Router vernieuwt internetverbinding elke +/-12u

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-10 20:49
Hallo,

Recent lijkt de internetverbinding wat instabiel. De verbinding valt soms helemaal weg, of is wat traag (15/20 Mbps in plaats van de 150 Mbps waar we een abonnement voor hebben). We hebben Solcon is glasvezelprovider en een meshnetwerk van Fritzbox 7530 en 7560 routers.

Volgens het logboek van de masterrouter wordt de internetverbinding om de ongeveer 12 uur hernieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6bpzR04/afbeelding.png

Vanwege het regelmatige karakter vermoed ik dat het een symptoom is van onderliggende problematiek.

De diagnostics functies van de routers leveren geen gekke zaken op. Ik heb de routers al gereset en gekeken of de firmware up to date is.

Kan iemand me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:06
Lease time van de DHCP server van Solcon?
Wisselt je IP adres ook zo regelmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Ruben279 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:45:
Lease time van de DHCP server van Solcon?
Wisselt je IP adres ook zo regelmatig?
Even opgezocht wat een DHCP-server is, en dat zou inderdaad zomaar kunnen. Het IP adres blijft echter wel gelijk. Bij elk bericht dat de verbinding is hernieuwd staat hetzelfde IP-adres vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:26
Heb je er ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Ja, de verbinding valt kortstondig helemaal weg of is gedurende langere tijd slecht (dat er maar een beperkte bandbreedte beschikbaar lijkt). In het eerste geval betekent dat dat ik uit Teamsvergaderingen en onlinegames word gegooid, in het tweede geval laadt alles traag en zijn streams van bijzonder lage kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:40
Hier ook Solcon. Al langere tijd grote problemen met de stabiliteit, eigenlijk precies wat je beschrijft. De verbinding is nooit echt weg (pingen blijft goed mogelijk) maar wel echt onbruikbaar.

Zit je in een gebied waar pas geleden glasvezel is aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ziet er als een DHCP renew uit, maar dat zou geen vertraging mogen opleveren. Zeker gezien de regelmaat. En zou dus geen relatie moeten hebben met de problemen die je ervaart.

Ervaar je de problemen ook met apparaten die met een kabel aangesloten zijn?
Heb je al contact gehad met Solcon hierover?
Zijn er meer klachten uit jouw regio (van andere providers die ook via het Delta netwerk = aanname, aanbieden)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1