Bedraad netwerk nieuwe woning: Keystones, kabel, tools etc.?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 12:10
Hallo Tweakers,

Binnenkort verhuis ik naar een andere woning. Hier wil ik in totaal een stuk of 12 UTP-kabels gaan trekken en per 2 afmonteren op een wandcontactdoos. In mijn huidige woning was al alles aangelegd dus erg luxe maar ik moet het nu allemaal zelf doen. De loze leidingen liggen er gelukkig al :)

Het schakelmateriaal in de woning is van de Bush-Jaeger Reflex SI/SI Linear lijn. De loze leidingen zitten allemaal naast een tweetal stopcontacten en zijn voorzien van een afdekplaatje. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuwZwbcH3_-E4Zwvl8lagHWFf9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ib0JYPML6IgezzgQ0omnhJdL.jpg?f=fotoalbum_large

Netwerkkabel
Na e.e.a. in de diverse topics gestruind te hebben ben ik van mening dat een CAT6 U/UTP-kabel met stugge kern van 100% koper de beste oplossing is. Ik las ook iets van een AWG24-certificering, maar die kom ik maar weinig tegen. Is dit inderdaad een geschikte keuze? Of kan dit issues opleveren met de twee naastgelegen stopcontacten?

En wat zijn goede merken CAT6-kabels met deze specificaties? Ik kwam al Hirschmann en Belden tegen.

Keystones of UAE
Qua afmonteren kom ik uit op keystones of een UAE-contactdoos. Is een beter dan de ander? Of is een UAE-contactdoos alleen geschikt als je de kabels onder een hoek uit de wandcontactdoos wilt laten komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cl5sokm4Ykq4oaRZZwKs_AUnhLQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qb3cCRpn3MNu5CNV6LOs9FjC.jpg?f=user_large

Keystones
Qua keystones kwam ik niet gek veel informatie tegen. Die keystone in de foto hierboven lijkt op een toolless keystone (?). Wat zijn goede keystones en waar kan ik op letten?

Draagring
Ergens neig ik naar het gebruik van keystones maar dan heb ik ook een geschikte draagring nodig. Busch-Jaeger heeft draagringen met verschillende kleuren. Groen, oranje, zwart, etc. Zit hier nog verschil tussen? Wat is een goede keuze hierin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZaX_lKSuxEX3GnGMP87HKjk7xU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eS01PHrII7pjz8ACVcS1xtpn.jpg?f=user_large

Afwerking en gereedschap
Het eind van de kabel dat in de meterkast uitkomt wil ik afmonteren op een patchpaneel en vanuit daar een korte (kant-en-klare) UTP kabel doorlussen naar een Ubiquiti-switch.
Nu zijn er twee leidingen waar al een CAT5e kabel gelegd is. Kan ik een CAT5e kabel ook afmonteren op een CAT6 patchpanel (er vanuit gaande dat het geen stranded kabel is)?

Om alles te monteren heb ik ook nog een LSA-tool nodig. Zit hier veel verschil in qua kwaliteit? Of is een LSA-tool gewoon een LSA-tool? Aangezien een UTP-tang ook van pas komt zat ik aan dit setje te denken: https://www.kabelshop.nl/ProCable-Netwerkgereedschapset-Deluxe-ProCable-Krimptang-LSA-tang-Striptang-en-Kabeltester-39919-1-i5354-t24755.html. Is dit wat?

Om de kabels te trekken (loze leiding is 19mm) wil ik 3M-Lub gebruiken en een trekveer + trekkous. Zijn er nog kwalitatief goede en slechtere trekveren/trekkousen te koop? Qua lengte denk ik aan 10 meter trekveer genoeg te hebben.

Zelf doe ik niet gek veel met de hardwarematige kant van netwerken. Volgens mij ben ik aardig op weg en heb al het e.e.a. uitgezocht maar hopelijk zitten hier Tweakers met wat meer ervaring op dit gebied die de resterende vragen willen beantwoorden :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:42
naar elke locatie dubbel cat6 (bv Draka UC400 of Belden 7965) zou inderdaad een hele goeie start zijn .. past heel gemakkelijk in een 19mm pijp btw :-)

ik weet uit ervaring dat je dr zelfs 3 in kan duwen, soms zelfs 4... maar afmonteren word dan wat lastiger

de AWG is de kabeldikte, en is bij cat6 vaak AWG23 of 24... beide zijn prima, hoger nummer betekend smallere aders en zijn niet de norm (Draka UC Home even buiten beschouwing gelaten)
dus je zoekt ook keystones die AWG23 en/of AWG24 accepteren.
Uiteraard ga je ook voor solide koper.

in de meterkast ga je vermoedelijk geen plek hebben voor een mooie 19" datakast, en dat je dan op zoek zal moeten gaan naar ofwel een wallmounted patchpanel
Afbeeldingslocatie: https://instijl.net/shops/98470/files/44430804/image.webp

ofwel ga je toch voor rackmountable switches en zoek je een "vertical wall mount"
Afbeeldingslocatie: https://i5.walmartimages.com/asr/dd9a5152-8875-4594-b305-9289402214cd.0736eae67aa5fe3f06a3d522a1ea7df6.jpeg?odnHeight=450&odnWidth=450&odnBg=ffffff

[ Voor 59% gewijzigd door ijske op 07-10-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
Keystone is veel makkelijker te monteren omdat bij die UAE de twee kabels veel lastiger in de doos te krijgen zijn omdat ze van de zijkant moeten komen.

Verder is een dual kabel gebruiken erg handig, deze bijvoorbeeld.
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ben(V) schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:56:
Keystone is veel makkelijker te monteren omdat bij die UAE de twee kabels veel lastiger in de doos te krijgen zijn omdat ze van de zijkant moeten komen.

Ik vind juist die UAE contactdozen heel makkelijk werken. Even de juiste lengte afstrippen en dan met de LSA tool vastzetten. En alles zit veel steviger dan bij losse keystones en een plastic draagraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:30
Kan het makkelijke gebruik van de UAE alleen maar bevestigen. Hier meerdere toegepast en de inkomende leiding is overal 16mm. Weliswaar zonder noemenswaarsige bochten dus dan makkelijk in te voeren.

In combinatie met de genoemde belden prima uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is altijd erg proppen met de kabels als ze in de doos moeten.
Die dingen passen precies in de doos en de kabels zitten aan de zijkant en moeten dan haaks gebogen worden om de boel in de doos te proppen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
ijske schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:04:
naar elke locatie dubbel cat6 (bv Draka UC400 of Belden 7965) zou inderdaad een hele goeie start zijn .. past heel gemakkelijk in een 19mm pijp btw :-)
Draka heb ik nog niet naar gekeken dus dat dat ik zeker doen!
ik weet uit ervaring dat je dr zelfs 3 in kan duwen, soms zelfs 4... maar afmonteren word dan wat lastiger
de AWG is de kabeldikte, en is bij cat6 vaak AWG23 of 24... beide zijn prima, hoger nummer betekend smallere aders en zijn niet de norm (Draka UC Home even buiten beschouwing gelaten)
dus je zoekt ook keystones die AWG23 en/of AWG24 accepteren.
Uiteraard ga je ook voor solide koper.
Goed om te weten dat die keystones ook moeten matchen met de AWG-classificering.
ofwel ga je toch voor rackmountable switches en zoek je een "vertical wall mount"
Goede tip! Die switch van Ubiquiti is meer dan 40cm diep dacht ik terwijl m'n meterkast maar 35cm diep is. Zat al te kijken naar een kleinere switch maar dit is ideaal.
Ben(V) schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:56:

Ja dat lijkt mij dus ook. Ik wil wel een stukje kabel "extra" in de contactdoos houden, mocht er een keer een connector kapot gaan. Die dual kabel is handig, maar ik kan met een trekkous + veer toch ook twee UTP kabels in één keer trekken?
S-te-fan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:08:
Kan het makkelijke gebruik van de UAE alleen maar bevestigen. Hier meerdere toegepast en de inkomende leiding is overal 16mm. Weliswaar zonder noemenswaarsige bochten dus dan makkelijk in te voeren.

In combinatie met de genoemde belden prima uit te voeren.
Tsja, ik weet niet exact hoe de loze leidingen lopen. UAE ziet er inderdaad meer solide uit, maar zo heel vaak ga ik toch geen kabels lopen wisselen.

Is er nog iets te zeggen over die kleuren draagringen en welke keystones aan te raden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Alles kan, maar zo'n dual kabel is niet duurder maar maakt het allemaal wel veel makkelijker.

Als je enkele kabel op rol koopt moet je tevoren afmeten hoeveel lengte je nodig hebt voor een bepaalt traject en dan neem je altijd teveel, want tekort is heel vervelend.
En wat je teveel hebt knip je weer af en gooi je weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timv37
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-05 16:03
@DedSec85

Mag ik vragen welke oplossing je uiteindelijk voor gegaan bent en wat je gekocht hebt? Ik ben zelf ook aan het inventariseren maar de vele opties maken het er niet makkelijker op. Idee is grofweg hetzelfde.. per beschikbare loze leidingen 2x UTP trekken en deze afmonteren op keystones\uae gecombineerd met een patch paneel in de meterkast. Mag eventueel ook per pb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
Timv37 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:24:
@DedSec85

Mag ik vragen welke oplossing je uiteindelijk voor gegaan bent en wat je gekocht hebt? Ik ben zelf ook aan het inventariseren maar de vele opties maken het er niet makkelijker op. Idee is grofweg hetzelfde.. per beschikbare loze leidingen 2x UTP trekken en deze afmonteren op keystones\uae gecombineerd met een patch paneel in de meterkast. Mag eventueel ook per pb :)
Nou, ik heb nog niks gekocht aangezien er nog volop wordt geklust in de woning ;)
Ik ga bij Sander Vunderink Belden Cat.6 grijs 7965E UTP-kabels kopen.

Als draagring zou een rode van Busch-Jaeger moeten volstaan met deze keystones. De WCD worden afgewerkt met dit plaatje.

Als LSA-tool ga ik voor de nr. 40 van Weicon.

Ik heb besloten om het patch-panel van Ubiquiti te kopen. Als het goed is moeten de eerder genoemde keystones daar ook in passen, maar dat moet ik nog even dubbel-checken.

Trekveer kan ik lenen van iemand, moet alleen nog even een trekkous regelen en dan ga ik 2 UTP-kabels per loze leiding trekken. Ik koop in het begin 2 dozen van 100 meter kabel zodat dit in één keer kan.

Twijfel alleen nog even of ik nu alvast alles ga bestellen of even een paar weken wacht aangezien black friday / cyber monday ook voor de deur staat :P

[ Voor 7% gewijzigd door DedSec85 op 24-10-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnoon
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-05 14:26
@DedSec85

Ik zit zelf in een zelfde situatie en ik vroeg mij af waarom de keuze op cat6 kabel is gevallen. :)
Inmiddels is gigabit voor internet al verkrijgbaar en in de toekomst snelheden daarboven, waarom dan geen cat6a die snelheden tot 10gbit aan kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:21
Magnoon schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:55:
@DedSec85

Ik zit zelf in een zelfde situatie en ik vroeg mij af waarom de keuze op cat6 kabel is gevallen. :)
Inmiddels is gigabit voor internet al verkrijgbaar en in de toekomst snelheden daarboven, waarom dan geen cat6a die snelheden tot 10gbit aan kan?
CAT6 doet ook 10Gbps tot zo'n 55m. Die lengte ga je in het gemiddelde woonhuis niet overheen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Cat6a voegt helemaal niets toe en is alleen dikker, stugger en dus lastiger te trekken en af te monteren.
Cat 6 utp kan tot 55m ook 10Gbps aan., meer dan voldoende voor normale woningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Magnoon schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:55:
@DedSec85

Zie het antwoord van @Ben(V). Qua snelheid voldoet CAT6 prima (CAT5e eigenlijk ook, maar wil toch een beetje future-proof zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnoon
Ik ben benieuwd of je inmiddels al de spullen binnen hebt en montage ben gestart en ervaringen zou kunnen delen.

Lijkt toch dat een vertical mount niet gaat passen in onze meterkast, te weinig diepte en in de breedte is er geen plek tenzij ik iets knutsel waardoor hij over de bestaande (stroom?)bekabeling heen kan.
Kom toch eerder op zoiets uit:
https://www.amazon.nl/Sat...bare-diepte/dp/B07PFQR6P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Magnoon schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:48:
Ik ben benieuwd of je inmiddels al de spullen binnen hebt en montage ben gestart en ervaringen zou kunnen delen.

Lijkt toch dat een vertical mount niet gaat passen in onze meterkast, te weinig diepte en in de breedte is er geen plek tenzij ik iets knutsel waardoor hij over de bestaande (stroom?)bekabeling heen kan.
Kom toch eerder op zoiets uit:
https://www.amazon.nl/Sat...bare-diepte/dp/B07PFQR6P7
Nou deels. Ik heb inderdaad overal CAT6 kabels getrokken en afgemonteerd. Ging met 2 man prima, geen kabelglijmiddel of iets dergelijks nodig. Om de boel op te hangen heb ik een wall-mount van InLine gekocht welke verstelbaar is van 24 cm tot 40 cm. Deze om precies te zijn.

Volgens mij hetzelfde als wat jij aangaf in je reactie. Ik heb hem nog niet opgehangen, wel even gepast en dat lijkt allemaal prima te gaan. Hier loopt ook de stroomkabel richting de groepkast in het midden van de meterkast. Ik ga dat oplossen door aan weerzijden twee balkjes van zo'n 2,3 cm dik te monteren en daar de wall mount tegenaan te schroeven, zodat deze er voor komt te hangen.

Reden dat ik nog niet alles heb kunnen monteren is dat ik nogal gedoe had met de internetaanvraag. Had een mooie deal bij Ziggo maar dat ging niet door omdat ze onze woning nog niet konden aansluiten. Heb nu glasvezel van KPN sinds een paar dagen. Echter haal ik daar nog niet de volledige snelheid mee, dus dat ben ik eerst aan het troubleshooten voordat ik al mijn eigen netwerk-gear aansluit.
Bovendien heb ik nog niet mijn handen kunnen leggen op een Ubiquiti switch. Mocht alles gereed zijn, dan plaats ik hier uiteraard een update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnoon
@DedSec85

Ik ben heel benieuwd hoe het er nu voor staat
Ben je nog tegen problemen aan gelopen?
Zo niet dan ben ik van plan alle artikelen die genoemd zijn te bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Magnoon schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:58:
@DedSec85

Ik ben heel benieuwd hoe het er nu voor staat
Ben je nog tegen problemen aan gelopen?
Zo niet dan ben ik van plan alle artikelen die genoemd zijn te bestellen
Ik heb dit weekend die wall mount opgehangen. Zie onderstaande foto. Ik wacht nog even totdat de Ubiquiti switches weer leverbaar zijn, maar vooralsnog hangt alles prima. Op dit moment gebruik ik even een simpele 8-ports gigabit switch.

Om de wall mount op te hangen heb ik twee latjes gemonteerd aan de achterzijde. Die wall mount hangt dus voor die grijze leiding....ook handig om dan wat kabelwerk achterlangs te laten lopen. Enige waar je wel op moet letten is dat je eerst de diepte goed instelt en dan pas het legbord etc. monteert. Doordat die schroeven voor de diepte aan de zijkant zitten is dit lastig om later te doen (i.v.m. ruimte schroevendraaier).

Tot dusver helemaal tevreden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ns7X11orIdRFjPSsUHe6u9tFJLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yDbM4UyxVFhLaSxosyjBtcT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnoon
Omdat ik inmiddels kabels(23 stuks) heb getrokken en afgemonteerd heb leek het mij een goed moment om mijn ervaringen te delen.

Uiteindelijk gekozen voor UAE omdat dit ook al in de muur zat vanuit de bouw en het erg stevig aanvoelde. Wel heb ik overal waar mogelijk de dubbele(doos) variant gebruikt. Dubbele kabel trekken was overal mogelijk(Belden), al dan niet met de trekveer via de controledraad terug te trekken. Het is zelfs met zeep gelukt 2 netwerkkabels in een buis te trekken waar al een coax kabel in zat, ik vermoed dat we daar geluk met bochten etc. hebben gehad.

Ik kon geen kabelgoot bij de bouwmarkt vinden die 20+ netwerkkabels aan kon, dan werd het een goot voor bij de plint, dus na wat twijfelen gekozen voor 2 kabelgoten waar ongeveer 12 kabels per stuk in zitten.

Bijgevoegde foto's zijn zeker niet het eindresultaat, maar misschien helpt het anderen met hun keuzes voor afwerking.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv14umNxGu7yGixDlLqNl4_EVkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XFyFdyf18VGwI08ddciRJ4H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXDxomdR_OTIqVlB_fcJmd0E8m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLj9aUGI8zUseZXLUzjVSksR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Krw8LiWMvKK3donLm8afyNaN90Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5XrqXWUjxYKxgCnMjnYzfpx.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1