Vraag

• rob_38
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-10-2022
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb op dit moment een utp kabel van m'n modem naar de interactieve tv ontvanger om tv te kijken. Ik heb daar ook een PS5 en een laptop staan, die ik ook graag bedraad zou willen aansluiten. Ik wil niet meerdere kabels trekken, dus ik heb een switch gekocht: TP-Link TL-SG105E. Als ik de utp kabel van het modem aansluit op de switch en een utp kabel van de switch naar de interactieve tv, dan werkt het. Stop ik een utp kabel van de switch in de laptop, dan heb ik geen internet.

(Sluit ik de switch aan op de router heb ik wel internet op mn laptop, maar geen interactieve tv).

Is het mogelijk om de switch aan te sluiten op het modem en zowel interactie tv te kunnen kijken als te kunnen internetten op een laptop?

Als ik naar 192.168.0.1 ga kom ik bij mn router terecht en niet de switch. Schijnt te maken te hebben met DHCP en het default ip adres van de switch (klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt idee voor mij --> oftewel hier raakt mn brein in de war).

Edit: modem en router staan naast elkaar in de meterkast. Uiteindelijk wil ik dus graag zowel interactieve tv als internet via de switch (of dat nou via het modem of de router loopt maakt me niet uit). Ik heb glasvezel internet en tv via Caiway. Router: TP-Link Wireless Router Archer C1200.

Hopelijk heeft iemand van jullie een goede tip.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Gr. Rob

[Voor 10% gewijzigd door rob_38 op 07-10-2022 20:00]

Beste antwoord (via rob_38 op 08-10-2022 14:13)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
rob_38 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Ja ik las dus ook plug and play.
Maar zou dat dus voor mijn situatie ook moeten gelden? Utp van modem naar switch. Switch zowel interactieve tv als internet op pc?

Op de doos staat een mooi plaatje voor plug and play maar dan via de router.. maar werkte niet bij mij.

[Afbeelding]
Je kan via de link die ik deelde de tool downloaden om in te loggen op je switch, als je die tool opstart (draait alleen op Windows) dan vindt hij automatisch je switch (want die heeft wel een eigen IP-adres, alleen geen web interface) en kun je inloggen met admin/admin.

Zoals @Will_M aangeeft even dubbelchecken of IGMP snooping aan staat, die vind je onder Switching:

Mocht Caiway met VLAN splitsing werken, dan zul je hoogswaarschijnlijk je switch op de juiste poort van je modem/router moeten aansluiten (vaak is dat poort 3 en/ofof 4 voor TV) en kun je onder het tabje VLAN in die easy config tool instellen wat hij ermee moet doen.

Ik heb zelf TV van KPN en bij mij werkt dit gewoon, zelfs door 3 verschillende switches en een router heen, zolang ze allemaal IGMP snooping aan hebben staan. Lijkt me dus dat het probleem zit in dat Caiway iets anders doet. Hopelijk kan iemand hier die ook Caiway heeft meer informatie geven daarover.

Edit: Als je switch aangesloten zit op je Archer C1200, check daar dus ook even of IGMP snooping aan staat! Alles 'op de lijn' moet dat kunnen.

[Voor 3% gewijzigd door Oon op 08-10-2022 10:33]

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-02 20:03
Welke provider en router heb je ?
de tv bij KPN loopt bv anders dan tv bij zeg maar Ziggo oid

• rob_38
ijske schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:46:
Welke provider en router heb je ?
de tv bij KPN loopt bv anders dan tv bij zeg maar Ziggo oid
Heb net ook een paar edits gemaakt in mn originele post.

Heb glasvezel internet en tv via Caiway.
Router is een TP-Link Wireless Router Archer C1200

• Oon
  • Niet online
De TP-Link TL-SG105E zou plug & play moeten zijn, maar als je iets wil instellen heb je de Easy Smart Configuration Utility nodig. Dat je de switch niet bereikt vanaf je browser is dus niet vreemd.

Heb verder geen advies voor je want ik weet niet hoe Caiway hun IPTV regelt, maar hier liep ik zelf toevallig deze week ook nog tegenaan met diezelfde switch.

• ijske
Krijg je wel een IP adres op je laptop-utp-poort als je je pc in die switch steekt ?
(start - cmd - ipconfig /all ... )

• rob_38
ijske schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:12:
Krijg je wel een IP adres op je laptop-utp-poort als je je pc in die switch steekt ?
(start - cmd - ipconfig /all ... )
Onder 'Ethernet adapter Ethernet' zie ik default gateway en dns servers beide: 192.168.0.1 staan.
Autoconfiguration IPv4 Address: 169.254.62.197(preferred)

Via de Easy Smart Configuration Utility zie ik die 169.. ook staan, maar dan als Located on IP Network. Daar staat ook een kopje met IP Address: 172.25.73.102

Probleemoplossing van Microsoft geeft aan:
'Ethernet heeft geen geldige IP-configutatie'

Edit: ik doe alles vanaf het modem nu. Dus utp in het modem, die naar de switch en dan een utp in mn laptop.

[Voor 7% gewijzigd door rob_38 op 07-10-2022 20:34]

• ijske
als je eens test met een vast ip adres op je ethernet kaart?
ip adres : 192.168.0.250
subnet : 255.255.255.0
gateway : 192.168.0.1
DNS : 8.8.8.8

• rob_38
ijske schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:40:
als je eens test met een vast ip adres op je ethernet kaart?
ip adres : 192.168.0.250
subnet : 255.255.255.0
gateway : 192.168.0.1
DNS : 8.8.8.8
Heb het ingesteld, krijg dat nog steeds geen internettoegang. Zit nog steeds met m'n switch op het modem.

• rob_38
Oon schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:10:
De TP-Link TL-SG105E zou plug & play moeten zijn, maar als je iets wil instellen heb je de Easy Smart Configuration Utility nodig. Dat je de switch niet bereikt vanaf je browser is dus niet vreemd.

Heb verder geen advies voor je want ik weet niet hoe Caiway hun IPTV regelt, maar hier liep ik zelf toevallig deze week ook nog tegenaan met diezelfde switch.
Maar zou dat dus voor mijn situatie ook moeten gelden? Utp van modem naar switch. Switch zowel interactieve tv als internet op pc?

Op de doos staat een mooi plaatje voor plug and play maar dan via de router.. maar werkte niet bij mij.

[Voor 25% gewijzigd door rob_38 op 07-10-2022 20:53]

• ijske
rob_38 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

Heb het ingesteld, krijg dat nog steeds geen internettoegang. Zit nog steeds met m'n switch op het modem.
ok , je krijgt geen ip adres van de router dus ..

doe eens "arp -a" in je command prompt..
we zijn benieuwd of het mac adres 192.168.0.1 van je switch of van je router is

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@rob_38 Ik durf het bijna niet te vragen... Maar heb je al eens gebeld met de ServiceDesk van CAIWAY?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• rob_38
ijske schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:55:
[...]

ok , je krijgt geen ip adres van de router dus ..

doe eens "arp -a" in je command prompt..
we zijn benieuwd of het mac adres 192.168.0.1 van je switch of van je router is
Ga ik morgen proberen. Ik moet helaas nu weg (grr.. wil dit nu eigenlijk fixen).

• rob_38
Will_M schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:55:
@rob_38 Ik durf het bijna niet te vragen... Maar heb je al eens gebeld met de ServiceDesk van CAIWAY?
Nee nog niet gedaan. Was er vanavond mee begonnen en ging er van uit dat het goed zou gaan... Als ze weer open zijn ga ik inderdaad even bellen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

rob_38 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:02:
[...]

Nee nog niet gedaan. Was er vanavond mee begonnen en ging er van uit dat het goed zou gaan... Als ze weer open zijn ga ik inderdaad even bellen.
Waarschijnlijk zit je probleem in je eigen 'netwerk' en zul je iets met IGMP moeten gaan inregelen om het IPTV deel aan de praat te kunnen krijgen.

Verdiep jezelf overigens éérst even in de verschillen tussen een Modem, een Router én een Switch... :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
rob_38 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

[Afbeelding]
Je kan via de link die ik deelde de tool downloaden om in te loggen op je switch, als je die tool opstart (draait alleen op Windows) dan vindt hij automatisch je switch (want die heeft wel een eigen IP-adres, alleen geen web interface) en kun je inloggen met admin/admin.

Zoals @Will_M aangeeft even dubbelchecken of IGMP snooping aan staat, die vind je onder Switching:

Mocht Caiway met VLAN splitsing werken, dan zul je hoogswaarschijnlijk je switch op de juiste poort van je modem/router moeten aansluiten (vaak is dat poort 3 en/ofof 4 voor TV) en kun je onder het tabje VLAN in die easy config tool instellen wat hij ermee moet doen.

Ik heb zelf TV van KPN en bij mij werkt dit gewoon, zelfs door 3 verschillende switches en een router heen, zolang ze allemaal IGMP snooping aan hebben staan. Lijkt me dus dat het probleem zit in dat Caiway iets anders doet. Hopelijk kan iemand hier die ook Caiway heeft meer informatie geven daarover.

Edit: Als je switch aangesloten zit op je Archer C1200, check daar dus ook even of IGMP snooping aan staat! Alles 'op de lijn' moet dat kunnen.

[Voor 3% gewijzigd door Oon op 08-10-2022 10:33]

• rob_38
Oon schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

[Afbeelding]

Heb de switch op poort 4 aangesloten, nu werkt het wel. Tevens heb ik gelijk alle stekkers er een keer uitgehaald en er weer in gedaan. Bij de switch stonden alle instellingen voor IGMP snooping wel goed.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee