Upgraden Z370/i5-8600K PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik wil mijn pc even weer up to date brengen, zodat ie wat vlotter aanvoelt. Momenteel merk ik vooral bij het opstarten (/na het inloggen) traagheid met het opstarten van alle apps en ook het starten van games en zware programma's lijkt ie meer moeite mee te hebben.
Ik weet dat ik veel heb draaien; ik gebruik mijn pc voor veel diverse zaken: streaming, gaming, photoshop, recording, enz enz.
Ik verdenk vooral de CPU; dit is een i5-8600K, op een Z370 moederbord. (Zie mijn inventaris voor een volledige lijst, al missen daar nog 2 1Tb disks)
In taakbeheer zie ik de CPU vaak 100% draaien als ie druk bezig is.

Ik durf niet zo goed te zeggen of ik al een flinke stap kan maken door de CPU te vervangen, of dat ik mobo, cpu en geheugen moet vervangen.

Wat is je budget?
Budget is tot zo'n 500-600 euro, beetje afhankelijk wat er allemaal nodig is om wat vlotter te worden.
Ben dan ook benieuwd wat ik nog zou kunnen vragen voor het oude spul.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, zou het ook geen probleem vinden om naar AMD based systeem over te stappen.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
Staan al je games en programma's op de ssd of moet dat vanaf een HDD opgestart worden?

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Uszka schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:37:
Staan al je games en programma's op de ssd of moet dat vanaf een HDD opgestart worden?
Ik heb 2 SSD's, 1 van 250Gb en 1 van 1Tb.
De 250Gb is voor de C schijf en daar staat alleen Windows (en m'n profielen) op.
Op de 1Tb SSD staan de games en grote programma's.

Verder heb ik nog een oudere 1Tb harddisk, maar daar staat alleen 'rustige' data op, zoals foto's, films en dat soort meuk wat geen snelle toegangstijden nodig heeft.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:47

D4NG3R

kiwi

:)

Zelfs m'n oude i5 4460 vloog Windows in en gaf me direct toegang tot meuk als Chrome of Discord wat ik direct wou starten. Windows al een keer schoon geïnstalleerd of gereset?

Je kan er uiteraard op vooruit qua hardware, maar misschien is dat al afdoende om nog even lekker door te gaan totdat de nieuwe generaties Intel/AMD breed beschikbaar zijn. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
GeleFles schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:40:
[...]

Ik heb 2 SSD's, 1 van 250Gb en 1 van 1Tb.
De 250Gb is voor de C schijf en daar staat alleen Windows (en m'n profielen) op.
Op de 1Tb SSD staan de games en grote programma's.
Hoeveel GB's zijn er nog vrij op beide ssd's?

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Uszka schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

Hoeveel GB's zijn er nog vrij op beide ssd's?
Op de 250Gb schijf is nog 40Gb vrij, en op de 1Tb schijf is nog 260Gb vrij.

Een herinstallatie zoals @D4NG3R zegt is misschien wel een goed idee, deze W11 installatie komt nog van W10 af... (en ik twijfel nu of het een upgrade vanaf W7 was)
Herinstalleren is niet mijn ding, omdat ik altijd dingen vergeet te backuppen :P |:( O-)
Maar misschien nu wel een goed idee om te doen. (Wellicht dat ik een nieuwe M2 SSD koop en daar dan een nieuwe installatie op zet, dan heb ik die kleine SSD alvast geupgrade)

[ Voor 3% gewijzigd door GeleFles op 07-10-2022 20:01 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:40

Thomg

Aww yiss

GeleFles schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:58:
[...]
(Wellicht dat ik een nieuwe M2 SSD koop en daar dan een nieuwe installatie op zet, dan heb ik die kleine SSD alvast geupgrade)
Ik heb hetzelfde gedaan, delete ik niet per ongeluk wat.
Over de komende maanden weet ik wel wat ik wel en niet nodig heb en kan ik de rest weggooien.
Zei ik 3 jaar geleden :+
(Ik kan nog steeds booten in mijn oude installatie :+)
Pagina: 1