Spoedvraagje mbt alkydhars lak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:13
Hoi!

Een schilder heeft - kom ik net achter - twee deuren in ons huis gelakt met een buitenlak op basis van alkydhars.

Hij zegt dat dit geen kwaad kan, maar ik wist van niks, en had liever watergedragen lak gehad natuurlijk.

Mijn vraag: is dit schadelijk voor de gezondheid?

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
Is het net gelakt ? Of al een tijd geleden ?

Indien net gelakt: Goed ventileren. Als het al droog is, kan het geen kwaad.

Oplosmiddelen zijn als je er langdurig aan blootgesteld wordt wel schadelijk, maar dat zie je eigenlijk alleen maar bij schilders die er jarenlang dag in dag uit aan blootgesteld zijn. Die krijgen neurologische klachten die ze schildersziekte noemen. Maar bij 2 deuren hoef je er niet bang voor te zijn.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:06
https://waarzitwatin.nl/stoffen/alkydhars

Raampje op een kier vannacht, kan geen kwaad.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Super bedankt voor de snelle info!

Er zit verder geen verschil tussen een buiten lak en een binnen lak? Ik zie vooral online dat de voordelen genoemd worden zoals toepasbaar bij lage temperaturen en bestendig tegen weer enz. Maar dus geen probleem als ik ventileer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:27

de Peer

under peer review

Niet veel schadelijker dan een biertje drinken ofzo of 1 sigaret roken. Verwaarloosbaar dus.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 07-10-2022 18:39 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:57
Het grootste nadeel is eigenlijk dat het twee weken blijft stinken in je huis, terwijl je watergedragen lak na een uurtje of twee al amper meer ruikt.

Daarnaast droogt de verf ook veel langzamer dan die op waterbasis, het oppervlak blijft langer plakken (Deuren niet dicht doen!), en is langer gevoelig voor beschadigingen zolang deze nog niet droog is.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
mikkelnl schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:38:
Super bedankt voor de snelle info!

Er zit verder geen verschil tussen een buiten lak en een binnen lak? Ik zie vooral online dat de voordelen genoemd worden zoals toepasbaar bij lage temperaturen en bestendig tegen weer enz. Maar dus geen probleem als ik ventileer?
Er zit een boel verschil tussen binnen- en buitenlak, buitenlak is steviger, maar heeft als nadeel dat het een stuk langer duurt om te drogen (16 uur vs 5 uur). Maar daar ging je vraag eigenlijk niet over, toch? :P

Zolang je goed ventileert en niet urenlang aan je deuren gaat snuffelen, zal het allemaal wel loslopen.
BrainCrash schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:40:
Het grootste nadeel is eigenlijk dat het twee weken blijft stinken in je huis, terwijl je watergedragen lak na een uurtje of twee al amper meer ruikt.

Daarnaast droogt de verf ook veel langzamer dan die op waterbasis, het oppervlak blijft langer plakken (Deuren niet dicht doen!), en is langer gevoelig voor beschadigingen zolang deze nog niet droog is.
Stank vind ik altijd alles meevallen, ik vind het zelfs best lekker ruiken. En na een paar dagen ruik ik het al helemaal niet meer.

Dat het blijft plakken als je deuren te vroeg dicht doet is wel een punt, dat vind ik een aardig groot nadeel.

[ Voor 33% gewijzigd door Hahn op 07-10-2022 18:42 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Hahn schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:40:
[...]
Stank vind ik altijd alles meevallen, ik vind het zelfs best lekker ruiken. En na een paar dagen ruik ik het al helemaal niet meer.
Tja dat is dan persoonlijk… Ik hou meer van de geur van vers gebakken appeltaart dan van die van de chemische oplosmiddelen in verf op terpentinebasis... :P

Maar inderdaad, @mikkelnl, gewoon ff de eerste paar dagen continue blijven ventileren in de betreffende ruimtes.
Je hebt geluk dat het de komende dagen nog uitstekend goed weer blijft, dus wat frisse lucht binnenlaten is geen probleem nu.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Heel erg bedankt allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 21:06
Alkydverf binnenshuis gaat vergelen. Als je er voor betaald hebt zou ik toch echt vragen aan de schilder of deze schuurt en opnieuw verft. Overigens kan acryl prima over alkryd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Joost1981_2 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:33:
Alkydverf binnenshuis gaat vergelen. Als je er voor betaald hebt zou ik toch echt vragen aan de schilder of deze schuurt en opnieuw verft. Overigens kan acryl prima over alkryd.
Ik las het ja... hoe snel gebeurt zoiets? De deuren ben ik niet bang voor, die zijn zwart gemaakt. Maar een kozijn aan de tuin kant met veel licht is misschien ook op die basis (ga ik nog checken). Is dat dan kwestie van maanden of jaren denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:21

paQ

mikkelnl schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:40:
[...]

Ik las het ja... hoe snel gebeurt zoiets? De deuren ben ik niet bang voor, die zijn zwart gemaakt. Maar een kozijn aan de tuin kant met veel licht is misschien ook op die basis (ga ik nog checken). Is dat dan kwestie van maanden of jaren denk je?
Hoe meer zon, hoe minder vergeling.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Veel zon! Trekken ze dan twee jaar denk je? Want rond die tijd staat een nieuwe schilderbeurt buiten op programma.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
ff opnieuw lezen:
hoe MEER zon, hoe MINDER vergeling!

Alkydverf vergeelt juist binnenshuis omdat daar minder zonlicht is.
De verf moet blootgesteld worden aan UV straling in zonlicht, dat voorkomt dat ie gaat vergelen.

Dat kozijn aan de zonkant (is het een raamkozijn?) zal dan geen enkel probleem zijn. Die verf is ook gemaakt voor buiten hè, en dus zowiezo bedoeld om tegen zonlicht te kunnen.. Die gaat dan niet vergelen.

Hoe lang de verf in totaal meegaat (los van vergeling), hangt af van de kwaliteit van de gebruikte verf, de behandeling van de ondergrond, en in welke mate deze aan extreme weersomstandigheden wordt blootgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
BrainCrash schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:15:
ff opnieuw lezen:
hoe MEER zon, hoe MINDER vergeling!

Alkydverf vergeelt juist binnenshuis omdat daar minder zonlicht is.
De verf moet blootgesteld worden aan UV straling in zonlicht, dat voorkomt dat ie gaat vergelen.

Dat kozijn aan de zonkant (is het een raamkozijn?) zal dan geen enkel probleem zijn. Die verf is ook gemaakt voor buiten hè, en dus zowiezo bedoeld om tegen zonlicht te kunnen.. Die gaat dan niet vergelen.

Hoe lang de verf in totaal meegaat (los van vergeling), hangt af van de kwaliteit van de gebruikte verf, de behandeling van de ondergrond, en in welke mate deze aan extreme weersomstandigheden wordt blootgesteld.
Dank je! Ik las het wel hoor, en doelde ook op feit dat het een raamkozijn is; dat het daardoor minder snel (of niet schijnbaar, fijn!) zal vergelen... Dus komt wel goed dan, en anders doe ik het t.z.t. als het weer tijd is goed schuren en lakken op waterbasis.

Nogmaals dank allen voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joost1981_2 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:33:
Eerst goed drogen en uitharden als je wilt schuren, anders afbijtmiddel of afkrabben en met verf föhn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1