich ging opwarmen bij buurtbewoners, dus ons verwarmgedrag straks zal significant anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm-89
BarryH schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:28:
De (niet-slimme) gasmeter staat overigens op 88.000 m3. Als die er vanaf 1966 gehangen heeft (weet ik niet), kom je op zo'n 1600 m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:13
Ik zou dat warmteverlies door ventilatie niet meerekenen op vol vermogen:
- als je met 2 personen thuis bent, dan kan je met een lagere ventilatie af (ik zou de wtw unit daar ook op uitkiezen: kan die dit een beetje slim regelen
- als je met veel personen in huis bent, dan is de ventilatie wel belangrijk, maar al die personen geven zelf ook weer warmte af

Daarnaast lees ik weinig over kierdichting (is vooral kit en luchtdichte tape) : heb je dat gedaan/ga je dat doen. Is ook echt van belang.

Wat is het vermogen wat je vloerverwarming kan afgeven bij b.v. 25/23/20? Dat moet boven het minimale vermogen van de WP liggen (en dat is vaak-maar lees het per type goed na- ca 30% van de max)

Voor SWW: komt je boiler dicht bij je monoblocq? zo nee, dan zou ik een warmtepompboiler nemen. Want dan is het makkelijker om te voorkomen dat je heet water aan het einde van de SWW run de VVW induwt

Voor 1e verdieping: waarschijnlijk kan je met de huidige radiatoren daar al goed uit de voeten. Reken maar eens na wat de warmteafgifte is bij 35/30/20

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
Zelf een Mono wp aanleggen kan best -zelf ook gedaan zonder cv kennis- maar maak het jezelf niet te ingewikkeld door allerlei technische toeren te bedenken.
Er zijn hier op DEI doe het zelfers geweest die te veel hooi op de vork hadden en uiteindelijk voor veel geld een installateur er bij moesten halen.
Zelf zou ik SWW apart houden middels een 270 liter wpb (ook niet moeilijk om aan te sluiten), verwarming en koeling van de slaapkamers middels moderne split airco (NB vanwege wtw komt er altijd wel warmte in de verschillende ruimten) en een wp voor de verwarming van de overige ruimten.

Kun je de zolder als die niet gebruikt wordt afsluiten ivm warmteverlies?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Je totale vloeroppervlakte met schuur is ~ 126m².
Na flinke isolatie stappen zul je echt nog maar 7-8kW nodig hebben hoor.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voor die paar koude dagen zou ik geen oversized warmtepomp nemen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm-89
BarryH schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:27:
Ik zou dat warmteverlies door ventilatie niet meerekenen op vol vermogen:
- als je met 2 personen thuis bent, dan kan je met een lagere ventilatie af (ik zou de wtw unit daar ook op uitkiezen: kan die dit een beetje slim regelen
- als je met veel personen in huis bent, dan is de ventilatie wel belangrijk, maar al die personen geven zelf ook weer warmte af
Goed punt! Dat is bijna 2 kW, dus een significant verschil ook.
Daarnaast lees ik weinig over kierdichting (is vooral kit en luchtdichte tape) : heb je dat gedaan/ga je dat doen. Is ook echt van belang.
Ook een goed punt! ;) De kozijnen worden vervangen en -ik verwacht- goed luchtdicht geplaatst. Het dak heb ik inmiddels (bijna af) goed luchtdicht geïsoleerd. Er zijn nog wat plekjes over waar ik tocht verwacht (oude afzuigkap, raar ventilatierooster ergens, etc.): dat ga ik allemaal nog netjes dichtmaken (muur terug dicht metselen, isolatie in de spouw). Ik heb geen idee wat ik dan aan 'luchtdichtheid' heb, is dat iets waarvoor ik een schatting kan meenemen in de warmteverliesberekening?
Wat is het vermogen wat je vloerverwarming kan afgeven bij b.v. 25/23/20? Dat moet boven het minimale vermogen van de WP liggen (en dat is vaak-maar lees het per type goed na- ca 30% van de max)
Als ik bijvoorbeeld deze tabel neem en ik ga uit van bijvoorbeeld 30 graden water, 20 graden ruimte, 10 HOH, dan kom ik op 64 W/m^2. Met 90 m^2 zit ik dan op ongeveer 6 kW.
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf
Voor SWW: komt je boiler dicht bij je monoblocq? zo nee, dan zou ik een warmtepompboiler nemen. Want dan is het makkelijker om te voorkomen dat je heet water aan het einde van de SWW run de VVW induwt
Dit wordt toch wel zo'n 12,5 meter leidinglengte. Wat is het risico als er even een golf iets te warm water door de vloerverwarming gaat?

Als ik uit ga van 30 mm leiding naar de SWW en 12 mm leiding van de vloerverwarming, dan is dat 6,25x grotere oppervlakte vd dwarsdoorsnede. Als die 25 m warm water (heen en terug) de vloerverwarming in gaat, dan is dat gelijk aan 156 m vloerverwarmingsbuis, verdeeld over 10 groepen 1,5 meter water in iedere buis wat te warm is en er als een golf doorheen wordt gepompt.

Ik kan ook nog overwegen de warmtepomp op een andere plek te zetten, dichter bij waar ik het vat beoog. Het liefst houd ik mijn systeem zo simpel mogelijk.
Voor 1e verdieping: waarschijnlijk kan je met de huidige radiatoren daar al goed uit de voeten. Reken maar eens na wat de warmteafgifte is bij 35/30/20
Is er een makkelijke berekening hier aan te doen? Ik heb totaal 7 radiatoren op de 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm-89
natural colour schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:28:
Zelf een Mono wp aanleggen kan best -zelf ook gedaan zonder cv kennis- maar maak het jezelf niet te ingewikkeld door allerlei technische toeren te bedenken.
Er zijn hier op DEI doe het zelfers geweest die te veel hooi op de vork hadden en uiteindelijk voor veel geld een installateur er bij moesten halen.
Zelf zou ik SWW apart houden middels een 270 liter wpb (ook niet moeilijk om aan te sluiten), verwarming en koeling van de slaapkamers middels moderne split airco (NB vanwege wtw komt er altijd wel warmte in de verschillende ruimten) en een wp voor de verwarming van de overige ruimten.

Kun je de zolder als die niet gebruikt wordt afsluiten ivm warmteverlies?
Het liefst voorkom ik de airco's in de slaapkamers, simpelweg omdat ik die units óf pijpen op de gevel niet mooi vind. Ik ga er voor nu even van uit dan m'n warmtepomp die kamers ook voldoende warm moet kunnen houden, maar ik zou later alsnog airco's kunnen hangen.

De zolder kan goed worden afgesloten. Ik heb in m'n warmteverliesberekening het hele huis 20 graden genomen, maar in de woonkamer is het typisch misschien ietsje warmer en op de 1e verdieping/zolder wellicht wat koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm-89
DutchWing schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:39:
Je totale vloeroppervlakte met schuur is ~ 126m².
Na flinke isolatie stappen zul je echt nog maar 7-8kW nodig hebben hoor.

***members only***

Voor die paar koude dagen zou ik geen oversized warmtepomp nemen.
Dit klinkt wel heel vergelijkbaar! Toevallig zat ik naar bijvoorbeeld de LG Therma's te kijken (volgens mij relatief goede beschikbaarheid), dan zou ik met een LG Therma V HM091MR.U44 al voldoende hebben (en dan is 'ie niet zo groot :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm-89
Ik heb de LG Therma V HM091MR.U44 besteld bij Aircoplaza, zou 2-4 weken levertijd op moeten zitten. Nu dus verder met de rest van de installatie uitdenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:44
Niet zozeer een advies, maar mijn complimenten over deze startpost, zo n warmteverliesberekening meesturen, dat zouden meer mensen moeten doen _/-\o_

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm-89
JBtL schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:39:
Niet zozeer een advies, maar mijn complimenten over deze startpost, zo n warmteverliesberekening meesturen, dat zouden meer mensen moeten doen _/-\o_
Hartelijk bedankt! Hij mag gekopieerd worden ;).

Overigens ben ik nu wat aan het zoeken naar een SWW-vat, blijkbaar zit daar ook nog een aardige levertijd op. Hebben jullie daar nog tips voor? Ik dacht zelf aan:
  • RVS want geen onderhoud
  • Grote warmtewisselaar (~3 m2 oppervlakte) want warmtepomp
  • Zijn er verder nog kwaliteitsverschillen or andere aspecten om naar te kijken?
  • Heb ik nog een back-upelement nodig of kan mijn warmtepomp het vat tot 60 graden krijgen voor legionella? Volgens de brochure kan 'ie tot 65°C LWT, maar ergens anders staat dan weer: "DHW 58~80℃ Operating is available only when the booster heater is operating." https://www.lg.com/africa...N[20211206_232616380].pdf

[ Voor 7% gewijzigd door harm-89 op 14-10-2022 16:16 ]

Pagina: 1