Speaker Upgrade nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterq13
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 11:16
Op dit moment heb ik de volgende audioset-up

Speakers: Canton 509 DC
Versterker NAD AMP1.
Platenspeler: Thorens TD-320 met Ortofon Bronze element.
Cd Speler: Technics

Voorheen stond deze setup in de woonkamer in mijn appartement. Nu zijn we gaan samenwonen en staat de set op zolder (je moet er wat voor over hebben ;-)) .Doordat dit een grote ruimte is heb ik het gevoel dat het geluid verdwijnt in de ruimte. Zouden andere/grotere speakers dit probleem kunnen verhelpen of moet ik meer denken aan een soort isolatie? Ik heb al gekeken naar het anders positioneren van de speakers maar zonder resultaat. Voor de speakers zou ik max. 2000 euro willen uitgeven. Ik heb geen voorkeur qua merk maar de muziekstijlen die ik draai zijn over het algemeen soul en jazz op vinyl en cd. en soms stream diverse soorten muziek.

Hebben jullie misschien tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat zit meer in de akoestiek en/of opstelling.

Alleen luidsprekers die sterk bundelen doen iets met dit verschijnsel, maar voor € 2000 wordt dat lastig.

[ Voor 54% gewijzigd door TBTL op 07-10-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-10 19:02
Deze Canton Chrono 509 DC (Zwart) zijn al stevige zuilspeakers. Hoe groot is je zolder? Hoe is het gemeubileerd? Ligt er vloerkleed, zijn er gordijnen, etc? Moet je de NAD heel hard zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:04
Hoe is die zolder qua vorm en aftimmering? De meeste zolders zijn natuurlijk geen ideale ruimtes.

Was toch zo dat de ruimte het meeste bepaald, daarna pas de luidspreker en daarna pas de versterker?

Klinkt als eerst wat investeren in de ruimte verbeteren.
Akoestische panelen kan je eventueel zelf maken, kosten dan niet de wereld.
Kleed en een bankje ofzo van de Ikea misschien?

DIRAC of iets gelijks kan wel veel verbeteren, maar als een kamer echt niet klopt trek je het met zoiets ook niet recht.

Als je een vorm van roomcorrection in je versterker wil dan kan je eens naar een NAD M10 of een Lyngdorf TDAI-1120 kijken.

[ Voor 24% gewijzigd door RobbieT op 07-10-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:24
De Canton luidsprekers die je nu hebt zijn al behoorlijk aan de maat. Je zou een krachtigere versterker kunnen proberen alleen in geluidsdruk maakt het niet veel uit, je kunt dit uitrekenen met de gevoeligheid van de luidspreker. Wat mis je exact in het "geluidsbeeld" ? Te weinig bass?

Upgraden naar een betere luidsprekers kan altijd, de Canton luidspreker die je nu hebt zijn meer uit een budget lijn, als dat wat uitmaakt maar volume zou geen probleem moeten zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-10-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geluid is trillende lucht, dus als de ruimte flink groter is moeten je luidsprekers ook wat harder werken om die lucht aan het trillen te brengen.
Dus stap 1 is denk ik je versterker wat harder laten werken en hem gewoon een trapje harder zetten :)

Daarnaast is er natuurlijk ook nog de akoestiek, oftewel in hoeverre die trillingen weerkaatsen.
Nou weet ik niet hoe je zolder er uit ziet, maar met een schuin dak is er meestal een niet al te beste akoestiek :P

Zoals mijn voorgangers: daar valt ongetwijfeld het meeste te winnen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot is de ruimte, qua oppervlakte en inhoud?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterq13
Bedankt voor de reacties tot zover. Ik heb inderdaad nagedacht over een kleed voor de demping. Qua geluid mis ik niet specifiek bas maar het lijkt wat vlakker allemaal naar zou natuurlijk ook gewenning kunnen zijn. De speakers staan op spikes op een laminaatvloer. Ik heb een foto bijgevoegd wat een deel van de situatie weergeeft misschien maakt dat het wat duidelijker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNd-spsIPSJxa4GWo9Vy6-Xom5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U9WZ73aqnz8z5CnN68tzrvq8.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Nee, hier moet je geen geld investeren in nieuwe speakers; die zullen net zo min goed klinken. Deze ruimte schreeuwt om een akoestische upgrade. Het is groot, leeg en wat er staat, zijn allemaal harde materialen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Second that. Begin maar eens met een flink vloerkleed en akoestische panelen aan de schuine wanden, en dan nog eens kijken

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterq13
Ok dank voor alle info tot zover. Ik ga eens kijken naar een mooi vloerkleed en mij verdiepen in de panelen daar is meer in mogelijk dan ik dacht!
Pagina: 1